diabetes en fruit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

diabetes en fruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 12:48

Aangezien ik van diabetes vrij weinig afweet, wil ik jullie bokkers eens raadplegen.
Laatst was ik in een discussie met iemand die diabetes heeft.
Deze bleef bij hoog en laag beweren dat ze geen fruit mocht, omdat daar suikers inzitten.
Volgensmij is dit de grootste onzin die je bedenken kunt...
Wat is waar?

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:53

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:31

mensen met diabetes mogen gewoon fruit maar wel met mate. ze moeten wel een beetje in de gaten houden dat ze niet teveel nemen omdat de glucose dan teveel stijgt. maar geen fruit is onzin. dat was vroeger wel zo. ik had een jongen in de klas die toendertijd niets mocht waar suiker in zat. er werd speciaal gekookt, speciale spullen voor op brood en speciaal snoep. tegenwoordig mogen ze alles waar suiker in zit maar gewoon met mate.

lesilla

Re: diabetes en fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:32

Fruit mag wel alleen bepaalde fruitsoorten niet :)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:22

Ze mag fruit eten, maar zal zich waarschijnlijk moeten inspuiten. :)
een appel is gelijk aan een halve banaan enzovoort.. :P

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:23

je mag gewoon fruit eten, maar pak dan als tussendoortje bv een appel.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:24

Ik mag alle soorten fruit. Je mag het dus wel maar moet dan wel mogelijk bijspuiten of mag het alleen als de suikerspiegel goed is.

Het mag dus wel maar niet altjd

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:28

In fruit zitten fruitsuikers en die mag je gewoon hebben als je diabetes hebt. Maar inderdaad niet onbeperkt, want in een appel, sinasappel of banaan bijvoorbeeld zit net zoveel suiker als in een glas gewone cola of een boterham.

Om precies te zijn zitten er 15 gram koolhydraten in een gemiddeld stuk fruit, wat evenveel is als ongeveer 6 suikerklontjes.

Ik heb daar inderdaad zelf insuline voor nodig, andere mensen met diabetes (tabletgebruikers) zullen vast 1 of 2 stuks fruit per dag in hun voedingsadvies hebben. Gebruiken ze meer, dan moet er wellicht een boterham of tussendoortjes voor weggelaten worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:20

Je moet er ook rekening mee houden wat voor soort diabetes iemand heeft. De meeste mensen met Diabetes type 1 gebruiken insuline. Die moeten het inspuiten van insuline altijd aanpassen aan wat ze eten. Na ieder product met suiker er in, moet er insuline gespoten worden om deze suikers af te breken. Dan mag je dus niet zomaar een appel pakken, want daar moet je je medicijngebruik op aanpassen.
Iemand met DMII gebruikt MEESTAL (niet altijd) tabletten, deze moeten aan het begin van de dag geslikt wordne. Het lichaam van deze mensen maakt nog wel insuline aan, maar het lichaam reageert hier slecht op. De tabletten maken dat het lichaam gevoeliger is voor de insuline. Dan mag je gewoon een appel pakken wanneer je wil en hoef je hier geen medicijngebruik op aan te passen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:37

Groenten mogen, met fruit oppassen voor te grote hoeveelheden en geen banaan eten.

secricible; echt niet na iedere appel hoor. 3 keer meten, telkens voor de vaste maaltijden en eventueel spuiten, en dan nog eens voor slapen meten en spuiten. Als je savonds wat lager staat, eet je iets en moet je niet spuiten, of je spuit bij de maaltijden wat extra in zodat je een appel kan eten, of je eet een stuk fruit en 's avonds of bij de maaltijden corrigeer je je meetwaarden :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:40

Dorienn: dat hangt van het soort insuline dat je gebruikt af. Sommige mensen gebruiken een insuline die meteen werkt en die je dus na iedere maaltijd in moet nemen, ook na een appel. Je hebt ook insuline die langzaam werkt en daardoor langere tijd in je bloed blijft circuleren. De meeste mensen gebruiken echter een mengsel van langwerkende en kortwerkende insuline. De kortwerkende wordt dan gebruikt om de recente maaltijd te verteren, en de langwerkende blijft in het bloed om eventuele tussendoortjes op te vangen. Als je deze gebruikt spuit je dus alleen voor de grote (vaste) maaltijden en dan vangt de langwerkende insuline de tussendoortjes op die je daarna eet.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:41

Citaat:
Dan mag je gewoon een appel pakken wanneer je wil en hoef je hier geen medicijngebruik op aan te passen.

Hier ben ik het dus niet mee eens. Juist mensen met diabetes type 2 en tabletten, moeten zich veel strakker aan hun voedingsadvies houden dan mensen die insuline gebruiken.

