scheurtje in meniscus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnyyyyyy

scheurtje in meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:37

hallo allemaal,

ik had 2 weken geleden met de shuttel run test me knie verdraait en nu loop ik al 2 weken op krukken.
Het gaat geen haar beter dus me moeder en ik denken we gaan even naar een speciale man dat een echo maakt.Daar eenmaal aangekomen had ik heel veel pijn omdat hij me knie wilde buigen wat echt niet ging.Dat was nodig om de echo temaken naja ik door zetten,dus uiteindelijk de echo er zit vocht in me knie.We werden naar de huis arts gestuurt.Vandaag naar de huis arts geweest en ja hoor conclusie meniscus gescheurt.Wij worden door gestuurt naar het zieken huis over 3 weken kon ik terecht in hoorn (had liever eerder) dus wij alkmaar bellen.5 weken!!!!!! naja dat duurt helemaal lang nu dus lelystad gebeld enmag ik volgende week heen voor foto's ik ben echt helemaal klaar met me knie :( had afgelopen week survival kamp niet geweest door me knie over een week handbal kamp kan ik waarschijnlijk niet heen.En binne kort nog zeilkamp met school en dat gaat dus ook moeilijk worden :(

heeft iemand hier ervaring mee?
en wie heeft tips?

robin_hood

Re: scheurtje in meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:40

Bovenbeenspieren flink trainen, dat kan ervoor zorgen dat je knie wat extra steun krijgt. Kun je nu al mee beginnen. Als dat niet voldoende helpt dan heb je die voorsprong in ieder geval al opgebouwd als er toch een kijkoperatie gaat volgen.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 13:41

hoe train je je boven been spieren dan?
voor schaatsen heb ik die nodig train ze ook wel maar dat zijn allemaal oefeningen met gebogen kniËn zo ver ik weet en ik kan me knie niet buigen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:42

Zou je niet beter contact met een fysio op kunnen nemen?
Dadelijk doe je per ongeluk dingen die het alleen maar erger maken...

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:46

Heeft de huisarts de diagnose gesteld ?

Gewoon afwachten en rust houden. Niet gaan overbelasten en veel koelen.
Ik spreek uit ervaring en je hebt nog geluk met je week. Ik ben twaalf weken bezig geweest voordat ik onder het mes kon helaas.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:46

bonbon15 schreef:
hoe train je je boven been spieren dan?
voor schaatsen heb ik die nodig train ze ook wel maar dat zijn allemaal oefeningen met gebogen kniËn zo ver ik weet en ik kan me knie niet buigen

niet zelf gaan lopen belasten. Waarom gaan sporten nu ? Je bent nog jong dus hou je gemak ;)

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:11

naar de fysio werkt echt :))
Mijn moeder had dat ook en na een paar keer fysio was 't weg :j

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:13

Ik loop al zo'n 5 jaar met 2 gescheurde meniscussen.. Het is prima te doen hoor :))

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:45

mijn meniscus is ook gescheurd ik sta al sinds september op de wachtlijst maar nog niks gehoord al wel een paar keer gebeld ze zeiden misschien eind augustus niet normaal ma gaat naar een andere ziekenhuis bellen en daar proberen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:03

robin_hood schreef:
Bovenbeenspieren flink trainen, dat kan ervoor zorgen dat je knie wat extra steun krijgt. Kun je nu al mee beginnen. Als dat niet voldoende helpt dan heb je die voorsprong in ieder geval al opgebouwd als er toch een kijkoperatie gaat volgen.

Dat lijkt me niet zo handig om alvast op eigen houtje te gaan doen :=
'even' wachten op de scan, dan weet je ook in hoeverre hij gescheurd is, en dan naar de fysio om samen met een deskundige je benen trainen ;)

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:43

Mijn kruisband en meniscus waren gescheurt met voetballen..ik moet onder het mes..of stoppen met voetbal..

tja toen maar gestopt met voetbal...en het is prima zelf genezen,nergens last meer van:)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:42

verootjoo schreef:
robin_hood schreef:

'even' wachten op de scan, dan weet je ook in hoeverre hij gescheurd is, en dan naar de fysio om samen met een deskundige je benen trainen ;)

