Ooglidcorrectie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sweetheart

Ooglidcorrectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 12:08

Hallo Allemaal!

Mijn moeder heeft onlangs aangegeven dat ze graag wat aan haar ogen wil doen. Ze wil graag haar oogleden/wenkbrauwen laten liften. Een ooglidcorrectie dus.

Nu is ze al een beetje op internet aan het zoeken naar een goede betaalbare kliniek, maar natuurlijk vind elke kliniek zichzelf de beste.

Nu heb ik een vraagje aan jullie. Wie van jullie heeft deze ingreep al eens gedaan of kent iemand die deze ingreep heeft laten doen?
Hoe zit de ingreep in elkaar? Hoe is het herstel? Wat zijn de risico's (ook misschien betreft zicht?)

En boven al... naar welke kliniek kan je wel gaan, maar ook van welke kliniek moet je zo ver mogelijk uit de buurt blijven?

Hopelijk kunnen jullie wat advies geven. Uiteraard gaan we ook naar onze huisarts voor advies en zal mama zich goed laten voorlichten door de (verschillende) kliniek. Maar ervaringen van anderen zijn ook veel waard.

Patriciavt

Re: Ooglidcorrectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:25

Mijn moeder heeft vorig jaar begin september deze ingreep laten doen.

Als je een afspraak maakt bij een plastish chirurg (mijn mams is naar die in ons ziekenhuis gegaan, die staat goed aangeschreven) en je krijgt een medische verwijzing, dan hoef je je operatie niet zelf te betalen. Is wel de moeite waard om even achteraan te gaan!

Bij mijn moeder zijn ze echt heel mooi geworden. Ik heb er helaas geen foto's van maar ze heeft geen seconde spijt gehad. Ongeveer een week heeft ze met wat last gelopen, dat t wat trekt en irriteert. Maar zodra de hechtingen eruit zijn (de knoopjes althans, mams had oplosbare hechtingen) is dat een stuk beter!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:32

Je hoeft niet te betalen als je oogleden der mate erg dik zijn/hangen dat het je zicht e.d. belemmerd. Wanneer dit niet het geval is, dan wordt het vaak niet vergoed door de verzekering. Dit zal waarschijnlijk ook afhangen van de verzekeringsmaatschappij en in welk pakket je zit.

Mijn moeder heeft deze ingreep vorig jaar ook laten doen. Ook een afspraak gemaakt bij een plastische chirurg, maar de operatie werd niet (of maar deels, weet niet precies meer) vergoed.

Bij haar is het echt heel mooi geworden. Ze heeft twee operaties gehad (carpaal tunnel syndroom) en haar ogen, waardoor het herstel bij haar wel wat langer heeft geduurd. Mijn moeder had geen oplosbare hechtingen, dus ze moest nog wel terug om de hechtingen eruit te halen. Inmiddels valt er niks meer van de hechtingen oid te zien. :)

Ik heb geen idee waar je woont, maar mijn moeder heeft de operatie laten doen bij Cosmea, kliniek in het ziekenhuis in Hengelo: http://www.cosmea.nl/
Velthuis Kliniek in Enschede schijnt ook erg goed te zijn. Deze kliniek heeft meerdere locaties, wellicht is één daarvan voor jullie/jouw moeder dichterbij. In Eindhoven, Hilversum, Rotterdam en Velp zitten ze.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:12

Voor een ooglidcorrectie kun je op heel veel plaatsen prima terecht. Voor wat betreft waar je wel of niet heen moet: ga vooral naar een arts waar je mama zich zelf prettig bij voelt.

Hoe de ingreep in elkaar zit, hangt een beetje af van wat er daadwerkelijk gaat gebeuren. In je post noem je een ooglidcorrectie/wenkbrauwlift - en dat zijn wel wezenlijk verschillende ingrepen. Het beste wat ik je hierin kan adviseren is gewoon eens op consult te gaan bij een fijne plastisch chirurg. Hij of zij zal aangeven welke ingreep het gewenste resultaat wellicht kan benaderen en of een aanvraag bij de verzekeraar op zijn plaats is.
Het ligt een klein beetje aan de verzekeraar hoe ze daarmee omgaan. Bij aanvraag duurt het 1 tot 6 weken voor de verzekeraar de beslissing meedeelt, eventueel kan er daarna nog bezwaar aangetekend worden in geval van afwijzing.

