Zonne-allergie, do's & don'ts?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Zonne-allergie, do's & don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:07

Vorig jaar heb ik in het buitenland ondanks zorgvuldig smeren voor het eerst zonne-allergie opgelopen. Een aantal weken terug ben ik in Maastricht geweest, niet bewust in de zon gezeten maar natuurlijk wel blootgesteld geweest aan tijdens het struinen in de stad. Op de terugweg is de allergie van niets over mijn hele arm en hals verspreid.

Ik heb toen een homeopathisch zalfje gehaald bij de drogist, wat redelijk werkte. Ik was er zo goed als van af.
Vandaag heb ik heel kort in de zon gezeten, maar opnieuw is de huid dik, rood en voelt het heet aan.

Ik ben een echt buitenmens, ik moet er niet aan denken om binnen te blijven of lange mouwen aan te hebben als ik de zon in ga.
Wat werkt nu echt tegen zonne-allergie?

Miranda40

Re: Zonne-allergie, do's & don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:10

Ik gebruikte altijd Urtizon http://www.urtizon.nl/ en dat hielp bij mij echt heel erg goed. Begon dan wel een paar weken voordat echt de zon ging schijnen.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:11

Uit de zon blijven tijdens het heetste van de dag met name in het voorjaar, dus tussen 11 en 15 uur, en baby-zonnebrandcreme gebruiken, bv zwitsal factor 50. en NIET KRABBEN!!!! ik spreek uit ervaring, heb al 30 jaar zonne allergie. alles geprobeerd maar niets helpt echt. en het wordt steeds erger alleen tijdens mijn beide zwangerschappen had ik er geen last van (???)

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:14

ik heb het ook veel gehad, maar ben een winter begonnen met zonnebanken en sinds dien zelfs zonder zonnebrand gene bultjes!

Voor mij was t belangrijkste zonnebrand zonder parfum en factor 50

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:15

Ik zweer bij Urtizon! (apotheek, iets van €8,- ofzo)

Ik wilde een kleurtje opbouwen (in de tuin en zonnebank) en kreeg ook gíga uitslag en jeuk, al kan het zon/warmte allergie zijn dat weet ik niet precies (had het voorheen ook nooit). En met Urtizon kan ik lekker doorgaan met kleurtje opbouwen! :Y)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:16

Creatas schreef:
Ik zweer bij Urtizon! (apotheek, iets van €8,- ofzo)

Ik wilde een kleurtje opbouwen (in de tuin en zonnebank) en kreeg ook gíga uitslag en jeuk, al kan het zon/warmte allergie zijn dat weet ik niet precies (had het voorheen ook nooit). En met Urtizon kan ik lekker doorgaan met kleurtje opbouwen! :Y)

Ik heb 3 zomers Utrizon gebruikt en kan nu zonder korrels gewoon in de zon zitten zonder uitslag te krijgen ;) En ik verbrand nu niet meer.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:24

Hier nog een Utrizon aanhanger.
De laatste jaren werd mijn allergie steeds erger.
In februari naar Curacao geweest, 3 week van te voren begonnen met korreltjes en geen last gehad.
Heb dan wel niet veel in de zon gelegen (5 uur strand verdeelt over 12 dagen ;) ) maar de zon ook niet gemeden.

Vertrek over 28 dagen voor veel langere tijd naar Curacao en ben net weer begonnen met de korreltjes, neem voor de zekerheid een paar extra buisjes en flessen mee maar heb de stille hoop over een aantal maanden dat mijn huis vergeten is dat ze moet reageren op de zon, anders zou het weleens erg lastig kunnen zijn al wonende op Curacao.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:48

Ik heb járen geleden zonne-allergie gekregen, ik werd GEK van de jeuk...
Maar... Hoe doe je dat als je besluit dat je voor 4 maanden naar Ghana gaat ;)
Ik zweer bij Xyzal! Ik heb in Ghana 1x goed last gehad en zodra ik daarna weer het idee kreeg dat ik er last van kreeg, nam ik Xyzal en was het over!

Voordeel van Ghana is dat ik nu veel minder last heb van mijn allergie!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:50

Langzaam je huid laten wennen door een paar keer onder de zonnebank te gaan. En dan een lichte bank voor een korte tijd (bijv 10 minuutje) Dit hoef je alleen een paar keer te doen voor de zomer begint en dan word het in de meeste gevallen iedereen jaar minder en vaak kom je er zelfs weer vanaf :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:43

__Nathalie__ schreef:
Langzaam je huid laten wennen door een paar keer onder de zonnebank te gaan. En dan een lichte bank voor een korte tijd (bijv 10 minuutje) Dit hoef je alleen een paar keer te doen voor de zomer begint en dan word het in de meeste gevallen iedereen jaar minder en vaak kom je er zelfs weer vanaf :)

Ik krijg dan juist heel erg jeuk als ik zelfs al 5 min onder de zonnebank lig....

