Binnenkort naar de kaakchirurg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bumba01

Binnenkort naar de kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:02

Ik moest donderdag (gisteren) naar de tandarts voor controle, nou alles was verder goed, alleen mijn 2 onderste verstandskiezen zitten er nog in en die moeten eruit. Nu dacht ik dat ze dat bij de TA ook deden, dus ik vroeg dat aan haar. Nee zegtze, de bovenste kunnen we er wel uit halen, maar omdat jouw v. kiezen dicht op de kaak zitten, moeten ze eruit gehaald worden door de kaakchirurg. Nou oke..
Dinsdag moet ik foto's laten maken en dan krijg ik te horen waneer ik naar de KC moet.

Nu ben ik daar al een keer eerder geweest om mijn kies eruit te laten snijden, maar hoe doen ze dit met de v. kiezen?
Mijn TA zei wel meteen, dat ik de ''beste'' kant al heb gehad bij de KC, omdat het toen boven in was waar ik de kies eruit moest laten snijden, en kwa verdoving was dat niet fijn.
Ze zei ook dat je de verdoving onderin een stuk minder voelt.

Wie heeft er ervaring mee en wil dat met mij delen??
Ik ben nogal panisch op dat gebied :o

Anoli

Re: Binnenkort naar de kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:05

Ik ben dinsdag geweest voor 2 verstandskiezen aan de rechterkant, over 5 weken gaan ze aan de linkerkant erook uit.

Prikken zijn niet fijn, maar er zitten er maar 2 tussen die echt naar zijn de rest van de prikken voel je niet echt (en ik ben panisch voor naalden dus dat wil wat zeggen)

Ik lag welgeteld nog geen 10 minuten op de stoel en toen waren ze er al uit. bij mij geen snij en hakwerk, 2 keer kraken en los was de kies....

Na pijn was wat minder, maar dat verschilt per persoon. mijn vader heeft nergens last van gehad en kon gewoon van alles, mijn zus ging door een hel omdat het ging ontsteken en ik heb wel veel pijn en kan moeilijk eten maar met pijnstilling aardig onder controle.

dus al met al valt het best mee :)

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:08

Jij moest dus ook een prik in het gehemelte? Die zijn niet fijn idd.
Maar ik hoef alleen de onderkant, links en rechts.
Ik heb toen overigens maar 1 prik gehad toen mijn kies eruit gesneden werd.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:11

Ik ben in november 2009 geweest om m'n verstandkies linksonder eruit te laten halen. Het was bij mij ook zo gedaan, verdoving gezet, even in laten werken en binnen een paar minuten was m'n kies eruit.
Die avond had ik nog wel een zeurend gevoel, maar de dag erna geen last meer en de dag daarna gewoon weer aan t werk, alsof er niks gebeurd was. Maar dat laatste verschilt per persoon, ik had wel een receptje voor pijnstillers meegekregen, maar die heb ik niet hoeven gebruiken.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:12

En waar kreeg je die verdoving nadia?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:15

Ik kan je wel vertellen dat als je Links en Recht moet laten trekken, dat je er vanuit kan gaan dat je 2x moet komen.

Ze kunnen namelijk maar 1 kant per keer verdoven, anders loop je het risico dat je je tong inslikt.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:16

Aha oke, ja ik moet ze beiden kanten eruit laten halen, maar zoals mijn TA zei, moest ik ervan uit gaan dat ze ze eruit snijden.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:20

Ah joh het is zo gebeurd. Bij mij zat er 1 nog vast in de kaak, dus was wel wat gesjor aan mijn hoofd en ik hoorde het kraken, maar echt ik voelde er niets van. Ik kreeg 3 prikjes. Eerste was even naar, de 2e voelde ik al niet meer. Ik ben wel echt ontzettend bang voor injecties, maar goed, ik heb het ook overleeft hoor :P

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:43

Sharoontje, bij mij was het onder he...ff denken, 1 in m'n tandvlees aan de buitenkant en 1 aan de binnenkant geloof ik. Snel daarna voelde ik m'n tong en lip lam worden, de verdoving bleef bij mij ook heel lang hangen. Denk dat ik dat nog vervelender vond dan het hele kiestrekken.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:47

ik stond voor 2 kiezen (1 boven en 1 onder) ook binnen 10 minuten weer op de gang :j verdoven duurde het langste :+

