Stress-ontlading in de vorm van trillen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_K

Stress-ontlading in de vorm van trillen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:40

Hallo,

Ik zit met iets waar ik graag de ervaringen van anderen over wil horen.

Vanacht om 24.00 / 00.30 zat ik een tijdschrift te lezen in mijn bed, zo vlak voor het slapen gaan. Ineens voelde ik mijn hart sneller kloppen kreeg ik zelf
een raar gevoel in mijn hoofd. Ik begon te trillen, en kon hier niet meer mee ophouden. Ik trilde automatisch verder, en wat ik ook deed; ik kon het zelf niet stoppen. Ik vond dit best eng, mede door dat vage gevoel in mijn hoofd en die hartkloppingen.

De laatste tijd is het niet zo heel goed gegaan allemaal, ik ben veel aan het nadenken en piekeren over vanalles. Ik woon nog bij mijn ouders, dit gaat al een tijdje niet goed, wat veel stress met zich meebrengt. Naast mijn thuissituatie denk ik veel over opleiding / werk, mijn geplande verhuizing 100km verderop, mijn relatie, familie, mijn paarden.. Tevens ben ik afgelopen week ook ziek geweest; ik was grieperig maar ben toch gewoon gaan werken (zoals altijd.. ;)).

Dat trillen heb ik een paar keer eerder gehad, maar dat was na het stappen. Toen had ik alcohol op en het laat gemaakt, en daardoor heb ik altijd gedacht dat die trillingen daarmee te maken hadden. Maar gisteravond had ik geen alcohol op, al sinds weken niet meer. Tevens rook en / of blow ik niet. Ik heb uiteindelijk een goede vriend gebeld vanacht en daarmee 3 kwartier gepraat. Hij zei dat die trillingen waarschijnlijk komen door stress. Toen gingen de trillingen vanzelf over en ben ik in slaap gevallen. Een vriendin heeft dit ook weleens gehad, hoewel zij niet last had van hartkloppingen. Vandaag weer gewerkt en een zware dag gehad, ik was ontzettend moe en mijn hoofd kon ik er maar moeilijk bij houden.

Ik ben heel benieuwd naar de ervaring van andere bokkers. Of zij dit herkennen / ook weleens hebben gehad, hoe dat in hun geval kwam en wat zij hieraan hebben gedaan.

Alvast bedankt :)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:45

Was je alleen thuis?
Ik heb daar wel eens last van als iemand anders flink zenuwachtig is (hoef alleen maar in de buurt te zijn).
Soms zelfs dat ik mijn hart letterlijk overal in mijn lichaam voel kloppen.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 15-05-10 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:45

Klinkt als een paniekaanval, dat komt ook vaak door stress.
Dit is dus een teken van jouw lijf dat je het ff rustiger aan moet doen ;)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:47

Ja, ik was alleen thuis. Mijn ouders zijn op vakantie gegaan gisteren dus het was voor mij de eerste nacht dat ik alleen thuis was. Ik ben veel vaker alleen thuis gebleven als mijn ouders op vakantie waren, dus het was niet de eerste keer.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:50

Ik sta standaard na een toets zo erg te trillen dat ik ga klappertanden. Dat komt bij mij inderdaad van de spanning die dan moet afvloeien. Meestal wacht ik rustig af, maar als mijn spieren zich teveel aanspannen (weet niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen, het is alsof ze zich meer aan willen spannen dan mogelijk is en dat is echt een rotgevoel) wil ik nog weleens gaan springen, dat helpt wel redelijk. :+

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:50

Kan een symtoon zijn van stress ja, als ik een belangrijk tentamen moet maken ofzo kan ik ook helemaal gaan trillen. Let goed op je adem haling op zulke momenten, dat kalmeert niet alleen maar vaak is je ademhaling op zulke momenten erg kort en dat helpt niet echt mee. Voor rest maak je niet te druk erover ;) dan word het meestal alleen erger, zulke momenten gaan voorbij zonder dat er wat engs gebeurd :)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:54

Ik dacht zelf ook aan een paniekaanval, hoewel ik altijd heb gedacht dat je dan totale radeloze paniek voelt. Ik kon mijn hersens met moeite nog aansturen, en zodoende heb ik nog dat gesprek kunnen voeren waardoor ik vanzelf rustiger werd. Ik heb overigens wel van die valeriaan tabletjes genomen.

Rustig(er) aandoen, meer mensen in mijn omgeving zeggen het maar ik vind het zo moeilijk.. Ik wil te veel in één dag, en wil alles tegelijk. Ik heb lange tijd ook het gevoel gehad dat ik 'niks wilde missen', en daardoor ging ik veel dingen tegelijk doen (hoewel ik dat 'niks-willen-missen' gevoel nu niet meer heb). Ik ben ook altijd best druk; mijn normale dag begint 's ochtends vroeg en eindigt 's avonds laat. Dan ga ik naar school / stage, werken en / of paardrijden. Als ik dan een dag vrij heb verveel ik me.

