Wie kan mij meer informatie geven betreft zorg voor mijn zus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Irenepene

Wie kan mij meer informatie geven betreft zorg voor mijn zus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:43

Bij mijn zus is 3 jaar geleden een anneurysma ontdenkt tussen de linker en de rechter hersenhelft vlakbij de hersenstam.
Ze is nu 3 x geopereerd, de eerste keer met draadjes maar een draadje is eruit gegaan en op haar linker oogzenuw terecht gekomen waardoor ze nu veel minder ziet.

De andere 2x zijn ze via haar lies naar de plek gegaan en een stent geplaatst. Al met al gaat het alleen maar achteruit en we gaan haar nu verhuizen naar een aanleunflat voor bejaarden (mijn zus is 54). Ze loopt nu achter een rollator en is bijzonder zwak. Ze is alleen, gescheiden en haar zoon is uit huis.

Hier komt mijn vraag: Hoe krijg ik haar naar het dorp waar ik en de hele familie nu wonen naar een verzorgingshuis. Zij woont nu 50 km van ons vandaan, en ik wil haar graag hier in de buurt hebben.

De huisarts weet ook niet goed wat hij er mee aan moet en wil best een urgentieverklaring tekenen. Maar....welke weg moet ik volgen?

Dank voor jullie antwoord.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:48

Je zult eerst een indicatie moeten aanvragen bij het CIZ. Een verzorgingshuis kan een wachtlijst hebben. Op de website van het zorgkantoor van je regio kun je nakijken hoe lang deze wachtlijst is.
Vaak heeft het verzorgingshuis van je keuze wel een zorgadviseur in dienst die je eventueel kan helpen bij de papierwinkel.
welke regio woon je?

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:56

Schangah schreef:
Je zult eerst een indicatie moeten aanvragen bij het CIZ. Een verzorgingshuis kan een wachtlijst hebben. Op de website van het zorgkantoor van je regio kun je nakijken hoe lang deze wachtlijst is.
Vaak heeft het verzorgingshuis van je keuze wel een zorgadviseur in dienst die je eventueel kan helpen bij de papierwinkel.
welke regio woon je?

Bilthoven. Moet ik die indicatie aanvragen of moet de huisarts het formulier invullen?

Dank voor je antwoord.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:38

de huisarts moet deze volgens mij invullen zeker als er een urgentie is!

Irenepene

Re: Wie kan mij meer informatie geven betreft zorg voor mijn zus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 08:37

Dank je wel Blaze. Ik heb gekeken op de website van CIZ en je moet dan een formulier invullen via DigiD. Kan ik dit formulier downloaden of moet mijn zus dit doen?

We hebben mijn zus gisteren verhuisd naar de aanleunflat. Ze heeft ook nog eens veel last van evenwichtstoornis dus kan zelfstandig niet naar buiten zonder om te vallen.
Ze probeert het wel....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:39

PGB aanvragen............. CIZ doet de indicatie....... en neem van mij aan......... hou je poot stijf....... zeg wat je wil en eis dat ook! ze heeft BEG, VP, PV en HV nodig......... alles maximale klasse aanvragen.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 09:46

KiWiKo schreef:
PGB aanvragen............. CIZ doet de indicatie....... en neem van mij aan......... hou je poot stijf....... zeg wat je wil en eis dat ook! ze heeft BEG, VP, PV en HV nodig......... alles maximale klasse aanvragen.

Jeetje Kiwiko....ik ben een beginneling hierin :D

Wat een abradadabra.....wat betekenen al die afkortingen? B-)

En wat bedoel hou je poot stijf.....wat kan ik verwachten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:51

je kan tegengas verwachten....... eerste stap is het CIZ, daar moet je je zorg aanvragen en ga gelijk voor een klasse 4 :)

ze heeft PV (persoonlijke verzorging) beg ( naar buiten gaan aen activering in het dagelijks leven nodig) vp (verpleging met betrekking tot haar verpleegtechnische handelingen, en HV...... huishouding, kan ze ook niet zelf......

je kan verwachten dat ze het je niet geven....... dus heel, heel hoog inzetten.....

ik zou gaan voor 6,9 HV.... 6.9 Beg, 9.9 PV en 2.9 VP :)

dan heeft ze 23 uur zorg per week. thuis

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 10:43

Dank je wel.....maar krijg ik haar dan ook in een verzorzingshuis bij ons in de buurt ipv 50 km verder waar ze alleen zit?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:30

Irenepene schreef:
Dank je wel.....maar krijg ik haar dan ook in een verzorzingshuis bij ons in de buurt ipv 50 km verder waar ze alleen zit?