Onder vond ik fijner dan boven.. :j als ze de bovenkant trekken hoor je het kraken, omdat het zo dicht naast je gehoorgang ligt.. onder is een beetje druk, en klaar is kees :)

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:48

Ik ben afgelopen december geweest voor mijn verstandskies rechtsonder, donderdag mag ik terug en hoop ik dat ze de andere 3 eruit halen. Ik heb bij die eerste nergens last van gehad, verdoving was alleen in mijn tandvlees. Was binnen 10 minuten ook weer weg daar.

Voor zover ik begrepen heb van mijn tandarts kunnen ze boven er wel allebei tegelijk uithalen, maar onder niet. Dit ivm. het verdoven van de slikspieren aan beide kanten dan. Boven is dat geen probleem volgens hem.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:50

Ik heb het 3 weken geleden laten doen.
Bij mij zaten mijn verstandkiezen schreef en die zaten ook nog in mijn tandvlees zeg maar.
Heb best wel veel verdovingen gehad ( Gok zo'n 5 tot 7?)

Kreeg daarna een pijnstiller in poedervorm en moest gaan liggen op een andere stoel.
Kreeg een doek over me heen die later ook over mijn ogen kwam te zitten.
Bij verstandkies één was hij er erg makkelijk uit, ze waren al klaar voordat ik het idee had dat ze al begonnen waren... ;)
Verstandkies twee was een ander verhaal, die konden ze er niet in een stuk uithalen dus die moesten ze eerst kapot boren.

Dat deed wel erg pijn en ik voelde toen ook nog van alles dus heb nog een verdoving gekregen.
Daarna ging het wel beter, hoorde alleen een beetje gekraak en alles :)

Ik vond de week daarna nog het ergste := Het was helemaal dik en blauw geworden.
Maar met de pijnstillers ging het wel oke :)

Zou er wel rekening mee houden dat je daarna echt even 2 dagen last kan hebben.
Mij hadden ze geadviseerd om 2 dagen rust te nemen. Dus had werk afgezegd maar gezegd dat ik die dag daarna wel kon.
Maargoed... dat was te vroeg gejuiched ;)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:53

Ik zelf heb ook een hekel aan de KC terwijl de TA geen probleem is. Heb vorig jaar rechts onder mijn kies eruit moeten laten halen. Ging ontsteken helaas. Spuiten waren niet vervelend. Voelde er vrij weinig van. Het enigste wat ik had, was dat het niet gehecht kon worden vanwege de ontsteking. Liep daar met een gat in mijn mond ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:56

Nadat de TA een verstandskies zonder verdoving had getrokken was ik er helemaal klaar mee. Voor de andere kant ben ik naar de chirurg gegaan. Ik heb op 10 verschillende plekken verdoving gekregen, waar ik niets van heb gevoeld. Er moest bot worden weggehaald om 1 van de kiezen eruit te krijgen. Ik heb er niets van gevoeld. Na 6 hechtingen gekregen te hebben (open van boven tot onder) en 10minuten laten stond ik buiten. Twee uur later zat ik op mijn paard.

De pijnstillers heb ik niet eens gebruikt! I.m.o. kan je veel beter naar de chirurg gaan dan naar de TA :j

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:06

sharoontje schreef:
Jij moest dus ook een prik in het gehemelte? Die zijn niet fijn idd.
Maar ik hoef alleen de onderkant, links en rechts.
Ik heb toen overigens maar 1 prik gehad toen mijn kies eruit gesneden werd.

Nee geen prik in gehemelte maar gewoon 2 die even gemeen waren...

