Laatst bijgewerkt door Meert op 26-05-25 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Jibbel
Geplaatst: 03-06-10 09:05
Ik zou toch eens contact opnemen met je verzekeraar, of je geen second opinion bij een andere arts mag doen. Ik had vroeger een stalgenootje met ME, chronisch vermoeidheidsydroom oid. Zij heeft ook lang getobt voordat ze erachter waren en uiteindelijk gaat het nu wel weer een stuk beter. Dat zijn imo toch serieuze dingen waar een arts wel naar moet kijken.
Urielle
Geplaatst: 03-06-10 09:07
CVS?
De meeste voorkomende klachten van CVS-patiënten zijn: • de ziekte is plots begonnen, maar werd meestal voorafgegaan door een infectie (griepachtige aandoening, keelontsteking, maagdarmontsteking...); zelfs een minieme inspanning veroorzaakt een extreme vermoeidheid in de spieren (myalgie) waarvan men slechts langzaam herstelt. Vaak heeft men ook last van onwillekeurige spiercontracties; • men kan helemaal niet, of slechts deeltijds werken; • hoofdpijn • cognitieve stoornissen zoals concentratie- en aandachtsproblemen, geheugenstoornissen, moeilijkheden om te spreken (zich vergissen in woorden). Samen leiden deze klachten tot een vermindering van de intellectuele mogelijkheden; • grote schommelingen in de fitheidstoestand: men is niet de hele dag door vermoeid; een- voor de patiënt- overdreven lichamelijke of intellectuele inspanning kan een opstoot uitlokken; • een overactiviteit van het autonome zenuwstelsel, met bijvoorbeeld frequent urineren, (hart)kloppingen enz.; • griepachtige klachten die af en toe de kop opsteken, met keelpijn en pijnlijk gezwollen lymfeklieren ; • verstoorde lichaamstemperatuur met nachtelijk zweten, koude lichaamsuiteinden (vingers, tenen...) en soms ook lichte koorts en rillingen; • slaapstoornissen (in de beginfase vooral slaperigheid, en daarna inslaap- en/of doorslaapstoornissen); • slechte fijne motoriek en evenwichtsstoornissen die erger worden bij duisternis; • stoornissen van de zintuigen met o.m. paresthesie (jeuk en kriebelingen), • tinnitus (geluidswaarnemingen) en fotofobie (lichtschuwheid); • uitgesproken alcoholintolerantie; • emotionele labliteit; • atypsiche depressie (geen echte depressie), met soms ook depersonalisatie (zelfvervreemding) en desoriëntatie; • spastisch colon .
marleen_usar
Geplaatst: 03-06-10 09:09
Hoe hoog is je B12 gehalte weet je dat ook?
Emori
Geplaatst: 03-06-10 09:10
zou net zeggen, ben je op vitamine B12 tekort getest? ik heb jaren met een te laag b12 gehalte gelopen en daar ben ik heel ziek van geweest. Zit een jaar aan de injecties en ben nog steeds niet herstelt. http://www.stichtingb12tekort.nl/
Meert
Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-10 09:16
.
Sweetselina
Geplaatst: 03-06-10 09:17
Klinkt bekend. Ik heb net dinsdag, eindelijk na 3 jaar aanklooien, te horen gekregen dat de kans erg groot is dat ik Chronische vermoeidheid heb. Het is erg lastig om daarmee naar de huisarts te gaan. Mijn huisarts wist ook niks meer te doen. Uiteindelijk ben ik bij ons in de praktijk naar een andere huisarts gegaan (vorige week) en die heeft gelijk voor deze dinsdag dus een afspraak geregeld bij een kliniek in bilthoven. Ik was al bij 2 ziekenhuizen geweest en alle internisten namen mij niet serieus. Nu eindelijk heb ik een arts gevonden die naar mij luisterd. Ze gaan weer uitgebreid bloedonderzoek doen en er zijn al 2 mogelijke probeer behandelingen.
