onrust

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

onrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 08:06

Ik ben momenteel weer erg onrustig. Hierdoor word ik 's nachts wakker en kom ik niet meer in slaap. Soms lukt het al niet om in slaap te komen als ik in bed stap. De onrust uit zich in malen. Geen concrete gedachten, maar flarden door mijn hoofd. Het onderwerp maakt niet uit. Kan iets heel onbenulligs zijn wat ik die dag gelezen heb, gehoord heb, gezien heb enz. Het maakt niet uit hoe rustig ik ben als ik naar bed ga.

Dit zijn een aantal dingen die ik al geprobeerd heb:
- geen computer voor het slapen gaan
- geen tv kijken voor het slapen gaan
- nog even lezen
- juist niet lezen
- met de hond wandelen
- mediteren
- vast ritueel voor het slapen gaan
- ademhalingsoefeningen voor het slapen
- uit bed gaan als ik onrust voel
- juist in bed blijven
- ademhalings- en ontspanningsoefeningen doen als ik onrust voel

Ik ga altijd rond dezelfde tijd naar bed enz.
Het is ook niet dat ik al onrustig ben als ik naar bed ga. Sommige dingen helpen wel een beetje, maar als ik dan bijna in slaap val, lukt het vaak toch weer niet of ik ben na een uur weer wakker.

Ik heb die onrust overdag ook wel, maar dan is het beter te handelen (Bv. afleiding zoeken). Ik weet ook dat de onrust veroorzaakt wordt door mijn eigen gedachten. Ik heb ook cognitieve therapie enz. maar bij die onrust heb ik dus niet echt concrete gedachten waar ik wat mee kan.

Ik heb dus echt al van alles geprobeerd, maar DE oplossing heb ik nog niet gevonden. Hebben jullie tips (en dan niet zozeer om te gaan slapen, maar om om te gaan met de onrust)?

Anoniem

Re: onrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:12

En de klassiekers als de beker warme melk met honing, heb je die al geprobeerd?
Ik slaap makkelijker in als ik een wijntje heb gedronken 's avonds, misschien helpt dat bij jou ook?
Of evt. zo'n kruidenpilletje om te kunnen inslapen, iets van Dormiplant ofzo?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 08:16

Een wijntje gaat 'm niet worden in combinatie met de medicijnen die ik gebruik. Warme melk heb ik inderdaad ook al geprobeerd. Kruidenpilletje nog niet, wel andere dingen van de drogist om beter te slapen maar dat had totaal geen effect. Ik heb ook wel slaappillen liggen, maar die wil ik niet iedere avond gebruiken.

Verder gaat het dus vooral om de onrust, daar wil ik beter mee om kunnen gaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:16

Het klinkt misschien heel stom, maar wat bij mij helpt (en dan vooral 's nachts, overdag geen last) is me duidelijk voornemen om het niet te doen. Tegen mezelf zeggen:"Je ligt nu heel onrustig te malen, dat is nergens voor nodig, je gaat nu slapen". Dan denk ik daarna bewust aan een rustig beeld bijvoorbeeld mijn pony die lekker in de wei staat te grazen. Zodra ik merk dat mijn gedachten afdwalen zoek ik dat rustige beeld weer op, dan slaap ik meestal zo :j

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:17

heb je, je lichamelijk al laten onderzoeken?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 08:19

Lichamelijk ben ik in orde :j Het zit tussen de oren

Blijheid: Klinkt niet stom. Dat is vast wel iets dat je moet oefenen, vooral vaak herhalen? Niet dat ik dat niet wil proberen hoor, maar dat ik niet te snel resultaat verwacht en opgeef. Eigenlijk dus vooral streng zijn voor mezelf en zeggen: Nu niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:23

Pollewoppy schreef:
Blijheid: Klinkt niet stom. Dat is vast wel iets dat je moet oefenen, vooral vaak herhalen? Niet dat ik dat niet wil proberen hoor, maar dat ik niet te snel resultaat verwacht en opgeef. Eigenlijk dus vooral streng zijn voor mezelf en zeggen: Nu niet?

Bij mij werkte het redelijk snel, maar het is inderdaad wel een kwestie van streng zijn. Zodra je de onrust voelt, of afdwaalt met je gedachten gelijk weer de rust opzoeken. In het begin zal je dan ongetwijfeld vaker afdwalen dan als je het vaker doet. Als je steeds hetzelfde rustige beeld terug pakt (elke nacht) dan lijkt het wel of je lijf went aan in slaap vallen zodra je het "ziet".

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:24

drink je overdag veel koffie, cola of energiedrankjes?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 08:31

Nee helemaal niet :n
Heel af en toe eens een glas cola, maar dat is heel sporadisch en dan heb ik het na 1 glas ook wel weer gehad.

