Hoektand in verhemelte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sologirl

Hoektand in verhemelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 16:05

Hallo Bokkers,

Ik ben nog altijd de trotse eigenaresse van een melkhoektandje (19 jaar lang al :+ ). Ben vandaag bij de ortho geweest, en die kwam met de geweldige oplossing om mijn verhemeltje een stukje open te leggen, een bracket tegen de volwassen hoektand aan te plakken, er een kettinkje aanvast en dan hem "terugtrekken" totdat hij op z'n goede plek zit.
Uiteraard trekken ze de melktand dan.

Iemand ervaring met deze operatie? En hoe ziet dat er nu uit, een missende tand en een ketting in je mond :Y)

RelarDevi

Re: Hoektand in verhemelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:15

Kan het niet gewoon nu al worden getrokken?

Jaren terug had ik een melkkies in mijn verhemelte en die is er gewoon eruit gesneden/getrokken.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:17

LZP --> MW

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 16:23

Ja dat is een melkkies, dus daar komt een andere voor terug. Bij mij gaat het om een volwassen hoektand die niet doorkomt. Dze tand groeit niet netjes naar beneden, maar 'horizontaal'. Als je die trekt krijg ik dus de rest van m'n leven een gat in m'n mond.

Dan zou daar op die plek een brug moeten komen. De ortho vertelde me dat op die plek een brug plaatsen niet verstandig is, omdat je erg veel met je hoektand doet en de brug dan erg vaak kapot zal gaan. Ook is een brug vele malen kleiner dan de andere hoektand. Niet een mooi gezicht volgens hem ;)

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:28

Ik doe de tandartsassistenten opleiding en een meisje bij me uit de klas heeft precies hetzelfde gehad. Ze plaatsen dan inderdaad een bracket op die hoektand en zo wordt ie langzaam op zijn plek 'getrokken'. Bij het meisje uit mijn klas zie je er niks meer van, ze voelt alleen nog een soort litteken op het verhemelte met haar tong.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 16:29

Maar zie je er ook niks van als het kettinkje en de open plek nog in de mond zitten?

Hoelang is ze trouwens bezig geweest met het hele proces?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:30

Ik snap het niet echt helemaal geloof ik aangezien het je melktand is die dwars zit en niet je volwassenentand?

Maargoed, dat was eigenlijk helemaal niet de vraag. Tandje trekken wordt door iedereen anders ervaren maar ik denk zo dat de melktand zich iets gemakkelijker laat trekken dan een tand met een wortel.
Als ik het goed begrijp moet je nog wel een tijd met een soort van beugel rondlopen om dat tandje op de juiste plaats te trekken.. In principe hoeft het niet te veel pijn te doen aangezien het maar om 1 tand gaat ipv 10 zoals bij een beugel.

Jaren terug heb ik in 1x 5 kiezen moeten laten trekken.. wel wat anders dan een zichtbare missende tand.. Maar heb er eigenlijk helemaal geen last van gehad.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:36

sologirl schreef:
Maar zie je er ook niks van als het kettinkje en de open plek nog in de mond zitten?

Ik weet natuurlijk niet hoe het eruit ziet verder. Maar ik neem aan dat je dan een blokjesbeugel krijgt. Die open plek zal je wel even zien (je bedoelt toch de plek waar de melkhoektand zat?), maar valt denk ik niet heel erg op als je zo'n blokjesbeugel hebt. Volgens mij ging dat verplaatsen redelijk snel, duurde volgens mij geen jaar.. Zal haar wel even vragen.

Maar de orthodontist zal dat allemaal wel het beste weten, en de duur van zo'n proces hangt ook vaak van de patiënt af..

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 16:36

Het gaat helemaal niet om veel tanden trekken. Ik heb nog een melktand. De volwassen tand, (Die er eigenlijk allang hoort te zitten, en niet de melktand, die valt er bij iedereen automatisch uit) die groeit niet netjes zoals het hoort, maar horizontaal. Die zal dus nooit doorkomen. Mijn melktand valt er dus ook niet automatisch uit.

De volwassen tand zit dwars, deze duwt op de wortelen van mijn snijtand en voortand. Dit zorgt voor irritatie en na een fiks aantal jaren kan het zo zijn dat de wortelen van mijn snijtand en voortand zo beschadigd zijn dat deze eruit vallen.

Dit is dus wat mijn volwassen vervelende hoektand aan het doen is.

Wat de ortho wil doen is de melktand trekken. Op die manier krijg je de ruimte voor de volwassen hoektand. Dan maken ze mijn gehemeltje open. Er komt een bracket op de hoektand met een kettinkje eraan. Op de rest van mijn tanden komen ook allemaal brackets. Het kettinkje wordt verbonden met de brackets die op mijn zichtbare tanden zitten. Zo wordt langzaamaan de tand die in mijn gehemelte zit, op de plaats van de melktand getrokken. Dit kost nogal wat tijd, en ik moet elke zoveel tijd langs de ortho zodat deze het kettinkje kan aantrekken.

Het gaat dus niet alleen om een tand trekken, mijn gehele gehemelte komt lekker onder de hectingen te zitten haha

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 16:37

Ytjuuuh schreef:
sologirl schreef:

Ik weet natuurlijk niet hoe het eruit ziet verder. Maar ik neem aan dat je dan een blokjesbeugel krijgt. Die open plek zal je wel even zien (je bedoelt toch de plek waar de melkhoektand zat?), maar valt denk ik niet heel erg op als je zo'n blokjesbeugel hebt. Volgens mij ging dat verplaatsen redelijk snel, duurde volgens mij geen jaar.. Zal haar wel even vragen.

Maar de orthodontist zal dat allemaal wel het beste weten, en de duur van zo'n proces hangt ook vaak van de patiënt af..

Weet je trouwens of de kaakchirurg dit onder algehele narcose doet? Dankje voor je uitleg, een jaartje klinkt al minder lang dan mijn ortho zei haha!

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:39

@ MoonChloe; Ze heeft nu in haar volwassen gebit een melkhoektand ertussen zitten. Haar echte volwassen hoektand zit nog in het verhemelte.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 16:40

Haha Ytkuuh das een heel makkelijkere uitleg dan die van mij thanks! :')

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:41

De ortho zal wel gelijk hebben denk ik hoor. Ik ben maar een assistente, een orthodontist weet altijd meer. Algehele narcose zou kunnen, maar volgens mij kan het ook wel gewoon plaatselijk verdoofd..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:09

Ytjuuuh schreef:
@ MoonChloe; Ze heeft nu in haar volwassen gebit een melkhoektand ertussen zitten. Haar echte volwassen hoektand zit nog in het verhemelte.

AAAAAAAAAH ik dacht dat het andersom was :+

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 17:11

MoonChloe schreef:
Ytjuuuh schreef:

AAAAAAAAAH ik dacht dat het andersom was :+

:') _O-