slaapmiddel temezepam ratiopharm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Galeobdolon

slaapmiddel temezepam ratiopharm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 18:54

dat slaapmiddel heb ik gisteren op recept van de huisarts bij de apotheker opgehaald, en gisteravond heb ik het ook meteen geprobeerd.

het is echter een zware nacht geworden van ik ben de hele nacht bezig geweest met naar de wc te rennen, er boven te hangen en er op de zitten (overgeven en niet normale diarree).

ik kan natuurlijk wat verkeerds gegeten hebben maar het kan ook door de slaappil komen.
het volgende stukje staat in de bijsluiter:

Bijwerkingen:
1
2
3
4
5

blablabla,
andere bijwerkingen zijn:
verstopping, opwekking van de eetlust
braken
diarree
slikstoornissen
verminderd libido
huidreacties.

bij daarvoor gevoelige personen kan tijdens gebruik van temazepam een onopgemerkte depressie duidelijk worden.

naar omstandigheden zou ik misschien wel een depressie kunnen hebben, maar dit was de eerste pil? reageer ik er nu gewoon echt te heftig op? braken en diarree staan namelijk niet tussen de normale bijwerkingen...

is er iemand die er ervaring mee heeft en mij hiermee kan helpen? ik wil namelijk wel graag goed slapen vannacht en dan weet ik of ik er een kan nemen of niet. gisternacht was namelijk écht niet voor herhaling vatbaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:02

Ook al zijn het niet de eerst voorkomende bijwerkingen dan toch kunnen ze optreden als enige bijwerking.Wat je zowiezo moet uitsluiten is dat je niet toevallig ook wat verkeerds hebt gegeten of een virus onder de leden hebt waar je ook diarree en overgeven van krijgt.

Daarnaast kan het zijn dat je overgevoelig of allergisch bent voor de werkzame stof van de pillen of een van de hulpstoffen. je kunt of de pillen niet nemen en eerst navraag doen bij je HA of apotheek hoe verder te handelen. Of de pil of een halve nemen met het risico dat je weer de halve nacht boven de wc pot hangt, of niet natuurlijk.

Ik heb het ook wel bij medicijnen gehad dat di eer bijna meteen weer uitkwamen, bleek ik overgevoelig voor de werkzame stof. Bij de laatste die ik nu erbij slik krijg ik bij de oorspronkelijke dosis heel erge gewrichtspijn die niet op de bijsluiter staat, met de halve dosering werkt het net precies genoeg.

Galeobdolon

Re: slaapmiddel temezepam ratiopharm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:09

ik zou iets te rood vlees gegeten kunnen hebben, maar mijn moeder heeft nergens last van. een virus onder de leden heb ik praktisch altijd, ben net genezen van de bof opgevolgd door een keelontsteking, maar dat is net weer over.

kan ik dat met bloedprikken achterhalen of ik er overgevoelig voor ben? dan doe ik dat wel eerst voordat ik de pil weer neem.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:23

ciska_sando schreef:
ik zou iets te rood vlees gegeten kunnen hebben, maar mijn moeder heeft nergens last van. een virus onder de leden heb ik praktisch altijd, ben net genezen van de bof opgevolgd door een keelontsteking, maar dat is net weer over.

kan ik dat met bloedprikken achterhalen of ik er overgevoelig voor ben? dan doe ik dat wel eerst voordat ik de pil weer neem.

Hangt af van de ernst allergie is soms wel aan te tonen, overgevoeligheid is vaak proberen of de reactie nog een keer komt oftewel trial en error. vandaar ook de test met de halve dosering. Dan weet je of het gewoon een bijwerking is of een reactie op de stof die erin zit. is het het middel dan heb je met een halve dosering minder of geen last dan ligt het daaraan. heb je met een halve dosering net zoveel last is het meestal een overgevoeligheid of allergie. Dat is het advies dat ik altijd van mijn arts meekrijg omdat ik voor vrij veel stoffen allergisch of overgevoelig ben of gewoon heftig op een middel reageer omdat ik mijn hele leven al veel medicijnen op heb. Vaak is dan een halve portie genoeg.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:15

Ik werk met veel mensen die temazepam gebruiken, maar deze bijwerkingen heb ik nog nooit gehoord. Misschien heb je een virus o.i.d. onder de leden. Als ik jou was zou ik wachten tot je weer opgeknapt bent, en vooral totdat je maag en darmen weer tot rust gekomen zijn en dan nogmaals de temazepam proberen. Als je dan weer zo heftig reageert, dan naar je huisarts voor andere medicatie...

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 20:25

bedankt karuna, ik ga een halve dosering gebruiken als mijn lijf weer wat sterker is.

laura, het staat ook bij "andere" bijwerkingen in de bijsluiter, dat zijn de fysieke en niet de mentale bijwerkingen. maar alleen als je aan een onopgemerkte depressie lijd..

het klinkt me een beetje raar in de oren dat je moet overgeven, wat dus echt niet iets mentaals is, als je depressief bent.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:35

Ik snap je gedachtengang, maar ik denk dat je verkeerd leest:

Citaat:
bij daarvoor gevoelige personen kan tijdens gebruik van temazepam een onopgemerkte depressie duidelijk worden.

In de bovenstaande zin gaan de woorden 'daarvoor gevoelige personen' over personen die gevoelig zijn voor depressies, en niet voor de andere bijwerkingen. De andere bijwerkingen hebben dus niets met de gevoeligheid voor een depressie, die kan ontstaan door het gebruik van temazepam, te maken.
Snap je?

