heeft autistme en Down syndroom met elkaar te maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

heeft autistme en Down syndroom met elkaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 20:22

Hooi!
ik heb dus een discussie met een meid die ik ken,
of autistisch en het syndroom van Down hebben met elkaar te maken hebben.
Ik denk van niet, want bij een mongool zie ik wat anders voor me,

wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door Mars op 05-06-10 15:34, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: OP aangepast

xMelissaa

Re: heeft autistisch en mongool zijn met elkaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:23

lijkt me niet is iets heel anders

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:23

Laten we het maar het Syndroom van Down noemen voor het leuke? Ik vind "Mongool" zo verschrikkelijk raar staan.
En nee, dat zijn twee compleet verschillende aandoeningen. Het syndroom van Down krijg je als je een chromosoom te veel hebt, autisme heeft niets met chromosomen te maken.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 20:24

Inujojo, dat ben ik met je eens.
Dat dacht ik dus wel.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:24

Heeft niks met elkaar te maken.
Een mongool heeft een chromosoom te veel op - ik dacht- de 21e.

Een autist is genetisch 100% ok.

Neemt niet weg dat beiden gebaat zullen zijn bij veel structuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:25

iemand met het syndroom van down, in de volksmond mongool genoemd, heeft een chromosoon teveel (als ik het goed heb).

autisme is voor zover ik weet een psychische aandoening.

als je gewoon even beide 'aandoeningen' googelt, kan je hier zelf ook heel makkelijk achter komen.

Het heeft zeker niets met elkaar te maken.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:25

Ten eerste had je de naamgeving wel conform de echte benaming mogen noemen! Beetje disrespectvol op deze manier.
Mongool is namelijk een scheldwoord.
Waar jij op doelt zijn mensen met het syndroom van Down.

Misschien is dit iets voor je: http://www.google.nl ?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:27

Nicole85 schreef:
Heeft niks met elkaar te maken.
Een mongool heeft een chromosoom te veel op - ik dacht- de 21e.

Neemt niet weg dat beiden gebaat zullen zijn bij veel structuur.

ik weet verder niets over het syndroom van down.. Maar wel van het autisme (omdat ik het zelf heb) en kan je vertellen dat niet iederen autist gebaat is bij veel structuur, ik wordt er namelijk helemaal gek van

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:32

Nicole85 schreef:

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken hoor - het is overduidelijk dat genen er wel degelijk veel mee te maken hebben. En wat '100% genetisch ok' is, is ook lastig te beoordelen. (Tenzij het een Duyvisnootje betreft.)

Mossel: structuur is er in vele soorten en maten, maar als geen daarvan positief voelt, vraag ik me af of de diagnose 'autisme' wel de juiste is.

YesterdayJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:34

ik vind het echt een hele nare titel om te lezen....
verdiep je er eerst in & geef het topic een andere titel, als dat nog kan ;)

Maar het syndroom van down en autistme zijn beide wel aangeboren, maar het down syndroom heeft idd een chromosoom meer, (kan eventueel me bio boek er wel bij halen om het even zeker te weten hoe of wat precies :) )
autisme kan geloof ik ook erfelijk zijn?

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:36

bij het syndroom van Down is er sprake van trisomie 23 (extra chromosoom in paar 23).
Autisme is ook een genenverwand probleem, maar welke genen weet ik helaas niet.

Autisten kunnen lichamelijk en geestelijk 100% zijn, alleen hebben dus een stoornis in de sociale vlakken (in de hersengebieden die daar overgaan missen waarschijnlijk verbindingen). Autisten blijken vaak hoogbegaafd te zijn (al hoeft dit echter niet altijd te zijn), mensen met het syndroom van down hebben over het algemeen een lagere begaafdheid.

Autisme kan erfelijk zijn inderdaad, net zoals bv. ADHD, ADD, PDD-NOS etc

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:36

Syndroom van down heeft inderdaad met celdeling te maken, en het is ook erfelijk.

even gekopieërd van internet,
De ene autist is ook de andere niet, dat kun je verdelen in 4 types.

Het afzijdige of inalerte type: dit is de klassieke autist, meestal met een verstandelijke handicap. Onverschillig tegenover vreemden, maar ze aanvaarden lichamelijke toenadering door wie ze vertrouwen. Omgang met anderen alleen als ze er iets van willen.

Het passieve type: zij zullen zelf geen initiatief nemen, maar zijn bereid te doen wat hen gevraagd wordt.

Het actief-maar-bizarre type: neemt initiatief tot sociaal contact. De wijze waarop is echter onaangepast en eenzijdig. Ze praten eindeloos over hun eigen thema’s of interesses en gaan alleen van zichzelf uit. In deze groep komen doorgaans gemiddeld- tot hoogintelligente personen voor.

Het stijf-formalistische of hoogdravende type: is overmatig beleefd en vormelijk. Door hun goede intelligentie weten zij hun problemen te compenseren en camoufleren. Zij leren sociale regels uit het hoofd en overleven op basis van aangeleerde of verworven scripts. Ze missen evenwel de intuïtie, nodig om de subtiliteiten van het intermenselijk verkeer te begrijpen. Gebrek aan empathie en sociale naïviteit kenmerken deze groep het meest.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:37

Shadow0 schreef:
Nicole85 schreef:

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken hoor - het is overduidelijk dat genen er wel degelijk veel mee te maken hebben. En wat '100% genetisch ok' is, is ook lastig te beoordelen. (Tenzij het een Duyvisnootje betreft.)