Ik ben fysiotherapeute. Je kunt al wel beginnen met oefenen, no problem. Gewoon je knie gestrekt houden en je been optillen ( dus vanuit je heup). Je knie blijft dan dus gewoon recht terwijl je wel je bovenbeenspieren aanspant. Is een veilige oefening om alvast zelf te doen. Maar niet elke meniscusscheur is hetzelfde dus ook het resultaat van het oefenen kan verschillend zijn. Vaak helpt het goed maar soms is de scheur ongunstig en is opereren alsnog noodzakelijk. Gewoon beginnen met oefenen, niet geschoten is altijd mis. Opereren kan altijd nog.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:28

Toen mijn meniscus scheurde 3 jaar geleden (en mijn knie meteen ook op slot zat) was ik erg blij met een operatie. Op zaterdag gebeurd en op dinsdag lag ik onder het mes. Die avond liep ik zonder krukken en pijn vrolijk het ziekenhuis uit.

En zo had ik op 6 mei wederom een voorval waarbij ik door mijn knie ging. Flink pijnlijk, maar het ging wel. Dag erna (op vrijdag) zat ik alweer bij de orthopeed, dinsdag erop wederom geopereerd.
Helaas bleek bij die operatie niet alleen mijn meniscus kapot te zijn, maar ook mijn kruisband gescheurd te zijn en er is een flink stuk kraakbeen weggeslagen.

Voor die laatste 2 dingen moet ik in totaal nog 2 maal onder het mes. Ondertussen is de operatie een kleine maand terug. In de 2 weken erna heb ik in totaal 16 proeven gereden en 2 paarden getraind. Daarna 2 weken rust genomen. Ik loop als ik wat langer door moet met 1 kruk, korte stukjes zelfs zonder. Nog totaal geen spijt gehad van mijn operaties tot op heden.

Fysio is hier ook verplicht, idd ivm aansterken van bovenbeenspieren. Binnenkort heb ik mijn 1e afspraak, ben benieuwd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:53

robin_hood schreef:
verootjoo schreef:

Ik ben fysiotherapeute. Je kunt al wel beginnen met oefenen, no problem. Gewoon je knie gestrekt houden en je been optillen ( dus vanuit je heup). Je knie blijft dan dus gewoon recht terwijl je wel je bovenbeenspieren aanspant. Is een veilige oefening om alvast zelf te doen. Maar niet elke meniscusscheur is hetzelfde dus ook het resultaat van het oefenen kan verschillend zijn. Vaak helpt het goed maar soms is de scheur ongunstig en is opereren alsnog noodzakelijk. Gewoon beginnen met oefenen, niet geschoten is altijd mis. Opereren kan altijd nog.

ik ook ;) Maar ik zou nooit iemand aanraden alvast te beginnen voordat je weet in hoeverre hij ingescheurd is, en zonder dat je hebt gezien hoe ze hem uitvoert.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 19:34

bedankt voor alle reacties!
ikga indd de oefeningen doen die genoemd zijn!

Watermeloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:04

Ik heb mijn meniscus vorig jaar ook gescheurd, verdraaid met gym (verkeerd neer gekomen). Mijn gymleraar dacht dat het wel meeviel, dus niet gekoelt. De hele dag doorgelopen en dat deed wel erg veel pijn en ik had een hele dikke knie, dus naar de huisarts. Die dacht ik of mijn meniscus had gescheurd of banden had verrekt, dus krukken gekregen. Na een week kon ik nog niet lopen, dus weer naar de huisarts, die dacht nu dat ik misschien wel wat had gebroken in mijn knie, dus na het ziekenhuis. Hier kwam ik niks uit, alleen dat er heel veel vocht in zat. Toen naar de fysio geweest, en daar moest ik mijn spieren vooral trainen,trainen en nog eens trainen. Nu heb ik er minder last van, maar na een hele drukke dag voel ik het nog wel.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:33

Even rustig aan doen en de scan afwachten inderdaad. Zou niet zelf met oefeningen beginnen voor je weet wat er zit....

