Spontaan blauwe plekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Spontaan blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:27

Ik heb al een jaar of 4 last van grote, spontane blauwe plekken, voornamelijk op m'n benen. Ik heb nu ook weer een mooie knoeperd op m'n pols zitten, bult inbegrepen.
Ik heb echt geen flauw idee waar ze vandaan komen, want kan me nooit herinneren dat ik me ergens aan heb gestoten, als ik me wel stoot dan worden zo ook echt mega en erg lelijk. Als je me zachtjes knijpt krijg ik daar al een pracht exemplaar van.

Wie herkent dit en wat kan het zijn?

Moontje1991

Re: Spontaan blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:33

Je benen zijn die ook vaak week als je opstaat?
Dus dat je nauwlijks recht kan lopen?
En als ze tegen de rand van het bed aankomen smorgens doet het dan ook pijn?
Maar heb je de rest van de dag geen last van pijn of weekheid?

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:34

Ik heb wel is gehoord dat 'zomaar' blauwe plekken bij leukemie horen. Niet om je bang te maken hoor ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:41

Moontje, nee ik voel me eigenlijk op m'n best 's ochtends :) Kan prima lopen en voel me niet week. Ik kom eigenlijk nooit met m'n benen tegen de rand van het bed, soms wel eens 's avonds als ik erg slaperig ben :+ en ja, dat doet wel een beetje pijn aan m'n schenen.

Mirjamsel, ja ik lees ook allemaal van die horrorverhalen :') Hopelijk ben ik gewoon wat gammel :Y)

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:43

Als je een wondje hebt, blijf je dan ook langer bloeden dan normaal?

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:44

ik heb ook altijd wel blauwe plekken op mijn benen. Je hoeft me maar zacht te knijpen en het wordt al een blauwe plek. Ik denk dat je je toch zachtjes stoot en dat je dat niet opvalt, tot dat je een blauwe plek ziet.
Ik vraag me zelf ook vaak af hoe ik nu weer aan een blauwe plek kom......krijg er ook wel vaak commentaar op in de zomer.
Heeft volgens mij te maken met de sterkte van je aders. Sommige mensen hebben gewoon sneller een bloeduitstorting dan anderen.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:45

Ik heb ook snel last van blauwe plekken, soms is dat best vervelend. Ik kan ook echt door de grond zakken als ik 's ochtends met m'n scheen of kuit langs de rand van het bed ga. Waar wijst dit dan op volgens jou Moontje1991?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:47

Dat kan idd wel kimjenda :j Ik heb over m'n hele lichaam ook van die rode stipjes, dat zijn bloedvaatjes die helemaal tot aan de oppervlakte komen :oo

Ik heb ook wat gesprongen adertjes op m'n jukbeenderen, al m'n hele leven lang en als ik een muggenbult heb (ook 99% van de keren op m'n benen) worden die ook bont en blauw. Fraai is anders :+

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:47

n
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 14-07-22 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:49

Mijn bloed is idd vrij dun, klopt, maar goed dat ik geen alcohol drink :D M'n vitamines zijn altijd allemaal goed, dus daar zal het ook niet aan liggen. Zoals ik al zei: ik zal wel gammel zijn :Y)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:50

Nee, het zal wel ook wel niet het ergste zijn :)

Idd, tekort aan b12 kan ook, dan moet je meer ijzer binnen krijgen. Misschien een idee om te gaan bloedprikken?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:50

Ik heb dit ook gehad, nu is het wel iets minder. Ik heb 2 keer een bloedonderzoek laten doen en 2 keer een stollingsonderzoek. Daar kwam uit dat mijn bloed 2 tot 3x zo langzaam stolde als bloed van andere mensen, en dat je daardoor dus eerder blauwe plekken (onderhuidse bloedingen kreeg). Maar uit het bloedonderzoek kwam niet naar voren waardoor dat dan was. Dus dat weet ik nog steeds niet. Wel geef ik het nu elke keer aan als er iets moet gebeuren waarbij ik ga bloeden (kaakchirurg bijvoorbeeld), dan letten ze daarop. Helaas krijg ik dan ook geen pijnstillers, want die zijn bloedverdunnend. Maar verder was het bij mij dus niks ernstigs..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:51

Hmm, ik zie wel vaak sterretjes en m'n moeder zit altijd tegen een ijzer tekort aan te hikken en slikt hier pillen voor, misschien ik ook wel? Ik eet genoeg vlees anders :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:52

Gellukig maar Suprice :) Ik bloed overigens niet veel heviger dan de meeste mensen, een klein beetje maar.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:24

Klinkt inderdaad als een probleem met je bloedplaatjes/stolling :j

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:26

Even naar de huisarts voor een verwijzing voor bloedprikken?
Volgens mij kom je dan al een hoop te weten ;)

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:06

Je kan je bloedstolling ook even zelf testen door middel van een klein prikje in je oorlel. Normaal moet dat binnen de 3 minuten stoppen met bloeden. Vroeger werd dit testje ook in de medische wereld gebruikt, maar momenteel zijn er betere alternatieven.

