kiesimplantaat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bfsunshine

kiesimplantaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:09

Omdat ik onder een melkkies nooit een "grote" kies had, is de melkkies verwijderd, en hiervoor in de plaats een tijdelijke spacemaker gekomen. Dit is gekomen na mijn beugel om ruimte te bewaren totdat mijn kaak uitgegroeit was, en ik dan een implantaat zou kunnen laten plaatsen.

Nu is dus dat moment aangebroken. Vanmiddag heb ik een gesprek gehad met de kaakchirurg. Ik ben gister 17 geworden, dus mijn kaak is als het goed is uitgegroeit. De afspraak heb ik staan voor 28juni, dan gaat het dus gebeuren. Ik ben best zenuwachtig, en weet niet echt goed wat ik moet verwachten. Het hele idee van prikjes en de pijn doet me niet veel, en ze vertelden me dat de hele ingreep minder pijn doet dan een kies laten trekken(wat ik persoonlijk al niks vind voorstellen).

Omdat ze mijn bot ingaan, ben ik bang dat ik het hoor scheuren, of breken, dat geluid DAAR ben ik bang voor.. Eigenlijk hoopte ik dat ik helemaal onder narcose kon, maar dat kan dus niet.. Ook ben ik bang dat mijn lichaam het afstoot, dit is al eerder gebeurd met een piercing, en om het hele gebeuren dan weer mee te maken zie ik ook niet zitten.

Zijn er bokkers met ervaringen hierin? Misschien dat dat me gerust kan stellen, en dat ik me er beter op voor kan bereiden.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:28

Ik heb toevallig begin april een implantaat laten plaatsen en ik kan je zeggen, het stelt geen r**t voor. Bijmij kwam het eigenlijk vrij onverwacht, want ik dacht dus, net als jij, alleen voor het eerstegesprek te gaan, maar de goede man had nog een gaatje vrij en vond het, met het oog op mijn MS, onzin om me dan nog een keer te laten komen voor het implantaat. Scheelde me dus een keer op en neer tuffen.

Je krijgt eerst de verdoving en die laten ze inwerken, zodat je ook echt niet voelt. Bij mij werd daarna rond min mond even schoongemaakt met een soort zeepoplossing en toen kreeg ik zo'n steriele doek over m'n gezicht. Sneetje in het tandvlees en toen werd er snel een gaatje in het bot geboord. Dat hoor je wel, maar is geen vervelend geluid zoals bij boren in je tanden.

Dan wordt het implantaat er in geschroefd, paar hechtinkjes en bij mij is er een afdekplaatje overheen gezet, zodat er niet voor het plaatsen van de kroon weer gesneden hoeft te worden om het implantaat weer bloot te leggen. De eerste dagen mocht ik alleen voorzichtig poetsen met een kleine, zachte tandenborstel en niet electrisch. Wel de rest van mijn gebit, maar niet bij het implantaat.

ook kreeg ik voor 5 dagen antibiotica en een flesje chloorhexidine mondspoeling waar ik 2 keer per dag mee moest spoelen. Weekje laten controlefoto laten maken en de hechtinkjes eruit en dan in juni de laatste controle, dan mag in principe daarna de tandarts aan de slag om de kroon te maken en te plaatsen, maar daar wacht ik nog even mee tot het nieuwe verzekeringsjaar :D .

Het was een ingreep van pakweg 10 minuten en deze angsthaas bij de tandarts vond het een fluitje van een cent!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:30

Dat van die hechtingen wist ik niet ;( , doet dat geen pijn met eruit halen?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:34

Nee hoor, voel je niks van. Ik mocht zelfs helpen door met het spiegeltje even mijn lip opzij te houden ;) .

