Schijf in rechterborst, begint nu echt pijn toedoen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Schijf in rechterborst, begint nu echt pijn toedoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 00:03

Hallo,

Maanden geleden merkte ik op dat ik rond mn menstruatie een verdikking/schijf had in mn rechterborst die vlak voor de menstruatie ook pijnlijk was.
De verdikking/schjf trok iedere keer weer weg dus ik maakte me verder niet echt zorgen, dacht dat heeft met de cylcles te maken.
Sinds 1,5 week begint dezelfde plek weer pijnlijk te worden en behoorlijk ook, ditmaal heeft het niks met mn menstruatie te maken maar gewoon out of the blue.........
Denk dat ik volgende week de HA bel om het na te laten kijken, maar momenteel bekruipt mij er toch een onbehagelijk gevoel.....waar ik lichtelijk zenuwachtig van wordt.
Kan het misschien toch met mn cylcles te maken hebben?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:07

toch heb ik dat ook wel eens hoor, die schijf die je voelt zijn je melkklieren die tijdens je menstruatie heel pijnlijk kunnen zijn maar ik heb er inderdaad ook wel eens last van gehad buiten menstruatie om..... paardrijden is dan zelfs even niet zo leuk meer.... maar goed als je het niet vertrouwd naar je HA hoor... je weet het nooit!

Nuage

Re: Schijf in rechterborst, begint nu echt pijn toedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:11

Ik zou zeker even naar de HA gaan, maar ik heb begrepen dat als het pijn doet het zeer waarschijnlijk een gezwollen kliertje is en dus onschuldig.

Zelf heb ik sinds 2,5 week een bultje in mijn borst dus ik kan me jouw zorgen goed voorstellen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:11

Ik heb dat ook gehad, ben ermee naar de dokter gegaan en hij zei dat het gewoon een klier was. :) De klieren in je borst kunnen in je cyclus opzwellen en weer kleiner worden.
Waar de pijn precies vandaan kwam weet ik niet meer, maar hij had er een hele aanvaardbare reactie op. Ik denk dat je inderdaad het beste naar de HA kunt gaan vooral om jezelf gerust te stellen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 00:11

Mjay schreef:
toch heb ik dat ook wel eens hoor, die schijf die je voelt zijn je melkklieren die tijdens je menstruatie heel pijnlijk kunnen zijn maar ik heb er inderdaad ook wel eens last van gehad buiten menstruatie om..... paardrijden is dan zelfs even niet zo leuk meer.... maar goed als je het niet vertrouwd naar je HA hoor... je weet het nooit!

Ik heb het nog nooit buiten mn menstruatieperiode om gehad vandsaar dat ik nu wat ongerust ben.
Heb jij het ook wat langer gehad? want het duurt nu al 1,5 week....en het dragen van een andere bh oid maakt geen bal uit.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 00:18

@ Nuage: Dat is het ook, misschien moet jij eens langs de HA gaan voor een controle,?

@ Annetje: Hoelang heb jij ermee gelopen voordat je naar de HA bent gegaan?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:20

Ja ik moet ook zeker een afspraak maken. Ik ben alleen vorige week getrouwd en ontdekte de bobbel vlak daarvoor. Ben nu net terug van huwelijksreis en had besloten pas hierna een afspraak te maken. Misschien kop in het zand, maar de kans dat het niks is is groot en ik wilde die dagen er niet door laten verzieken... Maar maandag ga ik bellen voor een afspraak!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:24

Pfoe! Ik heb er best lang mee gelopen eigenlijk! Maar omdat het steeds weer wegging, vond ik het niet zo hard nodig ermee naar de dokter te gaan. Pas toen het echt ging steken af en toe ben ik gegaan, maar het kan best zijn dat het er toen al een maand of 3/4 zat.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:26

ik heb die zelfde schijf ook :) komt ook soms "zomaar" opzetten.
is waarscheinlijk niets, maar voor je eigen gemoedsrust kun je de HA even bellen.

het zijn gewoon je melk klieren :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:28

Waar zit die schijf bij jullie als ik mag vragen? Aan de onderkant,zijkant,bovenkant,midden?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:32

bij mij aan de bovenkant van de borst, prezies weet ik het niet,, ik voel hem nu niet zitten :o
een beetje meer naar rechts ( in mn linker borst )

