Chronische vermoeidheid en zwanger/kinderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetselina

Chronische vermoeidheid en zwanger/kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 15:03

Ik ben een meid van 25 jaar die inmiddels al 3 jaar aan het klungelen met mijn gezondheid. Ik ben vooral erg moe en het lijkt erop dat ik chronische vermoeidheid heb. Ik ben alleen nog op zoek naar een arts die de diagnose kan stellen.

Mijn vriend en ik zijn 6 jaar bij elkaar en wonen inmiddels dik een jaar samen en het gaat super. Nu wil ik altijd al erg graag kinderen, maar ik weet niet of dat erg verstandig is. Wat als ik het niet trek.

Zijn hier mensen met ME/CVS die hier ervaring mee hebben en dat willen delen? Mijn grootste wens is het krijgen van kinderen en ben bang dat ik er spijt van krijg als ik het niet doe.

Marleen

Re: Chronische vermoeidheid en zwanger/kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:23

Ik denk dat je dit het beste met je arts kunt bespreken. Ik begrijp dat de diagnose nog niet is gesteld? Ik zou dan dit eerst laten doen, er bestaat misschien wel medicatie om je te helpen? Geen idee, heb er geen ervaring mee...

Succes! :D

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:59

LZP --> MW

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 07:09

Ik heb 2 kinderen, maar heb nooit de diagnose van mijn vermoeidheid vast laten stellen.Het valt niet altijd mee,nou hebben ze allebij al veel mee gemaakt, ook als het om kwalen gaat.De ene is 16 de andere 12 maar ze hebben nog veel hulp en begeleiding nodig.Ik ben al 16 jaar aan het zorgen voor de kids,en dat valt niet mee.Er zijn soms maanden dat ik er helemaal door heen zit.Ik weet niet als ik dit van te voren geweten had 2 kinderen had genomen

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 07:17

Hoi,
Een collega van mij heeft CVS en is op dit moment hoogzwanger van haar eerste kindje. Ze heeft door haar ziekte nog meer last van vermoeidheid, maar is toch gewoon op tijd met verlof gegaan. Voor zover ik weet heeft ze verder geen complicaties gehad.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 07:49

Marleen_usar: Dat is inderdaad wel erg vervelend als je ook nog kinderen hebt die kwalen hebben. Ik wil ook eerst gewoon kijken of 1 gaat. Een 2e kan altijd nog en willen ook wel graag adopteren, dus dat zien we dan wel. 2 lijkt me inderdaad ook best wel veel.

Marleen: De diagnose is inderdaad nog niet gesteld. Ben al bij 2 ziekenhuizen geweest en ze sturen me allemaal naar huis, zonder serieus te kijken. Dus ik weet momenteel even niet meer waar ik heen moet. Ik wil ook eerst een diagnose en dan kunnen we weer verder kijken of het verstandig is. Ook wil ik van te voren met ouders en broers/zussen praten, want hulp hebben we dan wel nodig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:44

Ik denk dat het er vooral vanaf hangt of kinderen ook echt je enige wens zijn en of je partner je er voldoende in kan ondersteunen (en voorhetgevaldatjetochuitelkaargaat evt. familie) zodat de verplichting om door te moeten er niet is, en je je evt. in de toekomst geheel aan je kind(eren) kan wijden.

Ik heb zelf fibromyalgie, geen CVS, maar dus ook op en neer gaande vermoeidheidsklachten erbij en ik trek het gewoon echt niet om altijd 40 uur per week te gaan werken voor een baas en dan nog te zorgen voor het gezin. Ik ga nu met de tweede op komst ook mijn stal thuis opbouwen (ook veel werk, maar kan ik zelf indelen en rust nemen als ik dat nodig heb) ipv voor een baas werken en verder dus huisjeboompjebeestje.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 10:04

Ik werk bij mijn vader, dus dat is het probleem niet. Ik werk momenteel ook maar 19 uur ipv 40, maar als de diagnose inderdaad CVS is, dan wordt er een nieuwe functie ingericht, zodat ik thuis kan werken, wanneer het mij uitkomt. Wil ook eerst echt overleggen met ouders/schoonouders en zus. Mijn dromen zijn trouwen en kinderen. Trouwen kan altijd nog, dus dan maar eerst kinderen (als dat lukt).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:10

