Slecht zelfbeeld?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Slecht zelfbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:24

Hallo Bokkers!
Ik hoor vaak mensen die een slecht zelfbeeld hebben..
Zelf kijk ik ook weleens in de spiegel en denk: Dit is fout,, Ieuw en dat ook

Hebben mensen dit ook ? Of nog beter; Wie heeft er tips om dit juist te kunnen negeren?

Barst Los! *D

Carmen

Re: Slecht zelfbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:08

Ik denk dat iedereen dat wel heeft, er zijn weinig mensen die zichzelf perfect vinden hoor.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:08

Ik vind mezelf ook niet perfect, maar ik ben wel meer dan tevreden met mezelf!
Ik zeg altijd: perfection is the most boring thing in the world.

:)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:09

Deels de leeftijd ook. Ik had het toen ik jonger was ook best erg, nu helemaal niet meer, niemand is immers perfect.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:23

Deels is het idd misschien de leeftijd?
Ik heb dit eigenlijk zelf weinig gehad.
Ben tevreden met mezelf, want áls ik dingen zou willen veranderen had dat toch niet gekund :')

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:34

Tsja, idd dat is de leeftijd. iedereen heeft wel zo zijn allerkleinste 'schoonheidsfoutjes'. ik ben tevreden, al zouden er best een paar kilotjes afmogen :o

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:26

Af en toe eens negatief denken als je in de spiegel kijkt is nog niet meteen een slecht zelfbeeld. Als je echt een slecht zelfbeeld hebt, denk je dit niet slechts 'af en toe'. Dan ben je er van overtuigd.

Negeren is niet handig, want daar los je niks mee op. Je moet leren te accepteren dat het goed is zoals je bent. Verder zijn er wel manieren en therapieën voor voor mensen die écht een laag zelfbeeld hebben. Heeft o.a. ook te maken met je denkpatronen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:16

Vriendin van mij heeft echt een 'slecht zelfbeeld'. Voelt zich altijd totaal niet op haar gemak, schaamt zich en denkt dat als er mensen lachen, ze háár uitlachen. Hulp zoeken wilt ze niet.. En je kan zovaak als je wilt zeggen dat ze mooi is, dat ze er goed uit ziet of wat dan ook (want dat is ze echt!), maar het heeft geen zin..
Ik blijf er voor haar zijn en proberen op haar in te praten, maar ik ben bang dat het niet voldoende is. ;(

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:17

De TS is 13, op die leeftijd hoort het er ook wel een beetje bij. :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:34

Nargini schreef:
Vriendin van mij heeft echt een 'slecht zelfbeeld'. Voelt zich altijd totaal niet op haar gemak, schaamt zich en denkt dat als er mensen lachen, ze háár uitlachen. Hulp zoeken wilt ze niet.. En je kan zovaak als je wilt zeggen dat ze mooi is, dat ze er goed uit ziet of wat dan ook (want dat is ze echt!), maar het heeft geen zin..
Ik blijf er voor haar zijn en proberen op haar in te praten, maar ik ben bang dat het niet voldoende is. ;(

Jammer dat ze geen hulp wil.
Denk idd dat het zinloos is, ze gelooft toch niet wat je zegt. Ik heb zelf ook een erg laag zelfbeeld en ben o.a. hiervoor in therapie. dat helpt me echt, want je zelfbeeld veranderen kun je helaas echt alleen zelf. Dat gebeurt niet door complimenten van anderen, hoe goed ze ook bedoeld zijn...

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:47

@ Pollwoppy, wat past je onderschrift mooi bij dit topic! Daar is eigenlijk meteen alles mee gezegd!

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:21

Ik ken het erg goed. Ik ben in therapie geweest voor een minderwaardigheidscomplex dat erg was doorgeslagen. Nu laaste tijd gaat het redelijk met me (laatste 4 jaar) Heb zo nu en dan een hevige terugval. Ik zou niet weten wat je eraan kunt doen. Maar ik ken het wel. Ik zeg alleen : Zorg dat het hierbij blijft, en niet erger wordt. Probeer positief in het leven te staan, niemand is perfect! Voor mij zijn het dan wel mooie praatjes, maar bij mij lukt het niet. Dat heeft met mijn verleden te maken, ga er verder niet op in. Maar blijf dit topic wel volgen, misschien haal ik hier nog goede tips uit! :)

