Regelmatig vegetarisch eten; waar moet ik op letten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Regelmatig vegetarisch eten; waar moet ik op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 08:46

Hai mensen,

Niet uit overtuiging, maar omdat het voornamelijk goedkoper is en ik niet iedere dag behoefte heb aan vlees, eet ik meerdere keren per week vegetarisch. Bijvoorbeeld deze week: maandag: pizza met kip (maar hoeveel kip zit daar nou daadwerkelijk op..), dinsdag tomatensoep, vandaag waarschijnlijk wokgroenten met mie. In het weekend eet ik wel bijna altijd vlees. Ik eet overigens ook geen vleeswaren (soms in het weekend wel).

Zoals je kunt zien eet ik geen vleesvervangers. Ik vroeg me af wanneer je dat wel moet gaan doen? Ik bedoel: vanaf hoeveel keer per week vegetarisch eten heb je dat nodig? Is het eigenlijk wel nodig? En wat zijn dan goede vervangers? Tofu en dergelijke vind ik afschuwelijk en valess enzo vind ik te duur. Noten schijnen goed te zijn, maar wat voor noten dan?

Anoniem

Re: Regelmatig vegetarisch eten; waar moet ik op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:25

Is niet nodig hoor, Nederlanders eten van nature veel meer vlees dan je lichaam daadwerkelijk nodig heeft. Maar het kan natuurlijk geen kwaad wél vervangende producten te gebruiken, ik kan me zo voorstellen dat je maaltijd daar bovendien heel wat interessanter van kan worden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:28

Met regelmatig noten (bv cashewnoten meewokken, of walnoten in een salade), kaas, ei en peulvruchten vang je de belangrijkste stoffen echt wel op hoor. Ik zou me niet te druk maken om dingen als Valess enzo. Is ook een beetje zot eigenlijk he, vleesvervanger die zo veel mogelijk op vlees moet lijken :D

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:00

Ik eet al jaren weinig vlees, vind het meeste nu eenmaal niet zo lekker en het is inderdaad goedkoper. Mijn ouders haddne het zelfde idee aten liever 3x in de week echt lekker vlees dan 5x in de week de goedkopere en toch minderelekkere variant. Wij eten geen van alleen vleesvervangers. Als je af en toe een lekker stuk vlees eet en je voelt je verder prima hoef je je daar ook niet druk over te maken.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:23

Ik eet om diezelfde redenen ook geen vlees; ik vind het niet lekker en het is redelijk duur.
Ik eet zelf nooit vlees bij het avondeten, het enige vlees wat ik eet is de hamburger van de Mac bij zondigen en kipfilé op brood.
Ik gebruik wel vleesvervangers, vaak de groenteburgers van de AH, echt heel lekker :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 11:15

Oke dan hoef ik me daar in ieder geval niet druk over maken. :) Bedankt!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:18

Ik eet helemaal vegetarisch, en eet 2 a 3 keer per week een vleesvervanger. Als je verder goed gevarieerd eet is er niks aan de hand. :)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:20

Ik zou je maaltijden wel gebalanceerd houden. Door vlees eruit te verwijderen haal je ook belangrijke dingen eruit zoals proteïne en mineralen.
Je kunt bijvoorbeeld ook Quorn of Tivall gebruiken, er zijn daarvan zoveel varianten voor in je maaltijden, zoals bv. gehakt of nasi-stukjes, noem het maar op! Krijg je toch nog binnen wat je binnen moet krijgen :)

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:22

Wij thuis eten ook maar eens per 8 a 10 dagen vlees.
verder bijna elke dag vleesvervangers..
bij de AH weet ik dat je besteen groot assortiment vleesvervangershebt! ikvind het lekker :). ook groente burgers/balletjes, schijven en nuggets.

verder probeer ik wel elke dag vis olie capsules te slikken

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 12:10

Zou dat echt zo snel gaan met die mineralen ed? Ik betwijfel het eerlijk gezegd. Ik ga liever niet aan de ''echte'' vleesvervangers, want ik doe het dus voornamelijk vanwege het geld en dergelijke vleesvervangers zijn volgens mij ook niet goedkoop?