Het voorbeeld hebben we hier thuis. Ik heb type 2 en gebruik tabletten (metformine, voor de insulinegevoeligheid) en insuline. Ik kan een appel nemen, gebruik insuline (pomp) en de insuline zorgt dat de glucose uit mijn bloed in mijn cellen kan. Behalve als ik toch al vrij laag zit of dat tussendoortje op het tijdstip neem dat ik daar aan toe ben. En dan nog is dat voor iedereen met diabetes verschillend, ook voor insulinegebruikers.

Mijn man, type 2, gebruikt metformine en amaryl. Het laatste medicijn activeert zijn alvleesklier om zelf nog insuline aan te maken. Hij moet zich aan een bepaalde hoeveelheid koolhydraten per maaltijd houden en kan extraatjes niet met insuline wegwerken.

De tabletten die jij bedoelt, voor de insulinegevoeligheid, worden trouwens meestal bij de maaltijd ingenomen. Drie keer per dag dus, afhankelijk van de persoon in 500, 850 of 1000 mg. De amaryl neemt mijn man twee keer per dag, maar er zijn ook mensen die die 1 keer per dag gebruiken.

De instelling van een type 2 op tabletten wordt erg vaak onderschat. Ik heb een aantal jaren cursussen gegeven voor de diabetesvereniging en er zijn enorm veel misverstanden over type 2 diabetes.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:44

@ Secricible: je kan niet zomaar stellen dat je met kortwerkende insuline altijd moet spuiten voor een stuk fruit of ander tussendoortje. Meten is weten, met een lage bloedglucosewaarde neem ik gewoon die appel zonder insuline te gebruiken.

Enne ... insuline innemen vind ik een linke term, dat lijkt erop dat je het slikt. Insuline moet altijd onderhuids gespoten worden.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:47

Mijn vriend heeft ook diabetes en hij moet ook opletten welke fruitsoorten hij eet. Sommige eet hij beter niet wegens een groot glucosegehalte .

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:48

Volgens mij adviseert elke fatsoenlijke dieetiste 2 stuks fruit per dag en leert je ook hoe je dat in kan passen in je dieet. Zowel bij type 1 als bij type 2 diabetes. Dat je geen fruit zou mogen is onzin. Ik moet zeggen dat ik zelf bij gewone frisdrank altijd meteen roep "dat mag ik niet hebben", terwijl ik het in principe in zou kunnen passen door extra insuline te gebruiken. Dat is me echter véél te lastig en het is ook gewoon niet aan te raden, dus zeg ik standaard "mag ik niet hebben". Ik ben ook nog van oudsher gewend om light te nemen of gewoon water. Ik kan me voorstellen dat degene die je gesproken hebt dat misschien op dezelfde manier aanpakt met het fruit. Gewoon roepen "mag ik niet hebben" is gemakkelijker dan helemaal uitleggen hoe en wat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:49

Monique, Ons wordt toch echt geleerd dat iemand met insuline veel strenger moet worden geleerd om te gaan met een dieet, als iemand zonder insuline. In jou voorbeeld heb je het echter over iemand die ook nauwelijks meer insuline aanmaakt en bovendien niet meer zo gevoelig is ervoor. Dat is dubbelop. Ik had het over iemand die alleen metformine gebruikt, en dus alleen maar ongevoeliger is. In dat geval mag je flexibeler zijn in het dieet, als bij insulespuiten, dus handmatig. Jij gebruikt een automatische pomp, deze meet waarschijnlijk ook op hoe je bloedglucose is en past hier de insuline-uitgifte op aan? Dat is natuurlijk al heel anders als wanneer je zelf moet prikken. De kans dat je met deze pomp een hypo krijgt is echt heel minimaal.

Je hebt gelijk dat deze tabletten voor insulinegevoeligheid ingenomen moeten worden tijdens de maaltijd, dat is ook logisch, want dan heeft het lichaam deze gevoeligheid het meeste nodig.
Jou man heeft dus ook al problemen met de insuline-afgifte, anders had hij geen amaryl nodig. Dat is al een ander voorbeeld als wat ik gaf, want in mijn voorbeeld ging het om iemand die alleen niet meer gevoelig is. Als iemand zelf niet meer de insuline goed aanmaakt (en dus eigenlijk op het randje zit van wel of niet spuiten), zul je extra voorzichtig moeten zijn en inderdaad heel streng moeten zijn in je dieet. Maar daar had ik het dus niet over :) Je kan wel ieder voorbeeld apart gaan nemen en het is echt wel ingewikkelder als het hier omschreven wordt ,maar is dat nuttig voor TS, denk het niet. Hetzelfde over de muggenzifterij over "altijd spuiten of niet" en "innemen of spuiten". Zoiets is nuttig als je iemand die net DM geconstateerd heeft gekregen gaat behandelen, niet als een leek op het gebied van Diabetes een vraag heeft over wel of niet fruit :). Je hebt helemaal gelijk, dat iemand altijd moet meten voor hij spuit hoor, maar niet echt relevant in dit geval...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:59

Jij vind dat ik over elk woord struikel? Ik vind dat jij te algemeen bent. Ik heb als Diabetes Informatiepost en cursusleider bij de DVN heel slecht ingestelde mensen met 'maar een beetje diabetes' gezien. Mensen die inderdaad alleen metformine gebruikten en continue met waarden van boven de 10 rondliepen omdat de zorgverleners vonden dat ze maar een beetje suiker hadden.

