Narcisme, wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Narcisme, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:52

Iedereen heeft wel bepaalde trekjes van narcisme. Dat is normaal.

Nu heb ik gister met mijn vader een gesprek gehad en hij blijkt een ernstige vorm van narcisme te hebben, wat zo zijn uitwerking heeft gehad op de opvoeding van mn broer en ik.
Mijn vader heeft een compleet eigen denkwijze van het leven en mijn broer en ik deden in zijn ogen altijd te kort omdat we niet 'perfect' waren.
Daardoor is mijn gevoel van eigenwaarde ontzettend omlaag gegaan en ik heb een test gedaan(hoe betrouwbaar zijn die?) om te kijken of ik narcistisch ben, en daarbij kwam een zeer hoge score uit.

Echter ben ik me er deels van bewust, ik weet dat ik mensen kan manipuleren, dat ik heel erg mijn eigen leven leid, ik lieg zo nu en dan maar vooral ben ik contact op zoek naar bevestiging en aandacht. Ook kan ik erg moeilijk interesse tonen naar andere mensen, ik heb het idee dat ik vaak dingen meemaak die interessant zijn om te vertellen en daardoor ben ik vaak aan het woord.
Ook hier werk ik aan maar dat is erg lastig.

Eerst dacht ik altijd dat deze manier van leven te maken had met mijn jeugd, omdat ik heel veel gepest ben op school en dat gaf ik dan ook als excuus.

Zijn er mensen die ervaring hebben met narcisme? Ik kan zelf moeilijk inschatten in hoe erge mate ik dit heb.

Tallie1979

Re: Narcisme, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:57

Waar heb jij die test gedaan? Online?

Ik heb wel het idee dat ik ook wel hoog kan scoren, hoewel ik wel heel sociaal ben naar mens en dier :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:00

Ik kende iemand die narcistisch was, en daar viel echt heel moeilijk mee te leven. Ik denk dat je er alleen achter kunt komen via een psych, met echte testen en gesprekken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:03

Lees het boek ''Het narcisme van het begaafde kind'' maar eens; dan worden een hoop dingen je duidelijk denk ik.
Opzich is er niets mis met een tikkeltje narcisme; je moet er echter wel voor waken dat het niet de overhand krijgt en dat je je open blijft stellen voor andere mensen.

Mijn opa en vader vertonen sterk narcistische trekjes en ikzelf kan er soms ook wat van; ik heb er echter geen last van en ben de mensen in mijn omgeving er niet mee tot last.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:04

Tallie1979 schreef:
Waar heb jij die test gedaan? Online?

Ik heb wel het idee dat ik ook wel hoog kan scoren, hoewel ik wel heel sociaal ben naar mens en dier :P

http://194.109.129.70/show/id=15975/fra ... langid=240

@ Angela, mijn vader is dus ook moeilijk mee te leven. Ik leef samen met een huisgenoot en ik zal hem eens horen wat ie van mij vind.

@wildgirl, dank voor de tip!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:14

Het valt mee! Haha, scoor bij beiden dus laag :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:20

Die online testen zijn niet betrouwbaar, heb em net zelf ook even gedaan en scoor ontzettend hoog. En ik weet zeker dat ik geen narcist ben. (zo scoor ik ook hoog op autisme testen en ik ben geen autist, kan ook goed scoren op borderline testen en ben geen borderliner)

Als je het echt wil weten zal je contact op moeten nemen met een psychiater, maar ik verwacht niet dat ze je door zullen verwijzen.
Je geeft zelf al aan dat je jeugd een invloed heeft, vergeet niet dat je in al die jaren bepaalde copingsstrategiën ontwikkeld die je je zo eigen maakt, dat ze onderdeel van jezelf worden.
Als het je functioneren belemmert en er meer over wil weten, zou ik vragen of je HA je doorverwijst naar een psycholoog.