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 01:33

Ik ben een tijdje geleden in het ziekenhuis geweest voor een bobbel, met echo en punctie... Ik had het ook buiten mijn menstruatie maar zonder pijn.
heb daar van de artsen toen ook begrepen dat als het pijn doet, het geen k. is, komt niet voor met pijn.
Zou wel even naar de HA gaan natuurlijk, kan ook heel goed een cyste zijn!
Succes!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 02:26

Waarschijnlijk is het inderdaad niks, wellicht een ontsteking ofzo? Mijn moeder heeft daar veel last van gehad, maar gelukkig al een tijd niet meer. Dat kan ontzettend zeer doen, en als het op een ongelukkig plekje zit dan kan het meerdere keren achter elkaar gaan onsteken.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 07:44

Ik heb ook een bultje gehad waar ik last van kreeg. Het was bij alleen geen schijf maar echt een onregelmatig knobbeltje.
Toen ik er de eerste keer mee naar de ha ging kreeg ik een vervanger die stuurde me weer naar huis met dat het niks was.
2 a 3 jaar later zat het er nog steeds en kon het echt pijn doen. Toen ben ik terug gegaan en mij eigen ha schrok heel erg en ik ben gelijk voor een afspraak naar het zh geweest waar ik allerlei onderzoeken kreeg een echo en een punctie (auw) gelukkig hoefde de mammografie niet omdat ze het al goed hadden kunnen zien.
Maar dat bleek toch niet zuivere koek en het moest weggehaald worden. Het was niet kwaadaardig maar het risico dat het om zou slaan was vrij groot.

Ik was toen 13/14 tot nu toe nergens meer last van gehad. En ik had er geen last van door menstruatie maar het was meer een zwakke plek waar pijn kwam door stress.

Naar de ha gaan is nooit verkeerd!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 07:57

Naar de HA gaan is de enige oplossing en gewoon zo snel mogelijk, je maakt je er toch zorgen over.

Ik heb ook een flinke knobbel in mijn borst gehad. Eerst een week genegeerd (het kwam ook niet uit :+ ) en tegen niemand iets gezegd. Toen naar de HA gegaan en naar het ZH. Alle onderzoeken gehad, de mammografie, echo en punctie (was bij mij niet pijnlijk, werd verdoofd). Toen geopereerd en is het weg gehaald. Een week later eindelijk de uitslag, geen kwaadaardige cellen.
Heeft in totaal 4 weken geduurd van ontdekken tot de uitslag, maar het heeft op mij behoorlijk indruk gemaakt. Ik ben echt een tijdje het vertrouwen in mijn gezondheid kwijt geweest. Je zorgen maken, hakt er toch in.

Zoals jij het beschrijft lijkt het met hormonen te maken of een ontstoken klier. Maandag meteen even de HA bellen en tot die tijd er niet meer aan komen. Doordat je blijft voelen, maak je het ook gevoelig. Sterkte, het is niet fijn om te piekeren.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:04

Zelf heb ik heel vaak van dit soort problemen. In feite zo vaak dat ik meer in de wachtkamer zou kunnen zitten dan erbuiten. Ik ben ook 1x geopereerd na een punctie (die werd trouwens niet verdoofd en was ook bepaald niet prettig) maar het was allemaal goedaardig. Toen heb ik een hele tijd bijna halfjaarlijks rontgenfoto's gehad omdat "er weer iets zat". Eerst dacht ik daar niet zo over na, maar toen het vaker voorkwam kreeg ik wel zoiets van "ja, en die straling dan? Ook al is het telkens niets, je krijgt wel telkens een portie straling door je borst heen". En halfjaarlijks is best wel vaak!

Toen ben ik gaan vragen of ze het niet op een andere manier konden beoordelen (HA) en die heeft me toen vanaf dat moment via echo laten controleren. Dat geeft minder uitsluitsel blijkbaar, maar je kunt bij twijfel dan altijd nog wel een rontgen laten doen.

Ik schrijf dit er allemaal ff bij omdat ik dit zelf moest uitvinden, en soms weigeren ze het via echo te doen (dat vind ik vreemd, want echo is geheel onschuldig en rontgen niet als je het vaak krijgt) .

