Meisje 2,5 jaar vind alles eng !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mieske

Meisje 2,5 jaar vind alles eng !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 10:09

Hoi medebokkers..

Momenteel zit ik met mijn handen in het haar, vandaar dat ik dit topic maak..
In de hoop dat iemand mij tips kan geven hoe wij er het beste mee om moeten gaan..

Mijn dochtertje is nu 2,5 jaar. Vrolijke eigenwijze dame is het <3
Alleen de laatste tijd gaat ze steeds meer dingen eng vinden..
Vorig jaar begon het met blaadjes die waaien door de wind over de grond heen..
Het is niet dat ze het alleen maar wat eng vind, maar ze is gelijk helemaal in paniek..
Gillen, huilen en zelfs bibberen van angst.. ;(

Nu was dat het enige en konden we er redelijk goed mee over weg door proberen uit te
leggen wat de blaadjes zijn en dat ze door de wind waaien.. Ik zei altijd maar dat blaadjes
lief zijn en niks doen..

Maar de laatste maanden gaat het van kwaad tot erger, dan is een vlieg reden tot volkomen
paniek.. Weer echt hysterisch gillen, huilen, weg rennen ect...
Je kan het zo gek niet bedenken en het is reden tot paniek..
De dingen die ze zo vaak gehoord heeft, zoals de wasmachine, de verwarming die water door de
buizen laat gaan ( moet de verwarming voor dat ze naar bed gaat op tijd uit zetten, anders ligt ze de hele tijd in bed in paniek te gillen).. De katten die op de kattenbak zitten te graven na het plassen..
Vrachtwagens die voorbij rijden als ze in huis zit, mieren die ze tegen komt met buitenspelen..
Alles lijkt bijna wel eng ;(

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, het word steeds erger en het is zo moeilijk om haar
zo in paniek te zien.. Het doet mij gewoon echt pijn..
Op deze manier kan ze niet eens normaal buitenspelen doordat ze zo snel in paniek raakt..

Heeft iemand het zelfde mee gemaakt of tips ?

Help !?

Mar77

Re: Meisje 2,5 jaar vind alles eng !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:10

wat doe je dan als ze bang is? Hoe los je het nu op?

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:11

Kan ze hypersensitief zijn?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 10:16

Ik blijf rustig en probeer duidelijk te maken dat er niks is om bang voor te zijn.. Ik doe gewoon alsof er niks aan de hand is.. Als ze bijvoorbeeld blaadjes buiten eng vind, dan zeg ik dat gewoon en ondertussen lopen we hand in hand verder.. Ik ga haar niet troosten of optillen, omdat ik denk dat het dan alleen maar bevestigd dat het eng is..

Of ze hypersensitief is.. Geen idee, zou dat niet al vanaf het begin moeten zijn en niet ineens ?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:16

LZP --> MW

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:17

Misschien een hele vreemde vraag, maar hoe is de relatie tussen jou en haar vader?
Kinderen voelen alles, maar dan ook alles aan, dergelijke dingen kunnen een uiting zijn van bijvoorbeeld spanningen die jij hebt (hoe zit jij zelf in je vel?) of spanningen die zich bijvoorbeeld voordoen in haar omgeving (hoe zit haar vader in zijn vel?). Kinderen kunnen in sommige gevallen die spanning voelen, maar deze niet geheel thuisbrengen waardoor ze de spanningen op andere vlakken gaan uitten.

Ik wil je hiermee niet vragen alles open en bloot op internet te zetten, dus je hoeft geen antwoorden op de vragen te bedenken, maar denk er voor jezelf eens over na. Mogelijk kan je het zelf verhelpen zonder daarbij alle schijnwerpers op je dochter te hoeven zetten :)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:18

Misschien haar gehoor eens laten testen. Dit zijn allemaal dingen die geluid maken. Misschien is ze daar overgevoelig voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:22

Hypersensitief e.d. ben ik niet zo van... sorry voor degenen die er wel wat mee hebben.

Lijkt mij heel simpel , negatieve aandacht is ook aandacht.
Blijkbaar lokt haar gedrag toch een reactie uit die ze als 'prettig' ervaart.
Gewoon compleet negeren, ook niet uitleggen en doorgaan met waar je mee bezig bent.
Als ze even later lief aan het spelen is, dán aandacht geven... het goede gedrag dus belonen.

edit: dit gedrag zie ik momenteel ook bij kinderen (zelfde leeftijd ongeveer) op mijn werk.
En ook bij deze kinderen is het negatieve aandacht, is ook aandacht.
Om alles wordt er gekrijst en hysterisch gedaan en kan me niet voorstellen dat deze kindertjes allemaal hypersensitief zijn ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-10 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:22

is het niet iets van aandacht trekken? Lastig hoor....

