Dromen en alles kunnen navertellen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Dromen en alles kunnen navertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 09:17

Een normaal persoon droomt iedere nacht en heeft over het algemeen 10 dromen per nacht. Navertellen is al een stuk lastiger, vaak weten we niet meer wat we gedroomd hebben.
Enkele weken terug heb ik een zware tijd gehad (wie dit wil weten kan me PBen). Sindsdien heb ik heftige dromen. Ik kan ze s'morgens allemaal navertellen, hoe vreemd en hoe vaag ze allemaal waren. Ik word daarom ook NIET uitgerust wakker.

Weet iemand hoe dit zit? En hebben mensen tips om beter te kunnen slapen? Ik heb namelijk al best veel geprobeerd (douchen voor slapen, geen tv voor slapen, warme melk :r , zelfs valdispert helpt niet..). Ik word er ondertussen alleen maar vermoeider door en ben het ondertussen een beetje zat aan het worden.

Dus.. Brand los :)

Anoniem

Re: Dromen en alles kunnen navertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:22

Voor het slapen gaan aan leuke dingen denken?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 09:24

Nou, het is dus vaak al zo dat als ik mijn hoofd op mijn kussen leg, dat ik weg ben. Ik heb soms niet eens tijd om aan andere dingen te denken :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:27

Ik onthoud meestal 3 of 4 dromen per nacht. Vaak zijn ze erg reëel op een klein puntje na. Tijdens mijn droom weet ik daardoor dat ik droom. Meestal moet ik even bijkomen als ik net wakker word.

Ik kan de meest gekke dingen dromen. Een voorbeeldje: Opgepakt worden door de politie die je vervolgens overdraagt aan de militie welke je kleding zo mooi vindt, dat je alles moet uitdoen en midden op straat in je nakie staat in een kring met gevangenen ;(

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:28

Ik heb afgelopen zomer in 10 dagen tijd twee grootouders verloren (en we hebben nu 2 achterblijvers, ik had alle vier nog). Geen vakantie gehad (hals over kop na 3 dagen moesten we terug, totaal onverwacht hartstilstand pats boem dood... en oma moesten we dan in die 10 dagen op "wachten" dat ze dood ging, die was wel wat ziekelijk maar dat kwam ineens heel heftig). Toen functioneerde mijn lichaam ook niet zoals de bedoeling was en liep ik echt een beetje naast mezelf. De huisarts zei toen dat je voor een sterfgeval ongeveer een halfjaar uit moet trekken. In mijn geval dus een jaar. En dat is ook wel zo, na een halfjaar ging het met mij alweer een stuk beter. Opa (hartstilstand) heb ik goed een plekje kunnen geven, oma minder en dat merk je toch wel.
Nou heb ik altijd wel goed geslapen maar soms wel onrustig of veel dromen inderdaad (maar ik droomde niet over de situatie zelf maar andere belachelijke dingen) maar ik kon me vooral overdag nergens toe zetten.

Nou weet ik niet wat voor tijd jij hebt doorgemaakt maar het kan dus goed zijn dat dit dromen gewoon een verwerkingsproces is en dat je je er overdag misschien niet genoeg mee bezig houdt. Dus misschien proberen meer aan te werken? dat je het meer een plekje geeft, dan komen de rustige nachten hopelijk vanzelf weer.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 09:34

Dat is inderdaad heel goed mogelijk. Ik hou me er verder vrij weinig overdag mee bezig. Of ik verdring het. Misschien dat ik dan inderdaad onbewust het verwerk in mijn dromen..
Ik kan over mijn situatie wel veel praten, klasgenoot is er ook bij betrokken geweest, dus samen kunnen we ons ei bij elkaar kwijt.

@Mootje: zulke dingen kan ik ook goed dromen. Dat ik door de stad loop, iedereen kwijt ben en dan opeens wordt opgepakt wegens groepsvorming :? wordt s'morgens ook heel erg vaak wakker en denk dan direct Rox, je spoort echt niet...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:36

Je hebt een PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:16

Dat je gemiddeld 10x per nacht droomt is grote onzin. Het slaappatroon is uitgebreid onderzocht en je droomt ca. 5 tot 7 keer per nacht. 10 dromen per nacht zou misschien kunnen, maar dan moet je wel minstens de klok rondslapen iedere nacht en dat lijkt me nogal overdreven.

Verder: mijn dromen en herinneringen daaraan zijn ontzettend gedetailleerd. Ik onthoud echter niet iedere nacht ál mijn dromen, meestal onthoud ik er 1-4 (maar minimaal de laatste). En geloof me, ik zou dolgraag willen dat ik ze niet onthield :=

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:20

Nou, niet na kunnen vertellen, dat zou ik ook wel graag willen... Ik droom ook heel gedetailleerd en ook alles in kleur. Ook bekende plaatsen waar ik veel kom, komen er in voor.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:24

Ik droom altijd de gekste dingen echt heel erg raar soms 'speel' ik zelfs niet mee in mijn dromen en droom ik alleen over andere mensen.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:40

Okee dit klinkt misschien heel zweverig, maar ik denk dat als je in het echte leven je problemen verwerkt(dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan), dat je dan minder last zult hebben van dromen.
Dromen zijn een weerspiegeling van je onderbewuste en in je dromen komen emoties naar boven die je irl misschien niet uit.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:08

Dat bevat inderdaad wel een bron van waarheid bij mij. In het dagelijks leven ben ik niet open. Ik praat wel over mezelf, maar ik zeg niets over mezelf (of zo.. Degene die mij een k*ttijd bezorgd heeft, verwoordde dit dan wel weer perfect..).