Bij mij houd ik aan: als het verandert tijdens of rond de menstruatie, de ene dag is het wat dikker en de andere dag wat minder, dan ga ik zelf dus niet meer naar de dokter. Want dan kan ik wel elke maand heengaan, en word ik toch weer naar huis gestuurd met "wacht eerst maar een menstruatie af". Bij mij treedt het ook op buiten de menstruatie en soms gaan de zwellingen niet weg bij de menstruatie. Maar zolang het in grootte varieert is het hoogstwaarschijnlijk een klierzwelling (een tumor kan niet zomaar krimpen of veranderen, alleen maar groeien). Als er bultjes zitten die constant zijn en daaromheen bultjes die wel veranderen, dan ga ik wel naar de dokter. BLijft dat langer, dan laat ik een echo maken, maar meestal gaan ze dan na een paar maanden toch wel weer weg en hoeft dat niet. Mijn laatste echo is dus alweer een tijd geleden (2 jaar geloof ik).

Of het pijn doet is geen criterium, ook een tumor kan pijn doen en ook een klierzwelling kan pijnloos zijn.

Ik zou in jouw geval wel even naar de dokter gaan en het hem laten beoordelen, maar ondertussen (en daarom schrijf ik mijn verhaal dus even op) zou ik wel heel goed luisteren en doorvragen of je iets vervolgens wel wilt laten rontgenen of weghalen als je er vaker last van krijgt. Zelf laat ik cystes dus niet meer weghalen omdat ik inmiddels weet dat dat gewoon onschuldig is en als ik dat wel zou laten doen zou m'n borst nu een heel slagveld van littekens zijn. Het kan prettig zijn dat "het" weg is, daarom vragen ze het vaak ook aan je of je het weg wilt laten halen. Maar denk wel even goed na of je dat dan echt wel wilt! Want als je er gevoelig voor bent kan het best zijn dat er na een half jaar weer zo'n ding zit.

Als je er veel last van hebt kan het erg lastig zijn om het zelf goed te beoordelen, dus de mening van een dokter is dan wel prettig, zeker in het begin als je zo'n probleem krijgt.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 10:33

@Nuage: Dat kan ik me voorstellen had precies hetzelfde gedaan, nog gefeliciteed met je huwelijk en ik hoop dat het iets onschuldigs iets wat verder geen kwaad kan.
Bij mij zit de plek aan de buitenkant van mn rechterborst, richting mn oksel....in de vorm van een smalle schijf/verdikking waardoor mn hele rechterkant van mn borst pijnlijk is en mn hele borst dikker is dan de andere, mn tepel doet ook een beetje pijn.

@Annetje: Dat heb ik ook, juist als het rond je menstruatie op komt zetten denk je, oww daar heeft het mee te maken laat maar zitten dat hebben heel veel vrouwen dus niks bijzonders, bij mij is het nu sinds 1,5 wk buiten mn menstruatie om en heb er al bijna een jaar last van rondom mn menstruatie.

@Tat_jana: Dat houd ik mezelf ook voor, het is niks, gewoon ha bellen ter geruststelling maar toch in je achterhoofd knaagt zolang ik niet bij de ha ben geweest.

@Vesceron: Zou idd goed kunnen een cyste oid, maar daarvoor zal ik eerst naar de ha moeten, over het algemeen begint borstkanker niet met pijn, maar er zijn gevallen bekent waarbij dit toch het geval was........

@Chocobroodje: Kan ook nog een mogelijkheid zijn, zelf denk ik daar niet omdat het iedere keer wegtrekt..behalve nu dan.

@Thirza: Jeetje zeg dat is niet niks, als je die leeftijd hebt.........trok dat onregelmatige bobbeltje ook steeds weer weg of zat deze er altijd? dus niet afhankelijk van je menstruatie?

@Grit: Ik ben ook iemand die het voor zich uit schuift, 'gaat vanzelf wel weer over' maar het zit er nu toch al wel een hele tijd en mijn man en ik illen graag zwanger worden daarom denk ik dat nu toch beter is om na te laten kijken, de kans is erg klein dat het toch wat ernstigs is, maar ik zal mar net zwanger zijn en ........naja je begrijpt het wel dar zit ik ook niet op te wachten.

@HannahFrouk: Een rongten is idd iets waarbij veel straling vrij komt, voor mij zou het niet zo heel veel uitmaken ben ik bang want in het verleden heb ik zo ontzettend vaak onder dat ding gelegen ivm iets anders dat deze keer er ook nog wel bij kan.
Pijn betekent idd vaak dat het wat anders is dan borstkanker, toch wat jij al aangeeft is het geen waterdicht critirium, aangezien dit bij alle vrouwen opgaat.

Wat ik wel opvallend vind in het geheel is dat ik in sept'09 gestopt ben met de pil en daarvoor er geen last van had ook niet tijdens mn menstruatie, het is pas gaan opspelen na het staken van de pil.........