En waarom 'wil' je graag een etiketje?
Het lost datgene waar je nu mee zit niet op, als je wil veranderen zal je er zelf aan moeten werken.

ik werk met mensen met persoonlijkheidsstoornissen, dus ook met narcisten

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:29

Online testen doen helpen sowieso niet, die zijn zo super onbetrouwbaar.. :n

Narcisitische trekjes kan je misschien vertonen, maar ik denk dat elk mens dat wel in een kleine mate doet. (uitzonderingen daargelaten) Wanneer je iets wil zien, ga je allerlei 'symptomen' zoeken en deze vind je 9 van de 10 keer ook. ;) Zoals ik, ik hou ook graag van aandacht en eis deze regelmatig op, heb graag bevestiging en ook ik kan goed manipuleren. Maar dat betekend niet meteen dat ik narcistisch ben, aangezien ik ook erg sociaal en ruimdenkend ben. :)

Hou jij echt alleen van jezelf? Vind je jezelf de beste en denk je niet aan een ander? Heb je erg graag de macht en overdrijf je je goede eigenschappen?
Juist, erg zwart-wit gedacht, maar zo denkt een narcist (ja ook erg zwart-wit) wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:30

Tallie1979 schreef:

Haha, vertekend zelfbeeld, is ook een stoornis hoor :') Nee kidding.

@ Kanelly, ik begrijp dat ze niet echt betrouwbaar zijn.

Ik denk zelf dat ik het niet in heel ernstige mate heb omdat ik wel weet dat ik het heb. Wat ik alleen niet weet is waarom ik zelf op zoek ben naar een etiket, omdat ik aan de andere kant niet heel onzeker ben...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:31

Joolien schreef:
Tallie1979 schreef:

Haha, vertekend zelfbeeld, is ook een stoornis hoor :') Nee kidding.

:') Grappenmaker! _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:34

Mowoah schreef:
Online testen doen helpen sowieso niet, die zijn zo super onbetrouwbaar.. :n

Narcisitische trekjes kan je misschien vertonen, maar ik denk dat elk mens dat wel in een kleine mate doet. (uitzonderingen daargelaten) Wanneer je iets wil zien, ga je allerlei 'symptomen' zoeken en deze vind je 9 van de 10 keer ook. ;) Zoals ik, ik hou ook graag van aandacht en eis deze regelmatig op, heb graag bevestiging en ook ik kan goed manipuleren. Maar dat betekend niet meteen dat ik narcistisch ben, aangezien ik ook erg sociaal en ruimdenkend ben. :)

Hou jij echt alleen van jezelf? Vind je jezelf de beste en denk je niet aan een ander? Heb je erg graag de macht en overdrijf je je goede eigenschappen?
Juist, erg zwart-wit gedacht, maar zo denkt een narcist (ja ook erg zwart-wit) wel.

Zo denk ik dus niet, maar ik ben wel graag op mezelf.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:36

ga je eigen topics ook eens na, en bekijk sommige reacties van jezelf
bv over dat vreemdgaan
dat je het niks uitmaakt wat je de andere aandoet

een test van internet is niet betrouwbaar, als je het echt wilt weten moet je eens naar een psych gaan en je daar laten testen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:38

Ik heb die test gedaan en scoor heel hoog :')

Ik noem het eerder zelfvertrouwen dan narcisme :)) !

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:41

Ik scoor ook hoog, maar tests op internet zijn niet betrouwbaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:42

Iedereen vertoont narcistische, autistische, anti-sociale, theatrale, borderline etc. etc. trekjes. (of OCS trekjes, die zijn iedereen wel bekend, de dwangandelingetjes)
Alleen bij 'normale' mensen is het niet excessief en overheerst het niet, en het belemmert je niet in je dagelijks functioneren.

