Ik werk in een drukke apotheek en de laatste tijd is het echt chaos. Gisteren hadden we de recepten van donderdag nog niet eens klaar en de wachtruimte staat continue vol. De stapels recepten blijven maar binnenkomen, er komt geen eind aan. Vorige week heb ik verschillende dagen overgewerkt en ook echt over mijn grenzen gegaan. Toen had ik lang weekend, vrijdag, zaterdag en zondag. Lekker bijtanken zou je denken. Maar ik kon niet goed slapen, was erg vroeg wakker en mijn hart gaat als een razende tekeer. Mijn vriend hoefde maar 1 woord verkeerd te zeggen en ik barst in huilen uit. Toen ik zondag dacht dat ik maandag weer moest werken, zat ik weer in een huilbui. Maandag weer druk, een collega vraagt of ik haar wil helpen, een andere collega vraagt of ik haar wil helpen en de paniek slaat toen. Ik weet niet meer waar ik moet beginnen. Dinsdag hetzelfe verhaal, ik kan niks meer hebben en verneem ineens dat ik een druk voel op mijn borst en ik ben de hele dag aan de diaree, terwijl ik verder geen griepklachten heb. Vandaag vrij. Ik heb nog steeds een druk op mijn borst en heb een hoge hartslag. Ik zou me heel graag ziek willen melden, morgen en overmorgen, zodat ik tot rust kan komen en maandag weer kan beginnen. Maar daar voel ik me erg schuldig over, omdat mijn collega's het dan zonder mij nog drukker hebben. Ik ben alleen bang dat als ik nu doorga, het nog erger wordt. Wie herkent dit?
Vala
Geplaatst: 05-05-10 17:24
Voel je niet schuldig als je je ziekmeldt. Beter een paar dagen tot rust komen en dan hopelijk weer aan de slag dan stomweg zo doorgaan en straks voor lange tijd thuis moeten blijven. Dat is veel vervelender voor je werkgever en je collega's. Zoals ik het lees komt het op mij wel over alsof je overwerkt bent maar ik ben natuurlijk geen arts ofzo. Maak anders een afspraak met de huisarts en bespreek hoe je je voelt. Succes en sterkte gewenst!
Laatst bijgewerkt door Vala op 05-05-10 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Appieee
Geplaatst: 05-05-10 17:25
Overwerkt, ik weet het niet. Maar het lijkt me sowieso verstandig om even een paar dagen thuis te blijven en tot rust te komen! Als je je nu zo blijft inspannen stort je straks in en zijn ze je nog veel langer kwijt! Lekker voor jezelf kiezen en vrijnemen!
Leuke reactie van mijn moeder net; Maar je werkt toch maar 4 dagen? en heeft de rest ook last van de drukte? Nou dan is het maar hopen dat de rest er morgen wel is, haha. Dus iedere keer als het druk is, ga jij je ziekmelden. Dat is ook niet leuk voor je werkgever.... Wat ga je zeggen dan als je je ziekmeld? Ik ben halfoverspannen?
ik zou lekker een paar dagen ziekmelden,en leuke dingen doen.... in de zon zitten(als die nog komt) ik heb zelf een burnout gehad,das was nog veel erger....... maar trek aan de bel bij je baas,of leidinggevende
@diana; Er krijgen mensen ontlag in september en er is nog niet bekend wie. Ben dus heel bang om eerlijk te zijn en te zeggen dat het van de werkdruk komt. Ik denk dat ik dan de eerste ben die eruit vliegt. Als ik me morgen ziek ga melden, ga ik zeggen dat ik griep heb. (als, want ik heb een megaschuldgevoel naar mijn collega's toe)
Hoe lang doe je dit werk al? Het klinkt alsof je heel erg gestressed bent.
Kan je goed tegen een hectische werkomgeving? Ben je zoals ze zeggen 'stressbestendig'?
Houd altijd voor ogen dat je je best doet, maar dat je niet meer dan gewoon je best kan doen. Probeer het werk als je thuis bent los te laten en leuke dingen te doen, afleiding te zoeken.
Werk is maar werk (en dat heb ik moeten leren na een behoorlijk heftige burn-out/depressie). Laat werk nooit je leven beheersen. Het is een manier om centjes te verdienen, houdt dat voor ogen.
heel veel sterkte, laat je niet gek maken en probeer je hoofd cool te houden.
