Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 18:06

Omdat het vorige topic de 100 pagina's bereikt heeft, bij deze een nieuw topic voor alle vragen en wetenswaardigheden rondom borstvoeding. Houd er rekening mee dat het topic op Mensen Welzijn staat en offtopic gaan niet de bedoeling is. Wanneer jullie offtopic willen kletsen mag er natuurlijke een topic in de HuisKamer worden aangemaakt :)

Veel plezier met het nieuwe topic!

Link naar deel 1: [MW] Borstvoeding

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:20

Citaat:
Even een vraagje, ik wil graag afkolven zodat vriendlief ook de fles kan gaan geven. Maareh hoeveel moet je eigenlijk afkolven? Baby is nu een maandje oud. Drinkt altijd flink. Is er een maatstaaf ofzo?

Mijn dochtertje dronk uit een flesje altijd minder bv dan rechtstreeks uit de borst. Misschien kan je het een keer testen? Met zo'n kleintje kom je met 100 volgens mij al een eind, maar mijn baby dronk vaak kleine beetjes.

Ben ik zo on-topic? O:)

Joy eet sinds vandaag weer wat beter, gelukkig! Oef wat een zorgen gehad.. Zelf ook ziek geweest.. Iemand in het vorige topic, zal zo even zoeken wie, lastig zo'n nieuw topic ;) , vertelde ook dat de melk terugliep na ziekte. Zo is bij mij ook het begin van het einde gekomen. Destijds werd ik ook ziek en dat in combinatie met vermoeidheid (van niet doorslapen kleine) en toen had ik niet genoeg meer. En eigenlijk ook niet meer gehad. Maar ze krijgt nog steeds, al is het een maar beetje, ik ga het jaar echt wel volmaken :D

ankem

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:27

Zo, een nieuw topic. Gaat maar hard....
Ben met de gentiaan begonnen. Getver wat een vieze bende. Alles wordt blauw/paars. Ik hoop dat ik het er nog uit krijg. Heb het ingespoten van vanish en was het op 60 graden. Ben gisteren begonnen, maar merk nog niet veel verbetering, helaas...:(

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:12

Nieuw topic, had getemd maar vergeten om mijn tem na te kijken dus ben vergeten een openingspost te maken :o

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:24

Een nieuw topic! *\o/*

Milan drinkt vandaag echt zo weinig! Vanmorgen om 7 uur een paar slokken en daarna op het kdv pas om 14 uur een fles van 200 ml. Net om 19 uur een paar slokken voordat hij ging slapen. Snap er niks van :?
Mag toch echt hopen dat hij dat niet vannacht allemaal in gaat halen!

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:23

goeiemorgen!

hier een redelijke nacht gehad. Nick ging om half 10 slapen, toen kwam hij rond 2 uur weer en daarna half 6, dus wel een paar uurtjes kunnen slapen!
Zal toch blij zijn als ik weer een nachtje door kan slapen!
Hij heeft nu rond de 8 a 9 voedingen, dat is volgens mij redelijk normaal. Hij drinkt in ieder geval goed! (al vindt hij links 'fijner' om te drinken dan rechts!)

Volgende week intake bij CB (tenminste ze komen hierheen). Wat kan ik daar eigenlijk van verwachten?

O ja hier even spam van onze grote trots! Meet Nick:
Afbeelding

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:27

Mooi mannetje LH!

Maandag wordt Rhune 6 maand, dinsdag naar het CB, ben benieuwd!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:23

lh, wat een droppie!
Hier voor het eerst weer eens een redelijke nacht gehad..
21.45-3.30-6.30-...(slaapt nog)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:26

Oei, ik wil ook weer eens een nachtje doorslapen. Alweer ff geleden, haha! Nou ja, komt vanzelf wel.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:28

Ik zou daar voorlopig maar niet op rekenen. Het is uitzonderlijk als ze nu al door gaan slapen hoor!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:21

Mooi kindje LH :j

Intake van CB stelt niet veel voor :)

*\o/* vandaag voor het eerst gebeten in de tiet met tanden, JEEJ :')

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:39

hallo moedermelk experts ;) ik heb al een eeuw niet meer bij jullie gepost, maar heb nu even een vraagje. De borstvoeding gaat geweldig, maar ik wil nu beginnen met een voorraadje gekolfde melk aan te leggen. Wanneer kan ik het beste kolven? Tussen 2 voedingen precies of juist voor elke voeding even de druk eraf? Is het zo dat, als je kolft, je baby dan die dag minder binnen krijgt??

