Hyperventilatie&Flouwvallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BlackShadowZ

Hyperventilatie&Flouwvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 13:32

Hey allemaal,

Ik heb een probleem namelijk:
Ik heb sinds een paar maanden erg last van hyperventilatie.De eerste keer dat het gebeurde viel ik ook flauw het was het erg warm in het klaslokaal,dat was dus waarschijnelijk de reden.Daarna gebeurde het steeds vaker,bijna elke dag wel minstens een keer.Toen had ik er op school geen last meer van,alleen nog met paardrijden.Met paardrijden gebeurde het als ik mij erg moest inspannen.Tijdens het paardrijden ben ik een keer flauwgevallen.Toen begon ik op school weer te hyperventileren,bijna alleen tijdens frans.(ik heb erg moeite met frans)Op de manege gebeurt het ook nog elke week,maar mijn"instructeur"weet hoe hij er mee om moet gaan.Nu had ik er zaterdag tijdens de les dus weer last van,ik kreeg 2 aanvallen.Toen ik mijn paard stond aftezadelen in de stal viel ik flauw.Het paard waar ik op had gereden wist gewoon precies wat er gebeurde!Toen ik begon te wankelen pakte hij mijn kraag en legde mij verzichtig op de grond.Toen werd ik na 5 minuten gevonden.Ik snap dus echt niet wat het probleem kan zijn dat ik zo snel ga hyperventileren.Herkent mischien iemand dit?
groetjes

Kirrr

Re: Hyperventilatie&Flouwvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:35

Je moet terug juist leren ademen, klinkt makkelijk, maar is het niet.
Ik heb chronische hyperventilatie, ben nog nooit flauw gevallen, maar wel al enkele keren 'bijna'. Ik kan mezelf altijd net optijd herpakken en goed ademen.
Ga op zoek naar een kine of iemand dergelijk die je ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen aanleert.
Bij mij is het begonnen toen ik mijn paard dat ik al 8 jaar had, dood op de weide aantrof.
Nu heb ik het vooral als ik me erg moet haasten en niet tot rust kan komen. Dan ga ik fout ademen, maar nu ik het weet kan ik mezelf corrigeren, het gaat steeds beter, maar over gaat het volgens mij nooit meer.
Bij mij hangt het volledig samen met stress.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:36

Goh, wat lastig voor je. :(:) Is het niet eens een idee om dit na te laten kijken? Dat mis ik nog een beetje in je verhaal. Want waarschijnlijk adem jij verkeerd waardoor je dus deze aanvallen krijgt. Met gerichte oefeningen zou het een stuk verbeterd kunnen worden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:36

Eet je genoeg voor je je inspant (paardrijden, school)?
Ik zou sowieso eens bij de huisarts langsgaan om je bloed te laten controleren.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:37

ik heb het ook heel erg gehad, had uiteindelijke echte angst aanvallen en durfte nergens meer heen. Ze hebben toen heel veel onderzoeken gedaan om alles uit te sluiten. Ik ben heel erg geholpen door een therapeut, ademhalings oefeningen en ontspa nning oefeningen. Ben er bijna 1,5 jaar ziek door geweest, dus mijn tip ga snel hulp zoeken om je ademhaling te verbeteren.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 13:38

Ik ga zo snel mogenlijk naar de dokter ja.
Bij mij is het begonnen toen ik frans had in een lokaal waar het erg warm was.Niet echt iets schokkends dus.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:40

Hyperventileer je echt of is het ook chronisch? Want uit je verhaal leidt ik af dat je weet dat je fout ademt. Ik heb wrs 6 jaar fout geademd en dus ook vaak op bed of in de zetel gelegen, omdat ik dacht dat ik 'ziek' was. Als ik ontspande gingen de symptomen weg. Pas als de kine zei dat ik chronisch hyperventileerde, ben ik erop gaan letten en adem ik echt volledig fout. Borstademenhaling en heel snel ademen, ik hou onbewust ook heel veel mijn adem in en ga dan weer veel te snel ademen.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:48

Een bezoekje dokter lijkt me sowiezo verstandig.
Ten tweede klinkt het als hyperventilatie, hiervoor kun je op therapie gaan, dan ben je er wel niet 123 vanaf maar het helpt wel.
Ik weet niet hoe oud je nu bent maar ik neem aan dat je nog best jong bent, dan scheelt het al een hele hoop. :)

Ik ben nu 19 en heb al vanaf mijn 12de hyperventilatie, dus heb het helaas chronisch en heb er elke dag last van.
Gelukkig niet meer zo heel erg dat het heel m'n leven overneemt. :)
Ben vorig jaar elke week naar de psycholoog geweest en naar de ademhalingstherapie, dit heeft mij wel deels geholpen.
Dit jaar ben ik druk bezig bij de osteopaat, want m'n rug is door alle spanning niet al te best helaas. :(:)

Dus: maak je niet te veel zorgen, je kan er vanaf geholpen worden, grotendeels tenminste. :)
Laatst bijgewerkt door take_one op 07-06-10 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 13:50

Ik adem "fout".
ik merk dat bijvoorbeeld een paard ondr controle moet houden als hij bokt of steigert enzo,dan houd ik al die tijd mijn adem in.en ga dan ineens heel snel ademen.og heel zwaar ademen.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:56

Het klinkt als spanning en het klinkt als onvoldoende handelingsalternatieven om daar mee om te gaan. Een doorverwijzing via de huisarts naar een haptonoom of fysiotherapeut voor het ademhalen kan al heel erg helpen. Een psycholoog kan in een paar sessies ook je ontspanningsvaardigheden aanleren.