Ik denk dat het zinvol is om er eens over na te denken Joolien, waarom je dat etiket blijkbaar wil, omdat je nu ook al aangeeft 'Ik denk zelf dat ik het niet in heel ernstige mate heb omdat ik wel weet dat ik het heb.'
En dat terwijl je nog geen psycholoog of psychiater gesproken hebt en nergens officieel op gediagnosticeerd bent ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:12

Kanelly schreef:
Ik denk dat het zinvol is om er eens over na te denken Joolien, waarom je dat etiket blijkbaar wil, omdat je nu ook al aangeeft 'Ik denk zelf dat ik het niet in heel ernstige mate heb omdat ik wel weet dat ik het heb.'
En dat terwijl je nog geen psycholoog of psychiater gesproken hebt en nergens officieel op gediagnosticeerd bent ;)

Ja je hebt gelijk. Ik vind het alleen drastisch om meteen naar de ha te gaan...
Eerst maar eens kijken of er ook daadwerkelijk mensen zijn die zich er aan storen...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:58

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:41

Dit is uw score
U scoort 34 op verborgen narcisme
Een score tussen 11 en 44 geldt als laag; tussen 45 en 77 geldt als hoog.

U scoort 64 op openlijk narcisme
Een score tussen 12 en 48 geldt als laag; tussen 49 en 84 geldt als hoog.

U scoort laag op verborgen narcisme en hoog op openlijk narcisme
U meent dat u het doen en laten van anderen bepaalt, en ondervindt weinig hinder van hun invloed of hun gevoelens. Dat heeft voordelen, zegt de Amerikaanse psycholoog Paul Rose: wie zijn eigen dromen en ambities najaagt, kan hoogten bereiken waar anderen alleen over kunnen dromen. Maar omdat u zich niet zo goed in anderen kunt inleven, loopt u het gevaar uw naasten te kwetsen. Het kan moeilijk voor u zijn om langdurige en diepe relaties aan te gaan.

Tsja ik kan me er wel een beetje in vinden...
Mensen die ik niet goed ken of niet mag daar wals ik zo overheen, maar mensen waar ik wél om geef zou ik nevernooit kwetsen en voor vrienden ga ik door het vuur!!

Maar ik kan me niet zo druk maken over de gevolgen die dingen die ik doe hebben voor onbekende anderen, en ik hou daarme dan ook niet altijd rekening met ze en het kan me al helemaal niets schelen wat ze over me denken, als ik de dag maar leuk doorkom.
Maar dan heb ik het dus bv over mensen die ik op straat/in de winkel of op t werk tegenkom of voor 1x een paar uurtjes mee moet werken ofzo.
Mensen die ik ken ben ik een heeeel stuk aardiger voor :j

En ach liever zijn zoals ik ben, dan zoals mn zus met een verstoord zelfbeeld en zich altijd druk maken en andere psychische problemen enz waarvoor ze opgenomen zit
Dan denk ik weleens ja ik doe het toch een stuk makkelijker&beter ;)

[edit] zag deze reactie er tussen staan:

Lynn_Nikita schreef:
ga je eigen topics ook eens na, en bekijk sommige reacties van jezelf
bv over dat vreemdgaan
dat je het niks uitmaakt wat je de andere aandoet

Dat TS dat doet daarmee is ze geen uitzondering want ja ook ik bn niet onbekend met vreemdgaan of vroeger jongens gebruiken voor 1 leuk avondje in de kroeg(en buiten de kroeg in't steegje := ) en ze dan gewoon met een stalen gzicht een fake telefoonnr geven of gewoon keihard zeggen "Hoezo zou ik je mijn nr geven?? Denk je dat je me mag bellen dan...."
Of nu ik achtr de bar sta en een viltje met tel nr krijg, hem aankijken, lachen en viltje de prullenak in gooien... tsja kan maar duidelijk zijn denk ik dan :P
Dus tsja daarop scoor ik ernstig hoog, heb niet echt een geweten/schuldgevoel wat dat beteft :o
Maar ook dat heeft een reden, en ik denk daarom als ík het maar leuk heb want nu is het mijn tijd om ht leuk te hebben&blij te zijn!
En ja ik zal best wat mannen op hun hart of op hun *** getrapt hebben daarmee
Of ze keihard de deur wijzen na een leuke nacht/zelf weggaan als ik bij iemand anders thuis was, want ja blijven slapen doe ik niet aan en dan heb ik er wel een aantal een beetje verbaasd achtergelaten ja ;)
Maar daar heb ik me nog nooit 1 second schuldig over gevoeld of over nagedacht wat ik ze 'aandeed' daarmee of hoe ik het zou vinden als imand dat bij mij zou doen