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:20

zonnenbanken kan idd ook al jeuk geven! normaal heb je het vooral in het voorjaar..die zon is het ergste..lichtere huidtypes hebben er meer last van dan donkere..als je dus bruiner word heb je er vaak idd minder last van, echter ik word zelf niet bruin.

ik heb een gel van aloe vera dit wil wel wat helpen.. verder neem ik iedere dag een bruistablet(vitamine drankje) en een gewone pil... dit helpt ook ondanks dat ik veel fruit/groente eet uit mezelf.

ik had dr vroeger altijd heel erg last van en kreeg zoon smelttabletje voor onder mn tong te leggen...weet niet meer wat het was maar dit hielp een beetje..nu laatst een paar jaar geen last meer van gehad en in 2007 kwam het plots weer terug helaas... het ziet er ook zo oerlelijk uit!
voorjaar nog geen uur in de zon gezeten (die nog vrij koud was) en huppa ik had er last van... was gelukkig optijd uit de zon en gaan smeren.

als het broeierig/benauwt warm is kan ik dr ook last van hebben als ik in de schaduw zit.

Ik ben erachter gekomen dat er dingen zijn die wel helpen of verlichten maar nog niks wat het helemaal verkomt!..tot nu toe heb ik er uiteindelijk in de zomermaanden meestal geen last meer van

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:21

nienke1208 schreef:
Ik zweer bij Xyzal! Ik heb in Ghana 1x goed last gehad en zodra ik daarna weer het idee kreeg dat ik er last van kreeg, nam ik Xyzal en was het over!

waar kun je dat vinden? want als je het hier ergens vind wil ik het zeer zeker uit proberen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:08

_Sannee schreef:
__Nathalie__ schreef:

Ik krijg dan juist heel erg jeuk als ik zelfs al 5 min onder de zonnebank lig....

Dan moet je nog korter beginnen of een lichtere bank opzoeken :) Ik heb een zonnestudio en als ik zie hoeveel mensen er baat bij hebben! bij mij onder de lichtste kunnen mensen altijd met 5 min wel beginnen en bouwen dan op met steeds 1 minuut erbij en dan hebben ze er de hele zomer geen last meer van. En het jaar er op is het minder als het jaar dat ze begonnen. En er zijn klanten die op een begeven moment helemaal niet meer hoeven.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 09:46

Ik heb zaterdag Urtizon gehaald, dus ik ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:55

Mag ik me ook melden?
Heb alleen geen allergie maar zonne exceem.
Krijg hierdoor als ware een 2de huid die vuurrood is :\
En hij brand/jeukt verschrikkelijk.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:43

AlexandraM schreef:
nienke1208 schreef:

waar kun je dat vinden? want als je het hier ergens vind wil ik het zeer zeker uit proberen

Kun je op recept via de huisarts krijgen, ik heb het puur voor m'n zonne-allergie gekregen... Ik zou eerst even bellen en vragen of je zo het recept kan krijgen zonder dat je langs hoeft te komen.

In Ghana is mijn huid zo gewend geraakt aan de zon dat ik er nu bijna geen last van heb... Een beetje op mijn armen, verder niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:32

Je moet ook oppassen met wat je eet.
De huisarts heeft een hele lijst beschikbaar met voedsel waardoor de zonne allergie kan reageren.
Ik bijvoorbeeld reageer heeeel er gop chocolade.
S'winters kan ik het gewoon eten, zomers niet ivm de zonne allergie, dan wordt de allergie alleen maar erger.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:35

Leo schreef:
Vorig jaar heb ik in het buitenland ondanks zorgvuldig smeren voor het eerst zonne-allergie opgelopen. Een aantal weken terug ben ik in Maastricht geweest, niet bewust in de zon gezeten maar natuurlijk wel blootgesteld geweest aan tijdens het struinen in de stad. Op de terugweg is de allergie van niets over mijn hele arm en hals verspreid.

Ik heb toen een homeopathisch zalfje gehaald bij de drogist, wat redelijk werkte. Ik was er zo goed als van af.
Vandaag heb ik heel kort in de zon gezeten, maar opnieuw is de huid dik, rood en voelt het heet aan.

Ik ben een echt buitenmens, ik moet er niet aan denken om binnen te blijven of lange mouwen aan te hebben als ik de zon in ga.
Wat werkt nu echt tegen zonne-allergie?

Ik heb van de huisarts een creme gekregen die Contralum ultra iod heette. Werkte perfect bij mijn zonneallergie! En natuurlijk oppassen met zonnebaden.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:07

Ik heb ook zonne allergie.
Ik heb speciale pillen die ik moet slikken. En op dokters recept heb ik zonnebrand :) En nu kan ik lekker het zonnetje in!

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:20

Ook zonne-allergie,
echt &*^ met dit weer!
ik gebruik zonnebrand factor 50,
maar ik blijf uitslag houden...
zal eens wat gaan proberen van wat hierboven staat (aa)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:37

oke dan moeten we miss nog ff naar de dokter:S lastig want heb deze week waarschijnlijk geen tijd! en voor pinkpop zou ik het graag willen hebben omdat ik dr doordat de zon niet veel geweest is ik er niet aan heb kunnen wennen (heb het meestal int begin van het jaar heel erg!) maar geen zin 3 dagen op pinkpop zo rond te lopen :(
eens bellen dan :D