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:25

Misschien even een belletje naar de huisarts ofzo? Gewoon uit voorzorg :)

Overigens, het lijkt me inderdaad ook erg aangrijpend om je kindje zo te zien doen..
Laatst bijgewerkt door Rosborstel op 02-05-10 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:25

ik zou inderdaad haar gehoor en evt ogen na laten kijken
verder gewoon zelf zo rustig mogelijk proberen te blijven

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:26

ik zou hier eens met de ha over gaan praten.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 10:27

Met mijn man en mij gaat alles prima hoor.. :)

Hmm.. aandacht trekken, gaat er bij mij niet echt in als ik zie hoe ze reageert... Maar goed, tis wel een optie om over te denken..

Ik denk niet dat ze gevoelig is voor geluid, aangezien als ik de muziek heel hard zet gaat ze gewoon dansen en reageert ze verder er niet op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:30

Het verschil met muziek aanzetten is misschien dat ze weet wanneer het komt. Blaadjes die ritselen, katten die op de bak gaan, verwarming ed zijn geluiden die plotseling te horen zijn en die je ook minder makkelijk plaatst als muziek.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:39

Ze kan gevoelig zijn voor bepaalde tonen.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:49

Is het niet een idee om haar te laten readen oid :) ? Misschien dat je er op die manier achter kunt komen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:44

Is volgens mij vrij normaal op deze leeftijd, die onverklaarbare angsten. Sommige kinderen gaan ineens door het lint van het afvoerputje in bad, anderen laten hun haren niet meer wassen en nog anderen flippen door van een bepaalde knuffel. Ik meen dat dit te maken heeft met de ontwikkeling van de fantasie.
Misschien dat je hier iets aan hebt:
http://www.kindengezin.be/Themas/Opvoed ... efault.jsp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:09

Ik vraag me eigenlijk af, raakt je dochter echt compleet blind in paniek of kan ze op dat moment (of later op de dag) nog vertellen wat ze er precies eng aan vind?
Als ze kan vertellen wat ze precies eng vind, dan kan je kijken of je de overeenkomst tussen de verschillende angsten kan vinden, en daar evt aan gaan werken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:13

Mijn eerste idee is ook hooggevoelig ook al geloven sommigen hier niet in.
Je kan eens praten met een kinderpsycholoog ofzo want dit lijkt me voor het kind zelf ook heel vervelend.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:14

zijn er dingen veranderd in haar leven? b.v. verhuizing, peuterspeelzaal, overlijden van iemand?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:17

Ik dacht ook toen ik het eerste stukje las aan aandacht trekken. Ik zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn..
Doet ze het áltijd bij die zelfde gebeurtenissen, of alleen op momenten dat ze niets te doen heeft.
Bijvoorbeeld, als ze aan t spelen is met een snoepje ofzo, kan ze dan ook ineens zo gek worden van een mier ofzo?

Heb je al eens geprobeerd om gewoon te zeggen "Allé, stel je niet zo aan." en het dan verder te negeren? Want dat gerust stellen vind ze natuurlijk wel prima, zo leert ze het niet af.
Als het te erg wordt zou ik gewoon eens langs een kinderarts ofzo gaan, misschien heeft die het vaker gezien.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:20

Ik heb niet alle antwoorden gelezen
maar hoe is haar zicht & gehoor ?

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:26

kindjes van 2-3 jaar beginnen veel dingen eng te vinden omdat ze realiteit en fantasie niet uit elkaar kunnen houden,ook beginnen ze vaak op deze leeftijd nachtmerries te krijgen.
zeggen dat er ni9ks engs aan is werkt vaak averechts.omdat zoals ik al zei voor hun de realiteit is
waar ze bang voor zijn.laat haar merken dat je haar begrijpt maar bevestig haar angst niet.
aanhankelijk van haar geestelijke volwassenheid kun je met haar praten over wat de enge dingen volgens haar doen? wat ze zou willen (dat ze weg gaan bijv.) en hoe jullie dit gaan doen(wegjagen.)
bij mijn dochter heeft dit goed gewerkt:zodra ze ergens bang voor is/eng vindt wilde ze samen met mij datgene wegjagenals ze weg zijn gejaagd kreeg ze een sticker omdat ze zo'n grote meid is geweest!
hopelijk heb je hier wat aan?!

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:28

urielle: je slaat de spijker op zn kop!!
denk dat ze ook veel heeft aan de bron die je gaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:30

Herkenbaar, hoort bij de leeftijd. Bij ons is het nu net weer aan het overgaan.

Ik erken zijn angst en help hem dan.
Dus we jagen bv samen de monsters uit de kamer.
Als hij schrikt en bang wordt zeggen we ook dat is schrikken he, zullen we samen even gaan kijken wat er eng is , dan houd mama/papa je goed vast. Hij klampt zich dan aan me vast en dan gaan we samen kijken wat er zo eng is. Na een tijdje bestuderen samen durft hij me een beetje los te laten.