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:13

Ik had dat ook en een flinke schijf die steeds zeer deed,ik moet ieder jaar voor een mammo grafie.En die schijf was oppeens veel groter geworden,ik ben toen geopereerd en ze hebben het weg gehaald.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:04

Zou er zeker even naar laten kijken door een arts. Heb er zelf ook wel eens last van gehad en kreeg beide keren een echo in het ziekenhuis. Was bij mij gelukkig onschuldig, maar kan wel pijnlijk zijn.

(mastopathie) http://www.chirurgenoperatie.nl/pagina/ ... pathie.php

Succes!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:24

Heb vanmorgen de ass. van de huisarts gebeld voor een afspraak, in eerste instantie kon ik op zn vroegst pas volgende week langskomen, vanwege de feestdagen was het wat drukker dan normaal.
Tussendoor vroeg ze waarvoor ik langs wilde komen, toen ik het uitlegde en zij ook wat vragen op mij afvuurde kon ik ineens as woensdag terrecht.
Waar ik natuurlijk blij mee ben, maar ben er nu niet bepaald door gerustgesteld......de ass. kon in 1 keer wel heel snel een plekje vrijmaken in de zogenaamd overvolle agenda van de huisarts.
Naja hoe dan ook, het komt allemaal niet zo lekker uit, (wanneer wel zou je denken) want morgen heb ik een selectiedag voor een soll.

Ergens denk ik, ach het zal niks bijzonders zijn, maar toch in je achterhoofd knaagt het wel, stel dat............dat houd ik mezelf dan ook maar voor tot en met woensdag dat het wel een klier/cyste oid is.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:33

Twee maanden terug heb ik ook erg last van een pijnlijke borst gehad. Zo erg dat ik er niet eens mee naar de huisarts wilde ( zou toch alleen maar mogen kijken en niet aankomen). Ben toen het wat bedaard was toch gegaan. Was waarschijnlijk een ontsteking, niks aan de hand. Sinds toen ben ik PMP tabletten van Efamol gaan gebruiken. Ben altijd wat sceptisch rond dit soort middelen maar het helpt echt. Heb al eerder met zulke pijnlijke borsten te maken gehad dus ik ben blij dat ik er ( tot noch toe) van af ben. http://www.efamol.nl/producten/pmp-menstruatie

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:38

Zelf heb ik dit ook regelmatig. Is begonnen nadat ik een klein scheurtje in mijn borstspier links heb opgelopen. Daarna bleef dat erg pijnlijk en voelde ik een duidelijk streng door mijn borst lopen (vanaf de zijkant naar onder). Er is toen een mammogram gemaakt, maar niets aan de hand. Als ik teveel moet tillen krijg ik er weer last van. Volgens de huisarts is het mastopathie. Ik ben erg huiverig voor kanker, omdat mijn oma aan open borstkanker is overleden. Ik spreek dan wel over 60 jaar geleden en zijn de tijden gelukkig wel veranderd, maar als je het niet vertrouwt, moet je echt naar de huisarts en staan op een mammogram.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:49

Ik wacht haar reactie eerst wel af.....ergens heb ik het idee (misschien omdat ik dat ook hoop) dat het met mn hormonen te maken heeft.
Omdat ik er al maanden bijna een jr) last van heb telkens rondom de menstruatie extra opduikt, sinds 2 wk nu ook buiten de menstruatie om.
Daarnaast ben ik in sept '09 met de pil gestopt en daarna is het behoorlijk erger geworden en ben 2 keer zwanger (vroegtijdige miskraam) geweest, dat heeft ook wel wat met mn lijf gedaan.
Daarna is het er niet beter op geworden.......maar goed het zit me toch niet lekker daarom de ha gebeld.

Weet iemand of cystes erfelijk zijn?
Had het er met mn moeder over en zowel zij als mn oma hadden rond mijn leeftijd ook veel last van hun borsten, beiden bleken goedaardige cystes te hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:47

Ja kan erfelijk zijn,daarom moet ik ieder jaar onder de pannekoekenplaat.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:15

marleen_usar schreef:
Ja kan erfelijk zijn,daarom moet ik ieder jaar onder de pannekoekenplaat.

Behoorlijke kans dat het ook nog zoiets kan zijn, maar goed morgenochtend kan ik naar de Ha en hopelijk heeft ze dan geruststellend nieuws.