Uiteindelijk viel het heel erg mee allemaal

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:09

lucifertje schreef:
Ik zelf heb ook een hekel aan de KC terwijl de TA geen probleem is. Heb vorig jaar rechts onder mijn kies eruit moeten laten halen. Ging ontsteken helaas. Spuiten waren niet vervelend. Voelde er vrij weinig van. Het enigste wat ik had, was dat het niet gehecht kon worden vanwege de ontsteking. Liep daar met een gat in mijn mond ;)

Ik heb rechts onder en boven eruit en ook niks gehecht (heb geen ontsteking) dus ik loop nu met 2 gaten in mn mond wat heel apart voelt... :D

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:15

Ik ben afgelopen februari geweest voor verstandskies linksonder. De kies was nog niet door en moest dus echt uit mijn kaak 'gesneden' worden. Ik kreeg meerdere verdovingsprikken in mijn wang, die direct begonnen te werken. Van de behandeling heb ik behalve een boel getrek en geboor niks gevoelt, echt geen pijn gehad! Met 5 minuten was het trekken klaar en hoefden ze alleen nog maar te hechten e.d. Ik heb mondspoeling meegekregen toen (en ibuprofen 600), maar helaas kreeg ik toch een kleine ontsteking. Met spoelen met waterstofperoxide was dit echter zo weer verdwenen. De ibuprofen werkte goed (en je slaapt er heerlijk op :P ) Al met al is het me reuze meegevallen!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:59

Ja die verdovingen werken echt super snel, en voelen héél raar als je praat met de zusters...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:03

10 prikken.... 7 prikken..... pfff! Niks voor mij hoor :P. Die van mij blijven mooi zitten (al speelt er nu eentje heel erg op....)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:22

zap schreef:
10 prikken.... 7 prikken..... pfff! Niks voor mij hoor :P. Die van mij blijven mooi zitten (al speelt er nu eentje heel erg op....)

de eerste 2 prikken voel je daarna niet meer, want dan begint het al verdoofd te raken...
ik heb in totaal zo'n 5 a 6 prikken in mn rechteronderkaak gehad en hetzelfde in mn rechterbovenkaak.
Dacht ook altijd die gaan er mooi niet uit, maar er zijn er nu 2 uit (de andere 2 moeten nog) en het is echt wel veel fijner, kan weer normaal kauwen heb niet elke 2 weken ontstekingen en ik heb geen pijn meer...

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:26

Wow wat hebben jullie veel prikken gehad zeg. Ik heb er voor boven in totaal 4 gehad (beide boven ) Die kiezen waren er gelukkig zo uit heeft gelukkig mijn tandarts gewoon gedaan:D

Voor onder ben ik eigenlijk wat banger aangezien die nu aan het doorkomen zijn en er waarschijnlijk ook wel uitgaan. Sterkte bij de KC

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 10:32

Ik heb er toen maar 1tje gehad haha.
Nou ik heb gebelt, 29 juni en 2 augustus mag ik naar Zutphen om ze eruit te laten halen. Als ik hier in Deventer zou gaan, zal ik moeten wachten tot oktober. (denken zeker dat ik gek ben)

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:55

Afgelopen maandag is bij mij één verstandkies onder eruit gehaald. Hij zat nog onder mijn
tandvlees. Ze hebben geboord en weet ik veel wat nog meer ;) Ik voelde helemaal niks van
de verdovingen en ook niks van de behandeling. Alleen het kraken en boren is niet zo'n prettig
geluid.
De pijn erna is bij mij best heftig. 3 keer Ibuprofen 600 op één dag en nog 3 pcm. Anders trek
ik het echt niet. Na drie dagen wordt het nog steeds niet echt minder.....iemand hier ervaring mee????
20 september gaat de andere kant eruit, boven en onder.......

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:29

Eevee, balen dat je er zoveel last van hebt. Hopelijk gaat het snel wat beter! Mocht het nou niet minder worden zou ik toch even contact opnemen met de kaakchirurg.

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee. Vorige week donderdag zijn er bij mij 3 getrokken (2 boven en 1 onder) en heb helemaal nergens last van gehad. Alleen eten ging even wat lastiger.

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:06

@Nienke....heb vandaag gebeld naar mijn eigen tandarts en mocht gelijk langskomen. Nu is mijn
bot gaan ontsteken en moet ik nog een week doorgaan met ibuprofen en paracetamol en spoelen
met een kromme spuit. Want die had ik niet gekregen en waarschijnlijk is het daardoor gaan
ontsteken. Dus volgende week zien we wel weer verder.....