Mijn ouders zeggen ook dat ik meer vakantie moet nemen; omdat ik in vakanties veel werk omdat ik dan niet naar school hoef. Gemiddeld heb ik per jaar zo'n 2 weken vakantie.

Aan de andere kant; er zijn zo veel mensen die het ook druk hebben, hard moeten werken voor hun paard, levensonderhoud en een evt. studie. En die ook maar weinig vakantie hebben in een jaar. Ik denk dan al gauw; dan moet ik het toch ook wel aankunnen allemaal?

Bedankt voor de reacties :)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:56

Bellona_K schreef:
Aan de andere kant; er zijn zo veel mensen die het ook druk hebben, hard moeten werken voor hun paard, levensonderhoud en een evt. studie. En die ook maar weinig vakantie hebben in een jaar. Ik denk dan al gauw; dan moet ik het toch ook wel aankunnen allemaal?
Daar moet je je echt niets van aantrekken. Er zijn ook zat mensen die een druk leven niet aankunnen en ik denk dat dat er zelfs meer zijn dan je denkt. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:10

Bellona_K schreef:
Ik denk dan al gauw; dan moet ik het toch ook wel aankunnen allemaal?

Iedereen leeft in z'n eigen lichaam... er zijn altijd mensen die meer kunnen, waarbij het allemaal zo makkelijk lijkt te gaan. Er zijn ook altijd mensen die met bewondering kijken naar wat je allemaal wel doet. Maar als je lichaam duidelijke signalen uitzendt dat er rust nodig is (en dit is best een duidelijk signaal) dan doet het er niet zo heel veel toe wat anderen wel of niet kunnen maar gaat het echt om jouw grenzen :j

Paniek is inderdaad niet alleen maar een emotie maar ook echt een fysieke reactie. Je kunt dat dus lichamelijk voelen zonder dat je direct angstig bent (maar vaak word je het wel van de rare reactie van je lichaam). De truc is allereerst om het lichamelijke maar gewoon te zien als iets lichamelijks, niet heel erg anders dan spierpijn of hoesten, en er niet nog extra angstig door te worden.

appiesjappie

Re: Stress-ontlading in de vorm van trillen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:11

klinkt als hyperventilatie

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:12

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:20

Het trillen is inderdaad een symptoom van stress. Het is een lichamelijke reactie op stress, je spieren spannen aan en gaan trillen. Je hebt kortdurige stress en langdurige stress. Alleen weet het lichaam het verschil niet en reageert op beide hetzelfde. Kortdurige stress is gezonde stress, het kan je leven redden in een gevaarlijke situatie. Langdurige stress is minder gezond en levert klachten op.

Zolang je druk bent en in beweging bent, merk je het misschien niet zo. Maar wanneer je stil zit, wil je lichaam bewegen (je spieren spannen aan bij stress om in actie te kunnen komen, dit is een natuurlijk proces), omdat je stil zit, uit zich dat in trillen. Ook de snelle hartslag hoort bij dat beeld.

Zoals 8Eveline schrijft is je ademhaling van groot belang. Waarschijnlijk ben je onbewust ook sneller gaan ademen. Dit is ook een symtoom van stress, zodat er meer zuurstof je lichaam rondgepompt kan worden tijdens actie. Probeer je ademhaling te vertragen. Langzamer ademen en je uitademing verlengen. Hierdoor zakt je hartslag en zal ook de spanning afnemen. Als dit niet voldoende is, kun je ook in beweging komen (een wandelingetje maken) om de spanning te laten zakken.

Probeer je inderdaad niks aan te trekken van hoe anderen het doen. Het zegt niet zoveel. Vaak LIJKT het alleen maar of zij het wel aankunnen en ondertussen ervaren ook deze mensen stress. En al kan de een meer aan dan jou? Niet iedereen is hetzelfde gelukkig! Jouw lijf geeft aan dat je jezelf aan het voorbij lopen bent en dat is iets wat je serieus moet nemen. Ik heb dit uit eigen ervaring ondervonden. Ik dacht ook altijd: Niet zeuren en doorgaan, toegeven is zwak. Uiteindelijk zat ik thuis met een zware burnout en dan ben je verder van huis!

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 21:07

appiesjappie schreef:

Bedankt voor het topic, heb er even vluchtig naar gekeken maar herken er zo veel in wat sommigen schrijven! Vooral met die hartkloppingen en dat paniekgevoel. Morgen en van de week ga ik, als ik minder moe ben en er de tijd voor heb, uitgebreid dat topic bekijken.

Ademhalingsoefeningen probeer ik wel, maar helpt niet echt. Het helpt bijv. wel als ik een presentatie moet geven op school of les ga geven aan een nieuwe klas (ik doe de lerarenopleiding). Als ik me een paar minuten van te voren ontspan en rustig ademhaal, gaat zo'n presentatie of een les heel goed. Maar in een situatie als bijv. vanacht, dan probeer ik ook ademhalingsoefeningen te doen maar dat lukt niet goed.

Pollewoppy, ik denk inderdaad ook vaak 'Niet zeuren en gewoon doorgaan'. Maar nu laat mijn lichaam me merken dat ik vooral niet op deze manier moet doorgaan..