Voor wat betreft herstel: dat is afhankelijk van het type ingreep. Als het gaat om een gewone "simpele" ooglidcorrectie, is het goed om ermee te rekenen dat iemand er zeker 10 dagen niet zo toonbaar uit zal zien. Verder is het de vraag of er gebruik gemaakt wordt van hechtingen of huidlijm, etc. Dat zijn vooral allemaal dingen die je met de plastisch chirurg zelf moet bespreken - een goede kliniek zal je ook goed informeren over het traject na de operatie en wat je kunt verwachten.

Ik werk voor plastisch chirurgen - en wil me daarom niet mengen in de keuze voor een kliniek. Er zijn helaas inderdaad artsen die ik je niet zou aanbevelen. Ik denk vooral dat je vooraf eens rond moet kijken op internet, en alleen moet kiezen voor een kliniek of arts waar je moeder zich goed bij voelt.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:31

Ik heb voor 2 jaar terug mijn oogleden boven en onder laten corrigeren en heb dat laten doen in een privekliniek in Belgie, had nl goede resultaten gehoord.
Zelf heb ik alles heel goed onderzocht omdat het wel iets is wat je in je gelaat laat veranderen, ik heb dit niet vergoedt gekregen omdat het niet medisch nodig was.
Ik ben zeer tevreden over het resultaat en zou het zo weer doen ..... op aanraden van mijn chirurg ben ik 2 weken voor de operatie met arnica van dr. vogel gaan slikken zodat mijn gezicht niet zo bont en blauw zou worden en dat was ook zo, het was een beetje gelig en opgezwollen meer niet.
Had ongeveer 2 dagen na de operatie last van vochtophopingen richting mijn wangen maar dat was ook normaal met een een paar dagen kon ik gewoon met zonnenbril over straat omdat direct zonlicht slecht was.

Maar je moeder moet gewoon even rondkijken waar zij zich prettig bij voelt, zo heeft een vriendin van mij het bij R. Schumacher gedaan en zeer tevreden en andere kennissen van mij hadden met een medische verklaring het in een lokale ziekenhuis laten doen en ook zeer tevreden.

Het gaat er natuurlijk ook om wat je moeder graag veranderd wil hebben en dat kan ze beter doen om op consult te gaan want inderdaad een wenkbrauwlift of een oogcorrectie zijn 2 hele verschillende ingrepen.

Succes

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:39

De arnica druppels zou ik even met je chirurg overleggen. Het merendeel van onze artsen adviseert gebruik vanaf 10 dagen voor de ingreep (net als stoppen met koffie, roken, alcohol, etc). Echter, daar is ook iets tegen in te brengen, er zijn ook chirurgen die alleen gebruik na de operatie aanbevelen.

Overigens: het is verstandig om minimaal een half jaar heel voorzichtig te zijn met zonlicht. Als je moeder nog op vakantie wil, zou ik in overweging nemen om dit voor de ingreep te doen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:45

Ik denk dat ik één van de jongsten ben die dat heeft laten doen, ik was namelijk 27 en mijn oogleden hingen dermate dat de oogarts gelijk zei, dat gaan we eens even herstellen!

In mijn geval heeft het ziekenfonds het volledig vergoed.

Ik ben een paar dagen van te voren met arnica begonnen en heb bijna geen zwelling gehad. Heb 1 nacht rechtop geslapen, daarna niet meer.

De ingreep zelf viel niets tegen maar de verdovingen deden gruwelijk zeer....dat alleen al zou mij tegenhouden het nog een keer te laten doen mocht het ooit nodig zijn. Gelukkig is dat vooralsnog niet nodig en ik ben nu tien jaar verder!

Wat reuzegrappig was, was dat toen ik eenmaal verdoofd was, hij mijn oogleden afgeplakt had. Vervolgens knipte (zo klonk het...) hij mij oogleden open en dat was echt bizar, het werd licht terwijl ik toch niets zag!!! Mijn moeder werd wat onwel toen ik dat vertelde.....

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:48

daffodil schreef:
Wat reuzegrappig was, was dat toen ik eenmaal verdoofd was, hij mijn oogleden afgeplakt had. Vervolgens knipte (zo klonk het...) hij mij oogleden open en dat was echt bizar, het werd licht terwijl ik toch niets zag!!! Mijn moeder werd wat onwel toen ik dat vertelde.....

