echo van borsten laten maken 7 juni

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gipsyboy

echo van borsten laten maken 7 juni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 11:17

hallo
ik had al heel lang last van 1 borst (de rechter) en dan aan de buitenkant.
het doet zeer als je het wat harder aanraakt.
zelfs als ik in me bed lig en op me rechterzij wil liggen doet het zeer. op me buik is ook echt pijnlijk.
met lopen en ook traplopen vooral wat harder lopen of rennen de trap op.
en laat ik het maar niet over paardrijden hebben dat is een hel.

nou zijn ze niet groot hoor een Btje. dus hoor je eigenlijk geen last van te hebben.
er zit ook een bultje. en ja ben naar de dokter geweest.
die heeft gekeken en gevoeld (erg fijn :( )
maar hij zei dat er wel wat zit, maar wat weet hij niet.
hij zei wel dat borstkanker niet veel voor komt op mijn leeftijd. 19 jaar. maar alles kan.
hij dacht eerder aan een kieste (hoe schrijf je dat O:) )
dat moet dan wel weggehaald worden.
ik heb een verwijzing gehad en moet dus 7 juni naar het ziekenhuis. het spaarne in hoofddorp.
ik hoop op goed bericht.

heeft iemand al eens een echo laten maken van de borsten en hoe ging dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:22

He bah zeg, veel succes/sterkte! :(:) Ik hoop van harte dat de uitslag meevalt. Iemand die ik ken heeft ongeveer hetzelfde gehad (alleen een leeftijd waarop borstkanker wel vaker voorkomt), maar dat bleek na onderzoek gelukkig een kieste (of hoe je dat dus ook schrijft.. quiste? := ) te zijn en die is weggehaald. Hoop dat het bij jou ook meevalt.
Ik heb zelf een echo van mijn onder/bovenbuik laten maken wegens maagklachten, dat duurde amper een kwartier (volgens mij wel minder lang, maar als je daar ligt lijkt alles lang te duren :+ ), en ze wisten ook al direct daarna te vertellen dat ze niets zorgwekkends zagen. Nou weet ik natuurlijk niet of dat bij borsten hetzelfde gaat, maar misschien heb je er toch wat aan.

HannahFrouk

Re: echo van borsten laten maken 7 juni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:31

Ja, ik heb wel eens een echo gehad.
Daar hoef je je geen zorgen over te maken hoor, dat doet verder geen zeer. Een rontgenfoto is minder plezierig!

Ik zou wel even goed nadenken of je een onschuldige kyste wel wil laten weghalen, want als je ze vaker krijgt dan heb je zo een maanlandschap in plaats van een borst. Ik heb het ooit wel gedaan, de eerste keer, een kyste ter grootte van een ei, maar achteraf dacht ik: als ik geweten (beseft) had dat die kystes in feite helemaal geen kwaad kunnen en vaak ook wel weer verdwijnen, dan had ik dat nooit laten doen.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 12:44

mijn moeder zei dat een kieste kwaadaardig kan worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:46

Maar als je er echt last van hebt, en zo te lezen heb je dat ook wel, zou ik hem sowieso laten weghalen..

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:50

Een paar jaar geleden heb ik een echo en een fot laten maken omdat ik een bobbeltje in mijn borst had. Ze smeren er een soort van gel op en gaan er met een echo aparaat overheen, doet niet zeer maar was wel koud. Een foto is inderdaad pijnlijker

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:05

Cyste hoeft niet kwaadaardig te zijn.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:13

Ik heb 2x een echografie gehad en 2x een mammografie. Dat laatste is wel vervelend maar het duurt maar eventjes. De eerste keer had ik ook bobbeltjes maar dat bleken cystes te zijn. Er zat een heel nest maar verder nooit last van gehad. De tweede keer had ik een soort bloeduitstorting die achteraf was veroorzaakt door de hond. Ook niks aan de hand gelukkig.

Ik wens je veel sterkte voor als je gaat. Het duurt maar even. Zal voor je duimen op een goede uitslag.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:15

Ik ga ieder jaar voor een mammo en een echo,dij mij is er ook een schijf weggehaald.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:38

flyfly schreef:
Ik heb 2x een echografie gehad en 2x een mammografie. Dat laatste is wel vervelend maar het duurt maar eventjes. De eerste keer had ik ook bobbeltjes maar dat bleken cystes te zijn. Er zat een heel nest maar verder nooit last van gehad. De tweede keer had ik een soort bloeduitstorting die achteraf was veroorzaakt door de hond. Ook niks aan de hand gelukkig.

Ik wens je veel sterkte voor als je gaat. Het duurt maar even. Zal voor je duimen op een goede uitslag.

mammografie wat doen ze dan.
volgens mij heette dat bij mij ook zo.
althans dat stond op het briefje voor het ziekenhuis.

