Colitis Ulcerosa.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Colitis Ulcerosa.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:42

Ik heb de ziekte Colitis Ulcerosa. Dat wil zeggen ontstekingen in de darm flora gepaard met fikse pijn, krampen, diarree, bloedverlies, moeheid e.d. Heb medicijnen voor als er een "aanval" komt. Die helpen niet meteen maar ik moet er 4 van op een dag, dus krijg een aardige hoeveelheid binnen op een dag ;) Ik slik ze dus niet altijd, alleen als ik last heb.

Heb HBO gedaan, maar sinds ik HBO ben gaan doen heb ik last gekregen van CU. Na 1 jaar van vele onderzoeken, medicijnen en verhalen, werd eindelijk vastgesteld dat het CU bleek te zijn. Door de HBO en gewoon "schoolgaan" had ik zoveel stress, dat ik vaak last kreeg van CU. Het ging gewoon niet meer, was vaker ziek dan dat ik op school was. Daarom ben ik gestopt met HBO. Daarna vrij weinig last meer gehad, omdat ik geen stress meer had. IK ga dus nu weer proberen MBO te doen. Niveau lager, dus misschien minder stress!

Nu werk ik dus op mijn oude stage adres. Superleuk.

Nou had ik dus al een week last van extreme vermoeidheid. Daarbij was ik vaak erg duizelig en had ik heel erg last van hoofdpijn. Ook kreeg ik weer diarree en bloedverlies. Ik dacht dat de vermoeidheid kwam doordat ik 3 dagdiensten achter elkaar gedraaid had (en dus 3x om half 6 bed uit moest) en dat de hoofdpijn kwam doordat het erg benauwd was op mijn werk. Paracetamol hielp niet.. En hoofdpijn was niet te verdragen.

Op een gegeven moment ging ik zelfs om half 9 al naar bed, omdat ik gewoon heel erg moe was en heel erg last van die hoofdpijn! Meestal ga ik rond half 12, half 1. (Als ik vroege dienst heb, ga ik wel eerder naar bed). Maar half 9 was wel heel extreem vroeg voor mij!
Dag erna was ik nog niet fit.

Had een helder moment en bedacht dat ik vor de zekerheid maar de medicijnen moest gaan slikken, misschien dat dat zou helpen voor de ontlasting weer normaal krijgen en het bloedverlies. En wat blijkt.......... Ik slik ze nu vanaf zaterdag en ik heb nergens last meer van! Ben niet zo extreem moe meer, geen hoofdpijn meer gehad, ontlasting is nog wat slijmerig, maar geen bloed meer, niet meer duizelig geweest...

Heb me nog nooit zo goed gevoelt (figuurlijk dan)! Bizar toch? Meestal als ik last krijg van CU heb ik enorme pijn in mijn buik en zit of lig ik krom en kan ik niks meer.. Dit waren wel aparte symptomen, maar heb liever dit dan de pijn! \Ik kon tenminste nog gewoon werken, al was dat niet heel fijn, maar het ging wel!

Of dit was gewoon iets heel anders, maar medicijnen hebben ook hiervoor geholpen..

Ben nu bang om te stoppen! Denk dat het dan weer terug komt. DUs voorlopig nog maar even blijven slikken helaas... Snap er echt niks van. . .

Talisa

Re: Colitis Ulcerosa.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:00

Wat voor medicatie slik je voor je CU dan?
Fijn toch dat het werkt!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 16:18

Ik slik Asacol...

Ja fijn dat het werkt, maar ik snap er geen biet van. Hoe kan het dat ik ineens andere symptomen krijg? En ik had geen last van stress, en meestal uit het zich als ik stress heb..