terwijl ik me in andere mensen heel goed in kan leven
vandaag zei een collegaatje die ik niet eens zo heel lang ken dat ze volgende week haar hond moet laten inslapen, terwijl die nog hel jong is en ik werd er zelf gewoon helemaal verdrietig van, zo sneu vond ik het.
Maar als t om mannen gaat dan ben ik iets harder ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:04

Dit is uw score
U scoort 63 op verborgen narcisme

U scoort 52 op openlijk narcisme

N.B.: Deze vragenlijst is niet getest op pathologische gevallen van narcisme. Er kan dus niet worden geconcludeerd dat hoogscoorders een ziekelijke vorm van narcisme hebben.

U scoort hoog op verborgen en openlijk narcisme
Geef toe: u bent af en toe behoorlijk arrogant, en u denkt dat u precies doet wat u wilt. Maar achter dat masker van zelfverzekerdheid gaat een onzeker persoon schuil. Diep van binnen voelt u zich minderwaardig. Daardoor bent u zeer gevoelig voor wat anderen van u vinden, en makkelijk te raken. Mensen die op beide vormen van narcisme hoog scoren, zijn vaak extreem gevoelig voor kritiek. Eigenlijk zijn ze voortdurend gepreoccupeerd met zichzelf – ofwel met hun eigen wensen en behoeften, ofwel met hoe anderen hen zien.

Kunt u proberen erop te vertrouwen dat u goed bent zoals u bent? Als u zich minder druk maakt over uzelf en meer oog krijgt voor de gevoelens en behoeften van anderen, heeft u misschien ook minder de neiging om te manipuleren of te vissen naar hun goedkeuring. Bestaansrecht krijg je bij je geboorte – je hoeft het niet te verdienen.

:roll:

Van die vragen als: vind u dat u goede leiderscapaciteiten beschikt?

Als jet daar dan volledig mee eens bent is dat alweer een symptoom? Wat nou als het echt waar is? Ik geef kinderen les en moet dan natuurlijk veel regelen, uitleggen en het allemaal in goede banen leiden. Afgezien van een dipje twee manden geleden, gaat het vlekkenloos, dus ja, die capaciteiten heb ik wel, dat kun je gewoon observeren, toch?

Die online tests zijn idd nogal onbetrouwbaar, voor die over narcisme, als je jezelf een beetje kent en gewoon toegeeft dat je goed bent met bepaalde dingen ben je meteen narcistisch ;)

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:06

Dit is uw score
U scoort 42 op verborgen narcisme

U scoort 46 op openlijk narcisme

N.B.: Deze vragenlijst is niet getest op pathologische gevallen van narcisme. Er kan dus niet worden geconcludeerd dat hoogscoorders een ziekelijke vorm van narcisme hebben.

U scoort laag op verborgen en openlijk narcisme
U bent een evenwichtig persoon met een gezond gevoel van eigenwaarde. U heeft een normale behoefte aan waardering en bent weinig met uzelf gepreoccupeerd – u maakt zich niet erg druk over de invloed die u uitoefent op anderen, en ook niet over de indruk die anderen van u hebben.

Leuke test, ondanks dat je er natuurlijk geen waarde aan kan hechten ;)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:20

LZP > MW

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:23

Dit is uw score

Dit is uw score
U scoort 60 op verborgen narcisme
U scoort 71 op openlijk narcisme

hmmz apart :+