Het Hellerprogramma > oplossing voor koolhydraatverslaafden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Het Hellerprogramma > oplossing voor koolhydraatverslaafden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 08:50

Wie is er bekend met het Hellerpogramma? Dit programma is ook om gewicht te verliezen,
maar vooral om van je koolhydraatverslaving af te komen.
Ik heb het boek gelezen en kan me er goed in vinden, het is alleen een behoolijke aanpassing om 2 maaltijd low carb te gaan eten, en een heel gepuzzel. Maar normale dieeten zoals Sonja Bakker/ Weight watchers etc houd ik echt niet vol omdat ik na het eten van koolhydraten blijf eten... en daardoor ook alleen maar zwaarder geworden omdat ik het steeds niet vol houdt..

Het Heller dieet
Het heller dieet is niet zozeer een dieet, eerder een nieuwe levenswijze. Het heller dieet richt zich op koolhydraat verslaafden en hoe zij hier vanaf kunnen komen.

Een koolhydraten verslaving komt ontstaat door een probleem in de insulinehuishouding, deze is zwaar verstoord. Doordat de hoeveelheid insuline in het bloed schommelt ontstaan er momenten waarop een extreme koolhydraten behoefte ontstaat. Het Heller dieet gaat deze schommelingen te lijf om vervolgens gewichtsverlies te realiseren.

Het Heller dieet gaat het overwicht te lijf door een limiet te zetten op de tijd die mag worden gedaan over een maaltijd. Tijd is een belangrijke factor bij de inname van koolhydraten. Hoe korter de eet periode hoe minder insuline en hoe minder calorieen het lichaam vervolgens als vet vastlegt.

Koolhydraten komen voor in fruit, aardappelen, rijst, pasta, brood, ijs, koek, chocolade etc
Het komt erop neer dat je 2 koolhydraatarme maaltijden per dag eet, en 1 beloningsmaaltijd; tijdens deze laatste mag je werkelijk alles eten waar je zin in hebt (ja ook koekjes, ijs etc), zolang je het maar binnen het uur doet. Hiermee val je langzaam ongeveer een halve tot een hele kilo af per week.
Wie volgt het nog meer? Vindt het erg leuk om met elkaar tips en ervaringen te delen :)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:52

Nooit van gehoord. Ik volg dit even.
Zijn hier boeken van of hoe of wat?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:23

Ik doe sinds kort south beach. vind het fijner dan het heller dieet. de eerste 2 week ban je alle slechte koolhydrathen uit je eetpatroon (dus geen brood/pasta/rijst/fruit/aardappels) maar wel veel groente, zuivel en mager vlees. Na 2 week kom je terrecht in fase 2 en mag je weer wat koolhydraten gaan toevoegen maar wel zo zodat je langzaam af blijft vallen. Wanneer je voor je zelf op je goede gewicht bent ga je door naar fase 3 waarin ze er voor zorgen dat je op het juiste gewicht blijft door gezond te eten zonder al teveel koolhydraten.
Komt er wel opneer dat je voor de rest van je leven je hele eetpatroon in feite omgooit, want ze blijven er vanuit gaan dat je ook in fase 3 heel weinig pasta's, brood, aardappelen en rijst zult blijven eten.

Amanda_T

Re: Het Hellerprogramma > oplossing voor koolhydraatverslaafden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:35

Ik volg op dit moment het cambrigde dieet, is ong hetzelfde idee. Ik mag alleen 3 producten op een dag, kan kiezen uit een shake, een reep of een soepje. Dus weinig koolhydraten voor 3 weken lang, dan weer een eetweek en dan weer 3 weken weinig koolhydraten. Op die manier kick je dus ook een beetje af...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:36

Door Atkins ben ik van mijn verslaving afgekomen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:07

Ik heb cambridge gedaan maar ik viel steeds flauw en heel de dag buikpijn.. Hield het echt niet vol. respect voor je hoor Amanda! Is een behoorlijk zwaar dieet.
Atkins lijkt me ook wel wat, en SB ook, maar vind die Beloningsmaaltijd bij het Hellerprogramma wel fijn, voelt het niet als zo'n regime ;)
Alleen val je wat minder snel af waarschijnlijk. Het is wel een patroon wat je blijft volgen de rest van je leven.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:11

He dat klinkt bekend :D Het Hellerprogramma ken ik niet maar ik ben vorige week met Cambridge begonnen en nu dus bijna 2 weken. Het gaat buitengewoon goed, honger valt reuze mee en ik ben de 1e week al 3 kilo afgevallen, nog 15 te gaan :o
Na het afbouwen ga ik me richten op een andere manier van eten (koolhydraten!) en ben me al bij diverse onderwerpen aan het inlezen zoals over de wijze van Yvonne Lemmers.. http://opgewicht.web-log.nl/about.html
Ik heb vaak proberen te lijnen met als gevolg dat ik alleen zwaarder werd. Nu lukt het wel omdat het gewoon heel helder is wat je wel en niet mag. Daarbij ga je iedere week naar de consulente die de in de gaten houd en de voortgang met je bespreekt. Laat het bikiniseizoen volgend jaar maar komen :+

@Kytha; buikpijn wordt meestal veroorzaakt doordat je niet genoeg water drinkt, ik drink 3 liter per dag naast de koffie en thee. En toegegeven niet alle shakes zijn even lekker, maar ik heb er nu een paar (ook soepen) die ik wel lekker vindt. Atkins ben ik niet zo'n fan van omdat ik meerdere keren heb gelezen dat dat niet echt gezond is voor je lijf. Fijn dat je in ieder geval iets hebt gevonden dat wel bij je past én dat je ook de keuze hebt gemaakt iets aan je gewicht te doen :D Succes!!