(Hiermee bedoel ik niet dat je het niet moet laten nakijken door de huisarts. Maar misschien zegt dit je al iets en kan je een echte bloedstollingstest laten doen als je voor iets anders naar de huisarts moet)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:43

Ik heb hier ook een tijd last van gehad. Kan door vitamine b12 tekort komen. Misschien is laten controleren. Kreeg ze op de raarste plaatsen gelukkig geen last meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:54

ik heb dat ook,
ik las laatst bij toeval op internet ( :') ) bij een stukje over menstruatieklachten dat het volgens de traditionele Chineze geneeskunde komt doordat de energie van je bloed te zwak is (tja, wat je verder met zulke informatie moet.... :') Ik heb niet zoveel met dat soort alternatieve dingen maar 't klopte allemaal wel aardig )

anyway, ik ben heel vaak medisch getest en daar komt niets uit. Weet wel dat het bij mij gerelateerd aan voeding is want op het moment dat ik slecht eet wordt het erger :j ... Dat sterretjes zien heb ik ook, en het begint altijd als ik vrij zwaar ongesteld ben geweest maar kan gerust een maand of 4/5 aanhouden.

Citaat:
s er sprake van hevig bloedverlies of te langdurige menstruatie, dan is volgens de Chinese opvattingen de energie te zwak om het bloed vast te houden. Deze zwakte kan ook aanleiding zijn tot spataderen, het te gemakkelijk ontstaan van blauwe plekken en eventuele verzakkingen van organen. In deze situaties is goede voeding heel belangrijk. Het is daarbij ook van belang dat de voeding goed opgenomen kan worden door het lichaam.
Chinese kruidenformules (die je kunt zien als voedingssupplementen) kunnen waardevol zijn. Ook via acupunctuurpunten en meridianen is deze energie te beïnvloeden.

Een te lange cyclus kan veroorzaakt worden doordat (de energie van) het bloed te zwak is. Het bloed dat uitgescheiden wordt zal dan meestal licht / bleek van kleur zijn. Behandeling met de juiste Chinese kruidenformules is doorgaans één van de beste behandelmethoden. Het kan echter ook zijn dat er kou op de baarmoeder geslagen is. Behandeling met moxa, Shiatsu en acupunctuur zijn dan eveneens goede behandelvormen.

Bent u in de periode na de menstruatie moe of futloos? Ook dan is er sprake van zwakte van de energie van het bloed. Dit kan gepaard gaan met onrust en slecht slapen.

't kan ook betekenen dat je te weinig rode bloedcellen hebt of een tekort aan bloedplaatjes (trombocytopenie)... In ernstigere gevallen ook leukemie bv. Dus wel even naar de huisarts gaan hiermee :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 01:45

ik zit ook zomaar onder de blauwe plekken :+
ik let gewoon niet op.
kan trouwens ook een teken zijn van een niet goed werkende schildklier.
ga es zoeken op symptomen,misschien komt het overeen?>

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 07:38

@ Menino: Om het uit te leggen met "dat de energie van je bloed te zwak is" is nog niet eens zo stom. In je bloed zitten onder andere bloedplaatjes en een hele hoop andere stofjes en factoren die zorgen dat heel de stolling goed verloopt. Als je nou te weinig bloedplaatjes of te weinig van een van die stofjes hebt, dan verloopt je stolling dus niet goed. Heeft je bloed dus te weinig energie :P

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:48

Even de stolling laten testen. Kan best dat er een tekort aan een stollingsfactor is (bloedplaatjes denk ik niet aangezien het geen puntbloedingen zijn maar grotere, dus probleem in secundaire stolling) en dat hoeft in het dagelijks leven geen beperking te zijn, maar is wel handig om te weten voor als je ooit eens onder het mes moet oid want dan kan het ineens wel grote problemen gaan opleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:03

_Tara_ schreef:
@ Menino: Om het uit te leggen met "dat de energie van je bloed te zwak is" is nog niet eens zo stom. In je bloed zitten onder andere bloedplaatjes en een hele hoop andere stofjes en factoren die zorgen dat heel de stolling goed verloopt. Als je nou te weinig bloedplaatjes of te weinig van een van die stofjes hebt, dan verloopt je stolling dus niet goed. Heeft je bloed dus te weinig energie :P

Zorgt dat er ook voor die andere klachten :P (zware/lange menstruatie) duizeligheid etc.
Want dan ga ik er weer eens mee naar m'n arts.

Punt is dat die chinezen wel een goede analyse hebben van mijn probleem, want de symptomen kloppen exact. Tweede punt is dat ik dan weer niet zo geloof in de helende kracht van kruidenmengsels etc. en er dus idd een meer wetenschappelijke (volgens westerse norm) verklaring moet zijn imo...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 13:03

Hmm, mijn menstruatie is heel erg kort en het bloed is mooi rood/donker hoor :P
Ik ga idd eens bloedprikken (met de nadruk op EENS), want idd, onder het mes zou dat problemen kunnen geven.

Bedankt allemaal :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:09

@ Menino: Tja ik ben geen arts, maar als je last hebt van duizeligheid lijkt mij een bezoekje aan de HA sowieso geen kwaad kunnen toch? Of dat er mee samen hangt of niet durf ik echt niks over te zeggen.
Tja die "volgens de Westerse norm" medicijnen geven je soms zoveel bijwerkingen dat ik denk, doe mij dan maar de natuurlijke manier met kruiden :j