Mossel: structuur is er in vele soorten en maten, maar als geen daarvan positief voelt, vraag ik me af of de diagnose 'autisme' wel de juiste is.

schijnbaar wel, anders zou ik niet afgekeurd zijn

upendo

Ik ga me niet uiten over de titel, dat lijkt me duidelijk. :)

Maar syndroom van Down en autisme zijn heel verschillende dingen. Waar je bij het syndroom van Down toch wel kan zien dat iemand "niet goed" is, door het uiterlijk (inderdaad een chromosoom 21 teveel), is autisme meestal minder duidelijk. Beide aandoeningen zijn er in verschillende vormen, van licht naar zwaar. :)

Autisme is inderdaad erfelijk, Carlienn_. :j Ligt wel aan de soort. :)

Krissis

daarnaast heeft syndrom van down uiterlijke kenmerken (dikke tong, kleine oren e.d) en wordt je (over het algemeen) niet oud met down, Gelukkig is de zorg vandaag de dag steeds beter, maar mensen met down en ouder dan 65, is een zeldzaamheid. Mede door de hartstoornissen die vaak met down gepaard gaan.

Ook krijgt elke ''downer'' vroeg of laat altzeimer, want het is gebleken dat de afweiking altzeimer op het 21ste chromosoon ligt en mocht een downer daar er toevallig 3 van hebben...

Ook zijn deze mensen meer vatbaar voor dementie.
Laatst bijgewerkt door Krissis op 04-06-10 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:38

Sorry hoor.. Ik vind het heel neer kijkend over komen op mensen die autisme heeft, en mensen die het syndroom van down hebben..

Zowiezo heeft iemand met autisme niet het verstand van iemand van 3 als die bijv. 14 is... Integendeel zelf.. Echt erg dat je dit bij elkaar linkt :n

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:40

Change_ schreef:
Sorry hoor.. Ik vind het heel neer kijkend over komen op mensen die autisme heeft, en mensen die het syndroom van down hebben..

Zowiezo heeft iemand met autisme niet het verstand van iemand van 3 als die bijv. 14 is... Integendeel zelf.. Echt erg dat je dit bij elkaar linkt :n

Mensen met Asperger hebben vaak een hoger IQ dan gemiddeld zelfs.
Het ligt dus echt aan de soort. :)

En Krissis: naar mijn weten is er alleen een chromosoom 21 teveel mogelijk. :)
Maar de meeste Downers worden niet ouder dan 65 nee.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:41

@ Change: ik denk dat die verwarring komt doordat veelal mensen met een verstandelijke beperking óók een vorm van autisme hebben, waardoor er snel gezegd wordt dat iemand met autisme een langere ontwikkelingsleeftijd heeft. Deze combi komt dan ook vaak voor, hoewel je niet beperkt hoeft te zijn om autistisch te zijn...

Mossel

MieLo schreef:
bij het syndroom van Down is er sprake van trisomie 23 (extra chromosoom in paar 23).
Autisme is ook een genenverwand probleem, maar welke genen weet ik helaas niet.

Autisten kunnen lichamelijk en geestelijk 100% zijn, alleen hebben dus een stoornis in de sociale vlakken (in de hersengebieden die daar overgaan missen waarschijnlijk verbindingen). Autisten blijken vaak hoogbegaafd te zijn (al hoeft dit echter niet altijd te zijn), mensen met het syndroom van down hebben over het algemeen een lagere begaafdheid.

Autisme kan erfelijk zijn inderdaad, net zoals bv. ADHD, ADD, PDD-NOS etc

pdd-nos is autisme >;)

Krissis

@ upendo: tis idd 21, ver typt, dank, zal het veranderen.

upendo

Re: heeft autistisch en mongool zijn met elkaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:42

Haha, foutje, oliebol happens. :Y)

Ik moet er ook altijd even overna denken hoor. :P

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:42

ADHD en ADD zijn ook vormen van autisme, tis een beetje een brei... het hangt allemaal aan elkaar, maar ook weer niet...

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:43

Ja klopt.. Tuurlijk :j
Maar ik vind iemand met het syndroom van down en iemand met autisme totaaaal niet bij elkaar liggen. Buiten dat word ik ook verdacht van autisme en daarbij heb ik adhd. Dan komt dit zeer neerbuigend over.. En al helemaal omdat mensen met autisme al als 'anders' worden gezien.. Maar vaak een hoog IQ hebben, terwijl mensen met het syndroom van down dat dus niet hebben ;)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:43

HO, wacht: hoeft niet! er zijn ook mensen met down die MAVO doen!
(* Edit: hoewel dat wel zeldzaam is, maar ze zijn er echt!)
Laatst bijgewerkt door Krissis op 04-06-10 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:46

Even een kleine kanttekening Krissis: ADHD valt officieel niet onder autisme, het lijkt erop maar het hoort er niet bij. ;)

Tja iemand met autisme pikt signalen van anderen slecht of niet op en reageert daardoor ''raar'', om het even simpel te zeggen. Zulke signalen zijn bijvoorbeeld een sarcastische ondertoon of ''het echt menen''. Voor zover ik weet hebben mensen met het Syndroom van Down daar ook vaak moeite mee. Waar dat precies aan ligt weet ik niet.

Change: Jij draait het om, jij doet alsof iedere autist ook het Syndroom van Down heeft. Dat raakt kant noch wal. ''Alle strandballen zijn rond, dus alles wat rond is is een strandbal.''
Laatst bijgewerkt door JuliaMaria op 04-06-10 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt