kind en eten..drama

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

supersambo

kind en eten..drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 17:15

Mijn zoon is nu 2,5 en het is drama met eten. Hij eet tergend langzaam.
Hij eet ook niet zelfstandig. Tot nu toe lijkt de enige manier om er wat in te krijgen om er tijdens het spelen elke keer wat in te schuiven.
Ook opa's en oma's (mijn moeder komt zelfs uit het basisonderwijs) lijken geen oplossing te weten.
Dat is toch ernstig ?

We zijn nu al meer dan een uur onderweg en er zitten nu een paar vegetarische gehaktballetjes in (vlees op frikandel na eet hij niet) en een stuk komkommer. Dat is dan ook tegelijk zijn lievelingseten in combinatie met kiwi's.
Dat is dan wel weer een voordeel. Hij is gek op fruit.

Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om hem langer dan 5 min aan tafel te laten zitten. En zelfs een manderijn eten duurt een eeuwigheid. Zelfs patat gaat er amper in. Pannekoeken zijn wel geliefd maar ook dat gaat zéér langzaam. Gerust een half uur over 1 pannekoek al het niet langer is.
Je kunt van een 2,5 jarige niet verwachten dat hij drie kwartier aan tafel blijft zitten.

Maar ben toch ook zeker niet van plan om de kleine smurf tot in lengten van dagen te blijven voeren. Gewoon een fase ?

Wat doen we hiermee ?

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:18

Mijn nichtje eet ook niet als zij aan tafel moet, zij zit aan de salontafel op haar stoeltje zij wordt zaterdag 3!

En dan neemt ze een hapje en gaat ze even wandelen, en komt dan zelf weer terug om weer een hapje te nemen. Zodra ze aan tafel "moest" dan at ze niks!

Kijk dit is niet de ideale manier, maar ze eet teminste wel! Al kan het altijd beter natuurlijk ;)

Laat je hem zelf eten? Of geef jij hem hapjes? Zoja, probeer het hem eens zelf te laten doen maar dan ook wel op zijn manier, tot op een bepaalde hoogte natuurlijk :D
Probeer eens met hem naar de winkel te gaan en laat hem zelf een bordje met bestek uitkiezen ofzo.. Probeer het leuk voor hem te maken, als hij gaat eten!

Weet hij dat als hij goed heeft gegeten dat hij een snoepje/ toetje krijgt?

Anders kun je proberen dat hij zelf een toetje of snoepje voor naar het eten mag uitkiezen, maar dat hij het dan alleen krijgt als die goed heeft gegeten!

Hoop dat je een oplossing vind.. Lijkt me een erg moeilijke situatie!

Ik ben trouwens zelf ook een hele slechte eter, mijn ouders werden er op het begin echt kwaad om. Maar nu hebben ze zich erbij neergelegd! Ik eet echt wanneer ik trek heb. Maar ik kan ook een periode hebben dat ik een heel groot bord eten naar binnen werk :P
Laatst bijgewerkt door Fury08 op 03-06-10 17:23, in het totaal 2 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:19

Ik zou me er niet te druk om maken, heb met mijn kinderen ook zulke fases meegemaakt. Niet te veel drama, dwang werkt meestal averechts. Dan maar over de dag verspreid wat meer eetmomenten.
Lastig is het zeker, maar meestal gaat het vanzelf over. Mijn oudste is inmiddels 10 en je wil niet weten wat die allemaal wegbunkert ;)

supersambo

Re: kind en eten..drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 17:28

De kleine man is volledig onomkoopbaar. Toetjes geeft hij zowiezo al niet veel om. Snoep en zelfs chocola is ook al eens als beloning aangeboden maar dat boeit hem niks. Lijkt zelfs of hij dan nog stelliger wordt om niet te eten.

Echt druk maken doe ik verder niet. Hij eet wel gezond en uiteindelijk ook wel genoeg, maar je bent de halve dag druk om er wat in te krijgen ! Tot een jaar was er niks aan de hand, alles ging erin.

Bestek en borden ook geprobeerd, weinig interesse.

Bij vlagen neemt hij zelf een hapje. Maar alleen als het fruit is (wij zijn o.a. grootverbuikers in aardbeien en meloenen). Heel soms een stukje brood, maar dats is ook zeldzaam.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:13

Volgens mij moet je ook niet gaan omkopen. Eten moet leuk, lekker en gezellig zijn. Geen druk en geen dreigementen, want dat wordt het een machtsmiddel. Wil hij met zijn handen eten/smeren, prima, lekker laten gaan.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:18

Lekker laten doen, hem zelf laten eten en je niet druk maken, komt vanzelf goed,
zorg ervoor dat het niet eten geen continu aandachts punt vormt, ook niet in gesprekken met opa en oma buurvrouwen of vriendinnen als je kind in de buurt is , doe net of er niets aan de hand is en als je er zelf geen drama van maakt is het ook geen drama,
Als hij gezond is en een normaal gewicht heeft is het oke
Doe lekker je eigen ding en eet gezellig aan tafel, negeer het in jou ogen negatieve gedrag en beloon het goede dan is deze fase voor je het weet weer voorbij

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:19

crazycactus schreef:
Ik zou me er niet te druk om maken, heb met mijn kinderen ook zulke fases meegemaakt. Niet te veel drama, dwang werkt meestal averechts. Dan maar over de dag verspreid wat meer eetmomenten.
Lastig is het zeker, maar meestal gaat het vanzelf over. Mijn oudste is inmiddels 10 en je wil niet weten wat die allemaal wegbunkert ;)

Tja klopt ze gaan allemaal door zo'n fase. Gelukkig die van mij niet zozeer. Ik maak mij er niet druk om als ze even wat minder eten ze hebben genoeg reserves en iedereen weet toch dat kids door zo'n fase gaan.

Dwingen heeft geen zin wordt alleen maar ruzie en gaat van kwaad tot erger. Het idee van een toetje aan het einde werkt goed en dan moeten ze bv nog een hapje nemen. Al duurt het eeuwen ze weten dat ze dat ene hapje moeten nemen.

Ik heb bv altijd brood liggen als ze slecht warm eten weet ik gewoon dat ze een uur na het eten om een boterham vragen. En die heb ik dan. Ook vragen ze dan regelmatig om een appel als ik die zelf ga eten dat soort dingen werken vaak goed.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:25

eten moet een feestje zijn. als jij gefrustreerd raakt omdat het zo langzaam gaat is het geen feestje meer. zet eten en drinken voor hem neer, ga er even gezellig bij zitten en eet je eigen eten op. verlang dat hij die tijd ook aan tafel zit. maakt niet uit of er dan 1 of 20 happen in gaan, laat hem zelf maar rommelen en geef hem geen hapjes. hij kan het zelf wel!
na die tijd laat je zijn eten staan maar gaan jullie beiden van tafel. bespreek met hem dat hij steeds een hapje mag nemen tussen het spelen door en beloon hem daar (mondeling) uitgebreid voor.

echt, deze fase put je uit maar gaat echt over!

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:40

Aah lichtpuntje.... het gaat over :+

Zonder gekheid, zal me er in het weekend toch weer eens op storten.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:51

Misschien ook een keer iets heel nieuws en onverwachts op tafel zetten... daar is van tevoren nog geen weerstand tegen.
Wraps of taco's misschien?
Salade met tomaat, komkommer, ui, kidneybonen, mex. kruiden olijfolie en tortillachips?
Verse asperges? Sushi? Guacamole?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:58

Ander idee (ik gooi maar wat in de groep)

Gewoon duidelijk aangeven: we gaan nu eten, zelf laten doen, en dan nadat jullie alles op hebben, bordjes afruimen, toetje eten, ook afruimen en klaar? Hij neemt het er nu van en jullie zijn er druk mee ;-)

Ik heb er twee, 4 en 2 jaar, en nou zijn ze best makkelijk hoor, dus wie weet heb ik makkelijk praten, maar wie weet. Hij krijgt door de dag waarschijnlijk wel genoeg binnen, en ik ken geen kindje dat zichzelf zou uithongeren: als ze honger hebben eten ze wel! Ik heb me ook nooit druk gemaakt, wil je alleen toetje? Prima... (9 van de tien keer ging ze nog aan de groente na het toetje :D )

Ik denk dat als ie echt trek heeft dat ie dan wel met jullie mee gaat eten? Nu is het wel een leuk spelletje en jullie hobbelen braaf achter hem aan :D (moet je hem niet volstoppen met koekjes etc, maar dat doen jullie niet volgens mij)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:05

Zit wel wat in :j Er is een tijd van eten en van spelen. Als je ls ouders al klaar bent en er wordt nog actief gegeten kan je best nog even aan tafel blijven kletsen. Maar nog 20 minuten blijven zitten terwijl er nauwelijks iets naar binnen gaat werkt niet.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:07

Ik ga helemaal mee met wowamigo, niet dood knuffel maar duidelijk zijn, kinderen verhongeren zich zelf echt niet. Geef hem een duidelijke tijd, is hij niet klaar jammer dan morgen weer een dag. Soms helpt het om een kookwekker erbij te zetten zodat hij de tijd kan zien lopen. Apart zetten, dus aan een andere tafel maar wel in de zelfde ruimte en hem negeren tot hij eet helpt vaak ook super, niemand houd van alleen eten.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:08

Mijn moeder dekte voor mijn zus op een gegeven moment de tafel niet meer. Dus wel een bord voor mama en papa maar geen bord voor haar. Na een paar dagen was het voorbij en kwam ze weer aan tafel om te eten. Maar of dat ook helpt bij langzaam eten? Mijn kinderen eten eigenlijk heel makkelijk, dus verder heb ik echt geen ideeen voor je.. Ik zou hem in ieder geval niet meer 'voeren'! Hij kan het prima zelf. Mijn jongste is ook 2,5 en die eet sinds haar 1e al alleen. Dat is gewoon een spelletje voor hem.
Laatst bijgewerkt door DebGizmo op 03-06-10 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:09

Waarom dwingen te eten?
Gewoon 3 tijden instellen waarop er kan worden gegeten dus ontbijt, lunch en avondmaal.
En als hij weigert te eten dan toch niet maar dan wel gewoon wachten tot het volgende maal en niet tussendoor koekjes of snoepjes of broodjes.
Gewoon eet je nu je avondmaal niet oke prima morgen ochtend is er weer ontbijt.

Dus bijvoorbeeld
Van 8:00 tot 8:15 ontbijt.
Van 12:00 tot 12:15 Lunch.
Van 17:30 tot 18:00 Avondeten.

Wat hij binnen die tijd op kan krijgt hij en meer niet.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:13

Wij doen het ook zo eigenlijk, ik hou ook niet altijd rekening met wat ze wel of niet lusten, ik kook gewoon wat me lekker lijkt. Eten ze bijna niks? Geen probleem, eet maar een dubbel bakje yoghurt, of als ze nog trek hebben mogen ze extra fruit voor het slapen gaan.

Ik heb echt een keer geprobeerd te dreigen met eten en had al heeuuuuul snel door dat daar geen beginnen aan was :D
@ Moontje: ja dat dus. Iets tussendoor mag dan nog wel denk ik, fruit ofzo, maar dat eet ie wel.

Eet ie trouwens niet teveel fruit (dat ie al vol zit?)
Mijn jongste heeft er een handje van alle tomaat op te eten voor ik het in het gerecht gebakken heb bijvoorbeeld :+

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:14

WowAmigo schreef:
Wij doen het ook zo eigenlijk, ik hou ook niet altijd rekening met wat ze wel of niet lusten, ik kook gewoon wat me lekker lijkt. Eten ze bijna niks? Geen probleem, eet maar een dubbel bakje yoghurt, of als ze nog trek hebben mogen ze extra fruit voor het slapen gaan.

Ik heb echt een keer geprobeerd te dreigen met eten en had al heeuuuuul snel door dat daar geen beginnen aan was :D
@ Moontje: ja dat dus. Iets tussendoor mag dan nog wel denk ik, fruit ofzo, maar dat eet ie wel.

Mijn jongste heeft er een handje van alle tomaat op te eten voor ik het in het gerecht gebakken heb bijvoorbeeld :+

Fruit ja.
maar niet eerst geen avondeten en een uur later ik heb honger mag ik een koekje/broodje/snoepje

x_Melis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:17

Dit had ik ook toen ik klein was.

Mijn moeder had er wat op verzonnen.
Ze had een kookwekkertje en die stelde ze dan in , het was een varkentje.
Mijn moeder maakte er een spelletje van , wie is er eerder klaar ? jij of het varkentje?
En ik wou natuurlijk winnen dusja.. ik ging sneller eten. haha klinkt miss beetje raar maar zo is het wel gegaan ;)
Misschien helpt het? :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:19

Moontje1991 schreef:
WowAmigo schreef:

Fruit ja.
maar niet eerst geen avondeten en een uur later ik heb honger mag ik een koekje/broodje/snoepje

Precies. Heeft mijn zus wel gedaan (want dan had ie tenminste wat binnen...) ging ook goed :+

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:20

Mn oppaskindjes hadden zichzelf aangeleerd dat het "gevoelige kinderen" waren en dat ze daarom maar niet normaal konden eten (ze waren 3 en 5). Dus ik kookte idd gewoon wat ik lekker vond en dan moesten ze wel aan tafel komen zitten en als ze wilden eten dan graag en als ze niet wilden dan niet hoor. Als ik klaar was met eten, dan mochten ze van tafel. Maar dan idd ook geen koekjes en snoepjes als ze niet gegeten hadden, maar dat kregen ze van papa en mama wel altijd.

Bij hun was het gewoon dat ze er tegen in gingen als ze gedwongen werden om te eten en ze wisten dat ze daarna toch snoep kregen. Maar zoals ik las is dat bij jou niet echt het geval... Het negeren hielp in iedergeval wel, er geen groot ding van maken, hongen krijgen ze vanzelf wel ;)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:22

silvana84 schreef:
Ik ga helemaal mee met wowamigo, niet dood knuffel maar duidelijk zijn, kinderen verhongeren zich zelf echt niet. Geef hem een duidelijke tijd, is hij niet klaar jammer dan morgen weer een dag. Soms helpt het om een kookwekker erbij te zetten zodat hij de tijd kan zien lopen. Apart zetten, dus aan een andere tafel maar wel in de zelfde ruimte en hem negeren tot hij eet helpt vaak ook super, niemand houd van alleen eten.

Ik denk dat je door hem apart te zetten weer een heel issue van maakt. En een duidelijke tijd hoeft ook niet met een kookwekker lijkt me. Zo lang papa en mama eten is het etenstijd.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:23

Bij mij willen ze trouwens ook wel eens niet "eten"(hoefnieteten!!!)

En dan zeg ik "je hoeft ook niet te eten, maar je moet wel aan tafel!" Of als ze het bord wegschuiven (lussiknie) Oké, geef maar, zet ik het wel weg!

Werkt altijd :D

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:26

Ja. dat wegzetten doet het hem hier ook altijd WA :j
Ik had alleen 2 dagen geleden een huilend kind aan tafel omdat de pan met spinazie na 2x opscheppen leeg was :+

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:35

Hihi, da's dan weer een ander probleem!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:16

ik heb wel een TIP voor je.

je kan een sticker vel maken met 10 vakjes op een rij in totaal 50 vakjes steeds 10 achter elkaar.
je koopt kleine stickers waar hij uit kan kiezen..
je zegt tegen je kindje, als je een sticker wilt verdienen mag je voor mama een klusje doen, je kindje vraagt zich af wat en gaat het huis opruimen, zijn kamer schoonmaken enz.
maar nee dat zijn niet de klusjes die hij moet doen.
je zegt hem als we straks gaan eten zet mama 2 groentes klaar en jij mag kiezen welke je wilt.
je geeft je kind dus al de keus uit 2 soorten groente waarvan hij er 1 dus moet eten ( al is het maar 1 hapje)
daarmee kan hij een sticker verdienen na het eten en mag hij zelf op plakken.
heeft hij 10 stickers verdient mag hij een kadootje uit kiezen.. dat hoeft niet duur te zijn al is het een verrassings ei van de supermarkt.
het is zeker aan te raden alleen de handigheid moet er even inkomen.
bij mijn zoon die inmiddels 6 is en waarbij ik het vanaf zijn 2de jaar doe werkt het nog steeds.
kinderen worden namelijk helemaal wild als ze beloont worden, op school en op een kinderopvang doen ze het ook vaak met stickers belonen.
het is zeker aan te raden.
een vriendin van mij haar dochter at ook nooit alleen patat als het haar uit kwam.
ik zeg ik doe dit en doe dat en ze zegt met haar grote mond: het werkt niet we hebben alles al geprobeerd, ik zo heel stoer wacht even ik dat ding gemaakt voor we gingen eten en ik zeg lisa als ij straks 1 hapje van je groente neemt verdien jij een sticker, ik zeg maaaaaar als jij 1 hapje van je vlees en aardappeltjes eet verdien je 2 stickers.
nou geloof me die vriendin zat met open mond te kijken want die had haar dochter nog nooit geen groente zien eten.
ze gebruikt dat sticker systeem nu ook en dat meisje lisa heeft haar eerste 2 kadootjes al verdiend.

succes.
Laatst bijgewerkt door my_precious op 03-06-10 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt