Hoe houd iedereen het toch vol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moon

Hoe houd iedereen het toch vol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:41

Hoe kunnen jullie in godsnaam alles volhouden?
En daarmee bedoel ik: de combinatie van werk, school en persoonlijk leven.
Momenteel faal ik weer op alles. Ik werk in het weekend en op woensdag. In feite niet super veel maar schijnbaar onmogelijk met school te combineren. Want ik kom gewoon niet aan mijn huiswerk toe. Mijn schoolcarriere is sowieso een ramp. Van Havo1 naar havo2, blijven zitten dus nog een x havo2, toen naar havo3 waar ik weer zou blijven zitten. Dit kon niet, dus daarom ben ik naar vmbo4 gegaan, waar ik mijn TLdiploma met twee vingers in m'n neus heb gehaald, en nu zit ik weer in havo 4. Ondertussen ben ik naar de HA geweest omdat ik zat met wat psychologische probleempjes. Na een hoop onderzoeken en gesprekken is de diagnose: ADD met neiging naar borderline gesteld. Dit maakte een hoop duidelijk. Dit verklaarde waarom ik toch altijd zo'n moeite had met m'n huiswerk, terwijl ik het volgens iedereen wel kan.
Nadat de diag. is gesteld ging het goed, ik had een leuke vriend, het ging goed op school en door de ritalin voelde ik me heerlijk rustig. Hoewel het wel een beetje druk was, was alles met werk ook goed te combineren.
Totdat de vakanties begonnen.
Vakanties vind ik super, maar ik moet altijd ff wennen. De eerste dagen ben ik wat onrustig& als de vakantie is afgelopen, dan moet ik er ook altijd weer even inkomen. Dit kan soms hoog oplopen en kan er voor zorgen dat ik een wandelend tijdbommetje ben.
Momenteel is dat dus weer zo. De vakanties zijn voorbij, ik probeer mijn regelmaat weer te vinden. Een groot deel van mijn regelmaat is weggevallen omdat ik voor een paar werken terug een punt achter mijn relatie heb gezet, omdat het IMO niet ging. Ik heb er geen spijt van, maar het is wel verschrikkelijk wennen.
Momenteel zit ik dus vast. Sociaal gezien is er veel weggevallen, want bij het uitmaken van de verkering ben ik niet alleen mijn vriend kwijt geraakt, maar ook een vaste plek waar ik altijd terecht kon. Hij woonde op zichzelf in een huis met gedeelde badkamer, wc, keuken. Zijn buurman kende ik al van school en ook daar zaten we vaak met een groep vrienden. (Ik woonde zegmaar zo'n beetje in beide kamers). Nu is dit allemaal weggevallen en nu moet ik weer andere invulling zoeken voor mijn weekenden.
De kroeg, de discotheek of bij anderen thuis zitten. Allemaal leuk natuurlijk, maar vooral de eerste twee kosten me handen vol geld.
Dit brengt ons bij het werk. Ik mag graag werken, en voor mijn baantje in de horeca bevalt me super. Het betaald misschien niet super, maar ik heb er gigantisch veel lol in. Het enige nadeel van de horeca zijn onregelmatige tijden. En waar heb ik moeite mee? Juist.. de onregelmatige tijden. De ene keer op vrijdag van 5 tot 11, de andere keer op zondag van half 8 tot 3. In de vakanties word er van uit gegaan dat je elke dag kunt werken, tenzij je anders aangeeft. Dit heeft er tot geleid dat ik in het pinksterweekend, zaterdag, zondag en maandag moet werken. Best logisch, aangezien ik met bevrijdingsfestival en koninginnedag vrij was. Maar dinsdag moet ik weer naar school en die woensdag moet ik samen met nog 2 ander meiden een spreekbeurt van een heel lesuur houden.
Dit moet dus gepland en voorbereid worden. Iets waar ik een RAMP in ben.
Plannen... ik kan uitstekend planningen maken, waarin ik tot op de minuut nauwkeurig & zeer realistisch uitwerk hoe ik alles ga doen. Alleen me er aan houden, dat werkt niet. Het mislukt elke keer weer, en elke keer faal ik weer. Altijd stel ik alles uit tot het laatste moment, en vaak ga ik hier door op m'n bek. Ik heb al honderden keren op m'n donder gekregen van ouders en leerkrachten. Dan geef ik mezelf weer een trap onder m'n kont en begin ik weer aan een planning die altijd eindigt in teleurstelling. Want dingen afmaken, dat kan ik dus schijnbaar niet.
Hierdoor doe ik steeds minder dingen. Ik mag machtig kraag schrijven, tekenen, schilderen. Maar onderhand ben ik zover dat ik aan niets meer begin, omdat ik weet dat ik ze niet af maak. Ik heb stapels met halve tekeningen. En als ik ze bekijk dan doet het me zeer.
Natuurlijk eindigt elke schoolweek met een weekend. De dagen dat ik niet hoef te werken dan ga ik uit. Ook hier ontbreekt me de discipline. Vorige week was ik nog ziek uit school gekomen, toch wezen werken + 2x uitgaan& het veel te laat maken. Met als resultaat dat ik nu helemaal kapot thuis zit.
Het lijkt was alsof ik vlucht in het uitgaan. En als ik terug kijk dan is dat ook zo. Hoe drukker ik het doordeweeks heb, hoe meer kopzorgen ik heb. Des te meer alcohol ik nuttig & des te later het word.
Ik heb echt een super weekend gehad, het was zo gezellig en leuk. Maar nu voel ik me alleen nog maar weer poedersuiker omdat ik weer heb gefaald. Ik weer veel te gek heb gedaan, te veel geld heb uitgegeven en weer geen slaap heb gehad.