Bij mij was de (tweede) fysio, na eerst elders fysio, orthopeed en sportarts die het niet wisten, ervan overtuigd dat mijn meniscus niet goed was.
Hij wilde niet behandelen voor ik naar een goede orthopeed was geweest. Door die tweede orthopeed ben ik inmiddels 2x geopereerd (was dus geen meniscus probleem). 30 maart ben ik voor het laatst geopereerd, ik kan sinds kort weer zonder krukken lopen en hoop binnenkort ook weer te kunnen fietsen/ auto rijden.

Succes ermee!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:53

vriendin van mij had dit ook. zij is geopereerd in een privekliniek. na een aantal weken liep ze weer gewoon en heeft er geen last meer van. volgens mij rozendaal. in ieder geval iets met rozen was het...

rob77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:57

ik ben al meer als 14 jaar knie klacht patient ...
-gescheurde miniscus ,afgeschuerde kruisbanden heb echt ales gehad

iedereen met ze eigen trauma is natuurlijk anders te beoordelen !

wat je zo wie zo kan doen is fietsen om je knie in beweging te houden ...waardoor de vocht in je knie eerder zal wegtrekken ..
fysiotherapie zal dat ook wel zeggen ..

oefening om je been sterker te krijgen ,

ga recht tegen de muur aanzitten ..vervolgens je been optillen ,laten hangen zo een 10 seconden en dan langzaam wer laten zakken .
deze oefening is een basis oefening die je langzaam kan gaan uitbreiden ..je begint bij 10 keer ...probeer elke dag een beetje meer te doen ..om vervolgens het resultaat te krijgen dat je hem echt met gemak 1000 keer kan doen ..
weet niet of je in bezit bent van ee home trainer fiets...maar raad je aan na elke oefening om ff te gaan fietsen..je spieren de rust geven..de beweging geven ...spreekt voor zich ..

ik heb heel wat orthopeten gehad in loop der jaren ...en ik zweer bij het onze lieve vrouwen ziekenhuis in amsterdam !
en de sint maartens kliniek !
daar weten ze echt waar ze het over hebben ....

succes met je herstel

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 13:51

we hebben een hometrainer ja :D maar momenteel in de garage wegens verbouwing!
ik kan nog steeds niet fietsen want na 3,5 week kan ik me knie nog steeds niet buigen :(

rob77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:48

na 3,5 week nog steeds niet kunnen buigen schrijf je ..
kan je je knie wel in 90 graden krijgen ?

de enige oplossing op dit moment is om toch die home trainer te pakken en der op gaan zitten ..
en proberen te fietsen ..

succes

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:58

hmm ik zou ff helemaal niets doen met je knie tot je exact weet wat er kapot is!!!

ik had m'n binnen meniscus gescheurt en die is door middel van een kijk operatie voor 1/3 verwijdert.

terwijl een andere dame een scala aan oefeningen moest doen om dr been spieren te trainen mocht ik die absolut niet doen omdat m'n beenspieren al sterk waren van t fietsen en paardrijden.

als ik ze extra zou trainen zou dat er voorzorgen dat ik m'n knie beperkter zou kunnen buigen.

wat je evt zou kunnen doen is je ha vragen of ze kunnen bellen voor een spoed plekje.
dat heeft de mijne ook gedaan kon de zelfde dag nog terecht!

sterkte

rob77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:40

door niets te doen met het been laat je het lekker stijf worden ..
neemt de spierkracht ook af ....naar mate de tijd verder gaat ...

het hele fietsen bedoel ik niet als spierkracht opbouw !
maar puur om het been in beweging te houden waardoor je juist bevorderd dat de vocht rond de knie eerder zal weg trekken ..
je uiteindelijk vorderingen gaat maken met je genezings proces ...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:47

Ik snap je idee rob :) Maar toch zou ik zo'n advies ook niet zomaar geven over internet :o
Denk dat TS beter naar een goede orthopeed of fysio kan gaan voor goed advies :j

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 13:53

ik kan me knie niet veder buigen dan 30/40 graden en dat is dus geen home trainen haha naja veder doe ik wel de oefening van beenen om hoog en om laag maar daar word ik nu gek van haha naja 1 voordeel krijg goede armspieren ;)