syndroom van asperger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kreef

syndroom van asperger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 20:07

mijn zoon van 11 jaar is getest op school en heeft waarschijnlijk het syndroom van asperger, wie heeft het ook of weet iemand die het ook heeft, en heeft tips of dingen die het leven voor hem en voor mij[zijn moeder]makkelijker maken.
bv wat moet je wel doen en wat moet je niet doen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:10

Zulke dingen krijg je te horen na (meerdere) uitgebreide testen van een psycholoog.
Door zo'n test weten ze (precies) waar zijn positieve en negatieve "dingen" zitten en krijg je handvatten mee hoe je daar het beste mee om moet gaan.

Mirrrriii

Re: syndroom van asperger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:12

Mijn broer heeft het syndroom van asperger.

En zijn hele leven moet hij er aan aanpassen. Dit is eigenlijk gewoon teveel om op te noemen zo 1, 2, 3.
Onze levens ( van het gezin ) moeten hier ook op aanpassen.

Mocht je specifieke vragen hebben, mag je altijd pb-en

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:16

Dat is toch een soort van autisme? Ze hebben dan niet een soort van contactstoornis, maar ze missen meer het inzicht in bepaalde dingen. Zo kunnen ze heel slim zijn en goed kunnen leren, maar heel slecht zijn in wiskunde (bijv) omdat ze het inzicht missen. Dit vertelt mijn dochter mij die dit op school geleerd heeft.
Mijn andere dochter heeft een school/paardrij-vriendin die ook het syndroom van asperger heeft. Op zich merk je niks aan dat meisje, is een heel normaal kind, mist alleen het inzicht in wiskunde.
Verder kan ik je er niet zoveel over vertellen. Je hebt natuurlijk verschillende gradaties van dat syndroom. de een heeft het erger of meer last van dan een ander.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:17

Bij mij in de klas (nu 4 gymnasium) zit ook een jongen met asperger. Als je nog vragen hebt over de reactie van de klas enzo stuur gerust een PB.

Ik zou in ieder geval voorlichting laten geven aan de klas. Zo is er openheid en duidelijkheid. Bij ons kwam ook een mevrouw om voorlichting te geven ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:19

uhhh Sheela, je uitlegt klopt niet hoor :=
Iemand met ass(alle vormen van autisme dus) heeft altijd een contactstoornis, alleen is die niet bij iedereen even duidelijk aanwezig.
Er is trouwens een topic over mensen met autisme, ik denk dat je daar beter terecht kan!

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 20:39

siskeh schreef:
uhhh Sheela, je uitlegt klopt niet hoor :=
Iemand met ass(alle vormen van autisme dus) heeft altijd een contactstoornis, alleen is die niet bij iedereen even duidelijk aanwezig.
Er is trouwens een topic over mensen met autisme, ik denk dat je daar beter terecht kan!

ik zal even zoeken dat wist ik niet

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:41

volgens mij mag je het trouwens niet écht een contactstoornis noemen, maar je moet altijd problemen rondom het contact hebben.
je hebt de 3 "gebieden", sociaal, communicatie en "rigiditeit"

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:44

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:07

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:39

Onze zoon van 9 heeft ook asperger maar in een lichte vorm ( volgens de psychologe) we zijn tot zijn 8ste aan het zoeken geweest zovan wat is er met onze zoon aan de hand..

Eindelijk na vele wegen te hebben gelopen kregen wij vorig jaar de diagnose..

Nu krijgt het een plekje en kunnen we dingen verklaren.

Onze zoon is juist erg sociaal en heeft veel vriendjes hij belt ze ook zelf op om te spelen ( vandaar lichte vorm) maar hij kan dingen heel letterlijk nemen is goudeerlijk ( belt mijn mobiel om te vragen of hij een snoepje mag :D ) maar kan ook intens verdrietig zijn.. ruzie vind hij vreselijk en vooral als zijn vrienden eens botsen...

Hij mist initiatief kan moelijk dingen zelf bedenken of maken daar heeft hij een zetje in nodig.

Zelf blijf ik ook lezen over asperger en probeer zo veel mogelijk informatie overal vandaan te halen ..

heb je vragen mijn pb staat altijd open !

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:51

Mijn exvriend heeft ook asperger, en het geen wat mij het meeste opviel is het volgende:
-Het zijn zeer intelligente mensen
-Ze zijn graag allen, maar kunnen ook goed hun sociale contacten hebben
-Ze zijn goudeerlijk
-Ze zijn altijd zeer gemotiveerd
-Ze vinden het eng als mensen te dichtbij komen
-Ze houdenm naar mate van de sterkte, erg van structuur(maar wie ook niet :o )
Er is nu ook een nieuwe site online, als je googled op asperger, de 1e nederlandse site :j Heel erg bruikbaar +:)+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:00

Mooie "samenvatting" knabbelgirl :j
Kan me er erg goed in vinden.
Alleen je "motivatie-punt" als ik iets niet "snap"/wil, dan is de motivatie er niet, maar anders, ik ga er 200% voor...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:02

Brainless schreef:
Door zo'n test weten ze (precies) waar zijn positieve en negatieve "dingen" zitten en krijg je handvatten mee hoe je daar het beste mee om moet gaan.

Dat vind ik toch iets aan de optimistische kant. Als ouders van een kind met een aandoening of beperking of hoe je het ook wilt noemen moet je heel veel zelf uitzoeken.

Aan de TS: zoek vooral ook contact met andere ouders, dat kan heel nuttig en leerzaam zijn.

Tips om te beginnen:
- http://www.autisme.nl/home.html?mnu=tma ... 1273617937
- http://autsider.net/

Goede boeken zijn o.a. "Een vreemde wereld" van Martine Delfos
"Brein bedriegt" (en andere boeken) van Peter Vermeulen
en een kinderboek: "Heibel in mijn hoofd" van Guurtje Leguijt. (Een geweldige schrijfster. En het weet verrassend goed door te dringen in de beleving.)

Het hoofdthema is trouwens dat je bij kinderen met vormen van autisme vooral overzicht schept en helpt met structuur aanbrengen.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:19

Bij mijn zoon op school hebben ze ons heel goed geholpen en sinds we dit weten en school erop inspringt gaat hij weer met redelijk plezier naar school , ik heb iedere maand een geprek over hoe het gaat dus zeker een aanrader.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:41

siskeh schreef:
Mooie "samenvatting" knabbelgirl :j
Kan me er erg goed in vinden.
Alleen je "motivatie-punt" als ik iets niet "snap"/wil, dan is de motivatie er niet, maar anders, ik ga er 200% voor...

Dat bedoelde ik inderdaad ook :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:43

Wat imo heel moeilijk is met Asperger, is dat de kinderen door de omgeving vaak als heel erg hoog ingeschat worden, omdat het nogal eens kan zijn dat wanneer een kind zich onzeker of sociaal onhandig voelt, hij dat 'verbergt' door hele moeilijke taal of zelfs jargon te gaan gebruiken. Het IQ is ook over het algemeen gemiddeld tot hoog begaafd, maar de omgeving schat het kind vaak volwassener in dan het is, wat uiteraard zijn eigen problemen weer meebrengt.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:46

ik kan je als boek marsmannetjes in de klas aanraden, voor verdere vragen kun je me een pb sturen