Spierscheuring? Verrekking? Hoe lang duurt de gezening?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Spierscheuring? Verrekking? Hoe lang duurt de gezening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 11:21

Hoi allemaal,

Ik ben afgelopen donderdag flink hard van een paard gevallen op het asfalt.

Toen ik omhoog wilde komen, lukte dat niet van de pijn in mijn rug en rechterheup en ik viel weer neer. Ik kon uiteindelijk op handen en knieën komen en dit was de enige manier waarop de pijn dragelijk was. Ik ben naar het ZH gebracht en er zijn foto's gemaakt. Ik had niks gebroken maar wel flink gekneusd.

Nu loopt er ook een spier van mijn bil naar mijn onderrug en ik ben bang dat ik die ingescheurd heb. Na 4 dagen kan ik namelijk nog steeds niet rechtop staan. Ik krijg dan een snijdende, stekende pijn in mijn onderrug/bil waarbij de kramp er zelfs inschiet, echt heel pijnlijk dus, als het per ongeluk gebeurd bij het lopen/verkeerd draaien/ armen omhoog steken, dan voelt het net of het ijskoud is.
Lopen kan ik alleen als ik helemaal voorover buk en kleine schuivende pasjes maak. Ik moet constant dus zorgen dat er een hoek blijft tussen mijn benen en rug.

Weet iemand hoe lang dit ongeveer zal duren? Heeft iemand wel eens iets soortgelijks meegemaakt?
En weet iemand hoe het verschil voelt tussen een spierscheuring en een verreking (en ik hoop nog steeds het laatste... dat lijkt me minder lang duren...)
De dokter zei al wel dat ik rust moet houden en eventueel fysiotherapie moet krijgen. Ook heb ik diclofenac en pijnstillers en een maagbeschermer tegen de diclofenac.

Bedankt voor de antwoorden.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:40

hoe het verschil voelt kan ik je (gelukkig) niet vertellen maar de tijd die het nodig heeft om te herstellen heeft te maken met de grote van een eventueel scheurtje maar gemiddeld ben je met een klein scheurtje minimaal een maand zoet!

maar ik zou gewoon nog even een week aankijken omdat je toch wel een flinke klap hebt gemaakt en er veel en grote spieren bij betrokken zijn die tijd nodig hebben om te herstellen! duuus: rust houden :D

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:42

Gemiddeld is het wel genezen met 6 weken.

Kan je met de pijnstillers wel rechtop staan of niet?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 13:09

Bedankt allebei. Duurt langer dan ik hoopte...

Rebel_Jits, ik kan met pijnstillers ook niet rechtop staan, nou ja, wel als ik mijn rechterbeen dus naar voor toe zet, maar helemaal uitstrekken lukt dus niet, ik moet een hoek houden. Lopen lukt absoluut niet helaas...

Apple

Re: Spierscheuring? Verrekking? Hoe lang duurt de gezening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:11

Wat ben je dan onthand Storm :\ Hoe doe je dat nu dan? Toch naar je werk of ziek gemeld? Klinkt inderdaad alsof het nog wel even kan duren :\ :(:)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 13:22

Apple :)
Ik zit thuis in de ziektewet.
Lig nu op bed met laptop op schoot. Heb een electrisch bed waarbij ik het hoofd- en voeteneind omhoog kan doen, zo zit ik vrij comfortabel. Verder heb ik erg goede verzorging van vriendjelief ;)

Ik was lekker aan het rijden met een vriendin en toen, compleet vanuit het niks, gaf Maldini een enorme bok. Ik bleef zitten, maar hing scheef. Mal schrok daarvan en begon onder me vandaan te springen, zo de weg op. 3 sprongen lang kon ik blijven zitten, en toen viel ik alsnog...
Vreemde was dat zijn singelstoot gebroken was.... of hij nu daarvan schrok, of gestoken is door een beest...ik weet het niet. Wel ongelooflijk balen dat ik niet meer op kon stappen, ik zit nu maar te malen waarom hij het deed, er was verder helemaal geen aanleiding en hij was erg braaf.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:26

Misschien gestoken oid en dat door de bok de singelstoot brak :?

Dan ben je akelig gevallen inderdaad :\

Op de vrees af dat dit enorm offtopic gaat: hoe ben je thuis gekomen?

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:32

Ik heb nu een gescheurde knieband. Dat duurt 6 tot 8 weken tot het genezen is. Verreking zou met een week beter voelen maar dat deed het dus bij mij niet.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 13:35

Ja, dat zou ook nog kunnen, maar waarom gaf hij dan die bok... ik baal er echt van, net nu ik helemaal vrij en blij op zijn rug zat en ik hem helemaal vertrouwde.

