Ribben gekneust wat kun je er aan doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Ribben gekneust wat kun je er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 07:58

hallo,

2 weken geleden heb ik een trap van mijn paard gehad. Ik was op de eerste wedstrijd voor het paard en het ging eigenlijk heel goed todat ik van haar achterbeen voorzichting de beschermer afhaalde en ze ergens van schrok. Ik heb waarschijnlijk door de val mijn ribben gekneust.

Wie heeft de ribben ook wel eens gekneusd en wat helpt hier het beste tegen/voor?

Ik wil namelijk zo snel mogelijk weer rijden, en dat is nu nog te pijnlijk.

geerke

Re: Ribben gekneust wat kun je er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:01

daar kun je niets aan doen....wachten tot het over gaat...
Heel pijnlijk en het duurt ook best wel lang.
Heb je een foto laten maken?
Om zeker te weten dat het niet gebroken is?(of haarscheurtjes)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:03

Het engiste wat je kunt doen is het tijd te geven om te genezen.
Je kunt wel arnica pilletjes of druppels nemen om de kneuzing sneller te laten genezen.

Sterkte want het is heeeeeeeel pijnlijk weet ik uit ervaring

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:05

Rust, rust, rust.

Ik heb mijn ribben 9 jaar geleden gekneust en kan ze nog iedere dag voelen. Dat terwijl ik ook echt rust gehad heb (eerst 8 dagen plat in het ziekenhuis, en daarna nog eens ruim 2 maanden thuis niets doen en toen pas rustig opbouwen).

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:15

Wat wel iets helpt tegen de pijn,is een stevig verband om je borstkas binden.Dan beweegt het wat minder.
Maar wachten tot het overgaat is de enige oplossing.

Sterkte! :(:)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:16

Rust houden..... En ook echt die rust nemen :j Anders kun je er nog heel lang last van houden helaas.

Vooral niet met pijnstillers toch wat gaan doen, dan overbelast je het alleen maar.

Sterkte :(:)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:24

Wil je de beste oplossing of de snelste?
De beste oplossing is rust..
De snelste: pijnstillers... (niet aan te raden, maar wel werkzaam)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:25

Ik viel ooit van de hooizolder,en heb echt lang rustig aan gedaan.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:29

geerke schreef:
daar kun je niets aan doen....wachten tot het over gaat...
Heel pijnlijk en het duurt ook best wel lang.
Heb je een foto laten maken?
Om zeker te weten dat het niet gebroken is?(of haarscheurtjes)

Ook al zou er uitkomen dat het gebroken is daar doen ze niks anders aan dan bij een kneuzing. Tenzij het er meer dan 4 zijn.
TS, pijnlijk hoor. Het heeft tijd nodig, misschien pijnstiller gebruiken als je het echt niet meer houdt?

edit. advies om geen pijnstilling te gebruiken vind ik eerlijk gezegd niet zo super. Paracetamolletje kan echt geen kwaad en haalt wel de scherpe kantjes eraf

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:34

Als je ze grondig gekneusd hebt is de derde week het ergst, daarna wordt het weer wat minder (dat is tenminste bij mij altijd zo, maar hoor het ook wel van anderen). Grondig gekneusd of gebroken doet net zo zeer, maar ze doen er inderdaad niets aan, tenzij het zo erg gebroken is dat je kans hebt dat je een long perforeert ofzo.

Er zijn wel eens fysiotherapeuten die de zaak intapen, maar dat is op dit moment niet zo "in" bij ze, dus dan moet je er al net een van de oude stempel weten te vinden. Verder, afwachten en pijnstillers als je het echt niet trekt. Het enige voodeel als je zeker weet dat er niets gebroken is is dat het geen kwaad kan om te bewegen, ook al doet het zeer. sterkte ermee!

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:37

Ik heb mijn ribben ook gekneusd gehad. Zeer pijnlijk!!
Rust is het beste wat je kan doen. Om de pijn te verzachten kan je Ibuprofen nemen. Van mijn huisarts kreeg ik Ibuprofen 600mg. Dat werkt wel...
Ik denk dat ik zo'n 6 weken last heb gehad! (waarvan ik 2 weken echt rust heb gehouden)
Geduld hebben dus... Beterschap!