Net was ik even naar mn paard gegaan, ze heeft de hele dag op wei gestaan dus ik heb haar een rustdag gegeven. Toen ik in de auto zat voelde ik weer een paniekvlaag opkomen, mijn zicht werd waziger en de tijd leek in slowmotion te gaan. Gelukkig is mijn stal 4 minuten van huis met de auto, dus ik was zo weer thuis. Maar ik schrok er weer wel een beetje van.

Ik ga nu slapen, morgen kan ik weer verder reageren in dit topic.

Iedereen bedankt voor de reacties! :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:13

Als dit blijft aanhouden en je blijft paniekaanvallen houden, zou ik even een afspraak maken bij je huisarts. Misschien is het verstandig om je te laten door verwijzen naar een psycholoog?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:33

Ik dacht, misschien is het wel een idee om dit te proberen: schrijf eens twee weken op wat je precies doet elke dag. Kijk er dan eens naar hoe je bepaalde dagen anders kan indelen, bepaalde taken op een andere dag doen, sommige dingen te schrappen. Een voorbeeldje, als je een paard hebt die de hele dag op land staat kun je in plaats van 6 dagen te rijden terug gaan naar 4 dagen en de overige 2 dagen lekker een uurtje wandelen of niks doen. Of je rijdt elke weekend wedstrijden, misschien 1 wedstrijd minder doen. En daar in plaats van lekker een uurtje zitten in weiland (volgens mij laat de weer in NL dat nog niet echt toe, anders maar in stal o.i.d ) of thuis lekker een filmpje kijken, boekje lezen.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:17

@ Moonchloe; bedankt voor de tip :) Ik had daar zelf nog nooit aan gedacht maar het is inderdaad een goede manier om te kijken of ik meer tijd over kan houden om rustig aan te doen.

De afgelopen dagen waren een ramp.. Zondag was het straatfestival in het dorp waar ik woon, een paar vrienden waren 's middags naar mij toegekomen en we gingen gezamenlijk op dat straatfestival kijken. De hele dag voelde me ik me wazig en moe. Die avond ging ik richting Dordrecht, ik moest maandag naar school (in Rotterdam).

Die maandag voelde ik me nog steeds slecht, dus ik ben niet naar school gegaan. Onderweg terug naar Zeeland (ik zat bij mn vriend in de auto, die heeft een appartement in Dordt) kreeg de auto pech en moesten we uren totdat zijn vader ons kon komen ophalen met zo'n aanhangwagen-karretje waar de auto op kon. Ik had verwacht rond 5 uur / half 6 thuis te zijn, dit werd uiteindelijk half 10 's avonds.

Ook maandag voelde ik me 'vaag', soort van wazig in mijn hoofd. Alsof ik er niet helemaal bij was. Herkent iemand dit?

Vandaag had ik een paar uur stage. Omdat ik erg veel leer op deze stagedag ben ik gewoon gegaan. Het ging redelijk goed, ik gaf een paar uur les (ik studeer voor docent) en tijdens het lesgeven voelde ik me goed :) Heeft er ook mee te maken dat ik het lesgeven ontzettend leuk vind.
Na de stagedag heb ik geprobeerd te slapen maar dit lukte niet. Ik voel me redelijk goed als ik lig, maar zodra ik omhoog kom, ga zitten of lopen dan voel ik me weer vaag worden.

Het ging vandaag toch alweer iets beter dan gisteren. Ik wacht even af hoe het morgen is, is het dan nog niet beter dan ga ik donderdag even langs de huisarts.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:13

Zal me niks verbazen als de huisarts zegt dat je overspannen bent...
(Ben zelf overspannen geweest en herken zoveel in wat je schrijft...) Hoop het niet voor je. Neem deze signalen wel serieus, voor je het weet zit je thuis...

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 22:00

Ik ben daar zelf ook een beetje bang voor, dat dat het geval is. Ik heb wel vaak gedacht; iemand van 21 kan toch niet overspannen zijn? :(

De signalen neem ik uiterst serieus, zoals ik me nu voel / gevoeld heb afgelopen is allesbehalve een pretje, ik wil me ook z.s.m. beter voelen..

Hoelang duurt zoiets, dat je overspannen bent? Of is dat bij ieder persoon verschillend?

Morgen ga ik naar de huisarts en dan weet ik hopelijk meer

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 06:59

Voor overspannen zijn hoef je niet oud te zijn hoor. Dacht ik ook altijd, maar dat is niet waar. Het kan iedereen overkomen. Ik was 25 ;)

Ik durf niet te zeggen hoe lang het duurt. Ik denk dat het helemaal afhangt van de situatie. Ben je gewoon alleen overbelast dan ben je er sneller weer bovenop dan dat je ook nog achterliggende problemen hebt (waardoor je overbelast bent geraakt). Luister naar je lijf en wacht maar even af wat de huisarts te zeggen heeft. Ik ben benieuwd, hoop dat het gewoon een beetje oververmoeidheid is ofzo!