Moet nu toch wel eens naar de tandarts...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Moet nu toch wel eens naar de tandarts...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:09

Nu moet ik na 5 jaar toch wel nog eens terug naar de tandarts heen... Met dikke tegenzin en vele reacties van anderen waarom ik nu zolang gewacht heb. Wel steeds die schrik, die ik maar niet kon overwinnen! Ben op mijn 13de voor het laatst geweest, en ben nu op mijn 18de toch overtuigd dat ik dringend moet gaan. Heb weer een groot gaatje, waar ik al eerder pijn in gehad heb. En heb waarschijnlijk nog overal gaatjes (zoals telkens wanneer ik om de 6 maand ging, of ieder jaar). Aangezien ik ook veel antibioticum moest nemen als kind, heb ik dus zeer slechte tanden. Al als kind telkens gaatjes, en geen oplossingen blijkbaar... Wel nu zit ik met zo'n danige schrik, dat ik mijn tandarts gevraagd heb om het onder volledige narcose te laten doen in de kliniek. Morgen gaat hij alles nakijken, wat er nu eigenlijk moet gebeuren. Ik ga zeker voor meer dan 5 gaatjes, en ik zie het écht niet zitten om telkens terug te gaan en me daar dood te liggen creperen. Telkens hij me verdooft en terug boort, voel ik het nog steeds... Meer mensen die hier last van hebben en die gebruik gemaakt hebben van dagkliniek (dag opname, 's avonds terug naar huis)?

Themba

Re: Moet nu toch wel eens naar de tandarts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:14

Heb het ook vorig jaar voor het eerst sinds jaren weer geweest resultaat 4 verstandskiezen eruit die vol zaten met gaten.. en 11 andere gaatjes in 3 maandne alles laten vullen en kan je vertellen ik ben der 1x gewoon knock out gegaan... maar nu heb ik weer een strak gebit.. nog even tandvlees goed laten worden door goed te poetsen enz en dan kan ik weer lachend door het leven.. het is klote en was er 2 dagen van te voren al flink meer bezig maar het helpt wel als je gewoon weer heerlijk alles kan eten zonder pijn enz

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:18

Ik herken het. heb als klein meisje ook te veel antibiotica gehad en daardoor nu een ontzettend slecht gebit.
Ben ook elk halfjaar aan de beurt voor boren enz enz. Heb mijn laatste halfjaars afspraak ook gemist. Ach an het winter weer eens kijken. Heb nu nog geen pijn in de mond ( ook nooit gehad trouwens)

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:18

ik ben tandartsassistente en echt..met een verdoving voel je er niks van..vaak zit het tussen de oren.

ik zou gewoon afspreken om eerst 1 gaatje te laten vullen met verdoving zodat je ziet dat het niks voorstelt

tip: als je echt bang bent voorkom dan dat je gaatjes krijgt.
als je elke dag goed flost en poetst met een elektrische tandenborstel (2 min per keer) dan
heb je 80% minder kans op gaatjes
Laatst bijgewerkt door gebruiker002 op 10-05-10 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:19

Themba schreef:
Heb het ook vorig jaar voor het eerst sinds jaren weer geweest resultaat 4 verstandskiezen eruit die vol zaten met gaten.. en 11 andere gaatjes in 3 maandne alles laten vullen en kan je vertellen ik ben der 1x gewoon knock out gegaan... maar nu heb ik weer een strak gebit.. nog even tandvlees goed laten worden door goed te poetsen enz en dan kan ik weer lachend door het leven.. het is klote en was er 2 dagen van te voren al flink meer bezig maar het helpt wel als je gewoon weer heerlijk alles kan eten zonder pijn enz

Wel, ik ben nu nog maar 18 en heb één verstandskies die nu pas komt piepen. Dus hij gaat ook even kijken of die wel plaats genoeg hebben, anders moeten die er ook uit... En ja, ik zie het werkelijk niet zitten om hetzelfde mee te maken als jou. Al die gaatjes, waarschijnlijk breek ik ook jou record, en ook ik zou bij bepaalde gewoon ff wegdraaien van de pijn. Spuiten helpen me gewoon niet. Daarom zei hij ook direct om gewoon in het ziekenhuis te laten doen, dan kan ik misschien net als jij weer gewoon alles eten zonder pijn te hebben. Ook als ik vroeger van de tandarts kwam en chocolade at (wat ik zelden deed), dan deed het gewoon pijn...