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 20:44

ik snap m.. jeetje wat dubbelzinnig zeg. dankjewel. ik heb het er nog wel met mijn huisarts over een keer. bedankt dat je me uit de zorgen hebt geholpen.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:55

Zonder banketstaaf te doen of van leer te trekken, maar je huisarts schrijft je wel behoorlijke medicatie voor.
Ik heb ooit ook temazepam geslikt en ik had na het doorslikken nog amper tijd om naar de wc te gaan, ik was daar al bijna in slaap gevallen. }:0 Heb vervolgens ook zes uur onafgebroken als een roos geslapen, ik had niet naar de wc gekund al had ik gewild. Vind jouw reactie dus ook erg vreemd, zou het in ieder geval met je huisarts overleggen.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 20:58

ik werd er nauwelijks slaperig van, maar wel rustig.. ik lijd aan slaaphallucinaties en wil verdere 112 telefoontje voorkomen omdat ik weer eens denk dat er iemand voor mn raam staat. ze willen maar niet weg gaan en ik zit nu in een gestresste periode waardoor ik ook nauwelijks slaap.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:04

Geen dank hoor :)

Temazepam is inderdaad een flink middel, maar het lijkt me in de situatie van TS niet geheel onverstandig. Bovendien is het een zongenaamde 'inslaper', het helpt dus met inslapen en daarna nog een uurtje of 6.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:06

Ik denk dat je gewoon even een buikgriepje te pakken had, het heerst :) Ik heb zelf ook een tijdje temazepam geslikt en ik viel niet als een blok in slaap zoals Niezel, maar het hielp wel.
Braken en diarrhee klinken echt meer als de buikgriep, anders was je lichaam er niet zo lang van slag van geweest.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:15

ciska_sando schreef:
ik werd er nauwelijks slaperig van, maar wel rustig.. ik lijd aan slaaphallucinaties en wil verdere 112 telefoontje voorkomen omdat ik weer eens denk dat er iemand voor mn raam staat. ze willen maar niet weg gaan en ik zit nu in een gestresste periode waardoor ik ook nauwelijks slaap.

Oeh, dan kan ik me inderdaad indenken dat je 'graag' een dergelijk middel' aangrijpt'. Oxazepam helpt niet afdoende? Rotsituatie.... :(:)
Waarschijnlijk ten overvloede maar, je hebt wel contact met, of een doorverwijzing naar een psycholoog oid?
Succes.... geen slaap sucks.

Laura1589 schreef:
Geen dank hoor :)

Temazepam is inderdaad een flink middel, maar het lijkt me in de situatie van TS niet geheel onverstandig. Bovendien is het een zongenaamde 'inslaper', het helpt dus met inslapen en daarna nog een uurtje of 6.

Ik wist natuurlijk niet waarom TS deze medicatie krijgt toegeschreven, weet alleen uit ervaring dat het een best middel is ;-)

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 09:43

Niezel schreef:
ciska_sando schreef:

Oeh, dan kan ik me inderdaad indenken dat je 'graag' een dergelijk middel' aangrijpt'. Oxazepam helpt niet afdoende? Rotsituatie.... :(:)
Waarschijnlijk ten overvloede maar, je hebt wel contact met, of een doorverwijzing naar een psycholoog oid?
Succes.... geen slaap sucks.

ik heb geen idee of de rest werkt. hiervoor had ik alleen maar melatonine pillen en als op het doosje stond dat je er 2-8 mocht nemen afhankelijk van je gevoeligheid. ik begon netjes met 2, 4, 8. toen dat nog niet werkte ben ik er telkens iets van 15/20 gaan nemen en nog leek het alsof mn ogen bijna uit mijn kassen sprongen.

ik heb EMDR therapie op het moment om van een trauma af te komen, dus dat kan alles ook nog versterken, maar ik wil tot het is opgelost nog wel een beetje kunnen slapen.

maar bedankt, ik denk dat ik maandag weer gewoon een halve dosering ga proberen:)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:55

Als je EMDR hebt, vind ik het niet zo gek dat je slecht slaapt. EMDR is een heftige therapie, die veel bij je los kan maken.

Hopelijk had je iets verkeerds gegeten wat je klachten veroorzaakte. Als het de volgende keer weer zo is kun je er wel van uit gaan dat het door de temazepam komt.

Dat je van temazempam inslaapt klopt. Het is een inslaper. dat je er 6 uur van doorslaapt geldt echt niet voor iedereen en is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de dosering.

Als ik er al van in slaap kwam (temazepam), sliep ik hooguit twee, als ik veel geluk had drie uurtjes. Nu heb ik andere slaapmedicatie en slaap ik wel probleemloos door. Ik vind het fijne medicatie omdat ik er de volgende dag niet extra suf van ben ofzo.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 10:03

ik ben mede in EMDR therapie gegaan omdat ik van mijn slaap problemen af wil komen.

ik word er ook niet super moe van, na een half uur niet en na een uur ook nog niet terwijl ik al die tijd wel gewoon in bed lag. dat ik zo moeilijk inslaap komt door die slaaphallucinaties, die zijn echt verschrikkelijk en daarom wil mijn lichaam wakker blijven. als ik daarna in slaap val slaap ik meestal wel door.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 21:42

ik heb gisteren een halve dosis genomen, geen bijwerkingen!