jeukende hoofdhuid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

jeukende hoofdhuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:04

al zeker 6 maanden nou heb ik een verschrikkelijke last van een jeukende hoofdhuid.
ik denk zelf dat het is gebeurd nadat ik herbal essences heb gebruikt als shampoo. voorheen gebruikte ik altijd andrelon. ik heb trouwens al sinds ik me kan herinneren "last" van jeuk net na het douchen, op m'n schouders en nek ( rode vlekken en bultjes) en op m'n hoofd krijg ik kort last van jeuk na het douchen, met m'n haar nog in de handdoek zegmaar.

maar nadat ik HE had gebruikt kreeg ik verschrikkelijke jeuk op m'n hoofd, zo erg dat ik mezelf tot bloedens toe openkrabte en ik er helemaal gek van werd. dit viel trouwens samen met een hele erge jeuk op m'n benen, ik heb nog steeds de lidtekens op m'n benen staan van het krabben.
maar goed, ik kreeg van een apotheek een medicinale shampoo ( actigener of zoiets) het zou een verkoelende werking hebben en uiteindelijk de jeuk wegnemen en m'n hoofdhuid herstellen. ik heb het dus 6 maanden gebruikt, na ongeveer 3-4 maanden leek het eindelijk iets af te nemen, ik ging terug naar de winkel en vroeg of dit een moment was om op een andere shampoo over te stappen, maar er werd mij verteld dat ik moest doorgaan met gebuiken totdat de jeuk helemaal weg was voordat ik iets anders kon gebruiken. en toen kwam het dus terug. zo'n 3 weken geleden, had ik er eindelijk genoeg van. ik betaal bijna 15 euro per fles voor die shampoo en ik moet er zoveel van gebruiken dat ik er nog geen tweeweken mee doe. ik ben weer terug gegaan naar andrelon, de lijn voor bruin haar. shampoo en cremespoeling of conditioner.
de eerste paar dagen werd m'n haar echt super vet, maar dat nam geleidelijk af. nu moet ik m'n haar iedere dag wassen om een klein beetje verlichting te krijgen, want aan het eind van de dag doet m'n hoofdpijn en wordt ik gek van de jeuk. m'n hoofdhuid gloeit en ik krab mezelf weer helemaal open. ook is m'n haar weer vetter.

ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen, ik wordt er helemaal gek van en ik wil gewoon van die jeuk af. ik kan niet eens meer een uur zonder aan m'n hoofd te krabben. en als ik over m'n hoofd voel dan zit ik onder de korsten. ik heb plekken die plakkerig en vochtig aanvoelen, die jeuken vaak het meest. ik ben er helemaal klaar mee.
wie weet er een goede oplossing, een shampoo die ik nog niet gebruikt heb of misschien een zalf of haarmasker. zelfs een pil wil ik best proberen.
ik ben echt aan het einde van m'n latijn.

Flabbergast

Re: jeukende hoofdhuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:06

Waarom ben je nog niet naar de dokter geweest als ik vragen mag?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:08

poeh dat is een goede vraag. op dit moment heb ik even geen dokter waar ik me comfotabel bij voel zeg maar, ik ben verhuisd en nog steeds bezig een fijne dokter te vinden, maar toen het net begon dacht ik dat ik er vanzelf wel vanaf zou komen. ook de apotheek verzekerde mij ervan dat ik even een paar weken zou moeten doorbijten en dan zou het allemaal verdwijnen.

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:20

Probeer eens betadineshampoo het kan namelijk ook zijn dat je een schimmelinfecitie op je hoofdhuid hebt. Er zijn meer shampoo's
op de markt die je wel zonder jeuk kan gebruiken, kies dan in ieder geval voor parfumvrije shampoo en die is ook voor een lagere prijs bij de drogist te verkrijgen. Succes!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:24

betadine shampoo heb ik nog niet gebruikt, maar hoe lang zou het duren voordat ik daar resultaat van voel?
en zou je misschien nog wat van die andere shampoo's kunnen noemen, want ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:26

Dat je haar vetter is komt omdat je je haar iedere dag wast, je hoofdhuid gaat dan steeds meer proberen om veel tag etc. aan te maken omdat je hoofdhuid anders te droog is door het vele wassen. En daar kan ook de jeuk vandaan komen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:28

Ik had ook verschrikkelijke last van jeuk. Volgens mijn kapper was heel mijn hoofdhuid geïrriteerd door de huis-tuin-keuken shampoo. Van hem heb ik toen shampoo voor de gevoelige huid gehad van Wella, werkte perfect. Tja, het kost wel wat maar last van jeuk heb ik niet meer :D

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:30

Betadine is medicinaal en desinfecteerd, mijn moeder heeft veel problemen met haar hoofdhuid gehad en het met regelmaat geadviseerd gekregen door de huisarts, zij had ook veel last van schilverige plekken en het hielp wel enigszins achteraf gezien bleek haar probleem hormonaal te zijn en na de overgang is het verdwenen. Zelf ook een gevoelige huid, zeker met wat stress dan jeukt het, Sebamed en Eucerin shampoo kan ook goed gebruiken ook Dermolin wordt aangeraden maar dat vond ik zelf niets. Eucerin vond ik het fijnst, flesje kost 5,49 oid. Maar ik zou eerst even wassen met Betadine vooral omdat je ook kortjes op je hoofdhuid hebt, voor je het weet gaat het ontsteken! Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:32

