Spanningshoofdpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Spanningshoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:26

Al sinds ik heel jong was heb ik last van spanningshoofdpijn en migraine. De laatste jaren valt het met de migraine wel mee (hoewel ik nog steeds niet tegen harde geluiden, licht, grote groepen mensen, drukte, te lang ergens op concentreren etc. kan).

Dit belemmert mij ernstig in mijn dagelijke werkzaamheden. Momenteel werk ik, drie dagen in de week, in een dierenspeciaalzaak. Ik kom 's morgens vaak al met hoofdpijn van bed af. Naarmate de dag vordert wordt dit alleen maar erger (veel mensen, soms veel tillen en slepen, de hele dag staan, felle lampen, de hele dag harde vogelgeluiden om je heen). Hiervoor heb ik in een dierenasiel gewerkt en had ik er net zo veel last van. Voordeel was dat daar niet zulke felle lampen waren. Maar het geblaf van honderden honden werkt natuurlijk ook niet echt bevorderlijk. ;)

Wanneer ik 's avonds thuis kom van mijn werk ben ik meestal kapot. Nog even iets doen is er dan vaak niet meer bij.

Wat ook een groot probleem vormt, is naar school gaan. Ik zou in September graag aan een HBO-opleiding beginnen. Maandag ben ik naar een meeloopdag geweest. Ik zou van half 9 tot half 6 's avonds meelopen, de hele dag dus. Echter, om 12 uur was ik al kapot.

Eerst een half uur in de trein daar heen, dan nog een stukje in de bus. Dan opletten tijdens een college, al dat licht, al die lampen, concentreren op de les erna... Daarnaast word ik dan gewoon overvallen door een soort 'paniekgevoel'. De tranen staan me in de ogen, ik voel me verschrikkelijk en kan niks anders denken dan 'ik wil hier weg. Ik wil naar huis!'

Ik heb toen ik jonger was allerlei medicijnen gehad tegen migraine, maar niets hielp. Zelfs medicijnen tegen epileptie deden mij niks (behalve dan dat al mijn haar begon uit te vallen).
Nou is spanningshoofdpijn natuurlijk ook iets anders dan migraine. Van migraine heb ik gelukkig niet meer veel last.
Pijnstillers als paracetamol e.d. helpen voor mijn spanningshoofdpijn niks. Ik neem daarom eigenlijk nooit meer een pijnstiller. Waarom zou je al die rommel slikken als het toch niets helpt? Soms probeer ik het nog wel eens weer, met goede hoop, maar helaas, geen resultaat.

Komend weekend wil ik gaan kijken vor een ander matras. Ik heb al veel matrassen en kussens gehad die goed zouden helpen bij dit soort klachten, maar alles behalve. :n

Ik weet zo langzamerhand niet meer hoe ik hier mee om moet gaan, op deze manier ben je gewoon zó beperkt!

Meer mensen die hier mee zitten? -O-

Floortje88

Re: Spanningshoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:33

Ben je weleens naar de fysio gegaan? Want daar kunnen ze je leren om te ontspannen..

Ik heb ook een tijd heel erg last gehad van hoofdpijn en wist maar niet waar het vandaan kwam... ben toen doorverwezen naar de fysio en daar kwam ik erachter dat ik veel te gespannen loop, zit etc.. Ik heb nu afgeleerd en heb bijna geen last meer van die hoofdpijn!