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:20

Ik ga netjes elk half jaar en hebt zo ongeveer elke keer wel 4 gaatjes.
Ik poets meestal maar 1x per dag en flos maar af en toe, ik leer er dus ook niets uit.
Ik ben wel heel blij met mijn tandarts. Nog nooit pijn gehad bij hem, hij neemt zijn tijd, luistert naar je,...
Ik weet niet waar je in BE woont, maar anders kan ik je hem aanraden!
Weet je, ik denk altijd maar zo, je teen stoten doet veeeeeeeel meer pijn dan wat gaatjes laten vullen bij de tandarts. :P

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:21

nog 1 vraagje.. je zegt spuiten helpen niet?
hoe bedoel je dit, voel je nog steeds pijn ondanks de verdoving?

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:21

Tjah ik kan met de topic starter praten ook ik ben heel erg bang ik heb over 2 weken een afspraak staan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:22

noortje schreef:
ik ben tandartsassistente en echt..met een verdoving voel je er niks van..vaak zit het tussen de oren.

ik zou gewoon afspreken om eerst 1 gaatje te laten vullen met verdoving zodat je ziet dat het niks voorstelt

Dan mag je gerust naar mijn tandarts stappen en het hem navragen. Hoe vaak hij 5 maal de spuit in mijn tandvlees zet, hoe komt dat dan dat ik het nog steeds voel nadat hij op allemaal verschillende plaatsen rond mijn tand verdoofd heeft? Ben ik dan werkelijk diegene die psychisch in mijn hoofd de pijn zelf veroorzaak? Er zijn gaatjes bij die ik niet voel, maar dat zijn er werkelijk héél weinig. Dan lijk ik me nu ook niet zo paranoïa dat ik me de pijn inbeeld.. Het gaat hier om het feit dat ik elke 6 maand ging, en later elk jaar. En gewoon telkens moest geboord worden om mijn (meestal 3) gaatjes op te vullen. Steeds mét verdoving, en 9 op de 10 keer lig ik daar af te zien. Waardoor ik werkelijk een panische angst ontwikkel blijkbaar

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:23

Ik vond het heel belangrijk vertrouwen te hebben in de tandarts.. ik hoefde mijn hand maar omhoog te doen en hij stopte dat is gewoon erg fijn..
chocolade voelde ik gewoon door me hele gebit heen trekken was echt niet leuk.. en nu ookal eet ik het bijna nooit kan ik er weer van genieten :D het is het echt waard geloof mij.. ga desnoods eerst kennismaken enz. en wat ze hier ook zeggen met verdoving voel je niks voel je toch n og wat dan spuiten ze gewoon even bij.. Ik ben erg moeilijk te verdoven dus moesten vaak aantal keer spuiten maar ik voelde niks..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:24

noortje schreef:
nog 1 vraagje.. je zegt spuiten helpen niet?
hoe bedoel je dit, voel je nog steeds pijn ondanks de verdoving?

Ja hij verdooft zowat mijn hele mond, en nog steeds als hij boort zit hij precies recht op mijn zenuw. En heb al andere tandartsen geprobeerd, overal heb ik hetzelfde voor. Hij probeert altijd de hele zone te verdoven, een half uur wachten tot de verdoving werkt, maar nog steeds voel ik wat hij doet. Dan verdooft hij bij, probeert hij nogmaals, zo niet dan wachten we wat na weer wat bij gespoten te hebben. En uiteindelijk lig ik daar al meer dan een uur, voor dat ene domme gaatje, waar ik nog steeds diezelfde boor in voel...