Ik ben in de auto gezet door een voorbijganger. Hij heeft me naar de stallen gebracht, Mal werd meegenomen door het meisje waar ik mee aan het rijden was (en dat is tevens zijn baasje). Daar gekomen was mijn vriend er ook, ik had hem gebeld in de auto. Maar toen... ik kon niet uit de auto komen, ik had zo ongelooflijk veel pijn... dus die aardige meneer heeft mij naar het Ziekenhus van waalwijk gebracht, maaaar... daar kon ik ook niet geholpen worden omdat ze er geen rontgenfoto's maken. De verpleegster zei dat ik niet uit de auto mocht komen (en was zelfs boos op die aardige meneer, hij had me moeten laten liggen en een ambulance bellen) en ik direct naar Ziekenhuis Tilburg moest. Dus die heel aardige meneer heeft me naar Tilburg gereden met mijn vriend erachteraan....
Daar gekomen heeft een verpleger mij heel voorzichtig uit de auto gehaald en in een rolstoel gezet. Direct zijn mijn wervels gecontroleerd en daarna ben ik op de foto gezet. Daar bleek ik dus geen breuken te hebben.

Zucht... wat een verhaal....

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:48

hoi,ten eerste beterschap gewenst.
Ik ben niet gevallen maar heb een soort spit,kan ook alleen maar voetje voor voetje schuifelen.
Ik heb de zelfde pillen als jij,maar heb er ook nog diazepam actavis bij,dat is een spierontspanner.
Verder laat ik mij insmeren met tijgerbalsemolie,zodat het lekker warm /heet blijft.
Geef je lichaam de tijd om te herstellen,en vraag anders advies aan je huisarts over de herstelperiode.
Beterschap en succes...

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:58

Spierverrekkingen kunnen verschrikkelijk veel pijn doen (spreek uit ervaring helaas).
Het hielp mij goed om zonder weerstand (zwaartekracht) toch dat lichaamsdeel te bewegen. Hierbij steeds tegen de pijngrens aan en dan weer terug waar het geen pijn meer doet. Het gaat beter als je dit met je handen doet, dan hoeft die spier geen kracht te zetten.
Het staat een beetje lastig omschreven zo.. Voorbeeldje: tijdje geleden had ik dus last van mijn nek, kon alleen naar rechts kijken. Ik kon mijn hoofd nieteens recht krijgen, zo erg. Ik ben toen op bed gaan liggen en heb met mijn handen mijn hoofd naar links en rechts bewogen. Ik bewoog dan naar links tot ik de boel voelde aanspannen (reactie op pijn) en dan weer naar rechts. Hierbij probeerde ik steeds verder te kijken (dingen op de muur, kussen aan de linker kant, etc.) Met je been kan je bijv gaan tot je met je ene voet bij je andere knie/enkel/tenen kan.

Snappie? :D

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:59

Bedankt voor de tips :)
Elise, ik heb even de assistente van de HA gebeld, en zij zei tegen mij dat ik het juist moet koelen. Toch een goede tip dat ik de HA even moest bellen.

Rebel, misschien dat ik dat over een paar dagen kan doen, heb het net geprobeerd maar is nog geen succes. Ik verga echt nog van de pijn dan.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:03

Ik heb een spierscheuring in mijn kuit gehad. Kon een week er niet op staan, helaas door verkeerd lopen etc. heb ik er 3 jaar mee gelopen en is het nu nog niet altijd goed. Dus raad je aan als het over een tijdje nog niet goed voelt alles dubbel te laten checken!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:06

hoii
wat vervelend, als je een spierscheuring hebt kan het nog wel een paar weken duren.
ik ben 3 jaar geleden van mijn paard gevallen, op zich kwam ik aardig zacht terecht. Doordat ik recht voor mijn paard neerkwam wou hij over mij heen springen om mij niet te raken. In alle snelheid dat dit gebeurde heeft hij zich per ongeluk door een inschattingsfout afgezet op mijn bovenbeen. Deze spier is toen gescheurd/geknapt.
Ik kon ook helemaal niks,vooral veel rust..en misschien is het wat voor jou, krukken.. hier heb ik 5 weken mee gelopen. En het is heel belangrijk dat je zo snel mogelijk er een fisio bij haalt. Deze kan je over een tijdje oefeningen mee geven als dit haalbaar is om zo het littekenweefsel te verminderen. In mijn bovenbeen zit nu nog steeds een kuil en een dikke bult omdat het stuk spier zich ergens anders heeft gehecht zeg maar. de fisio heeft dit nog behandeld maar het zal altijd een zwakke plek blijven. Ik heb er in totaal wel een paar maanden mee gezeten en als het koud weer wordt voel ik dat aan mijn plek, deze doet dan zeer haha
Ik moest voor mijn been trombose tabletten slikken omdat het de eerste weken amper in beweging kwam.
succes!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 16:02

Bedankt voor jullie antwoorden!
Het klinkt best ernstig bij jullie beide. Morgen ga ik terug naar de HA om het nog een keer te laten zien. De pijn is helaas maar weinig minder geworden, en iedere keer verkrampt de spier helemaal en kan ik niks meer. Het is echt een zeurderige pijn de hele dag door.
Ik hoop dat ik morgen een verwijzing naar de fysio krijg, ik laat het nog wel even weten in dit topic.