Kiespijn en bang voor tandarts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bokkiej

Kiespijn en bang voor tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:51

Dit hebben jullie vast nooit eerder gehoord. :D

Ik ben 5 maand geleden naar de tandarts geweest en ik heb daar mijn kies voor meer dan de helft laten vullen.
Na een week lag de vulling er uit, en nu nog steeds.
Ik durf die stap niet meer te zetten, omdat ik weet dat het pijn gaat doen! En nu al helemaal, omdat ik nu ECHT last heb.
Vooral als ik er aan zit, of koud/warm eten en hard eten.
Ik ben bang dat het een wortelkanaalbehandeling wordt, aangezien mijn hele tand er haast af is.

Voordat ik maandag de tandarts ga bellen, vroeg ik me af of er nog meer mensen met ervaringen zijn, of weten wat het kan zijn?
Heb al 10.000 gaatjes gehad, maar dit slaat alles.

juval

Re: Kiespijn en bang voor tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:54

ik ben ook geen held, maar een maandje geleden moest ik er toch ook aan geloven... een wortelkanaalbehandeling.... en

ik heb spijt dat ik niet veel eerder ben gegaan..
ik vond de behandeling echt meevallen, het wordt allemaal verdoofd, dus je voelt er niet veel van, behalve wat vervelend geluid van het boren enzo..

echt hoor, daarna merkte ik pas hoe lang ik mezelf pijn heb laten lijden. Ik kon geen warm en koud op die kies verdragen, poetste al maanden (misschien wel jaren) mn tanden met lauwwarm water etc etc.
Het was echt een opluchting!

heel veel sterkte ermee!!

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:56

maar als ik andere verhalen lees, dan moeten sommige wel 5 keer bijverdoven en dan nog voelen ze het!

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:57

Meid ik herken het helemaal! Ik heb ruim een half jaar rondgelopen met 2 vullingen eruit gebeten, aan iedere kant 1, dus erg lastig met kauwen. Uiteindelijk naar de tandarts geweest en toen de verdoving er na het vullen uitwas, kreeg ik giga zenuwpijnen. Kon niet eten, mn tanden aan 1 kant niet poetsen, niet slapen, niet spoelen. Vreselijk! Maar durven? Ho maar. Heeft nog eens 3 weken geduurd voor ik terug durfde te gaan, ik was er ook van overtuigd dat ik een wortelkanaalbehandeling moest. Maar dat bleek gelukkig niet nodig te zijn en ben nu pijnvrij, heerlijk!
Ik heb overigens al wel 2 wortelkanaalbehandelingen gehad en meid ik kan je zeggen, ik ben echt doods en doodsbang voor de tandarts, maar die behandelingen vielen me echt mee!
Succes en maandag wel bellen hoor!

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:58

Ik lees nu je aanvulling ;) Even aan je tandarts vragen of hij voor het verdoven xylocaine spray aanbrengt (doet die van mij ook altidj bij mij). dan voel je de verdovingsspuiten amper tot niet, ideaal!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:23

Wachten tot de pijn erg genoeg wordt zodat je niet meer anders wilt dan naar de tandarts gaan. Succes gegarandeerd, al kan het even duren.
Echt dat half uurtje tandarts weegt niet op tegen de pijn die je ervoor hebt. Het wordt goed verdoofd en van die prikjes voel je bijna niets. Als het ontzettend ontstoken is kan het wel eens moeilijk te verdoven zijn, maar dat lijkt me bij jou niet aan de hand.
Je zult toch een keer naar de tandarts moeten, hoe lang je het ook uitstelt op een gegeven moment ga je toch. Dus hup, morgen gelijk bellen voor een afspraak!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:25

Overal zitten goede en slechte ervaringen. Geloof me dat je echt wel wilt. Iedere dag met kiespijn zitten is niet alles, dat kan ik je wel vertellen. Als je niet gaat moet je toch een keer, wie weet moet er dan nog veel meer gebeuren als nu.

Geef aan dat je angstig bent voor de pijn bij de tandarts.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:44

Bij 1 tandarts had ik ook altijd pijn terwijl ik een verdoving had gekregen.
Totdat ik bij de tandarts kwam die ik nu heb.Vertelde hem dat,ook dat ik pijn had met een wortelkanaal behandeling en hij vertelde mij dat als het goed verdoofd is dat je vrijwel niks hoort te voelen.
En meneer had nog gelijk ook.
Heb jaren angst gehad en vind het nog niet leuk maar ik weet dat als er iets gedaan moet worden dat ik er vrijwel niks van voel omdat hij goed verdoofd.
Heb zelfs laatste keer zonder verdoving gedaan en kan je vertellen dat is echt heel wat voor mijn doen omdat ik echt als de doods voor de pijn ben.

Gewoon afspreken dat als je wat mocht voelen dat je doormiddel van een seintje even een paar seconden pauze wilt en eventueel met hem/haar overlegt hoe nu verder.Dan komt het vast wel helemaal goed...Succes.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:45

Mijn ervaring is, hoe langer je wacht met gaan hoe vervelender de behandeling wordt!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:17

Heel cliché dit, maar maak die afspraak en ga gewoon :)

Ik ben ook een echte tandartsontloper :o Maar uiteindelijk valt het achteraf toch altijd wel weer mee (helemaal als je net zo doemdenkerig bent als ik ;) ) En ik heb afgelopen jaren ook weer heel wat afspraken en uren tandarts gehad om te vergelijken.