Ik heb ook nauwelijks napijn gehad na de ingreep, heb voor de zekerheid wel paracetamol geslikt de eerste 24 uur, maar was niet heel hard nodig en heb ook niet de maximale dosering genomen. De eerste tijd moet je er met eten trouwens wel rekening mee houden dat je het oimplantaat niet echt mag 'belasten'. Geen harde dingen mee kauwen dus, banaantje of ander zacht fruit kan geen kwaad, maar verder zoveel mogelijk met de andere kant kauwen. Met 6 weken zou het implantaat stevig genoeg vast gegroeid moeten zijn.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:36

Annick75 schreef:
Nee hoor, voel je niks van. Ik mocht zelfs helpen door met het spiegeltje even mijn lip opzij te houden ;) .

Ik heb ook nauwelijks napijn gehad na de ingreep, heb voor de zekerheid wel paracetamol geslikt de eerste 24 uur, maar was niet heel hard nodig en heb ook niet de maximale dosering genomen. De eerste tijd moet je er met eten trouwens wel rekening mee houden dat je het oimplantaat niet echt mag 'belasten'. Geen harde dingen mee kauwen dus, banaantje of ander zacht fruit kan geen kwaad, maar verder zoveel mogelijk met de andere kant kauwen. Met 6 weken zou het implantaat stevig genoeg vast gegroeid moeten zijn.

O oke,, ik ben heel stiekem toch echt heeeel erg zenuwachtig. :o

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:42

Het beste advies dat ik je kan geven is eh... rustig door blijven ademen en er voorlopig proberen niet te veel aan te denken.

bfsunshine

Re: kiesimplantaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:47

Iig bedankt! Ik sprak net ook iemand die een gebit heeft, en die zei ook dat het allemaal wel mee viel. Maar onbewust maak ik me er echt druk om.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:51

Ik denk als het achter de rug is dat je blij bent dat je het hebt laten doen. Ik heb hierover trouwens nog een vraag. Wat kost nou zoiets?

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:52

Ik moet binnenkort een tand laten trekken en dáar ben ik al zenuwachtig voor! Brrr..
Succes!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:52

1700euro zei de kaakchirurg, maar wij hebben aanvullende dekking, dus we gaan even met de verzekering bellen, en dan wordt het heel misschien voor een deel vergoed.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:52

CaileyS schreef:
Ik moet binnenkort een tand laten trekken en dáar ben ik al zenuwachtig voor! Brrr..
Succes!

Ik heb 3 kiezen laten trekken, stelt echt bijna niets voor :o

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:54

Pff is dat voor 1 kies? Ik wil namenlijk ook een implantaat als ik een kies verlies.
Kan de tandarts de deze handeling niet verrichten? Dat kunnen ze toch ook bij implantaten voor een kunstgebit?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:56

2500 is ons verteld.....Ik moet misschien binnenkort, ik heb een trap van een paard in mijn gezicht gehad waarbij onder andere één voortand is verbrijzeld en dus verwijderd. Ik lees dus even mee, want ik zie het nog niet echt zitten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:57

roxxxiejjj schreef:
1700euro zei de kaakchirurg, maar wij hebben aanvullende dekking, dus we gaan even met de verzekering bellen, en dan wordt het heel misschien voor een deel vergoed.

Sommige verzekeringen vergoeden het volledig, mits er van te voren toestemming is gevraagd.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:57

Lynske78 schreef:
Pff is dat voor 1 kies? Ik wil namenlijk ook een implantaat als ik een kies verlies.
Kan de tandarts de deze handeling niet verrichten? Dat kunnen ze toch ook bij implantaten voor een kunstgebit?

Deze implantaat gaat echt in mijn bot, dit kan en mag een tandarts niet doen, de tandarts plaats uiteindelijk wel een neppert erop. ;) Er is ook nog de mogelijkheid voor een brug, maar dan moeten er 2 goede kiezen gesloopt worden zeg maar. (dat is wat mij verteld is.)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:59

veerledec schreef:
2500 is ons verteld.....Ik moet misschien binnenkort, ik heb een trap van een paard in mijn gezicht gehad waarbij onder andere één voortand is verbrijzeld en dus verwijderd. Ik lees dus even mee, want ik zie het nog niet echt zitten

Het ligt denk ik ook aan het ziekenhuis waar je gaat. Het ene ziekenhuis brengt iets anders in rekening dan het andere,

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:00

Citaat:
Deze implantaat gaat echt in mijn bot, dit kan en mag een tandarts niet doen, de tandarts plaats uiteindelijk wel een neppert erop. ;) Er is ook nog de mogelijkheid voor een brug, maar dan moeten er 2 goede kiezen gesloopt worden zeg maar. (dat is wat mij verteld is.