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:28

Ik heb ook een 'slecht zelfbeeld' en daarom ga ik een cursus volgen voor mijn zelfvertrouwen en zelfbeeld.
Vanavond ga ik voor het eerst.. vind het dood eng :+

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:13

Judith mag ik vragen wat voor therapieën jij gevolgd hebt?
Mag ook per pb

Mo0wtjee: Ben benieuwd wat die cursus inhoudt, wil je daar wat meer over vertellen? Waar volg je die cursus?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:16

Ik herken het heel erg bij een vriendin van mij. Ze klaagt over hoe slecht haar haar zit, terwijl het perfect zit. Ze klaagt over haar slechte huid, ik ben jaloers op haar mooie huid. En zo gaat het nog wel even door over haar accent, haar schoolprestaties (extreem goed), haar lelijke kleding?? etc, etc.

Ik word er echt moe van, want ze is echt een hele leuke, knappe, gezellige en slimme meid. Er is werkelijk niets mis met haar, behalve dan natuurlijk haar slechte zelfbeeld.

Iedere keer vertel ik haar dat ze wel mooi is, wel gezellig en niet zoveel over zichzelf moet twijfelen.. Het is echt triest, want zo'n knap jong iemand, verdient niet wat ze zichzelf aandoet.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:16

Ik volg dit even, misschien kan ik haar dit topic laten zien.

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:18

Ik ben net terug van de Cursus, deze volg ik in Culemborg.
Deze curus is via Indigo en de cursus heet met LEF.

Ik kan deze cursus aan iedereen aanraden, je gaat vooral leren negatieve gedachte om te zetten. en je minder aan te trekken van wat andere van je denken.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:42

@ Pollewoppy en anderen:
Ik ben nog steeds op zoek naar een leuke en goede cursus hier in de buurt, maar dat is lastig. Eventueel wil ik namelijk wel mee.. Niet omdat ik zo'n probleem heb, maar omdat ze het fijn vindt als ik mee ga. Het probleem is alleen dat er zo goed als niks is voor onze leeftijd. Eerder cursussen van kinderen tot 14, of 18 en ouder.. En we willen wel een beetje bij onze leeftijdsgroep zitten.
Achja, blijven zoeken dan maar :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:31

Ik heb dit heel vaak, vooral omdat ik enorm veel last heb van puistjes en ik me daar zo voor schaam dat ik mezelf dan maar helemaal lelijk en waardeloos vind. :o Ook vind ik mezelf heel vaak te dik en zo, maarja dat wordt de laatste tijd wel iets minder. Als ik kijk in de spiegel is het ook echt van gadver.

Tenzij ik m'n haar perfect gestijld heb, ik m'n favoriete kleren aan heb & foundation en alles op heb.. maar dat is vrij zelden omdat ik foundation echt vies vind. Maar op zo'n moment vind ik mezelf wel oke.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-10 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:33

volgens mij ligt het idd deels aan de leeftijd. In d epubertijd vond ik niks mooi aan mezelf. Vind mezelf nu nog steeds niet perfect maar ben tevreden hoor :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:56

niemand is perfect, i know :+ Als ik in de spiegel kijk, vind ik mezelf niet echt lelijk :+ maar zodra ik een foto van me zie denk ik "omg" ... :+ spiegels zijn verraderlijke dingen :(

Ik ben geen lelijke meid volgens mij, maar ik ben niet echt tevreden over mijn lichaam, striae heb ik en heb ook zo mijn vetjes :+ maar iedereen heeft wel iets waar je niet tevreden over bent :D

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:01

Elke dag een complimentje aan je zelf geven kan ook best helpen :-) Het is in ieder geval dat je inzelf moet gaan geloven, je hoeft niet miss perfect te zijn om een fijn leven te hebben. Bedenk welke leuke en fijne dingen je in je leven hebt, die wegen vaak echt wel op tegen de dingen waar je minder tevreden over bent

Al kan ik me voorstellen dat jongeren sneller minderwaardig over zichzelf denken als ouderen, puur omdat ouderen vaak beter kunnen relativeren en ook met andere zaken in hun leven bezig zijn.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:04

Ikke dat ik lelijk en dik ben
Meesten zeggen dat ik dat helemaal niet ben
Of ze dat doen om me blij te maken of niet dat weet ik niet