Volgens mij is de keuze vrij. Je kunt bij de aanvraag bij het CIZ je voorkeur voor een zorgcentrum aangeven.

Ik heb even gegoogled denk dat je deze organisatie bedoeld:

Cliëntadvies
De Bilthuysen heeft een cliëntadviseur in dienst die u prima kan adviseren.
Als u eenmaal cliënt van De Bilthuysen bent, kunt u natuurlijk ook prima bij uw contactpersoon met al uw vragen terecht. Wij proberen onze slogan ‘kiest u voor ons dan zorgen wij voor u’ ook in de praktijk te brengen. Maar als u vragen heeft dan heeft De Bilthuysen verschillende medewerkers in dienst om een antwoord te geven op uw vragen.

Ook ouderen die nog geen cliënt zijn van De Bilthuysen maar dat wel willen worden of gewoon op de hoogte willen worden gebracht van onze mogelijkheden kunnen een afspraak maken met onze cliëntadviseur. Op deze manier wil De Bilthuysen aandacht besteden aan de vele vragen van senioren uit De Bilt over de mogelijkheden binnen de ouderenzorg en natuurlijk bij De Bilthuysen in het bijzonder. U kunt de cliëntadviseur bijvoorbeeld uitnodigen bij uw huurdersvereniging om een presentatie te geven over de dienstverlening en de arrangementen van De Bilthuysen

Stichting De Bilthuysen
Centraal Bureau (aanwezig op twee locaties)
Postbus 234
3720 AE Bilthoven
T 0900 0401 020

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:44

Yep, keuze voor verzorgingstehuis is altijd vrij! :)

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:14

Dank jullie wel voor alle info voor een starter als ik :D

Ik zal rondsnuffelen op de site van CIZ en het formulier downloaden, ik zal proberen de huisarts van mijn zus dit formulier te laten invullen.

Verdere info is altijd welkom!!

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 06:20

Hoi allemaal,

Inmiddels heb ik gelijk de case-manager van Bilthuijsen gebeld en zij zou mij na haar vakantie terugbellen, dit zou afgelopen dinsdag zijn.

Het is nu vrijdag en ik heb nog steeds niets gehoord dus hang zo maar weer aan de telefoon.

Mijn zus heeft zo'n bel om haar naar nek voor het geval als zij valt gelijk op de bel kan drukken. De beheerder van de flat (die maar niet te bereiken is) heeft dit geregeld heeft na 2 weken nog steeds niet het alarm ingesteld. Deze man ga ik vandaag helemaal gek bellen.

Dit is een van de vele nadelen als je zo ver weg van elkaar woont en de hoofdreden is om haar hier te laten komen.

Inmiddels heb ik via de thuiszorg 2x per dag hulp gekregen om haar uit bed te halen en aan te kleden en douchen....dar is mijn zus blij mee.

Hebben julie nog meer tips?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:24

En heb je nou inmiddels al wat gehoord dan?
En hoe is het nou met je zus

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 15:22

Het alarm was binnen 15 minuten geregeld ;)

Ik heb de huisarts gesproken en deze heeft mij vandaag het formulier van CIZ gestuurd en grotendeels ingevuld, mijn zus heeft vandaag ondetekend en is op de bus gedaan...nu maar bidden....

Mijn zus is nu bij mijn moeder deze hele week en valt regelmatig om. Iemand had gezegd dat ze meer beweging moest krijgen anders worden haar spieren slap. Ze heeft vanochtend met mijn moeder en achter de rollator een blokje om gelopen kwam met het wiel tegen de stoep aan en.....viel. Haar ogen zijn niet best en last van evenwichtstoornis..tja dan weet je het wel.

Notabene heef de vervangende huisarts die bij haar op visite was vorige week gezegd dat hij een indicatie niet noodzakelijk vond. Dit zag ik vanochtend toen ik haar medisch dossier kreeg van haar eigen huisarts.....deze vervangende huisarts ga ik volgende week neerhalen....ik ben pislink!

Tot zover.....

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:43

Jee wat een misselijk vervanger dat hij dat niet nodig vond, ze heeft het wel degelijk nodig zo te lezen