Ontzettend moe door botbreuk, kan dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

Ontzettend moe door botbreuk, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 14:44

In januari ben ik in de gladheid van mijn fiets afgevallen.

Gevolg was onderarm die het niet meer echt naar wens deed.
Mijn spaakbeen stak uit mijn arm en ik had 2 breuken in mijn ellepijp.

Ik ben daarna met spoed in het ziekenhuis geopereerd en ze hebben het nodige
ijzerwerk in mijn arm gezet. Helaas hebben ze iets van een zenuw oid in mijn arm beschadigd
waardoor mijn duim en de huid er omheen gevoelloos is, maar dit zou nog weggaan.

Nu heb ik tot 6 weken geleden in het gips rondgelopen, mezelf vol mogen pompen met pijnstillers
en heb een afneembare gipsbrace gekregen die ik 24/7 om moet.

Inmiddels ben ik afgelopen maandag weer op controle geweest en mag ik de brace nu afdoen wanneer
ik me daar prettig bij voel. Bij "inspanning" moet ik de brace om.
Over 3 a 4 maanden wordt ik weer geopereerd en halen ze de ijzerzaak weer uit mijn arm omdat ik
door deze constructie maar beperkt mijn arm kan bewegen.

Nu ben ik sinds vandaag weer begonnen met werken.
In overleg met de chirurg ga ik 16 uur werken verspreid over 3 dagen
om mijn arm niet te overbelasten.

Nu merk ik sinds ik die brace heb dat zodra ik iets doe (uurtje fietsen, stukje wandelen etc)
ik dus compleet kapot ben.

Ik wil dan niets anders mee dan slapen.
Mijn arm begint dan te zeuren en ik voel me alsof ik dagen lang niet geslapen heb.
Naar mijn idee zuigt die arm alle energie op.

Zo ook vandaag weer op mijn eerste werkdag sinds maanden.
Ik heb vandaag 5 uurtjes gewerkt waarvan ik 3 uur mijn arm gebruikt heb en ik ben kapot.
Heb paracetamol ingenomen op mijn werk omdat ik niet meer tegen de pijn kon.

Ik snap dat mijn conditie verslechterd is door het gips maar ik vind het niet normaal
dat ik van een uurtje fietsen of een paar uur werken zó erg naar mijn bed verlang.

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben na het breken van een bot of operatie oid?
Ik vind het erg vervelend en wil eigenlijk gewoon lekker op mijn gemak weer proberen om eind dit jaar
32 uur te kunnen werken maar als dit zo aanhoud dan wordt dat nog een hele kluif.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:50

Wat mij parten gespeeld heeft was de narcose, die heeft nog heel lang nagewerkt
heb tijden gehad dat ik staand kon slapen......en pijn vreet energie, niet alleen werken
of bewegen.

Off topic........gaaf profiel ! ;)

Silly1972

Re: Ontzettend moe door botbreuk, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:53

Narcose kan echt nog tot 6 maanden zijn werk doen, dus nee het is niet vreemd en zoals Yfande al zegt, pijn vreet echt energie.
Dus nee je bent niet gek en is absoluut niet raar. Ik weet er helaas alles van.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:55

Tuurlijk!

Je moet even bedenken dat je een aantal maanden je arm niet intensief hebt kunnen gebruiken, hierdoor is er gewoon veel spiermassa verdwenen. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:59

Van een narcose kan je een jaar lang last hebben,ik heb daar ook altijd erg veel last van.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:01

een jaar zelfs? kun je nagaan

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:03

Narcose inderdaad, ik heb hier zelf nooit last van gehad maar andere mensen hebben er nog heel lang last van. Ook moet je arm herstellen he? Dat kost ook veel energie!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:05

jazeker kan dat :) Ik slaap gemiddeld 15 uur per 24 uur op dit moment :)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:07

is het ook niet je conditie die ongemerkt snel achteruit is gegaan omdat je niets kon? ik ben ook kei kapot als ik die einden fiets die jij fietst :o omdat ik dat niet gewend ben en heel de dag op mijn kantoorbaan zit...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:07

de zwaardere pijnstillers die je eerst nam maken je vaak ook "slomer" en dus sneller moe