En btw, ik poets consequent tweemaal per dag, lang genoeg want mensen lachen altijd met me dat ik een half uur met de tandenborstel rondwandel in de kamers :D

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:26

Charr_x schreef:
Ik ga netjes elk half jaar en hebt zo ongeveer elke keer wel 4 gaatjes.
Ik poets meestal maar 1x per dag en flos maar af en toe, ik leer er dus ook niets uit.
Ik ben wel heel blij met mijn tandarts. Nog nooit pijn gehad bij hem, hij neemt zijn tijd, luistert naar je,...
Ik weet niet waar je in BE woont, maar anders kan ik je hem aanraden!
Weet je, ik denk altijd maar zo, je teen stoten doet veeeeeeeel meer pijn dan wat gaatjes laten vullen bij de tandarts. :P

Mij mag je helemaal afronselen en dergelijke, maar kom liefst niet aan mijn tanden (en mijn gezicht :D, dat doet ook pijn!)!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:27

Ik had ook altijd verdoving en dat ik dan nog wat voelde. Deze tandarts heb ik afgezegd. Ik zit nu bij een nieuwe en die test van te voren uitgebreid of ik nog iets voel. Als ik dan nog wat voel spuit ie gewoon bij.. Scheelt een heleboel stress :)
Dus ik denk dat het ook aan de TA ligt..

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:28

hmmm, maar hoe vaak poets je dan en met welke tandpasta?

mss tip: ga sensodyne proberen pro glasur: dit helpt echt
ik heb bijv heel erg terug getrokken tandvlees en poruse tanden
poets 2xper dag ook met sensodyne tandeborstel en heb tot nu toe 1 gaatje en ben nu 31 jaar

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:30

Mijn broer ging wel steeds met mij mee naar de tandarts, en had nooit iets. Zelf hij poetst minder consequent dan mij... Dus het ligt volgens mij wel aan "wat voor tanden je hebt". Ik poets steeds met sensodine, iets van extra fresh ofzo. Pro glasur ken ik ook, die had ik hier ook liggen. Misschien terug naar die, en zeker als ze terug in orde zijn, elk jaar terug op controle, zowiezo!

Edit : Ik poets 's morgens en 's avonds.
Laatst bijgewerkt door Elixir op 10-05-10 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:31

Mijn tandarts zegt over tandvlees: flossen, en met de tandenstoker aan 't werk. Dat helpt echt. Ik doe dat nu ook braaf elke dag. Gevoelige tanden doe je weinig aan, heb ik ook. Ik gebruik ook Sensodyne, helpt niet. Zonder spoelen zou dan nog beter zijn, helpt ook niet.. Daar zul je mee moeten leven vrees ik.

Elektrische tandenborstel is wel echt een must.. Dat scheelt enorm!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:32

je zegt dat hij precies op je zenuw boort..

dit kan niet maar dit is wel wat veel mensen denken.
je zenuw word niet geraakt met een boor.

Afbeelding

de zenuw zit veel lager.
het boren is gevoelig, dat is zeker..maar het is niet zo dat je op de zenuw boort.

sommige mensen zijn idd niet gevoelig voor verdovingsvloeistof.
dit kan bij jou het geval zijn. Dit komt zelden voor.

als ik jou was zou ik toch proberen eerst weer een keer 1 gaatje te laten vullen met verdoving. neem desnoods je mp3speler mee en probeer te ontspannen.

mocht het echt niet werken dan kun je idd beter naar het ziekenhuis gaan ivm je angst.

nogmaals voorkomen is beter dan genezen.
als je echt bang bent, zorg er dan voor de je ELKE dag flost en GOED poetst met een elektrische tandenborstel.

waarom steeds die angst als je het gewoon kunt voorkomen?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:36

Voorkomen? Jaha, was dat maar waar. Als je tweemaal per dag altijd poetst, en ik poets echt wel lang. Probeer ik het dan niet te voorkomen? Ik ben écht geen snoeper, als ik sommige mensen bekijk, wat die hele dagen door eten... Ik eet nooit zomaar chocolade, dat doet werkelijk al mijn gehele leven pijn aan mijn tanden.
Mijn tandarts beslist hetzelfde zoals jij het zegt, ivm mijn angst zou ik het beter onder volledige narcose laten doen. Mede met het feit dat hij op die manier ook niet kan door werken, want hij moet constant bij verdoven, wat dan nog niet eens werkt. Behalve dat mijn hele kaak lam is, maar die ene tand wil precies toch maar niet. En dat ene gat is nu wel diep genoeg, waar ik al pijn in gehad heb, dus laat me daar in boren en ik ga wel degelijk flauwvallen vrees ik...

