Conditie op peil brengen binnen een week?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Conditie op peil brengen binnen een week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 23:01

Hallo,

Nou ja een week, om precies te zijn 10 dagen :P

Afgelopen donderdag heb ik een uitnodiging gehad voor een fit-kit test (sporttest) ivm een soll.procedure, lekker optijd zou je misschien denken maar dat is met voorbedachte raden ;) (vanuit de werkgever).
op zich niks mis mee, geef deze niet helemaal ongelijk en op zich is mijn conditie boven gemiddeld in vergelijking met leeftijdgenoten.
Maar nu wil ik vanaf morgen toch wat meer gaan doen aan mijn conditie gewoon voor de zekerheid om mijn slagingskans te verhogen.

Ik heb een crosstrainer waar ik momenteel iedere dag 20 minuten (ga ik verder opbouwen) mee in de weer ben, ik probeer stevig door te wandelen als ik ergens naartoe moet en pak voor kortere afstanden altijd de fiets.
Ook op mijn erk pak ik tegenwoordig de trap, in de weekenden fiets ik 40/50 km per dag enzenz.

Wie heeft er tips of adviezen wat ik nog meer kan doen? of dingen die je juist niet moet doen?

Puur op uithoudingsvermogen gericht.....ik heb geen zeeen van tijd om bijvoorbeeld naar de sportschool tegaan ivm mijn paarden die ik iedere avond verzorg en probeer te rijden.

Misschien kan ik het wandelen uitbreiden met korte stukjes hardlopen? of is dat compleet nutteloos op zo'n korte termijn?

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:03

volgens mij is touwtje springen heel goed voor je conditie? , maar opzich doe je al best veel lijkt me :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:03

Binnen 1 week lukt je dat niet. Doe wat je normaal ook doet en maak je vooral niet druk over die test.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 23:05

SimoneDV schreef:
volgens mij is touwtje springen heel goed voor je conditie? , maar opzich doe je al best veel lijkt me :)

Jaaa... touwtje springen das een goeie.. aangezien ik ook een springtest moet doen.....simpel maar wel effectief bedankt!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:07

Tien dagen is wel heel erg kort. Ik denk dat je er beter voor kunt zorgen dat je die dag op je fitst bent. Dus juist niet de dagen ervoor zoveel sporten dat je spierpijn krijgt, maar voldoende rust nemen en voor die tijd een energierijke maaltijd nemen (wel zorgen dat je niet te vol zit natuurlijk).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 23:09

tamary schreef:
Binnen 1 week lukt je dat niet. Doe wat je normaal ook doet en maak je vooral niet druk over die test.

Een ruime week is erg kort om echt 'veel' reslutaat te verwachten dat begrijp ik.
Toch zou ik ontzettend balen als ik de test niet haal omdat ik net teweinig conditie zou hebben......puur gevoelsmatig dat wel.
Mijn verstand zegt ook dat het weinig uit zal maken, maar niks doen en maar hopen dat ik met mijn huidige conditie de test wel haal zit niet in me, ik wil er dan ook alles uithalen wat erin zit (binnen de mogelijkheden)

Niet overdrijven natuurlijk anders zit ik weer met spierpijn op de dag van test :o ;)

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:09

Ik heb een keer een poging gedaan. Elke ochtend even hardlopen voor ik ging douchen en omkleden enz.. Ik heb het welgeteld 2 weken en 4 dagen volgehouden, maar ik merkte het wel aan mijn conditie. Ik begon met 10 minuutjes en eindigde met een kleine 20. Daarnaast deed ik ook elke dag een oefeningetje, doe ik nog steeds vaak trouwens. Zoals touwtjespringen of de trap op en af steppen..
Ik weet niet of je wat aan mijn poging hebt? }:0

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 23:11

@ Goeroe:

Daar zit idd wel wat in.....mijn man zei ook al doe jij nou maar rustig aan anders ben je uitgeteld tegen die tijd dat je die test moet doen....

Maar dat touwtje springen kan ik wel een paar keer doen, als afwisseling.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 23:14

vineetje schreef:
Ik heb een keer een poging gedaan. Elke ochtend even hardlopen voor ik ging douchen en omkleden enz.. Ik heb het welgeteld 2 weken en 4 dagen volgehouden, maar ik merkte het wel aan mijn conditie. Ik begon met 10 minuutjes en eindigde met een kleine 20. Daarnaast deed ik ook elke dag een oefeningetje, doe ik nog steeds vaak trouwens. Zoals touwtjespringen of de trap op en af steppen..
Ik weet niet of je wat aan mijn poging hebt? }:0

Wanneer begon je wat te merken aan je conditie? weet je dat nog......

