Kinkhoest, hoe lang thuis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Kinkhoest, hoe lang thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 14:11

Wie heeft er hier kinkhoest gehad en hoe lang zijn jullie toen niet op je werk/school geweest?

Ik heb nu ongeveer 3 weken kinkhoest en zit bijna 2 weken thuis. Het begon met wat onschuldig gesnotter maar sinds 2 weken heb ik mega hoestaanvallen waarbij ik bijna stik en waarbij ik moet braken.

Verder heb ik door de krachtige hoest mijn ribben zwaar gekneusd. Ik moet zeggen dat ik op het moment meer last heb van de ribben dan van het hoesten. Hoesten is vooral 's nachts een probleem waardoor ik slecht slaap.

Volgens de huisarts kon het nog wel weken/ maanden duren! Ik heb een nogal drukke baan en verveel me inmiddels compleet te pletter. Zodra ik me inspan krijg ik helaas weer zo'n hoestaanval en dat is met gekneusde ribben geen pretje... Verder ben ik hondsmoe dus werken gaat voorlopig jammer genoeg niet.

Wie heeft er ook kinkhoest gehad en hoe lang waren jullie uitgeschakeld?

AngeliqueB

Re: Kinkhoest, hoe lang thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:14

De man van een vriendin was 3 maanden uitgeschakeld. Net wat je schrijft, in rust leek het heel wat, totdat hij zich inspande. Daarna is hij zeker 4 weken bezig geweest met opbouwen van de werkdag, van 3 uurtjes p/d tot fulltime. Neem vooral je tijd om uit te zieken, je knapt echt niet goed op als je te snel start.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:15

Zelf heb ik geen kinkhoest gehad maar mijn neefje wel.
Hij was toen 10 jaar en heeft 5 maanden zwaar gehoest, daarna werd het langzaam minder. Zijn longblaasjes zijn door het vele hoesten wel beschadigd.

Beterschap!

Zomenilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:19

Ik ben 44 en heb vorig jaar kinkhoest gehad. Vanaf oktober tot maart heb ik lopen hoesten en was ik moe. Ik ben zeker anderhalve maand thuis geweest. Vooral omdat je slecht kunt slapen moet je oppassen dat je niet ook nog eens oververmoeid raakt. Neem je tijd.
Het duurt dus zeker 3 maanden. Beterschap !

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:14

Hier vorig jaar mei in Turkije kinkhoest opgelopen..heel bizar, dacht altijd dat het kinderziektes waren :P
Ben van eind mei tot zeker augustus ziek geweest (tevens andere factoren hoor waardoor ik zo lang 'ziek' bleef).
Wat je zou kunnen doen is onder je schouderbladen rochting je hoofd een extra kussen te leggen..zodat je longen vrij liggen en als je iets hoger ligt, leek bij mij de hoest ook wat minder heftig te zijn..want auwie, snap je helemaal met die spierpijn etc.

Sterkte.
Ohja, de HA zei me dat mijn echte besmettingsgevaar voorbij was na 2 weken van de eerste ziektedag..hij raadde me iig aan niet op visite te gaan bij kinderen en mensen die ziek waren..en verder gewoon mn dingen te doen :)

Beterschap.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:12

Ik geloof dat ik alleen af en toe een paar dagen thuis bleef. Ik had voornamelijk 's nachts last en overdag ging het wel beter. Braken deed ik eigenlijk bijna alleen bij de ochtend hoest aanval als ik wakker werd. Het heeft wel heel lang geduurd bij mij, ene paar maanden!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:45

Ik heb kinkhoest gehad toen ik een jaar of 10 was.
Heb toen zeker een half jaar thuis gezeten, met ook gekneusde ribben van het hoesten.

Ik weet zo nog dat ik vooral last had van het hoesten wanneer ik het warmer kreeg, de nacht was bij mij ook altijd een hel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:48

Zijn jullie dan niet geent tegen kinkhoest?
Dat zit in de DKTP prik die je als baby al krijgt.
Mijn dochter heeft helaas de K van kinkhoest niet gehad,ze mag dat vaccin absoluut niet hebben.
Als ik dit zo lees hoop ik niet dat mijn dochter ooit kinkhoest krijgt.Wat een ellendige ziekte zeg.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:51

Ik heb gewoon alle prikken gehad in mijn jeugd.
Maar alsnog de kinkhoest gekregen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:52

Jawel, maar het vaccin heeft een zeer beperkte beschermingsduur. Ook als je het zelf doormaakt ben je niet levenslang beschermd. Immuniteit tegen kinkhoest is een fabeltje. En het is inderdaad een ellendige ziekte. Ik heb gisteravond voor het eerst in 2 weken 5 uur geslapen. Voel me nu wel iets minder moe.

