Gescheurde enkelbanden, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pniekepnak

Gescheurde enkelbanden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:18

Ik ben vorige week vrijdagavond (op m'n verjaardag nog wel :( ) gevallen met m'n fietsie, en had daarna zo veel pijn in m'n enkel dat ik de dag erna toch maar even naar het ziekenhuis ben gegaan. Foto's gemaakt, niet gebroken. De arts gooide het op zwaar gekneusd, dus een drukverband eromheen, krukken mee en weer naar huis gestuurd. Vandaag moest ik voor controle naar het ziekenhuis, en wat bleek? De ergste zwelling is wel weg maar het was toch nog dikker dan normaal en enórm blauw, vanaf m'n tenen tot halverwege m'n scheenbeen. Uiteindelijk was de conclusie dat m'n enkel niet alleen flink gekneusd is, maar dat ook m'n enkelbanden gescheurd zijn. Heb nu loopgips gekregen dat er drie weken om moet blijven, daarna moet ik terug komen en kijken ze hoe het verder moet.

Maar goed, nu wil ik graag weten of er nog meer bokkers zijn die dit gehad hebben en wat jullie ervaringen zijn. Hoe lang hebben jullie ermee gelopen? Wanneer konden jullie weer paardrijden en/of hardlopen? Enz. enz. enz. ;)

Alvast bedankt!

Urielle

Re: Gescheurde enkelbanden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:34

Ik heb na het omslaan met een paard mijn enkelbanden gescheurd. Heb eerst 3 weken in het verband gezeten en een rolstoel gekregen omdat ik er absoluut niet op mocht staan. Daarna op krukken nog 3 weken en toen mocht ik rustig opbouwend alles weer (helaas donderde ik gelijk de eerste keer weer van datzelfde paard met mijn onderrug tegen de bakwand waardoor ik er wederom 6 weken uitlag met een zwaar gekneusde rug, maar dat staat los van de enkelbanden).

Bij mij blijft die enkel wel een heel zwak punt, als ik teveel doe of moe ben, zwelt hij nl. terug op en voelt hij zwaar en licht pijnlijk, ongeveer als restless leggs.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 11:41

Haha bij mij is het net andersom, ik was net weer volop aan de bak na 3 operaties aan mijn rug, toen kwamen de enkelbanden... Maar dat staat inderdaad los van elkaar :D Maar balen is het wel!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:50

Ik ben getapet, heb er wel wat weekjes mee gelopen en in het begin veel pijn gehad met rijden. Blijft een zwak punt ga ook nu nog snel door mijn enkel.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:39

ik heb eerst 3weken gewoon gips gehad, toen 3 weken loopgips en daarna nog een aantal weken tape. dit omdat het bij mij al de 3e keer was dat ik ze gescheurd heb. het blijft idd een zwak punt. fysiotherapie is het overwegen waard om de banden toch nog wat te verstevigen

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:06

Heb al vaak in drukverbanden en tape gezeten met m'n enkel.Nu 13 jaar verder loop ik bij de orthopeed.Mijn laatste 'redmiddel' tegen het vele zwikken is een brace.De orthopeed wil niet opereren om de enkelbanden in te korten omdat ik hypermobiel ben.

Maar neem echt je rust etc, anders heb je kans dat je er langer/blijvend last van kan houden

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:22

heb ook al meerdere malen mijn enkelbanden gescheurd.. de ene keer in het gips, de andere keer tape... meestal ben je wel 6 weekjes zoet.. en dan heb je vaak nog wel even last van een " slappe" enkel, ik had dan altijd een verstevigende sok ( weet ff de naam niet) zodat je minder snel er weer doorheen zwikt...

Beterschap in elk geval ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:25

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:46

Dank jullie wel voor jullie reacties. Als ik dit zo lees ben ik blij dat mijn paard lekker het land op kan, want rijden zit er voorlopig dus niet in.

Heeft iemand van jullie toevallig ook ervaring met hardlopen? Dat doe ik ook graag, maar is natuurlijk erg belastend voor je voeten... Hoe lang zijn jullie uit de running geweest? Ik was net weer begonnen namelijk, na m'n rugproblemen... Baal als een stekker dat ik er nu weer uit lig, ik word moddervet zo! :D

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:42

SusanH schreef:
Ik ben getapet, heb er wel wat weekjes mee gelopen en in het begin veel pijn gehad met rijden. Blijft een zwak punt ga ook nu nog snel door mijn enkel.

Hier ook :) Ik kon 2 maanden echt niet rennen, belasten enz. Paardrijden (vooral met korte beugels) vind ik nog steeds erg lastig en zwaar. Ik merk dat ik er alles aan doe om mijn enkel niet te veel te belasten. Voltigeren gaat daarentegen inmiddels (na een jaar of 2) prima, ook de oefeningen waarbij mijn enkels veel belast worden.

Ik wens je veel sterkte, bij mij heeft het echt wel even geduurd. Denk dat ik alsnog te vroeg begonnen ben met sporten (na 2 maanden geloof ik). Het is bij mij 2,5 jaar geleden.

Edit: ik loop niet echt veel hard, maar ik merk dat wel heel goed aan mijn enkels. Nu nog steeds ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:45

ik heb het gehad in combinatie met een gecompliceerde breuk, moest dus sowieso 3 maanden echt stil blijven zitten...

ik merk bij mij wel dat het een zwak punt blijft, mijn enkel is door de breuk al stijver en minder flexibel en bij iets zwikken voel ik het ook gelijk in mijn enkelbanden, ik verzwik nu sneller mijn enkel, vroeger had ik dat echt nooit...

hardlopen gaat bij mij niet meer, of echt een heel klein stukje en heel stijf, maar dan ligt grotendeels ook aan de breuk ga ik vanuit...

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 20:48

Jeetje... Dat klinkt niet best allemaal... Als ik dit allemaal lees moet ik er inderdaad maar van uit gaan dat ik voorlopig weer even niks kan qua sport... Écht balen! :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:50

het ligt er denk ook een beetje aan hoe erg het gescheurd is en hoeveel er gescheurd is...

even echt rust houden dus en dan gewoon even afkijken hoe het gaat als je voorzichtig weer wat gaan doen...

sterkte!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 21:06

Nouvel schreef:
het ligt er denk ook een beetje aan hoe erg het gescheurd is en hoeveel er gescheurd is...

even echt rust houden dus en dan gewoon even afkijken hoe het gaat als je voorzichtig weer wat gaan doen...

sterkte!

Daar heb je natuurlijk ook weer gelijk in.

En inderdaad, dat wordt afwachten. Maar ik dacht, wat ervaringen van anderen geeft me misschien een klein beetje een beeld van hoe en wat. ;)