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:53

Wachten wachten wachten. Rust rust rust.
Pijnstillertje a la paracetamol nemen om de scherpe kantjes van de pijn weg te nemen, maar wel in acht houden dat het dan niet over is en je nog steeds rustig aan moet blijven doen ;)

En proberen niet te vaak te hoesten en te niezen (men ik heb nog nooit zoveel gevloekt in een niesbui, wat doet dat zeer!)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:38

Gewoon rustig aan doen en voorzichtig bewegen.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:41

Helemaal niets, moet helaas zelf genezen. Je zou nog om een ontstekingsremmer (bijv. Diflonac) bij de huisarts kunnen vragen en arnicazalf (bijv. traumeel) smeren, dat kan helpen het herstelproces te versnellen. Al heeft dat meer baat als je vanaf dag 1 daarmee kon beginnen. Succes!
Laatst bijgewerkt door pindy77 op 10-06-10 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:43

Zo min mogelijk lachen ;) sterkte! :(:)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:48

En ook niet hoesten!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:42

Inderdaad niet hoesten, lachen niezen etc.
Voor de rest rustig aan doen, pijnstillers kunnen wel wat verlichten maar bij inspanning van de borstkas zul je het toch voelen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:57

Sleeper schreef:
edit. advies om geen pijnstilling te gebruiken vind ik eerlijk gezegd niet zo super. Paracetamolletje kan echt geen kwaad en haalt wel de scherpe kantjes eraf

Hangt er vanaf hoe rustig aan je blijft doen met de paracetamol op ;)

Ik nam het 's nachts wel, dan doe je niet zoveel raars en krijg je iig een beetje nachtrust. Maar overdag heb ik 1 dag gedaan. Ik verging van de pijn toe ie uitgewerkt was, dat was echt geen succes :n

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:08

Richtje schreef:
Sleeper schreef:

Hangt er vanaf hoe rustig aan je blijft doen met de paracetamol op ;)

Ik nam het 's nachts wel, dan doe je niet zoveel raars en krijg je iig een beetje nachtrust. Maar overdag heb ik 1 dag gedaan. Ik verging van de pijn toe ie uitgewerkt was, dat was echt geen succes :n

Ligt eraan hoeveel pijn je hebt. Na een val van een paard heb ik ook mijn ribben gekneusd (althans dat denk ik, niet naar de huisarts geweest om die toch niks eraan kan doen). Ik kon door de pijn niet goed (diep) doorademen. Dan helpt paracetamol echt wel. Sterker nog, ik heb Ibuprofen gebruikt.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:10

Dat is persoonlijk dan denk ik :) Hangt er wellicht ook vanaf hoeveel/welke ribben het om gaat.

Ik had onder een paard gelegen (samen achterover geklapt) en was ook wel iets stuk :D

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:12

ik het het ook gehad, rust nemen.
ik werd ook nog is verkouden en had vaak de slappe lach helemaal leuk!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:13

Zoveel doet een paracetamol of ibuprofen helemaal niet bij gekneusde ribben.
Met gekneusde ribben heb ik nog nooit pijnstillers gebruikt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:14

Ik had vorig jaar aan mijn rechterkant 3 ribben gekneusd en links 2 ribben, dit allemaal doordat ik niet had verwacht dat die koe naar de zijkant zou stampen! :P Ik naar het ziekenhuis en bij het eerste onderzoek zegt die vrouw: 'he jammer, niet gebroken' ik dacht bij mezelf wat gaan we nou krijgen zegt ze doodleuk 'ja je kunt ze beter breken, dat is minder pijnlijk' aaah toen snapte ik 't! :P Maar ik zal je zeggen vooral niet zwaar tillen en vooral niet springen en op je buik gaan liggen slapen! En verder Succes ermee :)

Edit: Paracetamols en andere pijnstillers werken niet ;) Rust is de beste pijnstiller.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:17

Rust is nu wel vaak genoeg gezegd denk ik :P
Ik heb op mijn ribben arnica voor paarden gesmeerd. Werkte super. Ik slikte brufen, 2 keer 400 mg per dag, om een beetje te kunnen ademen en bewegen (en ik had nog veel meer gekneusd, dus was echt niet te doen zonder) ik merkte wel degelijk verschil met en zonder pijnstillers.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:42

Sleeper schreef:

Natuurlijk kun je wel wat pijnstilling gebruiken om het dagelijkse leven aangenamer te maken, maar om te gaan paardrijden vind ik persoonlijk wat anders (nou mag ik daar eigenlijk niets van zeggen heb het zelf ook gedaan, maar een paracetamolletje was niet genoeg kan ik je zeggen en rijden kon je het ook niet echt noemen, hobbelen kwam meer in de richting)
Hoesten moet je wel blijven doen...