*edit heb het al gevonden op google hoe dat gaat.
oh ik hoop niet dat ze dat gaan doen die mammografie

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:44

Een mammografie wordt je borst tussen 2 platen geknepen om er zo een duidelijke foto van te kunnen maken. Mijn moeder heeft er heel wat gehad en gelukkig waren het altijd (vervelende) ontstekingen. Ik hoop voor je dat het zoiets is, dat is vervelend maar kan wel wat aan gedaan worden.

Eva_vanO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:55

Ik heb vorig jaar ook een echo, mammografie en punctie gehad. Echo stelt niets voor is alleen een beetje ongemakkelijk dat je in de blote bovenkant daar ligt.
Mammografie vond ik niet zo prettig maar gelukkig is dat maar even.
Ik heb toen eerst een echo gehad en ze wilden toen eigenlijk nog verder kijken dus gelijk de mammo erachteraan. Toen wilden ze toch nog een punctie die om vast te stellen om wat voor cellen het ging en dat viel ook reuze mee.
Het was trouwens erg prettig geregeld bij die punctie, ging 's ochtends eerst naar de chirurg, die heeft nog even gekeken daarna door voor de punctie. Moest even wachten in de wachtkamer om te kijken of ze genoeg celletjes hadden en toen zag ik zo mijn celletjes naar het lab gebracht worden en na een half uurtje ofzo weer naar de chirug voor de uitslag.
Bij mij was het een fibroadenoom en ik kon ook gelijk aangeven of ik het weg wilde laten halen of niet. Dit heb ik wel laten doen want het ding was bijna 4cm groot. Gelijk afspraak gemaakt en 2 weken later geopereerd. 1 dagje in het ziekenhuis en ik ben na 1 1/2 week weer aan het werk gegaan.

In ieder geval veel succes 7 juni! En hopen dat het allemaal wel meevalt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:58

ik heb al jaren een gevoelig plekje in mijn linkerborst maar als het echt wat geweest zou zijn zou ik al dood geweest zijn :+

En zere tieten heb ik vaak rond de menstruatie, ook B cup, maar het voelt alsof er dan tien ton aan hangt :+

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:59

Ik heb ook al een lange tijd een bobbeltje in mijn linker borst. Het kan alleen geen tumor zijn omdat het beweegbaar is zeg maar, een tumor zit echt duidelijk vast in het weefsel. Ook wordt hij zo nu en dan iets kleiner of groter, maar gaat helaas niet weg (heb verder ook niet de leeftijd om borstkanker te krijgen) Daarom ga ik er binnenkort wel mee terug naar de dokter, wil toch wel weten waar ik precies last van heb.

De vorige keer had ze het over een cyste of een ontstoken melkkliertje, maar wil het nu wel even zeker weten. Dus voor mij misschien ook een fotootje, we zullen het zien. :)

Eva_vanO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:01

Je kan het altijd maar beter laten controleren toch? Ik ben in ieder geval wel blij dat ik dat heb laten doen en dat ding eruit is gehaald, had me er toch niet prettig bij gevoeld als ik het had laten zitten.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:05

Angelita schreef:
Ik heb ook al een lange tijd een bobbeltje in mijn linker borst. Het kan alleen geen tumor zijn omdat het beweegbaar is zeg maar, een tumor zit echt duidelijk vast in het weefsel. Ook wordt hij zo nu en dan iets kleiner of groter, maar gaat helaas niet weg (heb verder ook niet de leeftijd om borstkanker te krijgen) Daarom ga ik er binnenkort wel mee terug naar de dokter, wil toch wel weten waar ik precies last van heb.

De vorige keer had ze het over een cyste of een ontstoken melkkliertje, maar wil het nu wel even zeker weten. Dus voor mij misschien ook een fotootje, we zullen het zien. :)

Ja dat dacht ik ook!! Niet dus! 12 mei, uitslag, borstkanker!! En de knobbel kon je gewoon vast houden!! Dus dat zegt niks.
Binnen een maand 2 x echo en 2 x mamma gehad, is niet anders! Knobbel weg opt 4 mei en afgelopen vrijdag de lymfeklieren deels weg onder de oksel om te kijken of het is uitgezaaid!!! Dus ik ben nog lang niet klaar en dacht dat het niks was!! Huisarts en chirug ook!!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:07

Ik ben heel wat jaren jonger dan jou, dit is dus niet vergelijkbaar. :)

Sterkte met de behandeling verder!

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:10

nee iedereen is anders!!!! Dus voor jou is dat ook zo!!! Gewoon over je heen laten komen!! En positief blijven!! Alleen maar goed dat je heen gaat!!!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:12

Thorn2006 schreef:
nee iedereen is anders!!!! Dus voor jou is dat ook zo!!! Gewoon over je heen laten komen!! En positief blijven!! Alleen maar goed dat je heen gaat!!!

