Zorg voor jezelf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

Zorg voor jezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:47

dat is iets wat ik de laatste tijd best vaak hoor..
Maar dat zet me aan het denken: Hoe doe ik dat ?!

Mijn leven bestaat uit: 's ochtends de krant rondbrengen, daarna naar school. Na school naar de manege of naar mijn shetje. Na het eten huiswerk maken en dan ff computeren en dan naar bed. In het weekend ook vaak bezig. Zondag doe ik het iets rustiger aan (maar kan nooit een dag totaal niets doen..) Opzich zou dit wel moeten gaan, doe ik al een poos.

Maar nu loopt het thuis niet helemaal lekker; veel spanningen. Op school schiet de stress er in, ik wil niet wéér blijven zitten en er staan voor de komende weken nog zoveel toetsen+verslagen op het programma..

Sinds vorige week heb ik last van hyperventilatie/paniekaanvallen. Ik schiet soms in de stress als ik alleen maar al aan school denk, dan blokkeer ik mezelf of begin te huilen. Thuis heeft mn zusje vaak woedeaanvallen, er heerst veel spanningen waar ik op dit moment slecht tegen kan. Ook dan raak ik in een soort van paniek en begin te hyperventileren.
Vorige week heb ik er 3 gehad (na zo'n hyper ben ik behoorlijk moe, last van hoofdpijn, druk op mn borst en hartbonsingen). Afgelopen week zat ik er 1x (op de fiets) er bijna tegen aan, heb me gelukkig nog goed kunnen praten maar vrijdag ging het mis: deze keer kreeg ik geen lucht, zwaar geluid alsof ik stikte en viel er bijna door flauw. na een paar minuten ging het wel weer maar het was behoorlijk eng.

Ik praat er wel met een aantal mensen over en morgen bel ik even naar de huisarts. Maar de laatste tijd zeggen veel mensen: meis, zorg goed voor jezelf.
Maar hoe doe ik dat??

_Tara_

Re: Zorg voor jezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:49

Zo te horen door wat meer tijd voor jezelf in te plannen. Dat je even niks moet. Dat je in bad gaat, met een reep chocola een film kijkt, een boek leest, gewoon even iets doen voor jezelf.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:55

Precies wat Tara zegt :j

Ik heb t hele riedeltje ook meegemaakt, en ben er uiteindelijk echt een beter mens van geworden. Durf te voelen, durf je gevoel er te laten zijn en het ook tot je te nemen: Je kunt wel denken van ohnee ik voel spanning, maar eigenlijk geeft je lichaam aan dat je rust nodig hebt! :)

De kans is er natuurlijk dat je huisarts je doorstuurt voor een aantal sessies bij de psych. Mocht dit niet gebeuren, kan ik je haptonomie aanraden :) Maar vooral: elke dag een paar keer een paar minuten niks doen en ontspannen! Probeer dit ook bewust te voelen, je kunt wel moedwillig niks doen maar dan heeft het geen effect. Even ogen dicht, je op je ademhaling richten en je hoofd leegmaken

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:56

Net als hier boven, plannen.
Je lichaam doet dit niet voor niks, hou daar rekening mee! :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:59

Ik sluit me helemaal aan bij Tara en Petulan.

Ik herken ook veel dingen in wat je schrijft. Veel hectiek en altijd maar doorgaan tot ik ook klachten kreeg. Toen ben ik me gaan realiseren hoe belangrijk het is om tijd voor jezelf te hebben en tijd om ECHT te ontspannen. Precies zoals Petulan zegt.

Ik heb ook veel gehad aan haptonomie. Vooral om meer in contact te komen met mijn gevoel en daardoor meer in contact te komen met mijn lijf. Waardoor ik signalen dat ik rust nodig heb op tijd herken.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:09

Ik ben van december t/m maart naar de psycholoog geweest, omdat ik tegen het depressieve aanzat. Dit heb ik afgerond. Eerlijk gezegd heb ik daar geen behoefte meer aan :)
Haptonomie; nog nooit van gehoord, ik ga het zo wel even googlen.