Iedere ochtend is wel vaak tenzij je een echte sportfanaat bent, want die collega's heb ik ook..die zwemmen iedere dag een uur voordat ze naar het werk gaan en fietsen ook nog eens 70 km per dag (heen en terug naar werk) nou zo fanatiek ben ik nou ook weer niet :o

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:15

De dag van te voren rusten... Zodat je de volgende dag er goed tegenaan kunt
Niet elke dag 'hard' sporten(tenzij je het altijd al doet) Zo kunnen je spieren weer aansterken voor de volgende sessie...

Succes !

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:15

Twee dagen voor de test kun je beter rustig aan doen.
Anders heb je spierpijn (verzuring) en vermoeidheid (kan het bloed minder zuurstof opnemen). En dat komt je prestatie niet ten goede.
Het lijkt me beter om vertrouwen te hebben in de conditie die je al hebt en zorgen dat je uitgerust begint aan deze test.
Succes.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:16

Zorg dat je fit bent. Dus gezond eten, op tijd naar bed. Ik zou eerder rek en strek oefeningen doen ipv heel hard gaan trainen. Je hebt kans dat je je dan overbelast. Inderdaad de trap en de fiets scheelt al een hoop. In een week kan je geen achterstand inhalen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 23:18

Bedankt voor de adviezen, heb mezelf ook voorgenomen om de dag voor de test niks aan sport tedoen, behalve wandelen.
De test is op een dinsdag en de crosstrainer is na zondag passee.

cissie

Re: Conditie op peil brengen binnen een week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 23:24

Echt hard gaan trainen was ik ook niet van plan, aangezen ik anders te bang ben dat ik iets verrek of overbelast en dan kan ik die test wel op mn buik schrijven, dat risico durf ik niet te nemen.

Maar wat extra's om wat beter in conditie te komen, lijkt als ik de reacties zo lees in deze korte tijd niet echt haalbaar......ik geef jullie ook wel gelijk ik heb geen maanden meer...10 dagen is niks.

Denk dat ik het wandelen gewoon wat opschroef en de crosstrainer naar 30 min uitbouw voor enkele dagen.
Fietsen houd ik er gewoon in, dat doe ik de laatste 1,5 jr al erg veel dus kan weinig kwaad lijkt me.

Wat betreft het fit zijn, ben ik met jullie eens en zie het nut daar ook van in, jammer is alleen dat ik de dag ervoor een piket dienst heb..dus van 8.00 uur tot waarschijnlijk 21.00 uur moet werken en daarna mn paardjes nog moet verzorgen dat is minder.
Heb al geprobeerd de dienst te ruilen met een collega, maar dat lijkt momenteel nog niet te gaan lukken.

Ineke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 00:53

Als het gaat om een shuttle run test, dan kan ik je al melden dat je bij 4,6 geslaagd bent, dit was mijn resultaat toen ik de test deed zonder conditie, behalve 2 keer in de week een half uurtje joggen door de park met een vriendin, waarbij voornamelijk gekletst werd :P. Daar was ik ook pas 4 weken van te voren mee begonnen :D Dus als ik zo eens optel wat jij nu aan training hebt, dan zou je daar met gemak bovenuit moeten komen.
En als je je zorgen maakt dat je hem niet haalt.. Weet niet of er andere onderdelen zijn die uitmaken van je sollicitatieprocedure, maar als je ook een psyche test moet maken en je voor deze goed bent geslaagd, dan willen ze bepaalde fysieke elementen door de vingers zien (omdat daar meestal gewoon aan gewerkt kan worden). Zolang je bloeddruk , je hart en je longen goed zijn, en je een goede hand/oog coördinatie hebt :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 04:29

Fitkit heeft een aantal testen die meten, bv knijpkracht van de handen en sprongkracht. Dat zijn dingen die je wel gericht kunt trainen. :)

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 05:03

Joh, volgens mij komt dat met jouw conditie helemaal goed zonder dat je er veel aan hoeft te werken.

Ik ben ook in redelijke conditie en had me 3 maanden geleden voor een 5km hardloopwedstrijd met obstakels opgegeven. Helaas vlak daarna een ongelukje gehad waardoor ik voor de wedstrijd niet meer kon rennen. Na een tijdje wel weer gaan paardrijden en fietsen, maar omdat ik toen toch niet meer genoeg tijd heb besloten niet meer voor de wedstrijd te trainen. Uiteindelijk heb ik nog een vrij nette tijd neergezet en alles uitgerend zonder te hoeven lopen.