Ga naar de dokter, het kan een schimmel/bacterie zijn, een allergie of een vorm van psoriasses. Ikzelf heb ook last van jeuk bij allerlei 'lekker ruikende' shampoo's. Heb erg veel baat bij de lijn van Henna Plus (100% plantaardig, zonder onzin). Dermolin zou ook een uitkomst kunnen zijn.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:34

Ik heb precies hetzelfde gehad van de Herbal Essences. Begreep ineens waar het oe en ah vandaan kwam in de reclame ;).
De korsten stonden op mijn hoofd :(. De kapster dacht zelfs dat ik psoriasis had :O.
Ik heb eigenlijk nergens meer last van gehad sinds ik over ben gestapt op de shampoo die ik daarvoor gebruikte, elvive voor gekleurd haar. Momenteel heb ik een shampoo van de kapper voor gekruld haar, ehm van Tigi is die. Tigi heeft trouwens ook een hele fijne pepermuntshampoo die ook heel lekker is voor geirriteerde hoofdhuid. Succes ermee, ik weet hoe ellendig het is!

Edit: niet meer je haar iedere dag wassen, dat is echt heel slecht, 2x per week is echt genoeg.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:54

Het minder vaak je haar wassen is inderdaad een goed begin. Verder: je haar niet föhnen (droogt uit), maar gewoon laten drogen, je haar niet wassen vlak voor je gaat slapen, je haar niet in een staart/vlecht als het nog nat is.

Waar het vaak ook mee te maken kan hebben is met fruitzuren (zitten bijvoorbeeld ook in Fructis) in shampoos, dat zijn behoorlijk agressieve stoffen en je huid kan daar behoorlijk geïrriteerd van raken.

Ik heb een heel gevoelige hoofdhuid en heb vele shampoos geprobeerd (ook van de kapper en apotheek). Dat ging dan een paar keer wassen goed en daarna begon de jeuk weer. Inmiddels heb ik wel een voor mij passende shampoo gevonden en heb ik (vrijwel) geen jeuk meer.

Een middeltje van de dokter hielp wel goed, maar slechts tijdelijk.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:00

hilli: afgezien van het föhnen, wat ik bijna nooit doe, doe ik alles wat jij zonet zei.

welke shampoo heb jij trouwens nu?
ik ga nu eerst maar eens die betadine shampoo halen, tegen een eventuele schimmelinfectie. en dan kijk ik wel verder.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:04

AngelofLove schreef:
Ik had ook verschrikkelijke last van jeuk. Volgens mijn kapper was heel mijn hoofdhuid geïrriteerd door de huis-tuin-keuken shampoo. Van hem heb ik toen shampoo voor de gevoelige huid gehad van Wella, werkte perfect. Tja, het kost wel wat maar last van jeuk heb ik niet meer :D

Me too! Ik gebruik de shampoo sindsdien en ik ben niet van plan ooit nog over te gaan op huis-tuin-keuken shampoo. Ik betaal iets van €12 per fles, was om de dag mijn haar en dan twee keer shampooen en ik doe ongeveer een half jaar met zo'n fles.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:05

abeltje_xx schreef:
hilli: afgezien van het föhnen, wat ik bijna nooit doe, doe ik alles wat jij zonet zei.

welke shampoo heb jij trouwens nu?

Ginger shampoo van The Bodyshop. Inmiddels toe aan fles 3 (2x/week haar wassen, doe dus lang met zo'n fles) en dat is in mijn geval uniek te noemen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:13

ik gebruikte vroeger "kloran" een shampoo die ook bij psoriasis gebruikt wordt en nog een andere ook bij de apotheek te verkrijgen (vroeger wit flesje met geel label en roze vloeistof)

Ik had vroeger na een anti-luisbehandeling ook jaren last van een enorm jeukende hoofdhuid, die snel open lag en korsten vormde. Mijn haar werd ook vettiger, maar dit komt omdat je er constant zit in te krabben, wondjes maakt (wondvocht) en onrechtstreeks de hoofdhuid masseert en meer talg doet vrijkomen. Anti-roos shampoo's irriteerden alleen maar met als gevolg nog meer korsten en jeuk.
heb zelfs een cortisone lotion gebruikt, maar dit brandde zo fel op de open huid dat ik ermee gestopt ben nog voor ik effect kon merken.
uiteindelijk is het gebeterd nadat ik mijn haar korter heb laten knippen en vaker los droeg (heb altijd lang haar gehad in een staart of knot) en shampoo's van Redken (krullend en droog haar). Ondertussen is m'n haar terug lang en komt de jeuk en de korstjes ook stilaan terug. gebruik ook enkele maanden HE, misschien moet ik ook eens terug andere halen... uiteindelijk kost die bij de kapper best veel, maar doe er ook wel 5x langer mee

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:17

Vaak je haar wassen is inderdaad niet goed, daar wordt het vetter van. Wat je ook beter niet kunt doen is je haar in een handdoek wikkelen nadat je het gewassen hebt, dat wordt broeierig. Zorg dat er zo veel mogelijk lucht bij kan. Spoel je haar na het wassen ook goed uit, shampoorestjes gaan ook jeuken.