Het is nogal een dooddoener en ik begrijp als geen ander hoe groot je verlangen kan zijn, maar zou je niet beter wachten tot je een diagnose hébt? Wellicht kan er wél wat met medicatie, therapie of vanuit het alternatieve circuit. In dat geval ga je veel fitter je zwangerschap en de kindertijd in en die tijd lijkt mij onbetaalbaar en kun je nooit weer overdoen.

Ik denk dat zelfstandigheid en onafhankelijkheid érg belangrijk zijn als je een gezin start. Tijden en mensen kunnen veranderen en dan sta je er alsnog alleen voor. Zelfs met hulp is dit hele proces allesoverheersend en je kunt de kinderen niet even terugstoppen als je het niet meer aankan.

Ik zou er dus voor kiezen om eerst je eigen leven en gezondheid in de basis goed te hebben, voor je de verantwoordelijkheid voor een nieuw leven op je neemt.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 10:43

Zoals al in een eerdere post van mij staat wil ik ook zeker eerst wachten tot ik een diagnose heb. Als we de diagnose hebben dan kijken we weer een stapje verder.

Zelfstandigheid en onafhankelijkheid is inderdaad erg belangerijk, maar ik denk dat ik familie wel echt nodig heb. Het zijn geen vrienden die we vragen en waarmee we misschien over 1 jaar geen contact meer mee hebben. Familie vind ik toch wel even iets heel anders en ik weet wat ik aan ze heb. Als zij nou zeggen dat ze vinden dat we nog moeten wachten, kunnen we altijd kijken hoe of wat.

Dus eerst diagnose, dan praten met familie en dan eventueel verder. Maar zo ver is het nog lang niet. Ik ben ook op zoek naar mensen die CVS hebben o.i.d. en zwanger zijn of zijn geweest of willen worden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:03

Ik heb geen ME/CVS, ben wel al mijn hele leven ziek. Toen ik zwanger wilde worden had ik Colitis Ulcerosa, een chronische darmontstekingsziekte die behoorlijk impact heeft, ik was er ook altijd heel erg moe van. Een zwangerschap heeft op CU heel goede impact, en ik was gelukkig ook heel snel zwanger. Tuurlijk ben je versleten als je een kind krijgt, maar ik heb gemerkt dat dat ook geldt voor mensen die compleet gezond zijn. Helaas had ik dus niet het geluk dat de zwangerschap een heel erg goede impact had op de lange termijn.

Sterker nog, toen mijn kind 2.5j aar jong was ben ik een jaar uit de running geweest omdat mijn darm het begaf, want niemand aan heeft zien komen, en mijn kind is opgevangen door familie en KDV. Was moeilijk, maar het was nu eenmaal zo en men moet door.

Weet je, je kan van alles onder de leden hebben, van een milde ME tot weet ik wat allemaal. Bespreek het vooral eerst met je behandelend arts als je straks een diagnose hebt, en dan pas met de rest.

In de toekomst kijken kan niemand namelijk, neem mij bv ik ben nu geopereerd en lichamelijk genezen van de CU, maar ik ben nog steeds extreem moe, ik moet bijna elke middag gaan liggen en ook heb ik geestelijk mijn beperkingen. Tuurlijk zal mijn kind daar best wel eens last van hebben, maar ik ken geen enkele perfecte moeder, kind moet het doen met wat ie krijgt. En liefde, daar kan geen niet vermoeide moeder tegenop ;) . Hij weet dat ik van het zorgen en het knuffelen ben, en mijn man van het stoeien en de aktie en kind komt niks tekort. Ik denk zelfs dat mijn kind sociaal een tandje voor heeft, hij houdt makkelijker met iemand rekening.

Met een kind ben je gewoon niet meer zelfstandig, er kunnen altijd situaties ontstaan hoe groot of hoe klein ook, dat je iemand nodig hebt.