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:09

Het kan heel goed zijn dat je je daar moe door voelt. Maar ik zou het wel in de gaten houden. En anders toch nog weer even langs de dokter?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:11

Dit is volkomen normaal hoor. Het zijn ook meerdere dingen bij elkaar opgeteld: Allereerst het trauma met daarbij de operatie, de narcose en de andere medicijnen. Dat heeft een enorme weerslag die lang aan kan houden. Dan je conditie, die gereduceert is tot 0 (dat gaat echt binnen een paar weken hoor!). Daarnaast moet je ook de arm zelf niet onderschatten: je mag nog steeds niet alles en je kan ook nog steeds niet alles. Dat betekend dat je je constant aan een beperking aan het aanpassen bent. Dat is echt ontzettend vermoeiend.
Daarnaast dan nog de pijn die je er aan hebt, ook dat vreet energie.
Tot slot is je lichaam nog steeds bezig met herstellen, wat letterlijk veel energie en bouwstoffen kost.

Al met al is het meer dan vervelend, maar niet iets om ongerust over te worden. bouw het rustig aan op, als 5 uur op een dag op dit moment te veel is, schroef dat dan terug naar 3 uur. Tot je weer wat meer energie hebt, waarna je het op kan bouwen.

Echt je tijd nemen hoor, voor je straks ook nog opgebrand bent!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:12

Heb 15 dec. 2003 mijn kniegewricht gebroken of beter gezegd verbrijzeld,
na wat operaties waaronder ook metalwerk geplaatst werd heb ik 6 weken
in bed of in een rolstoel door mogen brengen en heb een "schiene" weet niet
meer hoe je het schrijft, het is iig een contraptie die op je bed ligt en die je
been automatisch in een bepaald tempo op en neer bewegt.............men,
ik heb kilomters op dat ding gemaakt, maar het was de moeite waard, ik
loop weer en zit ook weer op mijn paard, maar ik heb hele vieze pijn gesleten.

Het zal bij jou ook nog een tijd duren voordat jij weer redelijk alles kunt doen
zonder van moeheid om te vallen, maar dat komt helemaal goed !

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:17

Een aantal jaar terug had ik een dwarsbreuk van de bovenarm. Een paar keer aan geopereerd, na een tweetal jaar is alles in orde gekomen (het was iets complex blijkbaar). Maar ik was een tijdlang ook enorm moe. Botpijnen worden serieus onderschat en ik kon het redelijk verbergen maar het vreet aan je. En je wordt daar dus moe van, ook die narcose zoals iemand al zei is niet te onderschatten en hangt dus makkelijk nog weken of langer in je lijf. Ik was na de eerste operatie en van de pijn ruim 10 kg afgevallen, zegt genoeg denk ik (heb ze nu al terug tot mijn spijt die 10 kg ;-) was er toch wel wat te mager mee ook)

Ik had dus grote problemen met mijn eetlust. Die was dus echt weg en die narcose en de pijn moet er toch voor iets hebben tussengezeten. Ik heb mezelf echt moeten dwingen om iets te eten. Maar het beterd, geloof me daar maar in. Het komt goed. Maar het heeft tijd nodig, en dat kan wel even duren voor botbreuken. Bij de ene gaat het sneller dan bij de andere.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:46

dat is echt de narcose :j Daar kun je nog erg lang last van hebben. Daarbij doen de medicijnen natuurlijk ook het nodige. Narcose is rotspul, en alleen een sterk lichaam kan dat aan. Het is niet voor niks dat ouderen vaak overlijden binnen een half jaar na een narcose, als ze dan toch als uiterste noodzaak geöpereerd moeten worden...

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:55

TS, schiet mij te binnen, welke pijnstiller gebruik jij ?
Ik ben destijds na de morfine volgepropt met dyclophenac en daar
heb ik heel slecht op gereageerd, werd er moe en duizelig van.