Verder kan ik in bad wel eventjes ontspannen, maar na 5 a 10 min heb ik het wel gehad. Paarden naar binnen halen (op de manege) helpt mij echt met nergens aan denken, bij mijn pony ook. Maar helemaal lichamelijk ontspannen kan ik niet echt..
Lezen hou ik ook niet echt van eerlijk gezegd.
En 's avonds lig ik meestal in bed te msnen/bokken en daarna ga ik gelijk slapen.
Een paar minuten niks doen.. dan blijft mijn hoofd toch bezig..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:10

ik kon ook niet ontspannen. Het is te leren ;)
Veel oefenen en in het begin vooral doen. In het begin ontspant het niet meteen, maar hou vol :j

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:15

Niet meer 's avonds achter de pc kort voordat je gaat slapen, en in plaats daar van gewoon even op bed liggen en niks doen :) Als je het moeilijk vind om 'niks' te doen kun je je ook op je ademhaling richten: hand op je buik, in=buik vullen met lucht, uit=lucht uit je buik.. Pas weer inademen als je voelt dat je moet, je natuurlijke ademhaling zn werk laten doen :)

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:18

maar dat doe ik :P als ik rustig op bed ga liggen, mijn ogen sluit en concentreer op mijn ademhaling dan val ik bijna gelijk in slaap :) daarom werkt meditatie ook niet echt bij mij..
Sowieso ben ik beetje allergisch voor yoga en meditatie; vind ik veel te zweverig :z (heb er niks tegen, mijn moeder doet het wel, maar persoonlijk hou ik er niet zo van)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:31

Dan moet je meditatie gewoon anders zien:
Ik zie meditatie niet alleen als in de lotus-houding zitten en stil zijn. Ik zie mediteren als bewust, met je volle aandacht doen waar je mee bezig bent. En alleen dat. Dat kan dus zijn in de lotus-houding letten op je ademhaling, maar dat kan ook het uitruimen van de vaatwasser zijn. Door iets met je volle aandacht te doen, is er geen ruimte voor andere gedachten. dat is waar meditatie om draait. Niet meer en niet minder, niets zweverigs aan ;)

Het is gewoon wel belangrijk dat je iets gaat zoeken waarbij je ontspant. Neem daar de tijd voor en verwacht niet meteen de eerste keer resultaat. de eerste keren zullen je gedachten afdwalen enz. Maar het zal je uiteindelijk veel op leveren!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:40

Ik heb wel eens gelezen dat hiervoor hardlopen erg goed is. Rustig opbouwen natuurlijk.
Maar dan ben je bezig en kun je toch je hoofd leeg maken.
Wie weet is het wat?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:41

Hardlopen is idd heel goed, maar ook andere sporten als je dat leuker lijkt! Inderdaad wel rustig opbouwen.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:23

Hier is nog zo'n persoontje die maar niet stil kan zitten en der hoofd leeg maken (ben je ookal tegengekomen in t hypertopic;))
bij mij gaan er ook elke seconde driehonderd gedachtes op en neer..je kan een keer proberen muziek ofzo aan te zetten (overdag ) en dan lekker in je bed luisteren ofzo?

Stertke iig :(:)

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:07

Dit heb ik ook gehad. Maar merk dat met een kleine tegenslag dat het weer terug komt.
Bij mij hielp het als ik lief voor mezelf was.
Naar de kapper, nagelstudio, maskertjes en natuurlijk shoppen & sporten!
Doe dingen waar van jij weet dat je er blij van word.

Ga vroeg slapen en eet gezond!
Tot laat in de avond studeren helpt niet, een goede nachtrust helpt meer

Hoop dat het ook voor jou werkt :(:)

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 06:24

Dankjewel iedereen :)!
Ik probeer nu echt rond 9 uur te gaan slapen, gezond eten doe ik sowieso. Hardlopen in het bos is inderdaad heerlijk maar aan het eind van de dag heb ik daar vaak geen energie meer voor of geen zin meer in.
Ik ga straks bellen voor een afspraak :) nog meer tips zijn altijd welkom :D

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 06:30

Jij hebt tijd voor jezelf nodig.
Of dit nu slapen is, lekker een boek lezen, een dvd kijken maakt allemaal niet uit, gewoon fff lekker tijd voor jezelf!!

Ik volg cranio therapie, dit is ontspannings en bewustwordingstherapie, het helpt, misschien sta jij er voor open :?

Wat eventueel ook een optie is, is Pilates.
Je word bewust van de spieren in je lijf, maakt je hoofd leeg en aan het einde lekker ontspannen onder begeleiding!! Ook nog goed voor je lijf ook :+