Angst voor harde knallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy89

Angst voor harde knallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:42

Hee allemaal!

Ik weet niet of hier al een topic over is, maar ik zit met een vervelend probleem.
Al van kinds af aan ben ik ontzettend bang voor knallen. Dit kan onweer zijn, maar ook vuurwerk, geweerschoten, etc. Bij de eerste onweersknal zit ik al rechtop in bed en maak ik mezelf gek.
Vroeger durfde ik gewoon niet naar kinderfeestjes, omdat ik al bang was voor ballonnen. Als ik al een ballon zag, werd ik gek van angst.
Dit heb ik nu nog steeds..

Afgelopen weekend ben ik op de landmachtdagen geweest voor m'n vriend. Die moest daar demonstraties geven. Ik zag daar 2 weken van tevoren al zo tegenop, maar voor hem ging ik mee. Heb de hele dag met plakkerige zweethanden en een hoge hartslag daar gekeken.. Ik dacht dat ik gek werd! Bij elke knal vloog ik in paniek weg.. Hoevaak ik me zelf ook inpraat dat het niks is..

Mijn ouders vinden het aanstellerij en hebben er weinig begrip voor. Daarom kan ik er thuis ook niet over praten. Zelf heb ik al zovaak tegen mezelf gezegd: stel je niet zo aan! Maar op de één of andere manier, lukt het gewoon niet om mezelf op andere gedachten te brengen.. Stel ik me dan echt aan?

Nu wilde ik weten of er nog meer mensen zijn die hier last van hebben en weten wat ik hier tegen moet doen. Ook ben ik benieuwd waar dit vandaan komt.. Is er iemand die mij kan helpen hiermee?

Koia

Re: Angst voor harde knallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:02

Ik heb precies hetzelfde! zit ook altijd tijdens de jaarwisseling binnen en durf amper de straat op omdat ik als de dood ben voor knallen. Snap zelf ook niet zo goed waar dit vandaan komt,misschien scherp gehoor? Mijn hart zit meteen in m'n keel als ik een knal hoor en schrik er echt onwijs van terwijl mensen om me heen nergens last van hebben. Niet alleen knallen trouwens maar ook andere harde plotselinge geluiden. Vroeger trok ik altijd het dekbed over m'n hoofd als het buiten onweerde haha :D

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:07

Als je het van te voren weet, dan kun je missch oordopjes gebruiken (van die waxbolletjes bv)
Je kunt ook overgevoelig voor geluid zijn wat een medische oorzaak heeft.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 31-05-10 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:07

Oke ten eerste het "stel je niet zo aan" daar moet je mee ophouden.
Je vind het eng en dat mag maar je laat het niet de baas worden.
Dus je zegt tegen jezelf op zo'n moment: "ja tuurlijk ben ik bang, maar ik weet dat er niks aan de hand is er kan niks gebeuren dus ik wordt gewoon weer rustig."
Het moment dat je jezelf dwingt niet meer bang te zijn werkt dat alleen maar averechts.
Als jij jezelf toestemming geeft rustig te worden dan zullen je hersenen en lichaam daar eerder naar luisteren.

Verwacht niet dat het meteen goed gaat maar het zal werken je moet het alleen blijven herhalen.

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 16:13

@ Koia.. ja, van dat scherpe gehoor had ik ook al in gedachten.. Van dat dekbed, heel herkenbaar! :P

@ Vlinder.. heb ik altijd al tijdens de jaarwisseling.. En ook afgelopen weekend heb ik ze in gehad tijdens de landmachtdagen.. Scheelt wel qua gehoor, maar niet qua angst

@ Zonnebloem.. dank je voor de tip! Ik merk inderdaad dat ik mezelf dwing om niet bang te zijn en dat dat absoluut niet werkt! Ik ga jou manier eens proberen! Dank je :)
Heb ook al geprobeerd om bewust knallen op te gaan zoeken en mezelf daarmee te confronteren, maar dat was ook geen succes, maar misschien nu wel als ik jou manier daarbij ga proberen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:22