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:48

oeh linda, jij mag niet klagen met je nachten! tessa kwam de eerste 4 weken iedere 2 uur!

voor het berekenen van de hoeveelheid moedermelk neem het het gewicht van je kindje in kg's, dan keer 150 en gedeeld door het aantal voedingen.
voorbeeld van tessa: 4,5 x 150 = 675 : 7 = 95 ml. Ik geef er dus 100/110.

hoe krijg je ritme in een kind? de ene dag slaapt tessa 's middags enkele uren en de andere dag doet ze 2x een hazenslaapje van 20 minuten...

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:17

Dat vraag ik me nu nog steeds af BA :')

Hier wisselen de slaapjes ook nog constant.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:33

Ninita schreef:
Ik zou daar voorlopig maar niet op rekenen. Het is uitzonderlijk als ze nu al door gaan slapen hoor!

Nee ik reken er ook niet op. In de 4 weken heeft ze nu 1 keer doorgeslapen van 12 uur tot 6 uur. Ach, komt vanzelf wel weer goed.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:34

benangelique schreef:
oeh linda, jij mag niet klagen met je nachten! tessa kwam de eerste 4 weken iedere 2 uur!

voor het berekenen van de hoeveelheid moedermelk neem het het gewicht van je kindje in kg's, dan keer 150 en gedeeld door het aantal voedingen.
voorbeeld van tessa: 4,5 x 150 = 675 : 7 = 95 ml. Ik geef er dus 100/110.

hoe krijg je ritme in een kind? de ene dag slaapt tessa 's middags enkele uren en de andere dag doet ze 2x een hazenslaapje van 20 minuten...

Ja hier ook heel onregelmatig. Is ook wel logisch, want de ene keer drinkt ze meer en is ze langer voldaan. En is dat een dag of 2 het geval dan is het zo de dag(en) erna weer dat ze korter drinkt maar vaker. En dus ook korter slaapt. Het wisselt elkaar af :)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:35

Wat een knapperd, die Nick en een mooi pakje!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:30

Was jullie even kwijt maar snap nu waarom, nieuw topic :+ .

Linda, gefeliciteerd met Nick. Mooi kereltje hoor! 8-9 voedingen is idd keurig, en nachtje doorslapen is fijn, maar of en wanneer je dat weer kan doen is met zo´n kleintje maar de vraag.

MissBlimm, er is een rekenvoorbeeld voor het kolven. Ik geloof 150 ml per kg lichaamsgewicht en dat delen door het aantal voedingen dat je per dag geeft. Je kunt het beste tussendoor kolven of na een voeding denk ik, anders krijg je alleen voormelk en je moet ook achtermelk hebben. Je kunt ook steeds kleine beetjes kolven en dan sparen.

BA, hier ook geen ritme in de slaapjes hoor. Stomme is dat ik dan me zorgen ga maken als ze lang slaapt en steeds ga kijken of ze het nog wel doet.

Gisteren zijn we naar de camping gegaan en frisse buitenlucht maakt slaperig. Middagdutje duurde ineens 4,5 uur en om 7.00 heb ik haar gevoed en heeft ze van 8.00 tot 0.30 geslapen. Heel ander ritme en tijden als thuis dus. Nu zit ik in de caravan met de laptop en ligt Marinde lekker in haar wieg een dutje te doen. Voeden in de buitenlucht was gisteren een hele nieuwe ervaring, ze heeft de hele tijd naar de blaadjes aan de bomen liggen kijken. Het is alleen niet zo handig dat ze ineens zo midden op de dag een lange ruk maakt, of laat op de avond ipv 's nachs. Daar is mijn lichaam niet op ingesteld, gevolg is dat ze ineens een hele grote golf melk krijgt als het toeschiet.

Edit: O, pannenkoek...zie dat Ba het rekenvoorbeeld ook al geplaatst heeft...