Appieee
Geplaatst: 05-05-10 21:08
Xanti schreef:
@apieee Ik kan helaas geen vrij nemen tot kerst zo ongeveer. Het is te druk om vrij te nemen, dus dan zou het ziekmelden betekenen...
Ja, sorry. Ziekmelden bedoelde ik ook.
Xanti
Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-10 21:25
Ik doe dit werk 8 jaar. Ik heb geen moeite met een hectische werkomgeving, als "mijn taak" maar duidelijk is
Kan je goed tegen een hectische werkomgeving? Ben je zoals ze zeggen 'stressbestendig'? Ik ben stressbestendig tot een bepaald nivo. Zo ineens kan alles teveel zijn en heb ik geen overzicht meer.
Houd altijd voor ogen dat je je best doet, maar dat je niet meer dan gewoon je best kan doen. Probeer het werk als je thuis bent los te laten en leuke dingen te doen, afleiding te zoeken. Dit is een heeeeeeeeele goede
Werk is maar werk (en dat heb ik moeten leren na een behoorlijk heftige burn-out/depressie). Laat werk nooit je leven beheersen. Het is een manier om centjes te verdienen, houdt dat voor ogen. Je hebt helemaal gelijk!
genja
Geplaatst: 05-05-10 21:44
Hoi,
Ik ken je gevoel wel ben ook apothekersassistente en het is gewoon heel vervelend om altijd het gevoel te hebben dat je werk nooit afkomt. Ook omdat je weet dat de patienten alleen maar langer moeten wachten en daar logisch ook ongeduldig van worden en gaan mopperen wat ook weer tijd kost. Zelf werk ik nu in een ziekenhuisapotheek na 15 jaar in een openbare apotheek gewerkt te hebben en dat is ook giga druk maar op een andere manier. Kan je alleen als tip geven probeer op de dagen dat het zo druk is je aan je eigen taak te houden en pas collega's te helpen als je eigen taak afhebt. Klinkt oncollegiaal maar zo houdt jezelf wel beter op de been en vaak zijn dé collega's net zo. Jij krijgt last van stress als het zo druk is en andere collega's hebben daar minder last van omdat ze gewoon in hetzelfde tempo werken als dat ze altijd doen of het nu druk is of niet die lopen geen pas harder. De werkdruk wordt helaas steeds hoger omdat je terecht steeds meer voorlichting moet en wilt geven maar er komt wel steeds minder personeel door alle bezuinigingen. En soms moet je dan zuinig op jezelf zijn. Zelf zou ik niet thuis blijven maar wel gaan werken en je eigen ding doen, hoe druk het ook is als het even niet jou taak is om na de balie te gaan ook even niet gaan. Zodat jij bv tijd hebt om die stapel recepten weg te werken dan werkt het voor je collega's aan de balie ook weer sneller want die hoeven dan waarschijnlijk als een patient iets op komt halen het niet eerst klaar te maken maar alleen even nakijken en meegeven.
Groetjes gneja
genja
Geplaatst: 06-05-10 11:46
Ben benieuwd of je vandaag toch aan het werk bent gegaan en zo ja hoe ging het vandaag?
Groetjes genja
p.s je mag me altijd een pm sturen als je er over wilt praten
Ik ben niet gegaan. Heb tot 12 uur geslapen en ben er echt van aan het genieten, zodat ik maandag weer aan de gang kan (met jou tips in mijn achterhoofd) Het is echt niet zo dat ik me vaak ziekmeld ofzo. (ben bang dat het zo overkomt) Het is zeker zo dat ik inderdaad beter aan mijn taak kan houden, maar ik voel me vaak verantwoordelijk voor alles, dit weet ik ook van mezelf. (heb een tijd bij een psycholoog gelopen voor iets anders, maar daar kwam dit ook uit) Waar ik me erg schuldig over kan voelen is dat als mijn collga's overwerken ik het eigenlijk liever niet doe, omdat ik weet dat ik dan last krijg ( ook lichamelijk, scheef bekken, zere benen) maar ik blijf dan toch. Ik denk dat ik dit beter niet kan doen. Er zijn ook collega's die het gewoon niet doen en ik denk dat ik me daarbij aansluit.
dat je vandaag uitgerust bent,en ervan kan genieten is een heel goed teken..
kleinvosje
Geplaatst: 06-05-10 15:36
Ik zou het toch ook een keer aankaarten met je leidinggevende. Meld dat je best bereid bent om over te werken, maar dat je dat lichamelijk niet trekt. Het moet toch niet zo zijn dat je hartkloppingen krijgt van je werk? En als je collega's dan gaan stuiteren, laat ze lekker, jij moet opkomen voor jezelf en je eigen lichaam, als zij dat niet kunnen accepteren is dat hun probleem. Ik snap je schuldgevoel wel hoor, ik heb hetzelfde. Maar op een gegeven moment is het kwartje op, je kunt dat beter tijdig aangeven dan ermee door te blijven lopen en dat het dan echt misgaat.
