SOS sonja (weegschaal)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxnienke94

SOS sonja (weegschaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 10:25

ik zat laatst naar SOS sonja te kijken van Sonja Bakker.
daar hebben ze een weegschaal, waar je je leeftijd en lengte invult.
en dan krijg je je gewicht (logish) je echte leeftijd, en je vetpercentage!
hoe kan die weegschaal aan de hand van je leeftijd, gewicht en lengte je echte lichaams leeftijd en je vetpercentage bepalen?
sorry als dit een erg domme vraag is :o

Yasmine

Re: SOS sonja (weegschaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:33

ENT-HK -> MW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:36

Oeh, ben wel heel benieuwd! Want volgens mij is dat net zo'n systeem als dat je paarden met een meetlint kunt wegen. :j

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:39

Hier ben ik ook erg benieuwd naar

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:41

Je vetpercentage wordt berekend doordat op de weegschaal metaalschijfjes (waar je met je voeten op staat) zitten, waardoor de weerstand in je lichaam bepaald kan worden. Veel weerstand is veel vet, minder weerstand is minder vet. Daar zal wel een schaalverdeling aan vast hangen, zodat er een percentage uit rolt.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:42

Een huidplooimeter is wel veel nauwkeuriger.......

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:44

Hier een stukje van een onderzoek naar dergelijke weegschalen bij Kassa:

In de weegschalen die we testen zit een bio-impedantiemeter: die meet het vetgehalte. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Om het vetpercentage te meten wordt er een zwakke wisselstroom door je lichaam gestuurd, en de weerstand die de stroom ondervindt wordt gemeten. En hoe meer vet in het lichaam, hoe hoger de weerstand.

Het probleem met deze weegschalen is dat de stroom van de ene voet via de heupen naar de andere voet gaat: de bovenkant van het lichaam wordt dus niet gemeten. Als je juist daar dik bent wordt dat dus niet gemeten. Deze weegschalen meten dus eigenlijk alleen of je dikke benen hebt.

En er zitten meer nadelen aan: als je bijvoorbeeld een dikke eeltlaag onder je voet hebt krijg je ook een vertekend resultaat.

Zie http://www.bstrong.net/node/1901

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:46

Charlie_P schreef:

|( ik weet het, die huidplooien ontspringen op plekken waar je ze niet wilt zien zitten en dan geeft dan domme weegschaalding nog steeds 11 procent aan! |(

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:47

Zunzuncito schreef:
Charlie_P schreef:

|( ik weet het, die huidplooien ontspringen op plekken waar je ze niet wilt zien zitten en dan geeft dan domme weegschaalding nog steeds 11 procent aan! |(

Haha, bij mij was het altijd andersom, op zo'n weegschaal had ik altijd ineens een veel hoger vetpercentage (en ik maar sporten...)

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:47

maar, als je bijvoorbeeld heel gespierd bent.
dan weeg je al meer dan iemand die dat niet heeft.
krijg je dan evengoed een laag vetpercentage?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:50

xxnienke94 schreef:
maar, als je bijvoorbeeld heel gespierd bent.
dan weeg je al meer dan iemand die dat niet heeft.
krijg je dan evengoed een laag vetpercentage?

ja, want als je op zo'n weegschaal gaat staan, gaat er razendsnel een stroompje door je lijf. Vet heeft een hogere weerstand, en dat meet dat stroompje, en dan berekent hij een percentage ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:51

ik vraag me sowieso altijd af welke weegschaal nou echt gelijk heeft, ik heb er 2, op de ene ben ik 60 en op de andere 57 kilo.
3 keer raden welke weegschaal ik het aardigst vind :D
dat vetpercentage meten met een weegschaal dat lijkt mij nooit echt goed te kunnen hoor.
kan je beter of in de spiegel kijken, of naar een sportschool gaan om het percentage te laten meten.
of een buikomtrek test te doen zegmaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:13

@Marigold: dan is 1 van de twee niet goed ingesteld waarschijnlijk ;).

Op de sportschool wordt hetzelfde systeem gebruikt als bij deze weegschalen, namelijk een vetmeting d.m.v. een licht stroompje, waarbij de weerstand wordt gemeten.
Deze weegschalen zijn niet heel erg nauwkeurig, maar geven een globale schatting. Meestal redden de weegschalen het niet tot helemaal bovenaan, waardoor je een relatief hoog vetpercentage krijgt als je peervormig bent (veel vet op de heupen), en een laag vetpercentage als je appelvormig bent (veel vet op de buik).

Bio-impedantie meters bestaan ook met een stroompje vanuit je handen. Daarbij is het omgekeerd (hoog als je appelvormig bent, laag als je peervormig bent).

Over het algemeen zijn deze weegschalen redelijk bruikbaar om te schatten of het vetpercentage te hoog is of niet, maar de precieze getallen zijn niet erg bruikbaar. Daarvoor kan beter een huidplooimeting gedaan worden.