tanden poetsen na het eten of drinken van iets zuurs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

tanden poetsen na het eten of drinken van iets zuurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:33

Ik heb altijd geleerd dat het slecht is om binnen een half uur na het nuttigen van iets zuurs (wijn, sinasappelsap etc.) je zeker een half uur je tanden niet mag poetsen, dit omdat het erg slecht is voor je glazuur (geldt overigens ook voor het poetsen van je tanden na het overgeven, is ook héél slecht voor je glazuur). Ik spoel mijn mond dan altijd even met een melk om het zuur te neutraliseren alvorens mijn tanden te poetsen. Hoe doen jullie dat?
Wie heeft er een beter middeltje - ja, geen wijn drinken, duh - ? Is er iets speciaals voor te koop?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:38

Er is mij verteld dat melk de zuurgraad in je mond neutraliseerd. Dus een paar slokken melk zouden moeten helpen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:38

Kaas neutraliseert toch ook?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:46

Is ook een melkproduct, dus ik denk het wel.

Mars

Re: tanden poetsen na het eten of drinken van iets zuurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:48

Hm, hier had ik nog nooit van gehoord. Dan ben ik dus zwaar in overtreding, heb net twee wijntjes op en mn tanden alvast gepoetst :o Als ik het goed begrijp tast die combinatie dus je glazuur aan?
Das een goeie om in de gaten te houden voor de toekomst dan :j

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:20

Ik ben tandartsassistente :D
Je tanden poetsen nadat je hebt gegeten of gedronken is slecht. Het beste is een half uur tot een uur daarna niet te poetsen aangezien je glazuurlaag is "aangetast" en "verzacht" is door het zure eten en drinken.
Wat je wel kunt doen om de PH graad weer normaal te krijgen is even je mond te spoelen met water :) Of zoals ook verteld is, is melk. Maar water lijkt mij eerlijk gezegd beter.
Verder is er niet echt iets.. ja, drinken met een rietje. Dat is ook beter voor je tanden omdat het dan niet echt door je hele mond komt maar alleen acher in de mond.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 06:11

Hm...doet u mij maar een glaasje rode wijn...heeft u er een rietje bij? :+

Megamutsj, het verbaast mij trouwens dat water beter zou zijn dan een melkproduct. Waarom is dat?

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:11

Omdat water niet zorgt voor gaatjes of erosie, en het zorgt ervoor dat de PH waarde weer snel stijgt naar PH 7.
Melk is ook wel goed, maar kan ook slecht zijn voor je gebit. Het is niet zuur maar kan wel voor gaatjes zorgen. Dit alleen als je het echt enorm veel drinkt natuurlijk. :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:18

ik heb DE oplossing, tenminste.. je hebt nu speciale xylitol kauwgom (oa. mentos heeft daar wat van) er staat dan op de verpakking with xylitol en dat nautraliseert. mijn tandarts raadde me dat aan :)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:28

@ Lotjaa 93: Hmm, die kauwgom ken ik niet. Maar neem aan dat water altijd nog beter is. Kauwgom zitten meestal toch wel zoetstoffen in, en met water kan je je hele mond spoelen waardoor de PH waarde weer geneutraliseerd word. Een kauwgompje lijkt voor mij niet de oplossing, aangezien je erop moet kauwen en dus niet echt overal in de mond zal komen..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:49

Laten we het zo zeggen (zit ondertussen ook even op google te zoeken), kauwgom met xylitol is in ieder geval wel veel beter dan zonder.

Finse onderzoeken (Universiteit van Turku, 1972 tot 1975) toonden aan dat het gebruik van xylitol in plaats van suiker 85% minder cariës ontstond. Uit verder onderzoek bleek ook dat het niet nodig is alle suiker te weren, slechts een klein aandeel xylitol is al voldoende. De werking berust op het feit dat de voor tandbederf verantwoordelijke bacterie Streptococcus mutans de xylitol niet kan verteren en daardoor afsterft. Bovendien bemoeilijkt xylitol dat bacteriën zich als tandplak aan het tandglazuur hechten.

Verder stimuleert xylitol de aanmaak van (anti-bacterieel) speeksel en bevordert het de vorming van complexen van calcium en eiwitten uit het speeksel en daarmee de remineralisatie van de tanden en kiezen.

Om deze effecten te bereiken dient ca. 5 tot 10 gram xylitol verspreid over de dag te worden ingenomen, bijvoorbeeld als kauwgom of zuigtablet.

Wat er allemaal staat begrijp ik niet allemaal, in ieder geval zitten er goede kanten aan en minj tandarts raadde het aan om na het eten om te neutraliseren dit te eten, misschien wel juist in combinatie met water

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:05

In combinatie met water zou ik het dan wel doen :j
Eerst even goed spoelen met water waardoor de PH waarde weer omhoog gaat, en dan eventueel zo een kauwgompje.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:40

Megamutsj schreef:
Omdat water niet zorgt voor gaatjes of erosie, en het zorgt ervoor dat de PH waarde weer snel stijgt naar PH 7.
Melk is ook wel goed, maar kan ook slecht zijn voor je gebit. Het is niet zuur maar kan wel voor gaatjes zorgen. Dit alleen als je het echt enorm veel drinkt natuurlijk. :)

Volgens mij heeft het meer met schoonmaken/houden te maken. Als je veel melk drinkt maar wel goed je tanden poests, en dus alle plak verwijderd, dan is er toch niks aan de hand? (Buiten het feit om dat heel veel melk drinken misschien niet goed is :+ ) En als je weinig melk drinkt en niet goed poetst heb je alsnog een probleem.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:45

Melk is voor kalfjes :+

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:49

dorothea schreef:
Hm...doet u mij maar een glaasje rode wijn...heeft u er een rietje bij? :+

Megamutsj, het verbaast mij trouwens dat water beter zou zijn dan een melkproduct. Waarom is dat?

wijn (en bier) is trouwens niet slecht voor je tanden hoor!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:04

Wijn echt wel hoor Kimonoo :j Bier voor erosie niet inderdaad.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:05

nou ik heb op school geleerd van niet.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:11

Ik heb mijn profielwerkstuk erover gedaan, en uit die informatie kwam naar voren dat het wel schadelijk is. Ik studeer nu voeding & gezondheid, en daar vertellen ze tijdens de colleges toch ook dat uit onderzoek is gebleken dat wijn zuur is, en dus voor tanderosie kan zorgen.

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:21

Alle zure voedingsmiddelen zijn erosief.. wijn dus zeker ook wel!
Bij ons in de praktijk raden ze ook altijd het eten van een stukje kaas aan om de boel weer te neutraliseren.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:30

Het enigste wat niet zorgt voor erosie is water, melk, koffie en thee zonder suiker. Voor de rest is alles schadelijk.
Verder is veel melk ook niet goed want dat kan zorgen voor gaatjes.
Koffie en thee zorgt weer voor aanslag. :)

Melkproducten en water neutraliseren de boel weer. Alleen ligt mijn voorkeur dan weer bij water aangezien melkproducten dan ook wel weer voor gaatjes kunnen zorgen.

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:31

Dat melk voor gaatjes kan zorgen heb ik nog nooit gehoord..

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:33

Alleen bij veelvuldig gebruik :)