In tijden van stress heb ik ook behoorlijke jeuk, ik krijg van van alles last wanneer ik stress heb en dat is dus bijna constant :+ Als ik jou was zou ik even naar de huisarts gaan om te kijken of er iets medisch is, en anders eens wat dingen als hormonen/stress uitsluiten. Overigens gebruik ik gewone huismerkshampoo voor blond haar van de hema. Jeukt minder dan Andrelon of Nivea.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:33

een paar uur geleden weer gedouched, dit keer met betadine shampoo. ik heb twee keer met betadineshampoo gewassen en toen nog cremespoeling in de puntjes.
ik heb het niet in een handdoek gedaan en het is nu bijna helemaal droog.
mijn haar voelt zacht aan, dus dat is wel fijn, ik was erg bang dat het droog zou worden van de betadine.
ik had vlak na het wassen geen jeuk, en dat is zeldzaam, maar inmiddels wel weer. m'n huid is minder plakkerig, maar ja ik heb het net gewassen. m'n huid is wel weer broeierig en dat is vervelend, ik probeer zo min mogelijk te krabben, maar soms kan ik het toch niet helpen.
ik ga het flesje betadine shampoo opmaken ( en minder vaak m'n haar wassen) en dan kijk ik verder)

petroushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:57

Ik heb er nu ook sinds 2 weken last van, echt heel erg vervelend en heb geen flauw idee hoe het kan. Ik was mijn haar 1 keer in de week hooguit (soms 1 keer in de 1,5 week) dus daar kan het niet aan liggen. Ik was het als het vet is maar nu jeukt het als een bezetene als het net droog is. Zal er weer eens wat betadine op gaan gooien denk ik.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:31

ik heb er ook echt moeite mee om er vanaf te blijven, ik zorg nou dat ik steevast om de twee drie dagen m'n haar was ipv elke dag, maar dat was echt een hel de eerste keer. m'n haar was vet en m'n hoofd jeukte, echt niet fijn.
hoop echt dat die betadine het verschil maakt want ik wordt echt helemaal gek.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:07

Ik had ook altijd jeuk op mijn hoofd.. Toen ben ik uiteindelijk eens head & shoulders gaasn proberen ( en ik had niet eens roos ) en sindsdien is mijn hoofdhuid gewoon kalm en jeukt het niet meer.. En ze hebben van head & shoulders ook de milde varianten, ik gebruik de shampoo ocean fresh. Die zou het luchtiger moeten houden :)

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:12

ik zou eens bij een goede kapper langs gaan en kijken wat die adviseren om je hoofdhuid tot rust te laten komen
ikzelf heb een tijd lang met baby shampoo gewassen iets milders dan dat is er niet en het hielp bij mij goed tegen de jeuk

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:12

Ik had hier pas ook last van ik had eczeem volgens de dokter...ik ben iederedag shampoo gaan gebruiken van andrelon en een cremespoeling op aanraden van de huisarts en na een week was het weg

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:24

Ik heb ook een tijd last gehad van ontzettende jeuk op mijn hoofd. Door het krabben had ik ook last van huidschilfers en dat zag er niet fris uit op mijn donkere haar. Ook had ik overal korstjes van het krabben. Ik ben toen langs mijn huisarts gegaan en hij zag vrij snel dat ik last had van schimmel (op mijn hoofd, wist geeneens dat dat kon). Ik kreeg een shampoo mee waarmee ik mijn haar moest wassen en mijn hoofdhuid goed moest masseren en een lotion tegen de jeuk die ik na het wassen moest gebruiken en op momenten dat het weer begon te jeuken en binnen een paar dagen was ik van mijn klachten af. Die lotion prikte overigens best wel omdat mijn hoofdhuid natuurlijk beschadigd was maar het prikken was bijna een fijn gevoel na weken van jeuk. Ik dacht af en toe echt dat ik gek werd...
Ik heb mijn lange haar bijna altijd vast in een strakke staart of knot en dat is volgens mijn HA niet goed omdat er dan teveel spanning op staat. Dit, samen met een wat mindere weerstand als gevolg van een stressvolle periode resulteerde dus in de schimmelinfectie.
Ik heb mijn haar nog steeds vaak vast maar doe het wel meteen los als ik thuis ben en ik heb eigenlijk sindsdien bijna geen last meer gehad. Af en toe nog wel wat jeuk maar de schimmel is weg

edit: ik heb dit flesje van Guhl gekocht:
Afbeelding
kun je op de jeukende plekken doen (niet uitspoelen), kalmeert de hoofdhuid en bij mij werkt dit in combinatie met mijn losse haar prima nu.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:20

@hahaatje: dat is wel een aanrader. als de betadine niks doet ga ik dat misschien eens proberen.