Oke, dit is niet grappig. Ik heb aankomende maandag praktijk examen waarbij ik dus heel veel moet moet praten. Ik ben op dit moment heel erg verkouden en veel hoesten en ben dus ook langzaam mijn stem aan het verliezen. En het wordt alleen maar erger.
Weet iemand of er een middel is om het sneller te laten genezen? Of ik het echt een kwestie van stemrust, goed drinken, evt. stomen en rokerige ruimtes vermijden.. En hoe lang gaat het dan duren voor mijn stem weer terug komt? Ik hoop dat jullie iets weten, ik baal hier echt van!
Probeer wat stemrust te nemen! Zeker niet gaan fluisteren of overdreven veel kracht zetten om te praten. Goed drinken (water en thee, geen koffie / alcohol), niet roken. Niet gaan keelschrapen, ook al ben je verkouden. Slijm kun je ook los maken door te gaan zoemen. Echt. Stomen heeft volgens mij niet zoveel effect op je stem.
Zelf heb ik er ook vaak last van maar dan niet van verkoudheid maar gewoon dat me stem weg is. Bij mij werkt het om veel appels te eten klinkt raar maar helpt. Veel water/thee drinken en niet roken. En gewoon 1 dag niet praten.