Blijheid: Ik ga je tip proberen! Ik heb het wel eens vaker gehoord, maar eigenlijk nooit echt uitgeprobeerd. Het klinkt wel logisch en baat het niet, schaadt het niet ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:40

Oh....herkenbaar. Ik kan ook zo goed malen om niets.
Maar ik heb het gevonden. Ik herhaal gewoon een simpel woord continu in mijn hoofd.
Zoals andere mensen schaapjes tellen, blijf ik dat stomme woord herhalen. Bijvoorbeeld paard, ik vorm me er dan ook een beeld bij.
Ik zorg dat er geen andere gedachten tussen komen.
En dan val ik vanzelf in slaap.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:46

probeer eens haptonomie heb ik veel baat bij gehad .
succes

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:20

Ik kan hier bij vlagen ook last van hebben, afgelopen weken bijvoorbeeld. Sinds ruim 2 maanden ben ik moeder en een kleintje is bij uitstek iets om je zorgen over te maken. Bovendien sliep ze naast mij in haar wiegje, dus kon ik door haar geluidjes ook nog eens moeilijk inslapen (en je wordt s' nachts standaard 1 keer wakker om te moeten voeden waardoor je dus nog een keer extra in moet slapen). Bij mij hielp het om echt te beseffen dat het probleem tussen mijn oren zat en dat ik dus de enige was die het op kon lossen. Ik zat vast in een patroon, maakte me 's middags al druk om het feit dat ik niet kon slapen. Door overdag afleiding te zoeken (bij mij helpt fietsen, wandelen en paardrijden erg goed) en 's nachts gewoon rustig te blijven liggen en me niet op te winden over het feit dat ik niet kon slapen merkte ik dat ik na een tijd wel insliep. Dat gaf al rust. Die kleine stukjes slaap werden steeds langer en nu ben ik weer zo vertrokken.

Die tips van HBVisser en Blijheid heb ik trouwens ook geprobeerd maar die werkten bij mij niet, ik ga dan toch liggen wachten op het moment dat ik in slaap val, en dan lukt het dus niet. Ik houd mezelf dan juist uit slaap. Wat je misschien nog kunt proberen is dormosan van A Vogel, is homeopatisch en helpt ontspannen zodat je makkelijker in kunt slapen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:46

montoya: Toevallig heb ik volgende week (na een lange pauze) weer een afspraak bij de haptonoom!

Bedankt ook voor de tip SusanH, dat is iets om even in gedachten te houden. Ga eerst de tips van Blijheid en HBVisser proberen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:04

En als je al die gedachten opschrijft? Dat je ze kwijt bent?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 12:33

Als de gedachten concreet zijn lukt dat inderdaad. Maar vaak zijn het gewoon flarden, dan zijn het geen eens echt gedachten.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:37

Pas gaan slapen als je echt moe bent? Zodat je je bed weer associeert met slapen ipv met denken?
Zodra je lichaam dit weer doorheeft lukt slapen ook vaak beter.
Nu is bed gelijk aan denken

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:04

Lavendel werkt goed geeft ontspanning vooral niet voor het slapen gaan een gals cola drinken of iets met koolzuur. als je niet kan slapen opstaan en rondje lopen vooral niet gaan zitten en b.v t.v gaan kijken. mischien radio zachtjes aanzetten zodat je hersen hier op gaat focussen en je dus niks door je hoofd kan halen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:07

Tempus schreef:
Pas gaan slapen als je echt moe bent? Zodat je je bed weer associeert met slapen ipv met denken?

Vooral niet doen, dan is je ritme echt stuk daarna...

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:09

inderdaad warme melk zat ik ook meteen aan te denken.. heb het 6 jaar gehad dat ik gewon niet in kon slapen, toen een spray gehaald waardoor je juist goed in kon slapen maar bij mij hielp dat ook niet.. en een beker water ofzo dan?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 06:56

De meeste tips die gegeven worden hebben betrekking op het in slaap komen en zijn mij al bekend. Dat is symptoombestrijding. Ik wil de oorzaak aanpakken; de onrust.

Gisteravond de tip van Blijheid geprobeerd. Mezelf tot de orde roepen zeg maar bij het malen. Moest het wel een aantal keer herhalen, maar ik ben eerder dan anders in slaap gevallen en rustiger, want ik ben lang zo vaak niet wakker geweest :) Bedankt Blijheid! Het werkte nu al :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 07:55

Goed om te horen +:)+
Ik hoop dat het de komende nachten alleen maar beter gaat :j

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:00

Een beetje hetzelfde als Blijheid maar dan wat uitgebreider:
Stel voor jezelf 1 keer per dag een kwartiertje in dan je mag piekeren, het maakt niet uit waarover, en buiten dat kwartier idd jezelf tot de orde roepen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:39

TurdusMerula schreef:
Tempus schreef:

Vooral niet doen, dan is je ritme echt stuk daarna...

Dit gebruik ze nogtands bij slaaptherapie. Omdat die mensen hun bed niet meer zien als plaats om te slapen. Op den duur geraken ze sneller en sneller moe en slapen ze rapper in in hun bed.

Ben blij dat de tip van blijheid heeft geholpen.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:00

Blijheid schreef:
Het klinkt misschien heel stom, maar wat bij mij helpt (en dan vooral 's nachts, overdag geen last) is me duidelijk voornemen om het niet te doen. Tegen mezelf zeggen:"Je ligt nu heel onrustig te malen, dat is nergens voor nodig, je gaat nu slapen". Dan denk ik daarna bewust aan een rustig beeld bijvoorbeeld mijn pony die lekker in de wei staat te grazen. Zodra ik merk dat mijn gedachten afdwalen zoek ik dat rustige beeld weer op, dan slaap ik meestal zo :j

Dit werkt bij mij ook! Ik lig in ze zomer vaak wakker omdat ik het zó warm vind, dan ga ik lopen bewegen en draaien waardoor ik het dus nog warmer krijg en waardoor ik nog steeds niet kan slapen :D dan zeg ik ook op ten duur tegen mezelf, diep ademhalen, rustig blijven liggen, rustig, rustig.. EHH!! LIGGEN BLIJVEN, goedzo, rustig, rustig :Z en voor dat ik het weet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:31

Lukt het nu al wat makkelijker om rustig te slapen?