Schengenverklaring Griekenland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Schengenverklaring Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 16:57

Ik begrijp dat je voor bepaalde medicatie een schengenverklaring nodig hebt. Deze medicijnen heb ik vorige week net gekregen via de huisarts dus een schengenverklaring is niet meer te regelen zo vlak voor mijn vakantie. Heeft iemand ervaringen hiermee? Hoe makkelijk zijn ze in Griekenland, of liever gezegd hoe groot zijn de controles in Griekenland op medicijnen?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:16

kan je gewoon op halen bij de HA hoor! is alleen een briefje wat ie tekent :)
Dat was t bij mij iig wel toen ik met antibiotica naar amerika ging..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 18:05

Daantje1981

Re: Schengenverklaring Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:07

Misschien handig om je huisarts daarover te bellen?

Volgens mij tekent je huisarts een briefje en is dat ook ok.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:08

Pfoeee oke dat wist ik echt niet!
Ik kreeg alleen een verklaring van de HA mee toen ik zei dat ik naar Amerika moest/ging, verder geen poespas.
Zou t gewoon even navragen bij je HA of dat niet nog te regelen is, als t echt nodig is om zo'n ding te hebben.
Kan t me haast niet voorstellen dat ze in griekenland strenger zijn dan in amerika eigenlijk :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 18:37

WillemYntJee schreef:
Pfoeee oke dat wist ik echt niet!
Ik kreeg alleen een verklaring van de HA mee toen ik zei dat ik naar Amerika moest/ging, verder geen poespas.
Zou t gewoon even navragen bij je HA of dat niet nog te regelen is, als t echt nodig is om zo'n ding te hebben.
Kan t me haast niet voorstellen dat ze in griekenland strenger zijn dan in amerika eigenlijk :)

Dat kan voldoende zijn, maar in jou geval gaat het om AB. In mijn geval gaat het om medicatie die onder de opiumwet vallen ;)

Ik zal morgne mijn huisarts bellen maar ik vrees dat alleen tekenen dus niet genoeg zal zijn tenminste als ik dat onderstaande stukje op die site lees dat gaat toch wat verder dan alleen een handtekening van de arts. Ik zal morgen eens rond gaan bellen hoe dat precies zit.

Bedankt voor de reacties.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:36

Ik moet voor mijn Ritalin ook zo'n verklaring meenemen als ik naar het buitenland ga.
M'n huisarts moet dat ondertekenen en het ministerie van volksgezondheid ook.
Dus duurt even voor het geregeld is, hoewel ze het vrij vlot terug stuurden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 23:02

Klopt idd Rhiannon! Van de week kregen we op het werk toevallig bericht dat je de schengenverklaring nu 4 tot 6 weken voor vertrek aan moet vragen. Helaas heeft dat voor mij geen zin omdat ik zo kort voor vertrek medicatie voorgeschreven kreeg. Mijn huisarts heeft een schengenverklaring ingevuld, ik stuur hem dus niet op domweg omdat daar geen tijd meer voor is. We zullen zien hoe het verlopen zal ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:05

MISTRAL94 schreef:
Klopt idd Rhiannon! Van de week kregen we op het werk toevallig bericht dat je de schengenverklaring nu 4 tot 6 weken voor vertrek aan moet vragen. Helaas heeft dat voor mij geen zin omdat ik zo kort voor vertrek medicatie voorgeschreven kreeg. Mijn huisarts heeft een schengenverklaring ingevuld, ik stuur hem dus niet op domweg omdat daar geen tijd meer voor is. We zullen zien hoe het verlopen zal ;)

Fax is er ook nog. ;)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 23:09

Het moet 4 tot 6 weken voor die tijd ingeleverd zijn daarna moeten zij hem nog verwerken en retour sturen ;)

SUPERMICK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:20

Het moet door de huisarts ingevuld worden en daarna opgestuurd,
maar dat kan binnen een week ongeveer geregeld zijn hoor.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 23:23

SUPERMICK schreef:
Het moet door de huisarts ingevuld worden en daarna opgestuurd,
maar dat kan binnen een week ongeveer geregeld zijn hoor.

Alleen is het beleid dus net veranderd (las ik van de week) maar dan ben ik wel erg benieuwd hoe ze dat doen met mensen die vlak voor vertrek medicijnen voorgeschreven krijgen, of mensen die last minute een reis boeken. Die kunnen dat ook voor die tijd niet meer regelen, ben wel benieuwd wat voor oplossing ze daarvoor hebben.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:25

Ik zou even bellen met het ministerie en het probleem voorleggen, inclusief het originele recept van je huisarts. Waarschijnlijk kunnen ze je daar wel verder helpen. Ik zou niet met opiaten zomaar op reis gaan en zeker niet vliegen. Maar ze zullen dit heus wel vaker aan de hand hebben.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:34

Wat raar joh, ik lees dit voor het eerst. Ben al zo'n 17 keer naar Griekenland geweest en heb nooit problemen gehad met het meenemen van wat voor medicijnen dan ook. Familie leden voor zo ver ik weet ook niet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 07:00

Deesiej schreef:
Wat raar joh, ik lees dit voor het eerst. Ben al zo'n 17 keer naar Griekenland geweest en heb nooit problemen gehad met het meenemen van wat voor medicijnen dan ook. Familie leden voor zo ver ik weet ook niet.