Nou mag toch hopen dat ik niet heen ga. :P Maar ik ga wel naar de huisarts inderdaad. Ik weet dat ik geen borstkanker heb, dat kan simpelweg niet, maar wil wel weten wat ik dan wél heb zodat ik er later ook rekening mee kan houden. :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:24

gipsyboy schreef:
hallo
ik had al heel lang last van 1 borst (de rechter) en dan aan de buitenkant.
het doet zeer als je het wat harder aanraakt.
zelfs als ik in me bed lig en op me rechterzij wil liggen doet het zeer. op me buik is ook echt pijnlijk.
met lopen en ook traplopen vooral wat harder lopen of rennen de trap op.
en laat ik het maar niet over paardrijden hebben dat is een hel.

nou zijn ze niet groot hoor een Btje. dus hoor je eigenlijk geen last van te hebben.
er zit ook een bultje. en ja ben naar de dokter geweest.
die heeft gekeken en gevoeld (erg fijn :( )
maar hij zei dat er wel wat zit, maar wat weet hij niet.
hij zei wel dat borstkanker niet veel voor komt op mijn leeftijd. 19 jaar. maar alles kan.
hij dacht eerder aan een kieste (hoe schrijf je dat O:) )
dat moet dan wel weggehaald worden.
ik heb een verwijzing gehad en moet dus 7 juni naar het ziekenhuis. het spaarne in hoofddorp.
ik hoop op goed bericht.

heeft iemand al eens een echo laten maken van de borsten en hoe ging dat?

Gezien je leeftijd zullen ze eerst wel een echo maken voordat ze aan een mammagrafie maken........en een echo is niets anders dan een echo zoals ze dat bij zwangerschappen ook doen. Ze smeren een gel op je borst en halen daar een echoscanner (?) over heen.

De klachten die beschrijft heb ik gehad op mijn 16/17. Plek voelde hard, maar was wel te bewegen. Sindsdien ven ik tot mijn 21e jaarlijks op controle geweest in het ZH voor een echo.......gelukkig nooit enige verandering. Nu ga ik 2 jaarlijks.

Het klierweefsel in je borsten is te vergelijken met een druiventros (is mij verteld), dit klierweefsel reageert op je hormooncyclus en op spanningen. Kan uitzetten en krimpen, gevoelig zijn en in mijn geval geïrriteerd en verhard zijn.

Ga dus voor je zelf een na hoe jou borsten reageren, heb je last van stress, spanningen..............hoe is je hormooncyclus?

Praat jezelf niet gek mbt borstkanker oid want de kans dat het op jou leeftijd dat is.................is, is ongetwijfeld kleiner dan de 200 andere dingen die het kunnen zijn. En als jou HA er vanuit gaat dat het mogelijk een kwaadaardige tumor is, dan had jij morgen in het ziekenhuis gestaan en niet over 2 weken:)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:49

Thorn2006 schreef:
Angelita schreef:

Ja dat dacht ik ook!! Niet dus! 12 mei, uitslag, borstkanker!! En de knobbel kon je gewoon vast houden!! Dus dat zegt niks.
Binnen een maand 2 x echo en 2 x mamma gehad, is niet anders! Knobbel weg opt 4 mei en afgelopen vrijdag de lymfeklieren deels weg onder de oksel om te kijken of het is uitgezaaid!!! Dus ik ben nog lang niet klaar en dacht dat het niks was!! Huisarts en chirug ook!!

Heel erg off-topic maar ik wilde je toch sterkte of succes wensen!(kan het juiste woord niet vinden)

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:39

Heel erg off-topic maar ik wilde je toch sterkte of succes wensen!(kan het juiste woord niet vinden)[/quote]

Super lief van je hoor!!! Krijg gelukkig erg veel steun en leven veel mensen mee omdat ik eigenlijk ook nog zo jong ben!!
Maar ze horen helaas steeds vaker!! Ook erg off-topic, sorry voor de rest!!!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:46

Sterkte met je onderzoeken en maak jezelf niet gek van te voren.

Offtopic: Thorn sterkte de komende tijd en vriendin van mij is vorige week geopereerd ook nog jong nog net de 25 gepasseerd en daarvan dacht de huisarts dat er ook niks aan de hand was. En na een half jaar toch weer terug gegaan en toen bleek de tumor al heel groot te zijn.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:57

Mensen borstkanker kan ook al op zo´n jonge leeftijd voor komen hoor als dit in de familie voor komt. daar hoef je tegenwoordig geen 50 jaar meer voor te zijn.

Ik hoop het niet voor je :) inderdaad positief blijven. succes binnenkort.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:26

Niemand kan ook garanderen dat het geen borstkanker is.......helaas :o .

Maar positiviteit is en blijft de beste remedie als je nog ruim 2 weken moet wachten op een onderzoek :(

@ Torn2006: Ik wil jou heel veel sterkte wensen en hoop dat je je positiviteit kunt blijven vast houden! :(:)