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:50

Hehe, gisteren voor het eerst afgekolfd en gevoedt, was het maar iets van 60 ml! Heb al wel vaker gekolfd omdat ik zo'n last had van mijn melkfabriekjes, maar dat het zo weinig was. Moest ik alsnog bv geven erna. Nou ja, ze deed het hartstikke goed, en was zo snel klaar met voeden. Halleluuuujaaaa!

Hoe doen jullie dat? Nog extra voeding erbij geven ofzo?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:51

Lekker, op de camping! En idd, buitenlucht maakt slaperig! Gisteren eerst gewandeld en daarna de kleine lekker in de tuin in de wagen laten slapen. Aan 1 stuk door geslapen. Zo lekker om te zien. Laptopje op schoot en lekker dutten zelf. Heerlijk!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:10

60 ml is niet zoveel inderdaad. Wanneer heb je dit gekolft, na een voeding? Want dan valt het wel mee vind ik.
Ik geef eigenlijk altijd gewoon de borst maar als ze een voeding overslaat snachts wil ik wel eens vroeg opstaan om te kolven omdat ze zo gespannen zijn. :+ Dan haal ik alleen de spanning eraf en zit ik meestal op 120 a 140 ml. Doe dit ook als ze maar één borst gedronken heeft dan kolf ik uit de andere vaak nog 120.
Wat is de reden dat je haar een flesje geeft?

Ons meisje begint steeds beter te slapen, zo fijn!
Vannacht heeft ze gisteravond om 22.45 de laatste voeding gehad en ze kwam vanochtend om 05.30 pas weer. Heerlijk.
Vorige week heeft ze zelfs een nachtje tot 06.30 geslapen. :oo Werd zelf om 6 uur wakker en dacht dat er wat aan de hand was. :+

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:49

60 ML is niet veel maar geen uitzondering hoor, ik kolf ook maar zo weinig iedere keer ;)

En ik denk nog steeds dat er wat aan de hand is :+
De onze slaapt doorgaans tot 8.30...
Schrok gisteren om 9.45 wakker :oo
Ren gelijk naar der kamer, trilde gewoon helemaal, lag ze gehurkt met der snoet op het matras te slapen :wow: schrok me dood man!

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:33

goeiemorgen!
Allemaal lekker geslapen?

Ik moet over een paar weken beginnen met kolven (oefenen ivm werk straks!) en over 3 weken mag Hans voor het eerst een flesje gaan geven (dat moet voor 6 weken ofzo ivm niet accepteren), die kijkt daar al helemaal naar uit.
Hier vannacht weer een fijne nacht gehad. Nick kwam om half 12, daarna om 4 uur en toen vanochtend om half 9! Wij hebben dus lekker geslapen.
Hij ligt nu weer lekker in dromenland!
Straks gaan we lekker een rondje buiten doen (is mama ook wel aan toe!), denk dat ik de kap van de kinderwagenbak maar omlaag houd en een parasol opzet! Anders lijkt het me errug warm!
Fijne dag allemaal en geniet van het mooie weer...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:06

Chiara is begonnen met de fles ivm Strept.K.B in het ziekenhuis en langzamerhand werd daar mijn voeding aan toegevoegd en ik geef al een jaar BV.
Een keer oefenen is echt geen ramp hoor, kans dat ze het daarna helemaal niet accepteren is nog groter ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:03

Cyntje dat lijkt me ook schrikken zeg!
Ooh jou onderschrift is vreselijk, nu heb ik dat liedje in mijn hoofd. :P

Jeetje Linda_Hans echt super van Nick dat hij zo goed slaapt zeg!!

Yasemin heeft dus de eerste 2,5 week alleen maar de fles gehad (met BV) omdat ze niet uit de borst dronk.
Nu dus 4 weken gewoon uit de borst, we hebben eigenlijk helemaal niet meer geprobeert een flesje te geven maargoed ik ga ook niet werken dat scheelt.

Geven jullie jullie kindjes water bij met dit weer?
Mijn moeder en zus begonnen daar over vanmiddag. Ik heb het vandaag nog niet gedaan want wilde het eerst hier vragen. :o