Mijn zusje wordt opgenomen ..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BonaFide

Mijn zusje wordt opgenomen ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 17:14

Hallo,

Mijn zus(je) van 18 gaat het helemaal niet goed mee, ze is depressief en komt er niet meer uit.
Nu wordt ze opgenomen, we weten nog niet hoe en wat..
Hoe gaat dit? Gaat ze er wat aan hebben? Hebben jullie dit wel eens ervaren?
Ik maak me zo ongerust, ik wou dat ik haar kon helpen...

Hopelijk kunnen jullie mij wat informatie erover geven!

Bermudaa

Re: Mijn zusje wordt opgenomen ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:16

jeetje wat ontzettend erg.. heel veel sterkte! misschien is het maar beter dat ze even wordt opgenomen.

Heeft ze een diagnose gekregen of is het alleen pure depressie?

Het wisselt vaak af of mensen er iets aan hebben of niet..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:18

Wat naar voor jou en je familie om je zusje zo te moeten meemaken. Hopelijk gaat de therapie werken. De tijd zal uitwijzen hoe je zusje erop reageert. Heel fijn dat ze er mee bezig zijn en alle sterkte.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 06-05-10 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:19

Ik ben opgenomen geweest vanwege zware depressie ( het liep bij mij uit de hand) en dat was de eerste stap in van een lange weg om er weer bovenop te komen.

Dat jij je ongerust maakt is volkomen normaal , en jij kunt je zusje heel goed helpen door er gewoon voor haar te zijn en haar niet te bevooroordelen op haar situatie.

Ik raakte vrienden kwijt die achteraf gezien de naam vriend niet waard waren. Maar ik heb enorm veel steun gehad aan vrienden en familie die me steunden en er gewoon waren, een luisterend oor bieden en je behandelen als een normaal persoon.

( stuur je zus ook bijv eens een kaartje als ze opgenomen zit, dat soort dingen waren echt oppeppers voor mij)

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 17:19

ze loopt al sinds haar 8ste bij een psycholoog, steeds heeft ze niet de juiste hulp gekregen en is ze een paar jaar ertussenuit gegaan, en heeft ze het kunnen redden.
Nu krijgt ze de juiste hulp maar zakt er helemaal in weg.. Ze zijn nu via de psychologen de juiste plek voor haar aan het vinden. Zo dicht mogelijk bij huis..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:21

sterkte BonaFide. Het is een grote en goede stap deze die ze maakt. Onthoud dat goed.
En dat je je zo voelt, is herkenbaar..

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:23

Een opname is heel erg heftig. Zowel voor degene zelf als voor de omstaanders. Ik ben ook opgenomen geweest voor psychische problemen. Het kan helpen door dat je veel regelmaat hebt en er mensen klaar staan die kunnen helpen in een dieptepunt. Ik moest heel veel rust houden maar had ook behandelingen en ik had vaak creative uren waarin ik werd bezig gehouden. Ik lag in het ziekenhuis toen de tijd.

Heel veel hebben baat bij een opname, mijn nicht is er heel veel beter van geworden. helaas heb ik er weinig aan gehad en zit ik nog steeds met de nodige dingen te worstelen. Maar de opname tijd is heftig en zal zwaar worden, maar ook ik heb er wel wat aan gehad.

heel veel sterkte want het is niet niks.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:23

zelfs als je de juiste hulp krijg zak je meestal eerst nog wat dieper voordat het beter gaat. Dat is logisch omdat je gaat praten in je therapie over de dingen die je dwars zitten ( om het zo maar te noemen) en dat kan heel zwaar zijn.

Wel goed van je zusje dat ze toch (weer) om hulp gaat!, Alleen uit een depressie komen is vreselijk moeilijk.

Je mag me trouwens ook een pb sturen als je vragen hebt :) Zal niet zeggen dat ik een expert ben maar mijn ervaring kan misschien wel wat steunen.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:24

Oeh meid, ik kan me voorstellen dat je het heel eng vindt! Het is afhankelijk van welke inrichting ze gaat of het voor haar gaat werken. De methoden die ze toepassen en de mensen die er werken en zitten, kan heel veel verschil maken..

Als je zus permanent wordt opgenomen, krijgt ze waarschijnlijk een kamer(gedeeld) en is er ook een gezamenlijke woonkamer. Er wordt vaak erg veel waarde gehecht aan stiptheid, dus om 08.00 uur uit bed, 12.00 eten dat soort dingen. Dit om de regelmaat terug in haar leven te krijgen. Verder zullen ze waarschijnlijk een aantal vormen van therapie aanbieden, om er achter te komen waardoor zij zo depressief is. Medicatie kan ook worden toegepast en daarnaast bezigheidstherapie, zoals tekenen oid.

Ik weet uit ervaring wat het is om een geliefde in een inrichting geplaatst te krijgen. Het is echt niet altijd leuk. Je zus kan ook eerst achteruit gaan voordat het beter gaat. Bereid je er maar goed op voor, want het kan soms erg heftig zijn om te zien(er zijn ook andere mensen opgenomen). Bedenk je wel dat dit misschien de veiligste manier is voor je zus om er weer bovenop te komen, want ze gaat daar natuurlijk niet voor niets heen..