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:37

Toevallig geef ik nu op mijn werk een (video)cursus over slapen... Een van de tips die ik mee geef aan mesen die veel dromen, is alles wat je bezig houd opschrijven voordat je gaat slapen. En dan vooral de zaken waar je over piekert, alles opschrijven. Zo maak je, je hoofd 'leeg' voordat je gaat slapen en is de kans dat je zoveel gaat dromen kleiner...

Veel succes!

Edit: spelfout!
Laatst bijgewerkt door Laura1589 op 25-05-10 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:41

Kunnen goed verwerkings dromen zijn! Heb ze ook! Ontspannen is erg belangrijk. Ik slaap nu overigens met pilletjes in. heb nog steeds wel nare dromen. Dus weet niet zo goed wat je er mee kan doen.

* leest mee*

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:43

De tip van Laura lijkt mij erg goed. Ik heb zelf ook last van nare dromen die ik dan tot in detail kan navertellen.
Ik lees ook even mee :)

*Wat heb jij trouwens leuke paardjes!*

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:45

Trouwens, gebruik je medicijnen? Ik weet niet of het bij veel medicijnen zo is, maar iig wagenziekte tabletten hebben als bijwerking nachtmerries..

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:47

Och en ook ik heb last van nare dromen (en ook niet nare dromen) die ik tot in detail onthoud.
Maar bij mijn patienten werkt de tip die ik gaf, altijd erg goed!

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:50

Ik heb ook altijd de raarste dromen en soms kan ik er zelfs nog 2 navertellen, meestal 1 wel.. maar ben nooit doodmoe wakker?

Misschien is alles opschrijven wel een goede tip, of een rustig boek lezen voordat je gaat slapen?

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:51

Dromen ontstaan uit dingen waar je aan hebt gedacht of over hebt gepraat de vorige dag, waarschijnlijk blijft wat er gebeurd is nog in je hoofd rondspoken en droom je erover, wat je ertegen kan doen, aan leuke dingen denken, maar dat kan je niet afdwingen, dus zou het niet weten eigenlijk..

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:05

Daar heb ik ook last van. Als ik veel aan mijn hoofd heb of een hele drukke dag heb gehad. Dat droom ik onwijs veel, de raarste dingen, wat ik die dagen heb gezien/meegemaakt en vooral praat ik aan één stuk door. Ook heel licht slapen, alsof ik de hele nacht wakker heb gelegen.
Wat handig is, is voordat je gaat slapen eerst op een briefje schrijven waar je 'stress' of spanning van krijgt. Dat zorgt er vaak voor dat je je gedachten dan even wegschrijft, tenminste, dat helpt bij mij gelukkig. Dan een lekkere warme douche nemen en je bed in kruipen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 21:07

De enige medicijnen die ik slik, is de pil :+ (Ministat..)
Soms vitaminepillen, maar dat is ook alles.

Ik ga vanavond even proberen om het allemaal op te schrijven.

@ Hinata: ook als ik maar 1 keer iets denk, bijvoorbeeld een persoon die ik al heel lang niet meer gezien heb, dan droom ik daar over. Ik droom vrijwel nooit over paarden, of de paarden moeten in paniek door het draad zijn gegaan in mijn droom... Ik droom ook heel vaak over paniek, ruzie, problemen, achtervolgingen, wegrennen etc...

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:09

Roxxiejj schreef:
De enige medicijnen die ik slik, is de pil :+ (Ministat..)
Soms vitaminepillen, maar dat is ook alles.

Ik ga vanavond even proberen om het allemaal op te schrijven.

@ Hinata: ook als ik maar 1 keer iets denk, bijvoorbeeld een persoon die ik al heel lang niet meer gezien heb, dan droom ik daar over. Ik droom vrijwel nooit over paarden, of de paarden moeten in paniek door het draad zijn gegaan in mijn droom... Ik droom ook heel vaak over paniek, ruzie, problemen, achtervolgingen, wegrennen etc...

Dat heb ik dus ook, zo krijg je ook de meest vreemde dromen. Alleen al gedachtes en dingen die in je hoofd omgaan (al is het maar 1 keer) kan je over dromen!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:12

Als ik op de juiste manier wakker word kan ik bijna altijd mijn laatste droom navertellen :j.

De meest absurde dingen komen erin voor en ze zijn nooit realistisch.
Ik droom ook vaak dingen als achtervolgingen, maar op één of andere manier ben ik dan nooit bang, ik vind het meer spannend zoals in een goede actiefilm iod.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 07:05

En hoe is het gegaan vannacht? Heeft het opschrijven je geholpen?

Ik heb het ook in drukke periodes waarin ik veel mee heb gemaakt. Dan kan ik me ook precies herinneren waar mijn dromen over gingen. Meestal gaan ze niet heel concreet over de gebeurtenissen, maar komen er wel aanknopingspunten en herkenningspunten in voor zeg maar. Bijvoorbeeld de personen waar het om gaat, de plaats enz.

Kunnen heel goed verwerkingsdromen zijn, zeker omdat je aangeeft er overdag niet zo mee bezig te zijn. Als je dingen opschrijft, ben je ook bezig met verwerken. Ik sluit me daarom ook bij Chris aan (vind die post trouwens helemaal niet zweverig!). Opschrijven geeft me ook altijd weer een soort 'ruimte' in mijn hoofd.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 07:10

Tip om wat beter te slapen; melatonine 5mg tabletten vragen aan je huisarts. Dit is homeopatisch en werkt goed. Het is ook te koop bij drogisterijen maar dan in een veel lichtere variant welke minder goed werkt. Het is een lichaams eigen stof die ervoor zorgt dat je goed in kunt slapen en doorslaapt.