Vriend met heftige woedeaanvallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

paardenmiep

Vriend met heftige woedeaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:31

Hoi iedereen!

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen:
Ik heb al een tijdje een super lieve vriend, maar hij heeft soms last van gigantische woedeaanvallen.
En dan niet zo maar woedeaanvallen, hij is hierbij echt helemaal van de wereld, al zijn spieren staan strak gespannen, hij kan geen fatsoenlijke zin meer maken/niet goed meer praten, hij ademt heel raar, alsof hij geen lucht meer krijgt en hij heeft tijdens zo'n aanval gigantische hoofdpijn (dat maakt hij op zijn beurt tijdens een aanval duidelijk door op zijn hoofd te slaan). Hij is dan niet meer fatsoenlijk aanspreekbaar en is dus extreem agressief op zo'n moment. Gelukkig weet hij in deze staat zijn vrienden wel van zijn vijanden te onderscheiden, en vrienden kunnen hem dan (met ongeveer 3 a 4 personen) op de grond drukken. Hij is een tijdje heel woest, en dan zakt hij ineens weg. Soms vanwege de rare ademhaling, maar niet altijd. Na een minuutje of 2 wordt hij dan weer 'wakker', maar nog steeds in zijn woedeaanval. Dit herhaalt zich dan een hele tijd. Als niemand Bach Rescue spray bij zich heeft (hier kalmeert hij iets van,waardoor zo'n aanval meestal korter is) kan zo'n aanval wel 2 uur duren. Hij weet als hij uit zo'n aanval komt ook niet meer wat er is gebeurd. Hij kan zich niks van zo'n aanval herinneren. Hij is dan dus echt even weg van de wereld.

Ik vind dit helemaal niet erg, maar ik ben toch wel benieuwd wat dit precies is, gezien mijn vriend het ook niet weet.
Waarschijnlijk worden de aanvallen veroorzaakt door negatieve gevoelens die hij zelf niet goed kan verwerken, maar dit weet ik zelf ook niet zeker.
Wie o wie kan mij en mijn vriend hiermee helpen? :)

patos

Re: Vriend met heftige woedeaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:40

Weet je zeker dat het een woede-aanval is? Klinkt bijna als een epileptische aanval. Heeft je vriend overigens ook autistische trekjes?

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:41

Dit klinkt idd als een epileptische aanval, wat een vriendin van mij wel eens heeft.

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:41

Het is absoluut geen epilepsie, het is duidelijk een woedeaanval.
Ook geen autistische trekjes te bekennen...

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:42

Hm dat klinkt niet goed ...
Ik zou een keertje naar de huisarts gaan, gewoon voor de zekerheid. (en veiligheid voor andere mensen)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:43

Heeft er uberhaupt wel eens een arts/psycholoog naar gekeken?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:43

Krijgt hij de aanval gewoon uit niets of is er altijd een oorzaak aanwezig?
Je zegt ook dat het mogelijk door onderdrukte negatieve gevoelens o.i.d komt, waarom gaat hij daar niet mee naar psy o.i.d?
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 15-05-10 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:44

Als ik je vriend was, liet ik een keer testen op suiker. Je bloedsuikerspiegel kan vreemde reacties veroorzaken, zo ook heftige woedeaanvallen. Het kan van het ene op het andere moment om slaan.

rakni

lijkt me fijn voor jou en je vriend als hij uitzoekt waar dit vandaan komt.
Ik herken het alleen van kinderen, niet van volwassenen.

Lolleke

Epileptisch zou ik het niet zo snel noemen maar het eerste wat in mij opkomt is dat dit inderdaad absoluut geen woedeaanval meer is en dat het een tripje naar de dokter / psychiater / neuroloog zeker waard is.

Vraag dan daar ook de hulp want de mensen op bokt gaan je hier niet mee uit kunnen helpen. En als hij de volgende keer op een openbare plek o.i.d. staat lijkt het mij niet zo fijn meer.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:47

Wat zijn de aanleidingen precies?
En is er uberhaupt een aanleiding, of gebeurt het zomaar?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:48

Zo dat is niet niets.
Ik zou het eens goed laten onderzoeken want het is niet normaal.
Als er dan niets mee te doen valt dan weet je in ieder geval dat er lichamelijk niets aan de hand is.