Ik sta altijd open voor pb.

Heel veel succes en sterkte

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:30

Voor de één is opname heel goed en de ander niet maar meestal heb je er sowieso wat aan.
Maar het uit je eigen leef/thuis situatie zijn is weer wat anders.
Ik heb gehad dat het tijdens mijn opname uit eindelijk heel goed ging, maar dat ik weer in mijn thuis situatie kwam moest ik weer helemaal opnieuw beginnen.
Maar dat hoeft voor jouw zus natuurlijk niet zo te zijn.
Inderdaad een belletje, bezoekje of een kaartje deed mij ook altijd goed en dat zal voor je zusje vast ook werken.
Schrik niet als ze eerst wat dieper wegzakt dat kan heel goed omdat ze haar hele leven om moet gooien en moet praten over wat haar dwars zit.
Ik wens jullie veel sterkte

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:32

Neem eens contact op met Lonneke.
Zij is meerdere malen opgenomen geweest en kan je er alles over vertellen.
Ze wil je vast wel helpen met het een en ander :)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:03

LZP --> MW

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:23

slikt ze anti-depressiva?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:24

Het klinkt heel erg 'opgenomen worden' maar vaak is het voor de persoon zelf een enorme opluchting. Ze vinden vaak veel rust in zo'n behandeling. Er zijn ook best fijne dingen zoals creatieve therapie enzo en je wordt omringd met de beste zorg.

Ik heb wel meegemaakt dat iemand opgenomen werd, maar die kwam er gezond weer uit :j

Kijk ook of ze hardlopen als therapie erbij geven, uit recente onderzoeken is nl gebleken dat hardlopen net zo veel effect had als de standaard medicijnen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:51

Hardlopen als therapie zou ik niet zo snel verwachten, waarschijnlijk hebben ze wel psychomotorische therapie (PMT) en daarin kun je ook aan hardlopen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:31

Het ligt aan het soort opname, en dan is het ook nog eens heel persoonlijk of ze er wat aan gaat hebben...

Als het een crisisopname betreft is de eerste zorg dat ze (relatief) veilig is, zichzelf niks aan kan doen en uit die crisis komt. Later volgt meestal een gerichtere behandeling (kan opname zijn, maar ook deeltijd of ambulant) om aan haar specifieke problemen te werken. Hoe dan ook, het zal zwaar zijn voor haar! Laat haar weten dat je aan haar denkt en om haar geeft. :) Echt helpen kan je waarschijnlijk niet, maar steun van familie kan haar strijd een stuk minder eenzaam maken. Sterkte!

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 23:18

heel erg bedankt! vandaag heeft ze anti-depressa voorgeschreven gekregen, maar de werking zou pas 2-4 week duren. We hopen dat ze zo snel mogelijk wordt opgenomen. Ze kan op sommige momenten van de dag nog lachen, alleen werken met de paarden lukt haar niet meer.. vandaag is ze ingezakt bij de kruiwagen en liep ze te huilen! Haar eigen paard geeft d'r nog wel kracht, okal heeft ze er een week niks mee gedaan..
Bedankt voor de steun, ik zou vragen of ze binnenkort hier wat wil schrijven over hoe het verder verloopt! Ze zit ook op bokt, maar wil niet 'bekend' worden,omdat ze vindt dat dit tot haar privacy hoort, en groot gelijk geef ik dr :)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:23

Opname is zwaar..., maar het fijne ervan vond ik dat ik begrepen werd door de mede patienten en dat ik even uit het leven was.

Voor de rest moet ik er echt niet meer aan denken.... Sterkte en blijf haar vooral steunen, dat zal ze nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:40

Het duurt inderdaad een tijdje voordat anti-depressiva aanslaat (en dan is het nog afwachten met bijwerkingen en dergelijke).

Misschien kan je haar helpen/motiveren om toch met haar paard bezig te blijven. Hoeft helemaal niks intensiefs te zijn, maar dagelijks even naar buiten gaan en contact met een dier maken heeft meestal wel een positief effect, al is het op langere termijn. Alleen knuffelen/borstelen kan zelfs te veel lijken als ze heel depressief is, maar het zou toch goed zijn als ze dat blijft doen. :j

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:44

Je laten opnemen is een hele moeilijke, zware, maar vooral dappere beslissing. Ik ben zelf 3 keer opgenomen geweest. Je zusje zal het ook zeker erg zwaar gaan krijgen, maar ze krijgt daar (als het goed is) wel de juist steun en begeleiding. Ik denk ook dat ze daar veel begrip gaat krijgen van haar mede-bewoners.
Blijf haar zeker steunen wanneer ze jullie nodig heeft, want dat was iets wat ik heel erg belangrijk vond en als zij het prettig vind: toon ook echt interesse in haar proces.

Sterkte, als je vragen het mag je me altijd PB'en. :(:)