Ja dat ga ik ook zeker doen. Hij staat zelf ook op het randje. Volgende week weer aan het werk en mezelf goed in de gaten houden. Ik houd mijn ademhaling goed in de gaten, want ik adem te opppervlakkig, daar komt de druk op de borst vandaan denk ik.
genja
Geplaatst: 09-05-10 16:36
Hoi,
Hoe gaat het nu? Heb je weer zin om morgen aan de slag te gaan of zie je het nog steeds niet echt zitten? Ben je ondertussen wel weer een beetje uitgerust? Als je morgen aan de slag gaat probeer bij je eigen taak te blijven. Als je niet de taak balie hebt even neit naar voren gaan ook al staan er nog zoveel mensen. Als een collgega vraagt in het algemeen hoe iets moet niet meteen antwoord geven(jij bent dan weer van je eigen werk afgeleid) maar laat het haar maar eerst zelf opzoeken of een een andere collega geeft antwoord. En kijk hoe het humeur van je baas is. Als dit goed is ga toch een gesprek met hem aan over hoe jij de werkdruk ervaart en dat jue eht soms lastig vindt hier mee om te gaan misschien kan hij je er ook mee helpen. Over het algemeen wordt je niet zo snel ontslagen hoor in dit beroep het wordt allemaal wel moeilijker voor apothekers maar daar in tegen is het ook nog steeds alstig voor hun om goed personeel te krijgen.
Gaat nu wel goed, heb wel het gevoel dat ik uitgerust ben. Ik zie het wel weer zitten om morgen te gaan werken en ik ga echt rustig aan doen en bij mijn taak blijven. Er moeten helaas echt 1,3 fte uit bij ons. Ik werk bij een keten waar het niet zo goed mee gaat en bij elke apotheek (ong. 200 apotheken in nederland) moet er wel iets uit. Vaak zijn het de tijdelijke contracten, maar bij de apotheek waar ik werk zijn het allemaal vaste contracten. Volgens de apotheker gaat het hoofdkantoor beslissen wie eruit gaat, maar ik heb toch het idee dat hij er wel aandeel in heeft. Ik wil gaan zeggen dat mij het lichamelijk niet lukt op het moment dat er beslist wordt over te gaan werken. Nog niet vantevoren, wie weet gaan ze niet overwerken deze week.
Ik heb wil trouwens 3 dagen gaan werken, ook omdat er veel werk thuis is. Dit heb ik ookal aangevraagd, is alleen nog niet bekend wanneer (omdat er mensen uit moeten, maar het allemaal nog zo vaag is) Dus het vooruitzicht is wel goed.
didigirl_85
Geplaatst: 09-05-10 17:34
Hoi, ik snap wat je bedoelt! Werk zelf ook in een apotheek, de werkdruk is idd erg hoog. Vooral de laatste tijd, alles wordt er aan gedaan om kosten te besparen. En dan merk ik dat dit vooral op de verkeerde manier wordt gedaan. Mensen worden ontslagen met al gevolg dat de werkdruk alleen maar hoger aan het worden is, en de kwaliteit van het leveren van zorg alleen maar achteruit gaat hierdoor. Ik hoop dat het snel beter gaat in de zorg sector, en dat de overheid snel iets gaat veranderen. En idd wat hierboven wordt gezegd is idd erg belangrijk, als iedereen zich aan zijn eigen taak houd is het voor iedereen overzichtelijk. Zo werkt het bij mij in de apotheek ook, 2 vaste mensen die naar voren gaan. Zodat de rest zich aan de taken achter kan houden. En idd liever 1 dag uitrusten, dan straks een half jaar thuis zitten. Ook al mogen ze je niet ontslaan omdat je overwerkt bent, ze vinden in deze tijden altijd wel een reden. Want alles wat geld kost en niks oplevert wordt ontslagen tegenwoordig Sterkte