En de moeder van TS gaat nu voor volledige narcose ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:48

mijn vriend heeft t laten doen in januari. het is echt mooi geworden maar hij heeft er behoorlijk last van gehad. em was niet verteld dat hij oest coolen en daar heb ik niet aan gedacht.
het zag er eerst niet uit, was dik en blauw en hij kreeg dikke blauwe wallen. maar nu is het mooi en heeft hij er echt baad bij!!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:44

@ Daffodil het kan nog jonger ik was 25 ;)

Maar even on topic. Ik heb het vorig jaar laten doen. Ik kreeg het vergoed van de verzekering. Ik heb het laten doen in het ziekenhuis in Zwolle.
De ingreep viel eigenlijk best mee. Heb het onder plaatselijke verdoving gedaan. Ik heb een bovenooglidcorrectie gehad en een wenkbrauwlift. Operatie duurde een half uurtje. Daarna moest je nog 2 keer een kwartier koelen in het ziekenhuis en mocht je naar huis. Heb eigenlijk bijna geen pijn gehad. Geen pijnstillers hoeven slikken. Wel was het lastig met slapen je ogen dichtdoen. Vooral de eerste nacht daarna werd het beter. Je moet wel rustig aan doen ivm druk op je ogen dus uitkijken met tillen eerste tijd. Ook de littekens insmeren met zonnebrand zeer belangrijk! Ik had 1 weekje vrij. Bijna geen blauw plekken. Vocht bleef wel lang. Vooral als ik op stond. Na 3 maand kan je het echte resultaat pas zien. Toen stond ik in de ochtend ook niet meer op met vocht in de oogleden. Maar na een week toen de hechtingen eruit waren zag het er al erg netjes uit. Het geneest super snel. En littekens zie je niks van.
Succes!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 07:14

Allemaal enorm bedankt voor jullie reacties. Ook ik heb hier heel veel aan. Ik moest eerst een beetje aan het idee wennen dat mama wat aan haar ogen wilde laten doen :o.

@ Whiterose: Hahaa! Mama is gelukkig niet zo snel bang hoor... :P

Voor diegene die het vroegen: Ik woon in de buurt van Gorinchem. Maar ik heb er al wel op gehamerd bij mama dat al moet ik haar een dag op en neer naar Groningen rijden, als het daar voor haar goed voelt, dan doe ik dat. Want wat jullie ook zeggen: Het is vooral belangrijk dat je je goed voelt bij je arts.

Die arnica druppels en dat over de vakantie, dat zijn goede tips! Gelukkig rookt mama niet en is drinkt ze al bijna 10 jaar geen alcohol meer.

Nogmaals bedankt allemaal! Uiteraard zijn andere ervaringen nog steeds welkom!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 07:53

Ik heb het in Gouda laten doen destijds en was daar (en nog steeds) zeer tevreden over.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 08:39

isaja schreef:
Ik heb voor 2 jaar terug mijn oogleden boven en onder laten corrigeren en heb dat laten doen in een privekliniek in Belgie, had nl goede resultaten gehoord.
Zelf heb ik alles heel goed onderzocht omdat het wel iets is wat je in je gelaat laat veranderen, ik heb dit niet vergoedt gekregen omdat het niet medisch nodig was.
Ik ben zeer tevreden over het resultaat en zou het zo weer doen ..... op aanraden van mijn chirurg ben ik 2 weken voor de operatie met arnica van dr. vogel gaan slikken zodat mijn gezicht niet zo bont en blauw zou worden en dat was ook zo, het was een beetje gelig en opgezwollen meer niet.
Had ongeveer 2 dagen na de operatie last van vochtophopingen richting mijn wangen maar dat was ook normaal met een een paar dagen kon ik gewoon met zonnenbril over straat omdat direct zonlicht slecht was.

Maar je moeder moet gewoon even rondkijken waar zij zich prettig bij voelt, zo heeft een vriendin van mij het bij R. Schumacher gedaan en zeer tevreden en andere kennissen van mij hadden met een medische verklaring het in een lokale ziekenhuis laten doen en ook zeer tevreden.

Het gaat er natuurlijk ook om wat je moeder graag veranderd wil hebben en dat kan ze beter doen om op consult te gaan want inderdaad een wenkbrauwlift of een oogcorrectie zijn 2 hele verschillende ingrepen.

Succes

Nog even een vraagje: Waar heb je het in Belgie laten doen?