In de oertijd aten mensen toch ook maar een keer in de zoveel tijd vlees; zijn we dan zo geevolueerd dat we het nu al dagelijks nodig zouden hebben om geen tekorten te krijgen?

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:37

Dorientjuh als je het voornamelijk voor het geld doet, kan je beter echt vlees eten dan vleesvervangers die zijn namelijk duurder :P

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:44

Ik denk dat het wel meevalt, eet dus eigenlijk nooit vlees en ook geen ''echte'' vleesvervangers maar meer van die groenteburgers etc. Heb nooit ergens last van gehad dat ik mineralen mis oid :n

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 12:53

Bon_Bon schreef:
Dorientjuh als je het voornamelijk voor het geld doet, kan je beter echt vlees eten dan vleesvervangers die zijn namelijk duurder :P

Ik eet nu beide niet, of ja vlees niet zoveel en geen vleesvervangers, dus dat is sowieso goedkoper. ;)

Salaborda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:57

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:48

vegatopia.nl is ook een leuke :j
mar als je een paar dagen per week geen vlees eet, maar verder wel gevarieerd kwa groente, regelmatig wat nootjes, kaas op brood , peulvruchten door je eten dan zou ik me niet druk maken :n
echte tekorten ontstaan vaak pas bij een flink beperkt dieet waarbij het moeilijker word om aan voldoende ijzer en Bvitamines te komen
maar bij gewoon gevarieerd eten is er meestal niets aan de hand (van origine is een paar keer een beetje vlees per week normaal, niet iedere dag en lap ;) )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:50

Vroeger, als in 50 jaar geleden, werd er alleen op zondag vlees gegeten.. en die mensen waren echt niet minder sterk. Integendeel, meer groente/pasta/fruit enz en minder vlees is juist gezonder :)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:56

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:06

Ik zet toch vaak wat vraagtekens bij dat soort berichten.. 30 gram kaas en een halve liter melk per dag? Het is helemaal niet natuurlijk voor mensen om zuivel te eten/drinken nadat we een paar jaar oud zijn.. Calcium haalden mensen (en andere dieren) vroeger gewoon uit groene groentes als broccoli en bonen.

Allemaal leuk en aardig, die cijfertjes, maar moeder natuur heeft ons toch zo gemaakt dat we prima functioneren op een dieet van alleen groente, zaden, noten, vruchten en af en toe een stukje 'prooi'..

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:10

Denk dat we toch wel iets verder zijn dan de prehistorie inmiddels :+

Het vegetariër zijn en eten van vleesvervangers heeft mij iig geen windeieren gelegd, mijn hb-gehalte is nog nooit zo hoog geweest, maar dat komt gewoon denk ik omdat ik voor iets extras zorg en niet alleen vlees uit mijn dieet heb verwijderd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:20

zuivel is inmiddels wel heel omstreden,

anyway, TS als je een keertje je bloed laat testen en alles is prima ben je goed bezig... Als je ergens een tekort aan hebt merk je dat vanzelf wel aan je fitheid... Maar als je nog 2 a 3 keer per week vlees eet is dat volgens mij nog best voldoende :j

Ik ben een slechte eter en vegetarier, maar heb nog nooit ergens een tekort aan gehad.. :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:24

Ik denk niet dat het echt nodig is om vleesvervangers te eten. Ik eet ook een paar dagen in de week vegetarisch, soms gebruik ik vleesvervangers in bepaalde maaltijden wel.

Wat ik misschien nog kan geven als variatietip met vleesvervanger, als je het toch wil :P... ik pak vaak het vegetarisch gehakt ipv gewoon gehakt en gebruik dat dan in bijv de spaghettisaus. Daar vind ik vleesvervangers wel handig voor :j ...