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:41

spannings hoofdpijn, ontstaat door de spanning op de banden en pezen in je hals en schouders, die doortrekken naar je hoofd.
De hoofdpijn zal dan vaak ergens op je voorhoofd zitten. De gevoeligheid voor licht en geluid zijn bij mij niet de tekenen die samen gaan met spannings hoofdpijn, maar met migraine.
Ik heb ook beide, en er mijn hele leven flink last van gehad.
Wat je zou kunnen doen is, je houding eens goed na laten kijken. Waarschijnlijk sta, zit of loop je met flink wat spanning in je schouders, nek en rug. Als je dit eruit zou kunnen krijgen, zal je spanningshoofdpijn daar ook minder van worden.
Bij mij kwam er dan naast de gewone hoofdpijn prikkels nog bij dat ik ook hormonale hoofdpijn/migraine had. Telkens bij de eisprong, net voor de menstruatie, en er net na, had ik drie dagen migraine. Dit komt alleen al neer op 9 dagen in de maand. Moeder natuur is daar nu voor mij een oplossing voor aan het vinden, ik ben namelijk de overgang al in aan het gaan. En hoewel ik er met mijn 43 vroeg bij ben, juich ik het alleen maar toe.
Mijn spannings hoofdpijn is bij mij verdwenen toen ik geleerd heb om mijn schouders te onstpannen. Ik liep de hele dag rond met als het ware opgetrokken schouders. Toen ik dit afleerde, heb ik eerst nog een tijd gehad dat ik spierpijn, en hoofdpijn had, van het neerdrukken van mijn schouders, maar door telkens de schouders maar weer te ontspannen, is dit langzaam maar zeker een gewoonte geworden, en loop ik nu dus met ontspannen rug, schouder en nek spieren. Voor mij scheelt het een hoop, misschien is het voor jouw ook van toepassing ?

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:45

bij mij waren het idd ook de schouders...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:48

Ik heb geen migraine (mijn moeder wel, dus ik weet redelijk het verschil), maar ik kan echt van de aanvallen van spanningshoofdpijn krijgen. Tijdens mijn studie had ik het iedere keer aan het einde van een blokperiode (iedere 10 weken), na de laatste tentamens. Na m'n studie praktisch geen last meer van. Hooguit 1 keer per jaar. Toevallig paar weken geleden nog. Ik voel het al als ik 's ochtends op sta. Het begint met een licht zeurderig gevoel en in de loop van de dag verergerd het. Ik word misselijk, trillerig, moet mezelf beheersen niet over te geven. Iedere beweging bonkt in m'n hoofd. Kan geen licht meer verdragen. Er is maar één oplossing: twee panadolletjes, naar bed in een liefst zo donker mogelijke kamer en minstens twee uur goed slapen. Dan gaat het meestal wel weer. Dus eigenlijk wel te overzien. Ik krijg er last van als ik teveel dingen heb om me druk over te maken. Als ik teveel hooi op m'n vork neem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:01

Ik heb een heleboel pb's gekregen, als het goed si zijn ze allemaal beantwoord. :)

Ik ben er al eens voor naar de fysio geweest (en chiropractor, en osteopaat, en neuroloog, en voedingsdeskundige) maar helaas heeft tot op heden nog niets geholpen. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:05

Misschien klinkt het je wat raar in de oren, maar het lijkt mi meer op overprikkeling dan op spanningshoofdpijn/migraine. Ben je hiervoor ook al eens bij een psycholoog geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:08

Ik ben bij twee psychologen geweest, bij de eerste voelde ik me niet op m'n gemak, ben toen overgestapt naar een andere instelling maar deze instelling vond ik achteraf veel te groot... Dat werd dus helemaal niets. Ook mee gestopt. :o

Mijn schoonzus heeft me wel aangeraden om naar een tweede of derdelijns psycholoog te gaan (ik zat nu bij eerstelijns). Maar daar meot je dan meerdere keren per week heen. Ik weet niet hoe ik dat moet combineren met werk (weet nooit vantevoren wanneer ik moet werken) of school (waar je toch vijf dagen in de week heen moet)...

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:13

dan zou je toch eens keuzes moeten gaan maken, eerst aan jezelf werken en gaan uitvinden waarom jij zoveel last van hoofdpijn hebt (dus het psygische probleem vinden) of ermee rond blijven lopen. Ikzelf ben 3 jaar in therapie geweest en dit is werkelijk de beste keuze ooit geweest die ik heb gemaakt. Ik heb ook veel dingen aan de kant moeten schuiven maar uiteindelijk is het het allemaal waard geweest.