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:51

Diabetes is het niet, zijn suikerspiegel is normaal. Zou een hypo ook wel kunnen herkennen, gezien mijn vader dit vaker heeft gehad.
Aanvallen komen niet zomaar uit het niets, er is altijd wel een duidelijke aanleiding voor te vinden.
Volgens mij is hij er ook nog niet mee naar een arts geweest (want zoiets vindt hij niet nuttig) en een psychiater doet hij ook niet aan (ik ga toch niet op een bankje liggen niksen en een beetje dom liggen banketstaaf) Heb hem vaker duidelijk gemaakt dat dit wel een aanrader kan zijn, maar daar wil meneer niet naar luisteren.
In het openbaar kan hij zich nog aardig bedwingen, daar heeft hij meestal genoeg afleiding om niet aan zijn negatieve gedachten/gevoelens te denken, het is vooral bij vertrouwde vrienden thuis enzo.

Was trouwens nog vergeten te vertellen; hij bezoekt eens in de maand (of iets in die richting) een vrouw die iets met drukpunten in zijn voeten doet (hij blijft hier nogal vaag over) waardoor de 'druk in zijn hoofd' (zoals hij het omschrijft) een heel stuk minder is, en hij dus ook minder snel een woedeaanval heeft.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:52

heeft je vriend geen allergie ergens op?

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:53

@Hannahfrouk aanleidingen hebben meestal te maken met problemen die hij voor zich zelf niet kan oplossen, of dingen uit het verleden die hem erg dwars zitten

Mijn vriend heeft geen allergieën, hij word alleen heel agressief van cafeïne, maar dit neemt hij dan ook absoluut niet. Hij vermijdt alle producten met cafeïne erin.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:55

Kun je niet een arts/psychiater om advies vragen. Aan de andere kant, als hij niet wilt, houdt het op. Je kan hem niet dwingen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:57

Is hij bang tijdens zo'n aanval, of is het echt alleen woede?

Anoniem

Waardoor ontstaat de aanval?
Negatieve gevoelens zeg je, welke zijn dit?
Hoe is de stand van de ogen?

Ik herken dit gedrag namelijk wel een beetje van mijn broertje.

DDW1190

is hij verder wel op allergieën getest?

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:59

@Kukkie; Wat ik aan hem kan merken is het echt pure woede, ik kan niks terugvinden van angst op zulke momenten. Omdat mijn vriend zich niks kan herinneren weet hij dus ook niet of hij bang was..

@liberto; Stand van de ogen is tijdens de woedeaanval normaal, hij kan mensen dan ook nog gewoon aankijken enzo. Heb helaas nog niks met zijn pupillen getest, maar daar ben ik op zo'n moment niet echt mee bezig. als hij 'wegvalt' zijn zn ogen naar boven gerold, alsof hij ligt te slapen. Negatieve gevoelens als stress, verdriet etc

@DDW1190 hij is op allergieën getest, hij heeft echt niks.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:01

okee, ja het klonk misschien heel dom, maar ik weet wel dat mensen heel heftig kunnen reageren op allergieën maar dat is gelukkig uitgesloten!

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:02

Haha het klonk niet dom hoor :)
En bovendien zijn alle tips/aanwijzingen welkom!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:06

Ik zou als ik iemand zou kennen die op die manier aanvalen heeft, een fijne therapeut zoeken die werkt met emoties en ademhaling.
Er zijn zulke mensen, die door middel van ademhalingsoefeningen iemand kunnen 'triggeren'. En dan een veilige omgeving creeëren waarin iemand niemand pijn kan doen. Dat is dan de omeving en gelegenheid om contact met iemand te maken zonder de woede te onderdrukken voordat er weer contact is. Dat kan heel heftig zijn, maar kan er wel voor zorgen dat iemand zich bewuster wordt van de emoties tijdens een aanval. En door op die maniet te werken, kan iemand op een gegeven moment de controle over zichzelf terugkrijgen en behouden, ook wanneer er een aanval bezig is.

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:10

@ Kukkie, dat klinkt idd als een oplossing. Met zoiets zou mijn vriend denk ik ook minder moeite hebben dan met een psychiater of een dokter denk ik. Ik zal het eens aan hem voorleggen (:

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:12

Pfff moeilijk....
Het klinkt redelijk psychisch, maar ook lichamelijk :=
Al is het meer de reactie die het lichamelijk is.

Een psychiater zou hem erg ver kunnen helpen, maar zo te horen is hij eigenlijk meer "happy" in het alternative circuit.
Zou hij niet iets met bachbloesems willen doen? aangezien hij nu wel rescue wil gebruiken.
(meer info via pb over de bachbloesems trouwens!)

Ergens klinkt hij me ook erg "gevoelig" en ik snap ook wel waarom sommige aan autisme denken.