Oefeningen tegen zenuwen/spanningen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Oefeningen tegen zenuwen/spanningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 17:33

Beste bokkers,

Met het schaamrood op mij kaken en heel wat lef om hiermee te komen omdat ik 'de nonchalante trekt zich nergens van aan en is nooit zenuwachtig' toe te geven dat ik op dit moment vreselijk in de zenuwen zit voor de wedstrijd morgen. Mijn buik is net een mierenhoop en ik heb een vreselijk beklemmend gevoel.

Even wat achtergrond info. Ik heb jaren op een stal gestaan waar de prestatie hoog in het vaandel stond en waar je het kleine succesje wat je een keer boekt niet gegund wordt. Waar het tegen elkaar uitspelen van familie geen probleem was (jij bent zo veel beter dan je zus en andersom ;) )
Nu ben ik daar een jaar of 2 weg en gaat het een stuk beter, maar iedere keer als ik op wedstrijd ga komen de zenuwen weer op zetten van ik moet presteren want anders ben je, dom, achterlijk, je paard niet waard enz. Het is nu ong een half jaar geleden dat ik op wedstrijd ben geweest vanwege dit soort dingen en door de zenuwen steeds onderaan te eindigen. Mijn paard gaat nu wel stukken beter dan een half jaar terug, maar toch.
Ik weet dat ik mij nergens wat van aan moet trekken en gewoon mijn eigen ding moet doen maar ik vind het gevoel vreselijk omdat ik zo van natuurre helemaal niet ben.

Wel nu heb ik al rescue spray geprobeerd, een lekkere borrel vooraf maar dat heeft niet het gewenste effect. Waar ik eigenlijk naar opzoek ben zijn ontspannings oefeningen en mss ademhaling oefeningen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen zodat ik er nu al mee kan beginnen.

Modjes, ik weet niet of het hier goed staat.

Roccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:47

Met oefeningen kan ik je niet helpen maar wat je vooral moet bedenken is dat je het voor je plezier doet.
Mocht het een keer wat minder gaan dan denk je gewoon....volgende keer beter!!
Van anderen niets aantrekken.
Misschien dat ademhalingsoefeningen je wel kunnen helpen je te ontspannen.
Succes hoor.

Schoentje

Re: Oefeningen tegen zenuwen/spanningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:09

Wat werkt om spanning op korte termijn af te vloeien is: langzaam inademen door je neus, even vasthouden en lamgzaam uitademen door je mond.
Dit is dus iets voor op concours, als je al op je paard zit en je voelt de spanningen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:12

Klinkt misschien zweverig maar yoga!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 07:00

thnx voor de tips!
Ik had idd ook al gedacht aan yoga. Heb alleen geen tijd om dat in club verband te doen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:11

Ik denk dat hij beter op MW past, zal hem voor je verplaatsen.

WD--> MW

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:50

Mediteren kan je alleen en hoeft niet in club verband of zo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:35

Je niet zo laten opfokken ;) Hoe erg is het als je eens een slechte proef rijdt... Als je maar plezier in je hobby hebt :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:39

Hey lucifertje...

Je kunt je afvragen waar je je waarde en zelfvertrouwen uit haalt.
Ben je pas waardevol als je goed rijdt? Ben je minder als je slecht rijdt?
Vanuit mijn christelijk geloof hoef ik gelukkig niet te denken dat ik pas wat voorstel als ik een bepaald doel bereikt heb of iets bezit.
Maar ik kan het me goed voorstellen hoor. Zenuwen, lastig! Maar misschien is dit een tip. Graaf eens wat verder dan alleen oppervlakkige oplossingen bedenken.

:)*