Idem hier, behalve dan dat één tand ernaast al een kroon is omdat die tand ook grotendeels is weggeslagen.

Ze kunnen ook een etsbrug maken, dan hoeven die kiezen niet te worden gesloopt, maar dat zou dan minder sterk zijn. Google maar eens op etsbrug.
Laatst bijgewerkt door veerledec op 11-05-10 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:00

Als je het kunt betalen is dit idd de beste keuze denk ik. Als je het "gat" in je gebit niet opvult gaat door die ruimte in de loop van der jaren heel je gebit veranderen.
Krijg je een heel ander smoelwerk ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:01

roxxxiejjj schreef:
veerledec schreef:

Het ligt denk ik ook aan het ziekenhuis waar je gaat. Het ene ziekenhuis brengt iets anders in rekening dan het andere,

Dit is wat ik van de tandarts hoorde, was denk ik ook maar een inschatting. Ik hoop dat het onder 'bijzondere tandheelkunde' komt te vallen, dat vraagt mijn tandarts nu aan, en dan vergoedt de zorgverzekering het wel.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:03

veerledec schreef:
roxxxiejjj schreef:

Dit is wat ik van de tandarts hoorde, was denk ik ook maar een inschatting. Ik hoop dat het onder 'bijzondere tandheelkunde' komt te vallen, dat vraagt mijn tandarts nu aan, en dan vergoedt de zorgverzekering het wel.

dat hoop ik ook voor je dan! Voor dat geld kan je een paard kopen :+

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:06

Gaat nu online mijn aanvullende tandartsverzekering aanpassen..........

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:13

Volgens mij valt kroon-en brugwerk daar ook nog niet onder, dus goed kijken voordat je dat doet ;).

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:14

Het stelt echt niets voor. ik had een kies die bewoog en pijn deed. Bleek dat de wortel was gebroken, dus de kies moest eruit
en de losse wortelstukjes ook. Dit is onder verdoving weggehaald. Ook niets van gevoeld, alleen de verdovingsprik.
Ik had dus een gat tussen mijn kiezen en daar heb ik een implantaat laten plaatsen. Het duurde niet meer dan 10 minuten,
na het maken van foto's werd mijn mond gespoeld, verdoving met een prikje, ogen afgedekt, de rest, het maken van het gaatje en het implantaatje erin, was zo gepiept. Je voelt er absoluut niets van. Had er meer van verwacht maar stond zo weer buiten. Later gaan ze afdrukken maken voor het plaatsen van de kroon en ga je de kleur uitkiezen. *D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:15

Het klinkt zo simpel, en dat is het achteraf ook vast, maar als je nog moet is het toch net ff wat minder.....:+

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:15

cas schreef:
Het stelt echt niets voor. ik had een kies die bewoog en pijn deed. Bleek dat de wortel was gebroken, dus de kies moest eruit
en de losse wortelstukjes ook. Dit is onder verdoving weggehaald. Ook niets van gevoeld, alleen de verdovingsprik.
Ik had dus een gat tussen mijn kiezen en daar heb ik een implantaat laten plaatsen. Het duurde niet meer dan 10 minuten,
na het maken van foto's werd mijn mond gespoeld, verdoving met een prikje, ogen afgedekt, de rest, het maken van het gaatje en het implantaatje erin, was zo gepiept. Je voelt er absoluut niets van. Had er meer van verwacht maar stond zo weer buiten. Later gaan ze afdrukken maken voor het plaatsen van de kroon en ga je de kleur uitkiezen. *D

Je kan toch alleen kiezen tussen goud en wit? :o