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:37

ik ben zelf 10 jaar niet naar de tandarts geweest om redenen, een half jaar geleden moest ik wel omdat ik een broodje had gegeten en een stuk kies was afgebroken zat een heel groot gat en als ik dan wat at dan kwam er eten in en dat deed zo'n fijn echt ni normaal.... stoute schoenen aan gedaan en tandarts gebeld toen ik daar kwam kreeg ik echt een angstaanval hyperventilatie en huilen als een klein kind (ben zelf 25 jaar) hij heeft me geadviseerd om met een psycholoog/angstman te praten dat heb ik gedaan maar ik voelde me op dat moment echt gek..... ik ben toch normaal ben alleen bang voor de tandarts...... voor sommige zal dit heel goed helpen maar ik ben hier te nuchter voor..... ondanks dat dit niet hielp toch weer een afspraak gemaakt met de tandarts..... met zenuwen en tranen in me ogen ben ik daar weer heen gegaan..... tandarts was echt super lief en heeft alles op mijn tempo gedaan..... ik ging liggen kreeg een spuit.... daar voelde ik helemaal niks van echt super gewoon..... daarna mocht ik kiezen of kies eruit of laten vullen maar dan werd t een zeuwbehandeling... ik heb gekozen voor de kies eruit.....1 uur en een kwartier later stond ik weer buiten..... kies was er uit met moeite maar heb geen pijn gehad... ben zo blij dat ik die stap gezet 3 maanden geleden ben ik weer geweest en mijn angst was echt bijna weg... nog steeds een beetje trillen maar meer niet..... in juli moet ik weer ben benieuwd hoe dat dan gaat......

Wat ik vooral wil zeggen met dit verhaal.... Zoek vooral een tandarts die begrip heeft voor je situatie en de tijd neemt..... dan komt t allemaal goed....... Veel succes meis...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:38

ik ben als de dood geweest voor de tandarts....
mijn vorige TA heeft het een en ander verpest. Meerdere keren een zenuw behandeling in 1 kies, elke keer onstekingen die doorbraken door mn tandvlees. Erg veel pijn, keer op keer....
weer terug, en weer die pijn, weer die onstekingen.

Na een dikke 4 jaar niet te zijn geweest heb ik de ta gebelt voor een afspraak... ik had maar 1 gaatje. Dus hup meteen afspraak voor het boren en vullen. Ik wou daarna meteen een controle afspraak maken voor over 6 maanden. Dat kon niet, tegen die tijd moest ik zelf maar weer bellen...

tja, en als je bang bent doe je dat niet!

En voor je het weet ben je weer 3,5 jaar verder...
Begin vorig jaar had ik zo'n onwijze kiespijn in de kies die hij als laatste had gevult. Zo bang als ik was steeds geen afspraak gemaakt, niet gebelt. Pijn werd erger, werd minder, werd erger, werd minder en was toen bijna weg.
Uiteindelijk kwam mn zusje thuis dat ze naar de TA ging (een andere dan ik had) en heb haar gevraagd of ze wou informeren of hij toevallig ook nog plek had voor mij.
Zusje heetf dat lief gedaan en diezelfde middag heb ik gebelt voor een afspraak.

TA schrok een beetje en snapte dat ik erg veel last van mn mond had. Doorgestuurd naar de endodontoloog die de (al 7jaar) pijnlijke kies moest behandelen, die was gigantisch ontstoken. De kies die de vorige ta had gedaan was ook flink onstoken en niet goed gevuld.

Deze TA heeft het BINNEN EEN JAAR voor elkaar om mij grotendeels van mn angst af te helpen. Waar ik eerst echt een week tot anderhalve week vantevoren ziek was (en dan echt ziek, overgeven, verhoging, buikpijn, hoofdpijn, misselijk, ALLES) en bij de TA echt over mn nek ging in de stoel, na de behandeling flauwviel en bijna instortte als ik naar huis ging, heb ik nu geen last meer.
Ik ben nog wel erg zenuwachtig, maar ik kan in mn eentje, in de auto, zonder te hoeven janken, zonder over mn nek te gaan en zonder ziek te worden!