De Schengenverklaring gaat alleen op als je medicijnen gebruikt die binnen de opiumwet vallen. Voor alle andere medicijnen heb je dus geen schengenverklaring nodig, hooguit een medicijnpaspoort.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:57

MISTRAL94 schreef:
Het moet 4 tot 6 weken voor die tijd ingeleverd zijn daarna moeten zij hem nog verwerken en retour sturen ;)

Ik weet niet hoe klantgericht men op zo'n ministerie werkt maar ik zou vandaag zeker even in de telefoon hangen om te kijken of dit gewoon met spoed te regelen is.
Andere mogelijkheid: neem een recept van je huisarts mee naar Griekenland en je europese zorgpas. Haal bij de apotheek op je vakantiebestemming de medicatie voor de duur van je vakantie.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:59

Ik weet niet om wat voor medicatie het gaat en of het een optie is deze niet te gebruiken tot je weer terug bent?

Edit: Toen ik vorig jaar naar Munchen vloog had ik wel de verklaring bij m'n medicijnen, maar heb ze toen niet aangegeven.
Heb alles in mijn tas gehouden en niks gezegd, ze hebben ze ook niet gevonden ofzo.
Ik heb het idee dat ze er niet zo naar kijken.
Ik heb de tabletten normaal in een pillendoosje, maar als ik weg ga zorg ik dat ik ook altijd het originele doosje van de apotheek bij me heb, met de sticker erop waarop mijn naam en het recept staat.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 17:57

Anne_GTI schreef:
MISTRAL94 schreef:

Ik weet niet hoe klantgericht men op zo'n ministerie werkt maar ik zou vandaag zeker even in de telefoon hangen om te kijken of dit gewoon met spoed te regelen is.
Andere mogelijkheid: neem een recept van je huisarts mee naar Griekenland en je europese zorgpas. Haal bij de apotheek op je vakantiebestemming de medicatie voor de duur van je vakantie.

Ik heb idd gebeld gister ging om 2 verklaringen. Ik kreeg via de mail 1 ingevuld terug super snel, dus weer gebeld dat ik er 2 verstuurd had maar die 2e konden ze niet meer doen met de boodschap misschien moet je je medicijnen maar thuis laten |o Alsof je medicijnen voor je lol gebruikt :+ Maar goed het is niet anders ik zal ze thuis moeten laten. Gelukkig hangt mijn leven er niet vanaf ;)

Rhiannon: Wil jij het risico lopen met verboden middelen de grens over te gaan? Je bent strafbaar als je met die medicijnen gepakt wordt. Misschien vragen ze er niet om maar ik wil het risico dus niet lopen. Wel vind ik het waardeloos geregeld, het komt erop neer als jij vlak voor vertrek een medicijn voorgeschreven krijgt dat op lijst 1 of 2 voorkomt je dus gewoon een probleem hebt. Daar zouden ze toch een aangepast beleid voor moeten hebben.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:03

Ik heb even gegoogled en las dat je codeine ook niet zomaar mee mag nemen, Terwijl ik dit de laatste 2 jaar mee heb genomen op vakantie naar Griekenland zonder dit aan te geven (uit pure ontwetendheid) dus ik zou me niet al te druk maken. Bij mij hebben ze het geen eens opgemerkt, en mochten ze het opmerken en het zit in het orginele doosje met sticker doen ze volgens mij niet zo moeilijk.

Van Nederland naar Griekenland sowieso niet en die Grieken die weten dat we hier in nederland die zooi wel mogen gebruiken dus houden je er denk ik ook niet snel voor aan. Tenzij je misschien 20 pillen op een dag moet slikken en je bijna niets anders in je koffer hebt zitten maar dat lijkt me sterk.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:11

Ik had voor de zekerheid altijd een medisch paspoort mee, maar ben nooit naar Griekenland geweest dus of het ermee te maken heeft?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:38

MISTRAL94 schreef:
Rhiannon: Wil jij het risico lopen met verboden middelen de grens over te gaan? Je bent strafbaar als je met die medicijnen gepakt wordt. Misschien vragen ze er niet om maar ik wil het risico dus niet lopen. Wel vind ik het waardeloos geregeld, het komt erop neer als jij vlak voor vertrek een medicijn voorgeschreven krijgt dat op lijst 1 of 2 voorkomt je dus gewoon een probleem hebt. Daar zouden ze toch een aangepast beleid voor moeten hebben.

Ligt een beetje aan om welk land het gaat, in Duitsland kom je echt niet met 40 man in een stinkende cel terecht.
En ik denk dat zo na te trekken is of het daadwerkelijk is voorgeschreven.
Ik heb nog niet meegemaakt dat ze er naar vroegen, zelfs niet toen ze m'n tas doorzochten, maar het is altijd een risico.
Daarom heb ik ook altijd de originele verpakking met sticker van de apotheek bij me, waarop mijn naam, de dosis en de naam van mijn huisarts staat.
Dat mag bij de douane dan misschien niet genoeg zijn, maar bij evenementen is het toch wel fijn als je medicijnen mee mogen.