huis in duitsland ziekendfonds behouden in nl ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

huis in duitsland ziekendfonds behouden in nl ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:23

is het mogelijk als je net over de grens in duitsland een huis koopt om je ziekenfonds dokter tandarts in nederland te behouden ?
wie weet er meer over
of wie woont er in duitsland en weet er meer van
alvast bedankt

Justy

Re: huis in duitsland ziekendfonds behouden in nl ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:56

Ik woon zelf niet in Duitsland maar in België, maar op zich zijn de Nederlandse regelingen voor de zorgverzekering voor mensen die in het buitenland wonen voor die landen volgens mij gelijk.

Als jij in Duitsland gaat wonen maar in Nederland blijft werken of een Nederlandse uitkering blijft ontvangen, dan blijf je verplicht verzekerd in Nederland. Afhankelijk van de regelgeving in je woonland ben je daar ook verplicht een zorgverzekering af te sluiten, je kunt je twee verzekeraars dan inlichten met een bepaald formulier (E106 geloof ik) zodat je maar één keer premie betaalt (meestal in NL). Zolang je in NL verzekerd blijft kun je daar ook gewoon naar de dokter/tandarts enzovoort.

Als je niet in NL blijft werken/een uitkering geniet dan heb je in feite ook niets meer met Nederland te maken en bij mijn weten kun je dan ook geen zorgverzekering hebben. Je zou het eens bij je verzekeraar kunnen informeren, ik denk dat àls het al kan, in de vorm van een soort vrijwillige voortzetting, het in ieder geval stervensduur zou zijn omdat er geen werkgever is die het werkgeversdeel van de premie voor zijn rekening neemt (dat deel wat normaal van je loon wordt ingehouden).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:57

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:58

In principe alleen als je ook in nederland werkt, maar ik heb in die 5 jaar wel gemerkt dat het heel moeilijk is en ben bij m'n oude huisarts ook niet eens meer welkom eigenlijk.

Maar waarom zou je het willen, het is hier veel fijner en sneller zeer zeker.

Bounce

Re: huis in duitsland ziekendfonds behouden in nl ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:26

Als je gewoon in nederland werkzaam blijft en je huisarts heeft er geen problemen mee kun je gewoon bij dezelfde huisarts blijven. Kan wel even een gedoe met zijn met het ziekenfonds met alle papieren hoor!