Ik heb echt een topper gevonden, alleen jammer van de reistijd, maar dat heb ik er wel voor over!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:39

Nou ja zoals al eerder gezegd, poetsen alleen is niet genoeg.
Ze hebben mij laten zien waar ik een opkomend gaatje heb, en legden uit dat je daar met de borstel niet bij komt. Maar als ik flink ga flossen enzo dan moet ik 't kunnen voorkomen.
Dus dat is toch echt wel zo.. Ik ben het wel met je eens dat het per persoon verschillend is. Bij ons in de familie heeft bijvoorbeeld iedereen een slecht gebit. Dus als ik dat wil voorkomen moet ik meer mijn best doen dan sommige anderen..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:43

Ik ga sinds een jaar of 6 weer trouw naar de tandarts, daarvoor minstens 15 jaar niet geweest :o
Ik was echt spaansbenauwd voor de tandarts en begon vaak al te huilen van de zenuwen als ik in de stoel zat.
Doodsbang voor de pijn en daarnaast doodsbang voor de pijn van de verdovingsprikken.
Ik heb nu via de huisarts diazapam (of iets dergelijks) tabletjes ik neem er 1 anderhalf uur voor een behandeling met boren en verdoving, hierdoor ben ik een stuk meer ontspannen.
Het verdoven doen ze door eerst wat verdoving op de plaats te druppelen die verdoofd moet worden hierdoor voel je de prik veel minder.

Door de diazapam kan ik me tijdens de behandeling volledig ontspannen en val soms zelfs bijna inslaap :Z

Voor de pijn die ik vaak na een behandeling krijg, krijg soms enorme kiespijn na een behandeling, heb ik via de huisarts Brufen 600 poeiers, deze kun je ook niet bij de drogist kopen, maar het zijn echte krachtpatsers en ideaal voor erge kiespijn, ze worden ook gegeven na het trekken van verstandskiezen in het ziekenhuis.

Ik ga nog niet fluitend naar de tandarts maar door al deze hulpmiddelen is het voor mij wel een stuk makkelijker geworden om te gaan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:44

Wel, hij is wel zeer lief en ik heb ook vertrouwen in hem. Dus wanneer ik vraag om te stoppen, stopt hij ook. Maar het moet nu eenmaal wel geboord worden, hij kan het moeilijk zo open laten liggen. Dat weet ik namelijk ook, dus ik steek waarschijnlijk ook grotendeels in mn hoofd dat de pijn er weer aankomt, maarja, met zomaar te denken : ah het doet geen pijn, daar ben ik echt niet mee geholpen. Hij weet dit ook, en raadde me daarom ook die volledige narcose aan. Dan moet hij geen uren lopen klungelen met mij, al wil hij wel die tijd nemen. Maar ik wil het gewoon niet... Ik weet wel helemaal zeker dat ik er consequent voor ga om zeker ieder jaar terug te gaan. Maar dan met een goede start, een start zonder gaatjes, en nog een poging om te blijven poetsen.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:46

oke jah dat scheelt wel als je tandarts geduld met je heb... Daarom stuurde die van mij, mij ook door.... maar dat werkte dus niet... Ik heb ook gedacht om onder narcose te gaan maar dan word je helemaal getest of je beschikbaar er voor bent je moet aan bepaalde voorwaardes beschikken echt zo stom.... Kennis van mij wou ook onder narcose, maar dat hebben ze in de kliniek niet gedaan wouden het eerst zo proberen....
Vind het in ieder geval top dat je het doet/ gaat doen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:48

ik snap heel goed dat je voor een "frisse start" gaat.
Ik heb er dan voor gekozen om het gewoon "zo" te doen, wel een frisse start (de meeste problemen zijn meteen aangepakt) en bewust 2010 een jaar "behandeling" vrij houden (tenzij het echt nodig is natuurlijk).
Even een jaar rust in mn mond, en dan 2011 mn verstandskiezen eruit.... want die hebben alle 4 te weinig ruimte *zucht*

Ach, ik ben zo blij dat ik deze TA nu heb.
Maar na die frisse start moet je ook echt gaan!

Mijne heeft een TV op het plafond hangen :') dat werkt ook erg afleidend. Heerlijk!