De vraag van topicstarter gaat over mensen met diabetes. Of dat nu iemand is met een pomp, spuit of tabletten. Je gaat te makkelijk over type 2 met metformine alleen heen. Ik was een van de meest actieve mensen in de campagne die ervoor heeft gezorgd dat 'Kijk op diabetes' er kwam en heb schrijnende gevallen gezien van mensen met type 2 die geen goede voorlichtingen hebben gehad.

Ik wil niet struikelen over ieder woord, maar dit ....

Citaat:
Jij gebruikt een automatische pomp, deze meet waarschijnlijk ook op hoe je bloedglucose is en past hier de insuline-uitgifte op aan? Dat is natuurlijk al heel anders als wanneer je zelf moet prikken. De kans dat je met deze pomp een hypo krijgt is echt heel minimaal.

Een automatische pomp? Bedoel je een insulinepomp met sensor? Die zijn er inderdaad, maar er zijn maar héél weinig mensen in Nederland die die mogen gebruiken van hun verzekeraar. En dan nog moet je zelf bepalen hoeveel insuline je gebruikt bij een bepaalde waarde. Ik merk dat je van pompen in elk geval niet veel weet, want juist mensen met een pomp zijn vaak strak ingesteld en moeten daardoor erg opletten om geen hypo te krijgen.

Misschien moet je in dit topic eens vragen of pompers vaak hypo's hebben. Toch een interessant topic om eens te horen hoe het is om diabetes zelf te ervaren.

Off topic? Lijkt me niet!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:08

Ik heb het inderdaad over een pomp met sensor. En een pomp met sensor betekend dat je losser mag zijn, omdat de sensor dat opneemt. Aangezien jij vermeldt dat jij losser mag zijn als je man en jij een pomp hebt en ik heb geleerd dat een pomp toch echt een stuk strikter is als tabletten, ging ik er vanuit dat jij een sensor had.
Ik vind dit idd heel erg offtopic, als ik de vraag van de TS zie. Die vraagt of fruit is toegestaan bij diabetes, aangezien ze geen verstand heeft van diabetes. Dan zit ze denk ik niet te wachten op te weten of insuline wordt gespoten of geslikt, en dat soort dingen. Wellicht leuk voor iemand die dagelijks of iig regelmatig te maken heeft met Diabetes, zoals de mensen bij de diabetesvereniging, maar niet echt voor TS.

En ik vind je manier van praten nogal denigrerend eigenlijk. Ik ben niet echt een leek meer op het gebied van Diabetes. En heb geen topic nodig om te leren hoe het is om diabetes te ervaren... Omdat dit verder i.m.o. offtopic gaat ga ik er verder ook niet meer op reageren.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:11

Ik merk in het dagelijkse leven in elk geval dat er veel misverstanden bestaan. Zo dacht een collega bij het bedrijf waar ik pas werk dat ik geregeld "aanvallen" zou krijgen en ze dacht ook dat ik "zwaar diabetes" had omdat ik een pomp heb en dat d'r tante "licht diabetes" had omdat die alleen maar pillen had. Het is nogal lastig om zulke misverstanden uit de wereld te krijgen en ik denk dat sommige mensen met diabetes die misverstanden ook in leven houden doordat ze niet genoeg informatie krijgen.
Zo denken er ook mensen dat mijn insulinepomp zelf wel bedenkt hoeveel insuline hij afgeeft. Helaas pindakaas moet ik dat nog steeds allemaal zelf bedenken! Hopelijk vindt men ooit nog een goede en betaalbare versie uit van een automatische insulinepomp.

Enneh, niet gaan kibbelen hier! Het is nog altijd aan de mensen zelf en aan het behandelteam om te beoordelen wat ze wel of niet eten.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:18

Ik vind het gewoon jammer dat mensen die beroepsmatig met diabetes omgaan het idee in stand houden dat je met alleen tabletten eigenlijk niet op je voeding hoeft te letten. Daar ben ik al zo vaak tegenaan gelopen dat dat mijn nekharen overeind zet.

Er zijn inderdaad veel misverstanden over diabetes en opmerkingen zoals deze, over automatische pompen bijvoorbeeld, versterken dat alleen.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:22

Monique, dat snap ik helemaal. Juist van mensen die beroepsmatig met diabetes omgaan zou je verwachten dat ze fatsoenlijk geschoold zijn en regelmatig bijgespijkerd worden, er is ook best veel veranderd de afgelopen jaren en het blijft veranderen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:25

En als allerbelangrijkste: goed leren luisteren naar de mens met diabetes ;-)