Ik moest afgelopen vrijdag naar het ziekenhuis omdat ik zo hard had gehoest dat we bang waren dat mijn rib gebroken was. Bleek gelukkig alleen zwaar gekneusd met verkrampte spieren. Maar ook in het ziekenhuis vertelden ze dat het zo 3 maanden kan duren voordat je er weer bovenop bent.

Ik baal er ontzettend van en had vooraf geen idee dat het zo'n rotziekte is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:54

Fifteen schreef:
Ik heb gewoon alle prikken gehad in mijn jeugd.
Maar alsnog de kinkhoest gekregen.

Dito hier...

Ik heb er maar een maandje echt last van gehad overigens...!

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:54

Ik heb ook vorig jaar kinkhoest gehad, echt vreselijk vervelend, in ieder geval sterkte en beterschap! :(:)

Bij mij duurde het toch zeker wel 3 maanden als het niet langer was. Daarna kreeg ik er ook nog eens bronchitis achteraan dus duurde het nog wat langer. Ik ben ook heel veel thuis geweest in die tijd, op een gegeven moment 2/3 weken achterelkaar en daarna ging ik als het bijvoorbeeld een korte dag was ofzo of als het wel redelijk ging die dag. Maar reken er maar op dat het wel even duurt! Ik had na die tijd ook een heel slechte conditie weer door al dat gehoest.. Ook reed ik heel weinig paard want bij het minste of geringste begon ik weer met hoesten, nachten wakker gelegen. :\

gohya: Ja ook ik ben ingeënt maar aangezien dat al een tijd geleden is kan de kinkhoest-bacterie ook muteren. Als je ingeënt bent wordt je wel vaak een stuk minder ziek dan als je niet bent ingeënt, maar kan je er toch heel wat van meekrijgen.

Nogmaals beterschap! :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:55

Ik dacht echt dat als je geent was je de ziekte niet kon krijgen,fout gedacht dus.Ik heb wel eens een baby mee gemaakt met kinkhoest,men wat een ellende,dat kindje stikte zowat in het slijm.Die baby is toen uiteraard wel opgenomen in het ziekenhuis.
Heel veel beterschap voor alle kinkhoest bokkers.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:56

mijn mam heeft ook kinkhoest gehad. Die heeft er zeker 1 jaar last van gehad.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:57

Men, ik heb met mijn maandje dat ik erg echt zwaar last van had dus echt heel veel geluk gehad...Tsja, zoals de dokter altijd zegt: Ik heb een verdomd sterk lichaam :')

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:58

Bedankt. :)

Er schijnen idd ook heel veel versies van de kinkhoest bacterie te zijn en het vaccin beschermt daar niet tegen.

Dat stikgevoel vind ik ook nog het ergste. En hoesten met gekneusde ribben kan ik niemand aanraden....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:13

Saar4 schreef:
Bedankt. :)

Er schijnen idd ook heel veel versies van de kinkhoest bacterie te zijn en het vaccin beschermt daar niet tegen.

Dat stikgevoel vind ik ook nog het ergste. En hoesten met gekneusde ribben kan ik niemand aanraden....

Dat had ik ook...Gewoon niet willen hoesten omdat je weet dat het pijn gaat doen...En dan ga je je lichaam nog meer aanspannen en dan doet het nog meer pijn... :(:)

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:57

Ik heb ook kinkhoest gehad. Geen idee eigenlijk hoelang het heeft geduurd, ik heb alleen wel doorgelopen :o .
Heb idd ook wel een keer gehad dat ik op stal moest braken van het hoesten := .
Sterkte :(:) .

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:58

Ik heb er ruim een half jaar flink last van gehad. Pijnlijke ribben, een opengeschuurde keel. Ben alleen niet ziek thuisgebleven, dit was volgens mijn toenmalige teammanager niet nodig (werk notabene in de gehandicaptenzorg). Dus hoestend en proestend, zonder enige vorm van conditie aan het werk gegaan.
Probeer zolang mogelijk je energie te sparen, kinkhoest is erg vermoeiend!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:28

Ik heb ook kinkhoest gehad.
Ik ging wel naa school maar heb er een half jaar last van gehad.
Fietsen kon ik niet, eten ook niet want alles kwam er weer uit.
Conditie had ik totaal niet meer dus mam heeft mij een half jaar met de auto moeten brengen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:47

Tjee, sterkte allemaal! Ik heb het zelf nog nooit gehad en ik dacht altijd dat je twee weekjes van de kaart was :oo Heel veel beterschap allemaal!