Pfff.. Ik wou dat ik gewoon mijn leven kon regelen.
Dat school gewoon verloopt zoals ik dat wil. Mijn klasgenootjes van de basisschool zitten allemaal al lekker op hun HBO opleiding, en ik zit nog maar in havo4, bij leeftijdsgenootjes van mijn broertje in.
Ik wou dat ik mijn werk en school kon combineren. Zonder dat het teveel word, dat ik me gewoon aan planningen kon houden. Het zou voor zoveel rust zorgen. Ik wou dat ik niet meer hoef te vluchten.
Ik wil gewoon rust, ik heb constant het idee dat ik altijd maar aan het rennen ben. Rennen rennen rennen om alles op tijd af te krijgen.. Rennen rennen rennen om mijn werk goed te doen.. rennen rennen rennen om mijn vriendinnen niet te verwaarlozen... rennen rennen rennen... en nooit eens pauze.

Ik heb ook mijn goede momentjes hoor.
Sinds de ritalin is er zoveel veranderd. En mijn cijfers zijn de lucht in geschoten. Maar momenteel val ik weer terug. Weer terug in mijn oude (on)regelmaat.

Jeetje... Sorry voor het gigantisch lange verhaal. Lekker warrig geworden ook..
Maar ik moest het gewoon ff kwijt want ik weet het allemaal eventjes niet meer.

Dani

Re: Hoe houd iedereen het toch vol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:48

Dat klinkt vooral alsof je te impulsief handelt. Steeds doet waar je op dat moment zin in hebt, en daardoor niet in staat om dat uit te stellen en eerst af te maken waar je mee bezig bent. Vooral omdat je het ook met leuke dingen hebt, zoals 't tekenen, dus het komt absoluut niet over als onwil of luiheid. Dat zou ook wel kloppen met de 'neiging naar borderline', omdat impulsiviteit daar ook bij hoort. Er zijn vast wel (therapie)trucjes om te leren dat beter te reguleren en je bewuster te worden van die impulsieve gedachten, maar die zou ik niet weten.

Geen idee of het klopt, en of je er iets aan hebt, maar dat was wel het eerste waar ik aan moest denken.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:53

als ik dit zo lees, zou ik zeggen dat je prioriteiten moet gaan stellen...
Je zegt dat je meer voor school moet/wilt doen? Dan zou ik me daar eerst druk om maken, en daarna eens kijken of je uit kunt gaan.
Ik snap ook wel dat het moeilijk is, want zoals je al zegt neig je naar Borderline en zoals DaniBanani ook al schrijft, is impusiviteit daar een onderdeel van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:54

Ik herken delen in je verhaal, maar dan in een andere combi en zonder ADD.. Ik ben momenteel aan het afstuderen, zit dus veel thuis, weinig op school.. Zoiezo sinds ik studeer én gestopt ben met paardrijden voel ik me lui en nutteloos. Ik heb veelsteveel tijd over en dus schuif ik alles voor me uit en doe ik uiteindelijk weer veelste weinig.. Die laatste loodjes van mijn studie wegen dan echt enorm zwaar en aan de andere kant wil ik zo graag klaar zijn. Om moe van te worden :roll:

Toen ik fulltime werkte en paardreed verzette ik bergen met werk. Op die ene vrije dag die ik af en toe had knalde ik zo een hele to do lijst erdoor. Nu wordt die to do lijst al langer en kan ik weinig afstrepen, omdat ik gewoon soms geen flikker uitvoer..

Toen ik begon met studeren, reed ik ook nog paard, jureerde en had 2 bijbanen. Als ik nu terugkijk in die agenda snap ik niet hoe ik het voor elkaar kreeg :+

Wat mij helpt is duidelijk stellen wat ik een dag wil doen en wat ik minimaal af wil hebben. Dan heb je een duidelijker punt waar je naar toe kan werken. Als ik 's morgens achter de pc ga zitten met een vaag plan in mijn hoofd, kom ik niet achter de pc vandaan en doe ik uiteindelijk niks..

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:38

Tja, de neiging naar borderline zou kunnen meespelen.
Maar ik wil mijn leven niet laten leiden door een stempel. Ik wil gewoon leven en dingen doen. Dat ik een stempel heb, dat is een bijzaak. Het is fijn om duidelijkheid te hebben en om dus hulp te krijgen. Maar ik wil niet het meisje met ADD met neiging naar Borderline worden. Ik ben mezelf, ik ben een mens, en absoluut geen stoornis.
Ik probeer prioriteiten te stellen, maar het lijkt alsof ik altijd voor de verkeerde ga.
Dan ben ik super goed bezig met een verslag voor biologie, stop al mijn vrije tijd er in, en dan verpest ik de toets voor Engels en het SO van Frans. Omdat ik daar dan weer geen tijd voor heb gehad.
Ik baal er gewoon verschrikkelijk van. Ik word bijna 18, dan ben ik volgens het boekje volwassen, maar nogsteeds moet mijn moeder mijn agenda controleren op huiswerk.
Als ik denk aan de toekomst, dan breekt het angstzweet me uit. Ik heb natuurlijk mijn droombeeld al uitgedacht. Een leuk boerderijtje met paardjes, een hond, een kat en misschien nog wat kippen, geiten en andere dieren. Maar ik heb geen idee hoe ik dat ga fixen omdat ik mijn luipaardgekko's zelfs nog vergeet te onderhouden.