Jij bent volgens mij normaal al veel actiever, dus zo'n test zal vast wel lukken! Beetje trainen kan wel, maar pas op dat je niet ineens teveel wil.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 07:56

Iedere dag hardlopen is echt heel slecht voor je gewrichten en spieren. Zou ik dus zeker niet gaan doen.
Ik denk als je gewoon doorgaat zoals je nu doet, dat het helemaal goed komt!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 08:15

Het gaat idd om een test zoals hierboven omschreven is,
sprongkracht, knijpkracht, shuttle run en hand-oog coordinatie.

Omdat ik 30 jr ben val ik binnen de groep die al vrij snel voldoende haald (trede 4 of 5 )zo vertelde mijn man vanmorgen die 4 jr geleden deze test gedaan heeft en zegt dat de test op zich niet zo heel veel voorsteld.
Behalve het psychologische gedeelte die telt wel zwaar mee, daar ben ik momenteel ook druk mee bezig, heb ondertussen al...tig testjes gemaakt in ruimtelijk inzicht, logisch denken, abstract denken, cijferreeksen ect.

Het is meer omdat ik zo ontzettend graag door wil om verder te soll. dat ik mezelf een beetje 'druk' maak om de test, ik ben zo bang dat ik de boel verpest, maar goed daar heb ik mn hele leven al last van dat ik alles op alles zet om maar te slagen.
Met als resultaat dat ik ook nog nooit ergens voor gezakt ben, school, rijexmanen, ruiterbewijs, andere opleidingen alles in 1 keer gehaald met een berg stres van te voren want ik moet het halen.....hou mezelf maar voor dat ik dit ook wel haal......en me niet zo druk moet maken.

De knijpkracht oefenen ik momenteel 2 keer dag, door in een balletje te knijpen.....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 08:19

Wat misschien een goed idee is voor je armspieren en je knijpkracht, is een RSI bal.

Bedoel zo een:
Afbeelding

Mag ik vragen wat voor werk jij doet omdat je deze test moet doen?
Mag ook per pb als je dat liever hebt. :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 08:27

@Iris82:

Heb je een pb-tje gestuurd ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 08:35

Hallo,
Om de shuttlerun te oefenen heb ik nog wel een nuttige:
Neem 2 bomen, 2 lantaarnpalen oid, begin op een sukkeldrafje tussen deze twee op en neer te lopen, en verhoog je snelheid om de 30 seconden wat. Shuttlerun is vermoeiend omdat je steeds moet keren,en weer opnieuw moet afzetten om snelheid te krijgen.
Heb zo'n vermoeden waarvoor jij deze sporttest moet doen, en als ik gelijk heb dan zou ik me zeker geen zorgen maken als ik jou was. Je traint en sport voldoende ;) Als het inderdaad deze test is, dan moet je ook hangen aan een stok. Dit zou ik ook wel even rustig oefenen, en iedere dag wat uitbreiden kwa tijd. Je kin moet boven de stok blijven.
Verder tijdens de sporttest je instellen op een pit-bull mentaliteit. Moe of niet moe, gewoon doorgaan en jezelf erin vastbijten.
Goed eten de komende dagen, goed rusten, en jezelf niet gaan overtrainen! Dan sta je er slechter voor dan hoe je nu op conditie bent.

Succes ermee!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 08:45

Met die stok (stok voor je houden met handen uit elkaar en dan over je hoofd naar achteren tot je niet verder kunt)heb ik al geoefend en dat gaat erg goed, kost geen enkele moeite evenals het zitten met gestrekte benen en dan een blokje met je handen wegduwen naar voren toe (beetje vaag omschreven sorry).

Dat van 2 punten opzoeken en dan steeds sneller gaan lopen en uiteindelijk rennen had mijn man het ook al over.......dat ga ik een paar keer doen om sneller te kunnen draaien en vlotter op snelheid te komen.
Niet een zozeer om er een betere conditie van te krijgen maar meer een handigheidje.....

Whaha pit-bull mentaliteit?, dat moet geen probleem zijn voor mij, als ik ga dan ga ik........pas als hun daar zeggen dat ik mag stoppen dan stop ik en eerder niet.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 08:49

Mijn vriend moest ook zo'n test doen.
Voor sprongkracht kreeg hij het advies veel cardio :D
Nu doet hij dat al dus dat was geen probleem.
Tevens heeft hij in de dagen ernaar toe, hij heeft gewoon prima basisconditie, meer spieren getraind, spieren vreten vet hoe minder vet hoe lichter hoe flexibeler je lijf is ;)

Ik zou me niet al te druk maken en veel intervallen doen met je crosstrainer. Let wel op dat je je lichaam de tijd geeft goed te herstellen na een training :P