Die verdovingsprik doet echt geen pijn, dat zit tussen je oren ;) . Mijn tandarts weet inmiddels dat ik gewoon verdoofd wil worden. En als hij met iets begint en ik voel wat pijn steek ik mijn hand op. Dan stopt hij gelijk en indien nodig verdoofd hij gewoon bij. Daar is niets engs aan hoor :) Ze zijn nu eenmaal ook een beetje voorzichtig met verdovingen en beginnen niet gelijk met een 5 dubbele dosis :)

Als je echt last ervan hebt. Verzamel moed en bel voor een afspraak. Sowieso naderhand zul je echt opgelucht zijn!

Succes en laat maar weten hoe je tandartsbezoek uiteindelijk verloopt :)

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 17:14

Oke, morgen ga ik echt bellen! Hopelijk mag ik die dag zelf nog, want mijn zus moet ook. die heeft wel 9 gaatjes!! :oo
Dus ben blij dat ik er maar 1 heb. Als ik daaraan denk valt het idd best wel mee.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:05

Lekker aan je zus blijven denken dan hahaha.
Idd valt dat enkele gat dan wel mee in verhouding.
Beetje leedvermaak kan ik dit geval geen kwaad denk ik dan.

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 07:23

Half 10 vandaag naar de tandarts!
best wel zenuwachtig. :\
Heb er nu niet zoveel last van trouwens, dus het valt misschien ook wel mee. :D

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:29

Sucsess :(:)
Ik ben ook heel bang voor de TA, maar ik moet er binnenkort ook weer aan geloven (verstandskies zit 1 groot gat in, en die moet er dus uit, maar ben echt zó bang dat ike r niet eens heendurf, terwijl ik de bovenste 2 verstandskiezen al kwijt ben)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:31

Even doorbijten en hopelijk als je de deur weer uitkomt dat het allemaal mee is gevallen. In ieder geval goed dat je gaat, dat de pijn meevalt is mooi meegenomen. Maar het gaat niet vanzelf over, dus hoe eerder hoe beter :)

Succes!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:49

ik moet ook vandaag, voor wortelkanaal behandeling.
om 10.50

dus dan ben jij al klaar ;)

ik ben jaren extreem bang geweest voor de tandarts, dat weet muin huidige tandarts ook, ze verdoven altijd alles en doen heel rustig.
en ik doe gewoon mijn best te denken dat het een schoonheidsbehandeling is.
en dat we heel blij mogen zijn met de huidige ontwikkeling, en dankbaar dat het niet meer de middeleeuwen is ;)

veel succes straks, komt echt wel goed en je zit zomaar weer achter bokt, hier te lezen hoe bang je was voor de behandeling die dan alweer klaar is.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:58

Een wortelkanaal behandeling is zo erg nog niet. Ik heb er 2 gehad en ik moet zeggen dat het best opgelucht voelt als ze daar mee bezig zijn. Je voelt dat ze echt de pijn weg halen. Ik heb geen idee hoeveel vullingen ik heb, daarom zeg ik maar voor het gemak, alles wat wit is, is vulling! :D

Het enigste wat ik minder prettig vind aan de tandarts is dat het net bouwvakkers zijn, je mond word heerlijk in alle kanten uitgerekt.

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 09:32

Ik heb allemaal amogaan (ofzoiets) vullingen, dus die zie je, maar die blijven wel langer zitten.

Mijn tandarts is er rustig in de hand vind ik, vergeleken met mijn vorige! :)

Ik moest mijn kies laten trekken!!! want er groeit een verstandskies tegenaan. En anders moest ik wel een wortelkanaalbehandeling en kroon en alles, en dat kost wel 1000 euro en 500 moet ik dan zelf betalen. Dus toch maar getrokken! en t viel reuze mee. Ik denk alleen dat t nog best pijn gaat doen. :oo

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:34

Je hoeft niet altijd napijn te krijgen hoor :) Toen ik mijn kies eruit had laten snijden, heb ik ook nergens last van gehad, enigste wat irritant was, was het doekje wat ik in mijn mond moest houden :+

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 09:39

ja dat heb ik nu ook,, en de verdoving begint al wat uit te werken

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:15

fijn dat het achter de rug is bokkiej!! sterkte met de napijn..

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 15:38

T valt wel mee, ik doe er wel steeds nieuw gaasje in, want ik vind dat gevoel zo bah! :oo hadden jullie dat ook of niet?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:47

ik begrijp je helemaal :j
ik loop vanaf dec vorig jaar met een afgebroken kies achterin
maar zolang het gaat laat ik hem zitten,en dan maar trekken
de kies ervoor is ook niet best meer.

ik heb al veel kunst in mijn mond en ook 2 implantaten,maar hoe ouder ik word hoe banger.

heb helaas vroeger een foute tandarts gehad die nooit verdoofde en die bijna alle kiezen uitgehold heeft waardoor mijn kiezen nu breken |o
en mijn hele melk gebit is getrokken ivm beugels

door mijn angst werkt de verdoving niet altijd, ben ooit voor een kroon 3x terug geweest omdat na 3 spuiten ik nog alles voelde
ik hyperventileer ook op de stoel, en vind het water in mijn neus verschrikkelijk

ben gewoon een drama voor mijn erg geduldige tandarts :o
tegenover mijn kind doe ik stoer,hij moet niet bang worden

maar super dat jij geweest bent +:)+
ooit moet ik -O- als ik daaraan denk krijg ik nachtmerries }:0

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 15:51

Wat in je neus??

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:01

Bokkiej schreef:
Wat in je neus??

:D ja dan is hij bezig en komt er water mee om te koelen en vaak komt dat in mijn neus
daar word ik echt naar van, ik adem dan verkeerd omdat ik niet dat water via mijn neus wil hebben
en dan hyper ik in de stoel :+

we kunnen er naderhand wel weer om lachen hoor ,leuke assistente die mij nu wel kent :Y)
maar ik ben geen held :n

ik heb nl een spalk achter mijn voortanden en die slijt nogal en moet vaak vervangen worden.