Koia schreef:
Ik heb precies hetzelfde! zit ook altijd tijdens de jaarwisseling binnen en durf amper de straat op omdat ik als de dood ben voor knallen. Snap zelf ook niet zo goed waar dit vandaan komt,misschien scherp gehoor? Mijn hart zit meteen in m'n keel als ik een knal hoor en schrik er echt onwijs van terwijl mensen om me heen nergens last van hebben. Niet alleen knallen trouwens maar ook andere harde plotselinge geluiden. Vroeger trok ik altijd het dekbed over m'n hoofd als het buiten onweerde haha :D

Ik heb het ook! Ik denk niet dat het aan een goed gehoor ligt, gezien ik juist niet zo goed hoor.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:35

Ik heb precies het zelfde. Ballon, geweerschoten vuurwerk etc. allemaal even eng. Ik schaamde me er zelfs een beetje voor, omdat iedereen altijd moest lachen als ik weer bang werd van balonnen. Maar wat ben ik blij dat ik niet de enigste ben zeg.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:53

Zie het als een kind dat valt op straat, niks te zien, maar hij is er van geschrokken.
Dan zeg je niet stel je niet zo aan speel maar verder, dan zeg je ach vervelend ben je geschrokken is goed hoor ga maar lekker spelen.
Vechten tegen een angst is een gevecht dat je nooit zal winnen.

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 17:09

@ Quir: heb je ook weer een punt.. Want bij mij maakt het eigenlijk ook niet uit hoe hard de knal is.. Gewoon het 'onverwachte' is het hem denk ik.. Daaruit ga ik angst opwekken

@ Gina: dat was ook mijn reactie: blij dat ik niet de enige ben :)

@ Zonnebloem: jaa inderdaad.. ik ga het verband zien! Dank je wel! Heb je hiervoor gestudeerd ofzo? Of praat je uit eigen ervaring? (sorry, nieuwsgierig :o)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:14

Eigen ervaring met een andere angst, maar zodra je door hebt hoe je hersenen ergens op reageren wordt het heel makkelijk.
En er zullen ook wel momenten zijn dat het niet lukt maar ook dat maakt niet uit.

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 17:23

Okee, blij dat jij hier dan goede ervaringen mee hebt! Onwijs bedankt voor de tip.. Hoop hier echt wat uit te kunnen halen :)

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 15:38

Verder niemand hier op bokt die hier ook last van heeft?? :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:44

Ik ben erg schrikachtig, maar dat komt omdat ik een verleden heb.
Knallen zoals onweer gaan nog redelijk (behalve dan de eerste klap wanneer je nog niet weet dat het onweert.) Geluiden zoals bijvoorbeeld een deur die hard dicht slaat of iemand die opeens aanbelt schrik ik wel heel erg van.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:01

Het is altijd gissen naar de oorzaak van zoiets als je er nooit echt negatieve ervaringen mee hebt gehad. Wel een keer vuurwerk gehad dat vlak bij me is ontploft waardoor ik de halve nacht bijna doof ben geweest maar daarvoor was ik ook al bang voor knallen. Als het buiten onweert ga ik ook de straat niet op,niet omdat ik nou zo bang ben om door de bliksem te worden getroffen maar gewoon door het lawaai. Ballonnen zijn in mijn ogen tijdbommen die elk moment af kunnen gaan haha. Ik wil de term 'hoog sensitief' niet lukraak in het rond strooien maar misschien selectief hoog sensitief? :D dat je sommige dingen veel intensiever beleefd dan dan andere mensen. Ik opper maar wat.

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 17:36

Dat is ook vervelend Cayenne! Kan me voorstellen dat je daarvan schrikt, al helemaal omdat je een 'verleden' hebt

Koia, daar kun je inderdaad wel gelijk in hebben. Van die ballonnen hoe jij dat zegt, kan ik me helemaal bij inleven! Dan ga ik al denken: zul je zien, loop ik er net langs.. knapt dat ding! Alleen al door dat te gaan denken, bouw je al angst op! Ik heb er ook nooit negatieve ervaringen mee gehad naar mijn weten. Heb ooit eens een inslag meegemaakt van onweer en ben daar toen wel ontzettend van geschrokken, maar daarvoor was ik er ook al bang voor..