Je moet dus echt volhouden bij de dokter en anders naar een andere dokter toe. Het is erg moeilijk om te blijven vechten tegen vermoeidheid. Je kunt ook contact opnemen met de ME/CVS stichting. Die kunnen je misschien wel verder helpen. Maar je moet echt voor jezelf opkomen bij de dokter. Veel succes en mij PB box staat voor je open.
Als je wilt onderzoeken of je vitamine B12 te kort hebt, moet je daar wel echt om vragen. Ik ben inmiddels al zo vaak onderzocht, maar nog nooit geprikt op vitamine B12 tekort. Artsen denken vaak dat je dan bloedarmoede oid moet hebben en dat is niet het geval!
Emori
Geplaatst: 03-06-10 09:18
wat was je B12 waarde dan? Je hoeft niet onder de grenswaarde zitten om klachten te hebben. En sommige huisartsen houden verkeerde grenswaardes aan.
het is erg vervelend om je zo te voelen en er komt niks uit de onderzoeken.. weet er alles van
oh edit, zie nu je b12 waarde staan. idd met zo'n waarde kun je helaas ook al klachten hebben. elk mens is weer anders
Laatst bijgewerkt door Emori op 03-06-10 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Sweetselina
Geplaatst: 03-06-10 09:21
Ik ook! Verdrietig wordt je ervan.
Je kunt vragen om een doorverwijzing naar de kliniek Bergman in bilthoven http://www.bergmankliniek.nl/medical-care/home/1_0. Een doorverwijzing moet je wel hebben, maar je kan er redelijk snel terecht vergeleken bij andere ziekenhuizen. Heb bij de eerste 1,5 moeten wachten en bij de ander 3 maanden. Bij deze dus nog geen eens een week.
susje
Geplaatst: 03-06-10 09:24
Met een B12 waarde van 229 kan je zeker ook al erg veel last hebben van klachten hoor! Hier kan je zien dat dit een zogenaamde "laagnormale waarde" is, waarbij je zeker wel om behandeling kan vragen! http://www.stichtingb12tekort.nl/paper_ ... 2dec07.pdf
Ikzelf had een B12 waarde van 236 en wist ook van gekkigheid niet wat ik met mezelf aanmoest. Sinds ik ben begonnen met prikken gaat het alweer een stuk beter (maar ben er nog lang niet)
Mijn huisarts was het hier ook niet echt mee eens maar uiteindelijk is ook zij blij verrast door de resultaten!
Duke
Geplaatst: 03-06-10 10:18
Chronisch vermoeidheidssyndroom is een verklaring.
Heeft hij ook je schildklier onderzocht? Trage schildklier kan ook vermoeidheidsklachten geven. Mijn moeder was jaren niet vooruit te branden, heel snel moe, nergens zin in. Ze kwamen erachter dat het haar schildklier was. Nu medicijnen en ze springt weer rond. Ze weet niet wat ze meemaakt.
SunnyBL
Geplaatst: 03-06-10 14:40
Vraag een second opion aan bij een andere huisarts... Zelf jarenlang met diverse klachten gelopen (o.a. vermoeidheid, heel vervelend) en pas bij huisarts 4!!!! werd ik serieus genomen. (als mensen het maar vaak genoeg tegen je zeggen ga je vanzelf geloven dat je een aansteller bent) Mijn advies, doorvragen, doorzagen en doorvragen, doorvragen, doorvragen... Laat je niet afschepen met "iedereen is wel eens moe" Want het is niet gezond *spiekt ff in je profiel* om als 21jarige constant moe te zijn.
(wij kunnen wel allemaal aandoeningen de lucht in gooien maar ik denk niet dat TS daarbij gebaat is, alleen een goede huisarts die je klachten serieus neemt kan een diagnose stellen)
Succes meid!
Meert
Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-10 16:26
.
Heel verstandig, gewoon eens een andere praktijk bellen. Zij kunnen je vast vertellen wat je moet doen.
Nogmaals succes!
marleen_usar
Geplaatst: 03-06-10 17:34
B12 is erg laag hoor,huisartsen houden veel hogere waardes aan.Ik heb ook acupunctuur gehad maar dan van een arts.Die geeft mij B12 injecties,bij jou waarde kan echt al veel last hebben.